Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp til å gå pent i bånd


SuperS
 Share

Recommended Posts

Valpen er nå blitt 6 måneder gammel, men kan ikke gå pent i bånd. Det er selvsagt vår feil - vi burde vært mer konsekvent tidligere. 

Hun går veldig pent når jeg har deilige godbiter med og sier "gå pent" - men da går hun jo ved fot, noe jeg ikke ønsker at hun skal gjøre når vi er på luftetur. Nå trekker hun i alle retninger, og kommer hun ikke frem dit hun vil kan hun finne på å legge seg ned og prøve å "åle" seg frem med all sin kraft. Hun veier kanskje bare 18,5 kilo, men steike så mye krefter det er i henne :blink:
Det er forresten likt uansett om hun går i sele eller halsbånd, kort eller langt kobbel, dag eller natt, skog eller fortau.

Jeg regner ikke med at vi er de første som har dette problemet, og nå er vi nødt til å gjøre noe med det. Hun er så sterk at hun kan få deg til å falle over ende hvis du har et lite øyeblikk hvor du ikke følger med, så nå må vi ha litt mer kontroll.

Hva gjorde du for å få din "umulige" hund til å gå pent i bånd? Finnes det et lys i tunellen for oss? Og går det an å omvende henne fra "trekk så mye som mulig" til "spaser rolig på tur"?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt en er jo å være konsekvent uansett hva man gjør og hvordan.

Noen forholdsvis enkle teknikker:

Ha både halsbånd og sele på hunden på tur. Gå i sele en liten stund så hunden får "soset" fra seg, klips over på halsbånd og være 100% konsekvent på treningen.

Stopp hver gang hunden strammer båndet det minste, og gå videre med en gang båndet slakkes.

Bytt retning ofte, slik at hunden må følge med hvor du går.

Når du begynner å gå med slakt bånd, markere med "bra" eller klikker FØR hunden strammer båndet. Det kan du også godt belønne. Det kan føre til at hunden en stund pendler veldig fram og tilbake, eller henger masse på deg for å få godbiter, men min erfaring er at de da ender med å gå mer i slakt bånd og titte opp på deg for belønning oftere. Etterhvert må du selvfølgelig variere og fade ut belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...