Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK og klubber fraråder nedleggelse av pesldyroppdrett i Norge


pippin
 Share

Recommended Posts

Og dette fordi de vil bruke dyr i trening på ettersøkshunder som finner rovvillt.

NKK Telemark sier blant annet dette:
 

"Pelsdyrnæringa i Norge er under så god kontroll, at vi ikke kan se at pelsdyr lever under dårlig dyrevelferd.

Om det blir forbud mot pelsdyroppdrett i Norge, vil det forsatt bli oppdrett i andre land, under langt dårlige dyrevelferdskår."

 

Virkelig? Synes de ikke at det er noe galt med pelsoppdrett i Norge? At de kan påstå at dyrene ikke lider eller lever under dårlige villkår??? Og så å forsvare dette med at det finnes værre farmer utenfor Norge, så da er det liksom greit? Som om det rettferdiggjør farmene i Norge...? 

 

Tanker?

 

  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt lokallag i NKK kommer med noen helt horrible uttalelser innimellom. Kombinert med en til tider svært passiv tilnærming til problematisk avl, så er det egentig ikke en organisasjon jeg ønsker å være medlem av. Men så er det vanskelig å slippe unna - de er så store et nesten alt som foregår kobles opp mot dem. Skal jeg trene med den lokale retrieverklubben så må jeg være medlem, feks.

Jeg har litt samme problemet med NJFF. Der er standpunktene jeg er i mot enda mer sentralt forankret - noe som gjør det enda verre å svelge. Samtidig er de så store at de også er vanskelig å komme unna. Om jeg støtter dem ved å være medlem eller ved å betale ågerpris for bruk av feks leirduebaner blir jo litt hipp som happ. Som medlem har jeg jo i alle fall rett til å påvirke organisasjonen gjennom årsmøtet, men det er jo stort sett sauebønder som styrer hele greia. Men det hjelper at det er en demokratisk organisasjon i alle fall. Og så gjør de fantastisk mye bra arbeid også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Dersom dette en holdning NKK står inne for tenker jeg at den regninga på medlemskontingent skal få lov til å ligge ubetalt i nettbanken...

Tror det er veldig mange som mener dette ja. Hadde jeg vært medlem hadde jeg meldt meg ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rettferdiggjøre dyremishandling med at det finnes enda grovere mishandling i andre land blir helt fjernt for meg. Man må starte et sted og alle som har bittelitt empati med dyr forstår at de forholdene de dyrene lever under er helt horrible. Jeg er så glad for at denne næringa skal avvikles! 

  • Like 14
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Tonje skrev:

Å rettferdiggjøre dyremishandling med at det finnes enda grovere mishandling i andre land blir helt fjernt for meg. Man må starte et sted og alle som har bittelitt empati med dyr forstår at de forholdene de dyrene lever under er helt horrible. Jeg er så glad for at denne næringa skal avvikles! 

Etterspørselen etter pels fra oppdrettsdyr vil ikke avta selv om lille Norge avvikler.  Da vil bare produksjonen overføres i sin helhet til andre land med langt mindre dyrevelferd enn i Norge.  Det er et faktum.  Og jeg har ingen tro på at det hjelper "å begynne et sted" i denne forbindelse.  Det vil være langt bedre dyrevelferd å produsere pels i Norge enn i mange andre land.  Ta de som ikke oppfyller kravene til god nok dyrevelferd, og la de som behandler dyrene godt nok produsere.  Og det er jo masse andre dyr som også holdes i bur / innendørs osv.  f eks burhøns, gris, kalver som tas tidlig fra mora osv.  Dette er vel strengt tatt heller ikke helt optimalt, men vurderes som godt nok, og det samme bør gjelde for pelsdyroppdrett.  Det ideelle vil være at alle dyr lever i "edens hage", men slik er ikke virkeligheten.  Se bare på økologisk produksjon av egg.  Hvor man kan utsette hønsene for mer lidelse enn andre produsenter da man ikke vil gi nødvendig behandling / medisiner osv.  Da kan man jo spørre seg hva som er best dyrevelferd.  Men folk flest lar seg lure av det politisk korrekte "økologisk"..

