Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK og klubber fraråder nedleggelse av pesldyroppdrett i Norge


pippin
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Tyttebæra skrev:

Nei, jeg ser ingen grunn til å rettferdiggjøre dårlig behandling av dyr bare fordi jeg anser sluttproduktet som nyttig for meg som forbruker. Jeg mener alle dyr har behov for å bevege seg fritt, se sola med gress under beina og få mulighet til å utøve naturlig adferd, - høne eller mink. All den tid mange andre næringer holder dyr som lever under lignende forhold ser jeg ingen grunn til å forby pelsnæringen spesielt på grunnlag av dyrevelferd. Hvilken dyrevelferd har burhøns hatt? Eller er det ok å holde høns slik fordi de bare er fugler og egg er nyttig for oss?

Vel, jeg mener med fordel at man se vesentlig mer nyansert på det enn det. Denne «alt eller ingenting»-tankegangen du står for kommer man ingen vei med. Det blir en altfor lettvint måte å kalle majoriteten av Norges befolkning for hyklere på. Kjøre en liten hybridbil? Nesj ... når jeg først er så moralsk forkvaklet at jeg velger å forurense, så kan jeg like gjerne kjøre en gedigen amerikansk pickup som sluker 3L på mila. Litt sånn framstår det.

Og jeg klarer rett og slett ikke å ta på alvor at du ikke ser forskjellene i dyrevelferd. At du mener de ikke er betydningsfulle nok er en annen sak. Jeg mener de er det. Burhøns og kyllingproduksjon er en historie for seg. En skamfull historie. Men du vet utmerket godt at det ikke er betegnende for alt landbruk, så det blir vel tendensiøst å fokusere ensidig på det.

Det er forøvrig ingen som er uenig i hva dyr fortjener. Det er imidlertid et spørsmål om å stikke fingern i jorda og ta det verste først. Se på hva som er mulig pr i dag. Slik flytter man grenser. For 30 år siden var det ingen som snakket om dyrevelferd blant pelsdyr en gang. Hvis du imidlertid faktisk mener at alt er like ille, så blir det vanskelig å starte noen plass.

2 timer siden, Tyttebæra skrev:

Pelsnæringen holder ikke halvtamme villdyr, dette er produksjonsdyr som har blitt avlet for produksjon i over hundre år nå.

Jeg har ikke sagt noe om «halvtamme villdyr». Jeg snakker om halvtamme rovdyr. Halvtamme i den forstand at de ikke er domestisert. Hverken mink eller rev. Sølvrev har vært forsøkt domestisert i Russland siden 50-tallet, men de er enda ikke kommet i mål. I motsetning til sau, geit, ku og gris. Som ergo har en helt annen forutsetning for å leve i fangenskap.

2 timer siden, Tyttebæra skrev:

Selvfølgelig har pelsnæringen avlet mot estetikk, det er mote-, interiør- og luksusindustri som har vært majoriteten av kundegrunnlaget til næringen. Poenget mitt var at den pelsen du flår av vilt ikke vil være særlig interessant for dette markedet, jeg antar at urbefolkningen har en helt annen standard for hvordan de vil ha sine skinn og pelser.

Ja, skinn/pels kastes fordi de ikke holder standarden til de som kjøper. Du sier da selv at det ikke er mange som kjøper skinn og pels til praktiske formål. Skinn/pels fra vilt står kanskje for 1/5 av markedet. Det er synd at skinn/pels ikke utnyttes mer, men holdningene mange har til skinn/pels og prosessen rundt (også jakt/fangst) må endres for at det skal bli et marked for det.

Poenget er at om man forbyr pels fra oppdrett, så vil det markedet forsvinne. Et nytt marked for naturpels vil da være lettere å få til å fungere.

For det første finner man pels med høy kvalitet også blant naturpels. Det er mange forskjellige fangstmetoder, og på langt nær alle dyr blir skutt sønder og sammen slik du av en eller annen grunn later til å tro. Pels av ypperste kvalitet (estetisk sett) vil selvsagt bli en dyr råvare, noe som fører til at de som bruker tiden sin på slikt faktisk får betalt. Og at folk skjønner at dyr ikke vokser på trær.

For det andre så er det først og fremst pels fra oppdrett som har skadet pelsens renommé. Man kan ikke en gang gå rundt i en gammel naturpelskåpe uten å få slengt etter seg de verste glosene. Jeg har en tante som forsøkte seg på det etter at hun arbet en. Dernest fryktelige fangstmetoder som saks i Nord-Amerika (feks Canada Goose), noe som selvsagt også må komme under kontroll. Uansett, så lenge pelsdyrnæringen får fortsette, så vil naturpels knapt være mulig å selge til fornuftige priser i siviliserte land - og da blir de destruerte da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Tillien her altså. Selv om begge næringene ikke er "nødvendig" sånnsett (satt på spissen, noen må spise kjøtt og har få alternativer som lar de leve et normalt liv osv) så mener jeg pelsnæringen ligger på bunn av hva jeg anser som "nødvendig". Det ER ikke nødvendig med pels. Kanskje de som har en annen tankegang kan fortelle meg hva som isåfall ER nødvendig med den?

JEG synes personlig ikke at produksjonsdyr den dag idag har et godt liv eller et fullverdig liv med alt det dyr fortjener å få. Jeg har planer om å kutte ned på kjøtt og prøve å bli enda mer bevisst på hva jeg spiser og hvor det kommer fra nettopp fordi jeg ikke synes vi gjør en god nok jobb slik ting foregår idag, og jeg vil derfor prøve å holde meg unna det som best jeg kan - og da må jeg starte ett sted. 

Man må starte ETT sted og da synes jeg ABSOLUTT at pelsnæringen er plassen å begynne. Jeg synes det er lavmål å holde så intelligente og aktive dyr som har et så stort behov for å kunne utfolde seg for å fungere normalt i små nettingbur, og for meg kan ikke NOE som helst rettferdiggjøre måten dyr i pelsindustrien blir holdt på idag.

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/12/2019 at 2:41 PM, Tyttebæra skrev:

Bruk av skinn fra ville dyr tviler jeg på ville blitt en stor suksess. For det første kan ikke skinnene måle seg med oppdrettspels som er genetisk finpusset gjennom generasjoner. For det andre kan jakt/fangst, avhengig av metode og skuddets inn/utgang, gjøre skade på selve skinnet som begrenser bruksområdet. Og for det tredje, klarer jeg ikke se for meg hvilken gruppe som ville vært interessert i dette produktet eller hvordan man kunne gjort dette lønnsomt å drive med.

Jeg har en stefar som fanger mår, pelser de og sender skinnene til noe pelsmessegreier. Har ikke så god peiling på det. Der fanges måren i feller, som gjør at nakken knekkes og dyret dør momentant. Pelsen blir ikke ødelagt av denne fangstmetoden. Prisen på hvert skinn varierer. Det handler også om etterspørsel, så det er ikke alltid man får like mye for de, noen ganger får man mer. Stefaren min gjør dette som en liten sidehobby, for å holde mårbestanden nede. Det er en utdødende hobby, så det er ikke mange som driver med dette lenger. Poenget er at det er absolutt mulig å fange dyr som lever vilt på en human måte, uten å ødelegge selve pelsen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...