Gå til innhold
Hundesonen.no

Urolig/stresset hund på trening


Flory
 Share

Recommended Posts

Unghunden min på rundt året blir utrolig stresset når vi er med på ulike hundetreninger. Det har egentlig vært sånn i perioder av og på - i høst gikk det mye bedre en stund, men nå er det tilbake til bare tull.. han piper og bjeffer, drar i båndet mot de andre hundene og virker veldig frustrert over å ikke få lov til å være sammen med de andre hundene. Fokus på meg er det veldig vanskelig å få, noen ganger går det bedre etter en stund, men ikke alltid.

Det blir sånn at jeg faktisk gruer meg til å være med på treninger sammen med andre fordi jeg opplever det som bare styr. Veldig gode godbiter er ingen vits når han er i dette "humøret" - heller ikke lek. Å han elsker å leke til vanlig - når forstyrrelsene ikke er så intense som på trening med mange andre. Han er en litt usikker og forsiktig hund, så jobber mye med å øke selvtilliten hans. Vi trener lydighetsøvelser og triks hjemme og ute på tur (langs veien eller i skogen), og jeg ser at han lærer mer og mer, og han synes det er gøy. Hjemme er han rolig og flink til å slappe av, men har vært litt mer masete den siste tiden og vil stadig ut..Mulig løpetid hos noen i nabolaget, men han slutter å mase og legger seg ned når han får beskjed.

Men hvordan er det lurt å gå frem i forhold til fellestreninger? Skal jeg bare ta han med selv om jeg føler at det bobler litt over og han har vanskelig for å samle seg? Eller blir det bare verre av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han fått erfaringer med å leke med andre på treninger eller hundetreff? Isåfall ville jeg kuttet ned litt på det.

På trening ville jeg økt avstanden til de andre og jobbet med enkle kontaktøvelser. Det er langt fra stuegulvet til klubbområdet og vanskelig for en unghund å fokusere like mye der. Korte, enkle økter, og så rotrening. Litt vanskeligere nå om vinteren kanskje, men om du har mulighet til å kle på deg og hunden godt og ha en stol og et liggeunderlag, så kan dere sette dere på avstand og bare trene på å ligge/sitte i ro og titte på de andre.

Hvis/når det går bedre etter en stund, gi dere på topp og dra hjem. Det er ikke om å gjøre å bli hele treningen, men å gi seg mens det går bra og han takler oppgavene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt på trening om jeg hadde følt at jeg orket. Men om du bare blir frustrert eller lei så er det bedre å la det være. Dog ville jeg ikke dratt på trening med mål om å trene øvelser, men heller bare roet ned og hatt fokus på ro, evt kontakt om dere kommet dit, også evt ha resten som en bonus.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme "problem" med min unghund, men jeg syns det er ganske naturlig og er jo egentlig glad han er nysgjerrig på verden og at han syns løping, leking og det de andre hundene holder på med ser gøy ut :) Jeg prøver å introdusere forstyrrelser gradvis. Følelsen hunden har når han gjør en øvelse vil bli med i øvelsen, så jeg prøver å passe på at det blir lite frustrasjon og negativt stress på trening, og passe på å holde det på et nivå han mestrer. Vi drar på veldig få fellestreninger og drar heller og trener når det er få andre på hundeklubben så vi får trent med et nivå av forstyrrelser han takler. Om vi skulle ende i en situasjon med for mye forstyrrelser, trener vi så langt unna de andre som mulig, eller lager oss litt sperringer og går i et hjørne for oss selv, og funker ikke det, trener vi bare ro på teppet og belønner for at han ligger rolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ?

Han er nok bare litt typisk unghund, er vel kanskje jeg som ikke helt vet hva jeg kan forvente når det er første hunden. Det går seg nok til etterhvert, vi skal prøve å trene litt på avstand og se om det bedrer seg. Han er jo flink til mye annet og lærer fort, så vil tro det er bedring i sikte litt lengre frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...