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Etterspørselen etter pels fra oppdrettsdyr vil ikke avta selv om lille Norge avvikler.  Da vil bare produksjonen overføres i sin helhet til andre land med langt mindre dyrevelferd enn i Norge.  Det er et faktum.  

Men Norge skal konkurrere med dem på pris? På bekostning av hva da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med etterspørsel er jo dessverre et godt poeng. 
All den tid noen kjøper pelsen, så vil det jo fortsatt være et marked, og dermed produksjon.
Jeg vet ikke hvor mye av pelsen som produseres i Norge som faktisk selges her, eller om det eventuelt bare går til eksport. 
Jeg har ikke sansen for denne typen næring, men den eksisterer nok fordi det er mulig å tjene penger ?
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spot skrev:

Det må jo være mye bedre med reveoppdrett i Norge med våre krav til dyrevelferd, og kontroller, enn at all produksjon overføres til land med langt mindre dyrevelferd, og ingen kontroller..

Vi har ingen mulighet til å konkurrere på pris, så det lille Norge evt ville klart å forsyne markedet med betyr ikke mye. Det er et mye sterkere signal å gi at vi har forbud, enn å produsere pels med noe mindre ille dyrevelferd. For etisk riktig eller god dyrevelferd blir det ikke uansett når man stenger rovdyr inne i små bur. Det er umulig.

Vi må selvsagt forby import av oppdretts-pels fra utlandet samtidig. Og jo, selvsagt hjelper det å begynne en plass. Eller muligheten er der i alle fall. Det er den ikke om vi ikke starter. Vi kan også med en helt annen tyngde kreve endringer internasjonalt dersom vi holder vår egen sti ren.

Det er mye rødrev som skytes i Norge, og enda mer kan/bør skytes. Trenger man revepels så får man utnytte denne ressursen. Det er uholdbart å bare destruere slikt, slik man stort sett gjør i dag. Joda, jeg skjønner at «kvaliteten» ikke blir bra nok for de store motehusene, for dyrene har jo levd et liv med alt det medfører av større og mindre skader, men til funksjonelle plagg er det en ressurs.

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, spot said:

Det må jo være mye bedre med reveoppdrett i Norge med våre krav til dyrevelferd, og kontroller, enn at all produksjon overføres til land med langt mindre dyrevelferd, og ingen kontroller..

Mja, pelsdyrnæringa er så fæl at det samme hvordan man vrir å vender på det så er det ikke noe i nærheten av godt nok, pr i dag, samme hva man sammenligner med. Det å leve i et så lite bur, det er tortur. Det spiller fint liten rolle at de får tilsyn og evt behandling. 

For det andre har det en viss effekt med å ta så klare standpunkt. Samt at vi er så lite uansett at det utgjør ikke mye. 

Å sammenligne med annen produksjon blir ikke helt det samme, i min verden iallefall, jeg tar poenget, og er enig i uttalelsen. Landbruk er ikke perfekt. Langt derifra. Noe er kanskje umulig å få helt bra, andre ting har man potensiale til å forbedre. Men, det er forskjell på mat og pels. Vi har alt vi trenger for å holde oss varme, både i syntetisk og i ull osv fra dyr som allerede er i produksjon før mat. Vi trenger selvsagt ikke kjøtt heller, og man kan jo for all del ta diskusjonen om å avvikle matproduksjon også, men det får vell bli en annen tråd isåfall, og det krever nok noe mer forberedelse. Det var det ene. Den andre store forskjellen er jo hvordan hold man har. Det er ingen andre dyr her i Norge som har det slik pelsdyr har det. 

Personlig er ikke hovedproblemet mitt at pelsdyr ales opp og slaktes for pels,.men måten de holdes på. Samt at vi skal gi tilskudd osv til noe som er fullstendig unyttig og uinteressant for de aller aller fleste av landets befolkning. Om det går rundt på egen hånd og reven får samme krav til hold som hund feks, da kan iallefall jeg leve med pelsdyrhold, selv om jeg helst ser at alt dyrehold som ikke er mat, spesielt, avvikles om man ikke kan gi dyra faktisk god velferd mens de lever. Altså ikke nødvendigvis minimumskrav, men faktisk innholdsrike liv med alle grunnleggende behov dekt. 

