Gå til innhold
Hundesonen.no

2 år gammel og tisser inne, hva kan vi gjøre?


Shilamon
 Share

Recommended Posts

Fant ikke tråd om dette da jeg søkte, så da lager jeg egen.

Vi har en hundeflokk på tre. En gammel gordonsetter på 13,5, en gordonsettervalp på 9 måneder og en to år gammel elghund. De to første holder seg godt inne og begge sier tydelig ifra når de må ut. Elghunden derimot skjer det stadig vekk at tisser inne og han er generelt dårlig til å si ifra. Om han sier ifra er det i form av å se på oss, noe han jo også gjør når han vil hva som helst annet. Han tisser mer inne når han stresser (så dette tydelig da jeg flyttet inn med mine to), men det skjer dessverre litt for ofte ellers også. Han tilbringer dagene i hundegård mens vi er på jobb, men er inne med oss ellers. Noen tips til hvordan vi kan lære han å si tydeligere i fra? Uten å få en masehund som skal ut hele tiden (selv når han ikke må ut)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en grundig helsesjekk er på sin plass. Det er ikke normalt at voksne, friske hunder tisser inne. Jeg ville også lufta oftere, og ikke la det gå så langt at hunden selv må gi beskjed om at den må ut. Da går det for lang tid mellom hver lufting, mener jeg. Min hund sier aldri ifra at hun må ut, men luftes heller med jevne mellomrom (og lenge før det går så langt at hun holder på å eksplodere liksom). Så slipper man å få en «masehund» også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shilamon said:

Fant ikke tråd om dette da jeg søkte, så da lager jeg egen.

Vi har en hundeflokk på tre. En gammel gordonsetter på 13,5, en gordonsettervalp på 9 måneder og en to år gammel elghund. De to første holder seg godt inne og begge sier tydelig ifra når de må ut. Elghunden derimot skjer det stadig vekk at tisser inne og han er generelt dårlig til å si ifra. Om han sier ifra er det i form av å se på oss, noe han jo også gjør når han vil hva som helst annet. Han tisser mer inne når han stresser (så dette tydelig da jeg flyttet inn med mine to), men det skjer dessverre litt for ofte ellers også. Han tilbringer dagene i hundegård mens vi er på jobb, men er inne med oss ellers. Noen tips til hvordan vi kan lære han å si tydeligere i fra? Uten å få en masehund som skal ut hele tiden (selv når han ikke må ut)?

Har dere sjekket at det ikke er noe galt? En 2 år gammel hund burde jo strengt tatt holde seg fra dere kommer hjem fra jobb, om den får tisse da før dere går inn, og til kvelden og da regner jeg jo med den blir luftet før leggetid(evt blir sluppet ut i hundegården og kan tisse der), om ikke de blir turet før det. Og sånn sett burde det jo ikke være noe problem at han ikke sier ifra så veldig..

Drikker han mye? Jobber dere med stresset? Om han ligger å slapper av er det jo lettere både å holde seg lenger(slik vi også gjerne holder oss lengre om natten osv når vi sover), og ikke minst blir det jo lettere for deg å se når han blir urolig å vil ut.

Står han mye i hundegård? Blir han luftet godt før han settes i hundegården slik at han har gode forutsetninger for å greie å holde seg der? For rensligheten sin del rett og slett. Hunder er jo gjerne litt opptatt av sånt med mindre de har veldig stort område å gå på så vil de gjerne ikke tisse der, om de ikke er helt nødt. Men må de så må de og viss luftefården brukes mye og er "hans" område og det fungerer som toalett så ville jeg prøvd å endre på det. Samt legge til rette for mestring inne. Gå litt tilbake i trening og luft før dere forventer uhell, luft godt før han tas med inn, og aller helst gå en tur først så han både har tømt seg godt og er litt sliten også jobb med ro inne/generelt. Utvid gradvis hvor lenge det går mellom luftinger. Og kanskje kan det være fordelaktig å ha hunden mer inne en periode.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han luftes om morgenen før han settes ut, før han tas inn når vi kommer hjem og på kvelden før vi legger oss+ smålufting og eventuelt lengre tur i tillegg. Han står en del i hundegård, det er jo noen timers arbeidstid på en dag. Hender han og valpen er der litt etter middag for å leke fra seg også, men da luftes de også før/ etter. Han har roet betraktelig ned i forhold til de andre hundene og flyttekaoset som var i starten, men når han og valpen drar hverandre opp til lek blir det fort at det tisses inne uten forvarsel. Han er flink til å roe ned på kvelden om vi får skilt han og valpen lenge nok til at de begge roer ned (de får noen raptuser vi jobber med å vende dem av med...).

Hvordan lærer man egentlig en hund å si ifra? På gordon setterne har det vært en naturlig utvikling som følge av renhetstreningen. Da det var flyttekaos og vi opplevde at elghunden ble værre startet vi litt fra scratch med han (etter mat/ søvn/ lek/ ro), men han er fortsatt for dårlig på å si ifra. Vi må nok bli bedre på å se signalene også, men skulle gjerne hatt han til å si tydeligere i fra. 

Han ble vaksinert i sommer og sjekket da, men ikke med tanke på dette. Tar med tipset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, julnil skrev:

Er det markering/små dammer rundtom, eller tømmer han en full blære?

Det varierer. Da stresset økte i forbindelse med innflytting var det også markering, men vanligvis er det småskvetting over store deler av gulvet. Antakelig tilsvarende det han ville ha gjort ved 1-2 markeringer på luftetur?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shilamon skrev:

Det varierer. Da stresset økte i forbindelse med innflytting var det også markering, men vanligvis er det småskvetting over store deler av gulvet. Antakelig tilsvarende det han ville ha gjort ved 1-2 markeringer på luftetur?

 

Vår ene markerer mye inne, om han ikke er under kjemisk kastrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...