Endret av Malamuten
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man kan sammelikne pelsnæringen med matproduksjon - selv om ja - etisk sett, så er begge like ille. Pels er faktisk helt unødvendig - mens matproduksjone er "nødvendig" - og her rettferdiggjør jeg ikke forholdene til dyr til matproduksjon - men pga "nytten" synes jeg ikke det er sammenliknbart. Vi klarer oss uten pels. Vi "må" ha mat - som i kjøttproduksjon. Satt på spissen.

Pels er og forblir unødvendig i dagens samfunn med all den nye teknologien vi idag kan erstatte pels med. Og skal man absolutt ha pels så synes jeg man burde jakte på friske, ville dyr istedet for å drive med oppdrett, hvor dyret ikke har det godt. Og så heller betale svinmye for pelsen om man absolutt må bruke det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/9/2019 at 6:31 PM, tillien skrev:

Ja, spesielt lokallag i NKK kommer med noen helt horrible uttalelser innimellom. Kombinert med en til tider svært passiv tilnærming til problematisk avl, så er det egentig ikke en organisasjon jeg ønsker å være medlem av. Men så er det vanskelig å slippe unna - de er så store et nesten alt som foregår kobles opp mot dem. Skal jeg trene med den lokale retrieverklubben så må jeg være medlem, feks.

Jeg har litt samme problemet med NJFF. Der er standpunktene jeg er i mot enda mer sentralt forankret - noe som gjør det enda verre å svelge. Samtidig er de så store at de også er vanskelig å komme unna. Om jeg støtter dem ved å være medlem eller ved å betale ågerpris for bruk av feks leirduebaner blir jo litt hipp som happ. Som medlem har jeg jo i alle fall rett til å påvirke organisasjonen gjennom årsmøtet, men det er jo stort sett sauebønder som styrer hele greia. Men det hjelper at det er en demokratisk organisasjon i alle fall. Og så gjør de fantastisk mye bra arbeid også.

Ideelt sett burde man kunne være medlem av sin lokale klubb uten å automatisk stå som medlem av nkk. Nkk kan være paraplyorganisasjon for raseklubbene men ikke medlemsorganisasjon. Jeg hadde ikke villet være nkk-medlem om jeg selv kunne bestemme men vil gjerne være medlem i min raseklubb og lokalavdeling. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke bare sånn litt ved siden av diskusjonen; man trenger ikke produsere pels, fordi man har andre materialer å bruke til klær.
Men et av de mange materialene vi bruker, og som vi bruker mye av, er fleece. Og fleece forurenser veldig... 
Jeg er en av mange syndere når det komemr til å bruke fleece (nå er jeg enda mer glad i ullplaggene mine, så jeg har flere av det slaget enn av fleece, men likevel).
Skal man tenke helhetlig burde vi kanskje bruke mer naturlige produkter, ifht miljøet. 
For meg ville det vært naturlig å bruke hele produksjonsdyret, slik at man da bruker skinn og pels til dyr man spiser/jakter. 



 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg er imot pelsdyrnæringen så lenge jeg ikke er veganer eller har mulighet til å kun bruke/spise animalske produkter fra gårder med god dyrevelferd. Jeg synes det er hyklersk å være mot pelsnæringen all den tid man spiser produkter fra industridyr.

Vi trenger ikke kjøtt, egg og meieriprodukter i dag med alle de spiselige alternativene vi har tilgang til. Å spise kjøtt er det samme som å bruke pels, - det er en luksus, ikke noe man må. Dessverre for pelsnæringen er pels en veldig enkel sak å være imot fordi den ikke krever noen endringer i vaner hos folk da pels er et produkt svært få bruker.

Bruk av skinn fra ville dyr tviler jeg på ville blitt en stor suksess. For det første kan ikke skinnene måle seg med oppdrettspels som er genetisk finpusset gjennom generasjoner. For det andre kan jakt/fangst, avhengig av metode og skuddets inn/utgang, gjøre skade på selve skinnet som begrenser bruksområdet. Og for det tredje, klarer jeg ikke se for meg hvilken gruppe som ville vært interessert i dette produktet eller hvordan man kunne gjort dette lønnsomt å drive med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer fordi det ikke finnes noen verdi i skinn fra ville dyr, med mindre det er ei stakkars lurvete løve man betaler fett for å skyte på safari...
Vi er ikke flinke nok til å bruke de ressursene vi har rundt oss.
Fordi det ikke er lønnsomt. Er det ikke lønnsomt, så gidder vi ikke. 
Hvis alle brått slutter å spise kjøtt, så får vi nok et nytt problem ifht mat.
Da må vi belage oss på å ha unna en del dyr uansett, fordi de da vil bruke ressurser vi trenger for mat (bl.a. beitedyr må nok reduseres, om verden skal ha bare planter å ete. Må jo dyrke det er sted, vel?).
Sorry... jeg driver stadig lengre vekk fra tema nå ? 
Skal gi meg her :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pasadena skrev:

Ideelt sett burde man kunne være medlem av sin lokale klubb uten å automatisk stå som medlem av nkk. Nkk kan være paraplyorganisasjon for raseklubbene men ikke medlemsorganisasjon. Jeg hadde ikke villet være nkk-medlem om jeg selv kunne bestemme men vil gjerne være medlem i min raseklubb og lokalavdeling. 

Litt på utsiden av det hele, men vår raseklubb kan man være medlem av uten å være medlem av NKK - klubben er ikke underlagt NKK, men har samarbeidsavtale. Dog er vell Norsk sau og geit litt i særstilling hva angår å fungere som raseklubb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Tyttebæra said:

Vi trenger ikke kjøtt, egg og meieriprodukter i dag med alle de spiselige alternativene vi har tilgang til. Å spise kjøtt er det samme som å bruke pels, - det er en luksus, ikke noe man må. 

Noen av oss må faktisk spise kjøtt for å overleve. Jeg for eksempel tåler karbohydrater svært dårlig, og blir syk av kornprodukter og de aller fleste typer grønnsaker. Det er langt i fra alle som kan leve vegansk, selv om man ønsker det.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Noen av oss må faktisk spise kjøtt for å overleve. Jeg for eksempel tåler karbohydrater svært dårlig, og blir syk av kornprodukter og de aller fleste typer grønnsaker. Det er langt i fra alle som kan leve vegansk, selv om man ønsker det.

Jeg er også en av dem som må spise kjøtt for å overleve. Jeg har sinnsykt mange intoleranser, og har et veldig begrenset kosthold. Jeg var veganer tidligere, men måtte begynne å spise animalske produkter da vekta nærma seg et kritisk punkt. Jeg skulle gjerne holdt meg unna kjøtt, men prioriterer min egen overlevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tyttebæra skrev:

Jeg kan ikke si at jeg er imot pelsdyrnæringen så lenge jeg ikke er veganer eller har mulighet til å kun bruke/spise animalske produkter fra gårder med god dyrevelferd. Jeg synes det er hyklersk å være mot pelsnæringen all den tid man spiser produkter fra industridyr.

Så du ser virkelig INGEN forskjell mellom å produsere mat under rimelige forhold (som det stort sett er/skal være i Norge) av domestiserte dyr, og det å stenge halvtamme rovdyr inne i små nettingbur bare for å få pelskrage på kåpa si?

Jada, selvsagt finnes det gårder som tar dyrevelferd et hakk videre fra den gjengse norske bonden, og det er absolutt å foretrekke. Pelsdyrnæringen er imidlertid i min bok uforenelig med god dyrevelferd og produserer et produkt som er totalt unødvendig. Det er så store forskjeller både i mål og produskjonsform at det blir litt meningsløst å sammenligne dem.

  • Like 7
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tyttebæra skrev:

 


Bruk av skinn fra ville dyr tviler jeg på ville blitt en stor suksess. For det første kan ikke skinnene måle seg med oppdrettspels som er genetisk finpusset gjennom generasjoner. For det andre kan jakt/fangst, avhengig av metode og skuddets inn/utgang, gjøre skade på selve skinnet som begrenser bruksområdet. Og for det tredje, klarer jeg ikke se for meg hvilken gruppe som ville vært interessert i dette produktet eller hvordan man kunne gjort dette lønnsomt å drive med.

Atte HÆ??? Burpels er endret genetisk for å SE penest mulig ut, ikke for å være varmest mulig. DET har naturen klart å fikse selv uten innblanding fra mennesker.. Spør folk fra urbefolkning om skinnene de bruker både for å kle varmen inne/ute om fangstmetoder har hindret bruk av skinnet, jeg vil tippe du får et resonnerende nei til svar. Det kastes utallige TONN med helt flotte skinn årlig i Norge, fordi det ikke er nok folk som vil bruke skinn/pelsklær. Hilsen stolt eier av både fottøy, bukse, jakke, kåpe, lue og votter av naturpels. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de som trenger/ønsker pels for skikkelig varme klær kjøper naturpels. Oppdrettspels går vell helst til moteindustrien hvor eneste mål er å se "pen" eller velstående ut. De jeg kjenner som kjører hest til Røros martnan feks i pels har iallefall kjøpt brukte gamle ulveskinnskåper osv.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2019 at 3:50 PM, Wilhelmina said:

Noen av oss må faktisk spise kjøtt for å overleve. Jeg for eksempel tåler karbohydrater svært dårlig, og blir syk av kornprodukter og de aller fleste typer grønnsaker. Det er langt i fra alle som kan leve vegansk, selv om man ønsker det.

Greit, jeg modererer meg: Kjøtt er noe som folk flest, med unntak av en liten gruppe med intoleranser, ikke trenger å spise.

23 hours ago, tillien said:

Så du ser virkelig INGEN forskjell mellom å produsere mat under rimelige forhold (som det stort sett er/skal være i Norge) av domestiserte dyr, og det å stenge halvtamme rovdyr inne i små nettingbur bare for å få pelskrage på kåpa si?

Jada, selvsagt finnes det gårder som tar dyrevelferd et hakk videre fra den gjengse norske bonden, og det er absolutt å foretrekke. Pelsdyrnæringen er imidlertid i min bok uforenelig med god dyrevelferd og produserer et produkt som er totalt unødvendig. Det er så store forskjeller både i mål og produskjonsform at det blir litt meningsløst å sammenligne dem.

Nei, jeg ser ingen grunn til å rettferdiggjøre dårlig behandling av dyr bare fordi jeg anser sluttproduktet som nyttig for meg som forbruker. Jeg mener alle dyr har behov for å bevege seg fritt, se sola med gress under beina og få mulighet til å utøve naturlig adferd, - høne eller mink. All den tid mange andre næringer holder dyr som lever under lignende forhold ser jeg ingen grunn til å forby pelsnæringen spesielt på grunnlag av dyrevelferd. Hvilken dyrevelferd har burhøns hatt? Eller er det ok å holde høns slik fordi de bare er fugler og egg er nyttig for oss?

Pelsnæringen holder ikke halvtamme villdyr, dette er produksjonsdyr som har blitt avlet for produksjon i over hundre år nå.

19 hours ago, tulip said:

Atte HÆ??? Burpels er endret genetisk for å SE penest mulig ut, ikke for å være varmest mulig. DET har naturen klart å fikse selv uten innblanding fra mennesker.. Spør folk fra urbefolkning om skinnene de bruker både for å kle varmen inne/ute om fangstmetoder har hindret bruk av skinnet, jeg vil tippe du får et resonnerende nei til svar. Det kastes utallige TONN med helt flotte skinn årlig i Norge, fordi det ikke er nok folk som vil bruke skinn/pelsklær. Hilsen stolt eier av både fottøy, bukse, jakke, kåpe, lue og votter av naturpels. 

Selvfølgelig har pelsnæringen avlet mot estetikk, det er mote-, interiør- og luksusindustri som har vært majoriteten av kundegrunnlaget til næringen. Poenget mitt var at den pelsen du flår av vilt ikke vil være særlig interessant for dette markedet, jeg antar at urbefolkningen har en helt annen standard for hvordan de vil ha sine skinn og pelser.

Ja, skinn/pels kastes fordi de ikke holder standarden til de som kjøper. Du sier da selv at det ikke er mange som kjøper skinn og pels til praktiske formål. Skinn/pels fra vilt står kanskje for 1/5 av markedet. Det er synd at skinn/pels ikke utnyttes mer, men holdningene mange har til skinn/pels og prosessen rundt (også jakt/fangst) må endres for at det skal bli et marked for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...