Gå til innhold
Hundesonen.no

Nervøs etter nyttårsaften


CamillaTS
 Share

Recommended Posts

Trenger gode råd fra erfarne hundeeiere...:hmm:

Vår DSG på 16 MNDR reagerte på nyttårsaften i fjor, så i år var vi føre var og fikk medisin fra dyrlegen. Sånn som skal smøres i gommene, som beroliger uten å sløve ned helt.

Nyttårsaften i år fikk rimelig greit, hun boffet litt og stresset litt i noen minutter før hun roet seg sammen med oss igjen. Ingen av oss var ute , vi satt i sofaen og så på TV som en normal kveld. Hun sov som normalt etterpå og dagen etter var det ingen tegn til nervøsitet. Hun er vanligvis vant til alle typer lyder, vi kan gå tur i skogen ved en skytebane uten at hun reagerer på det.

I går ettermiddag, etter at det ble mørkt, var vi ute på tur - og selvfølgelig var det noen «idioter» som ikke hadde skytt opp alt sitt fyrverkeri på nyttårsaften og som synes det var en god ide å gjøre det i går kl 17.30 ... Hun stoppet opp, og kikket og så begynte hun å trekke hjemover. Vel hjemme har vi nå fått en veldig urolig hund. Hun skjelver og vokter konstant. I natt har hun reagert på alle lyder, og har sittet og voktet ut av vinduet mens hun skjelver siden vi stod opp. Hun har ingen vegring mot å gå ut, men gjør fra seg og vil fort inn igjen. Hun reagerer på alle skrape lyder fra TV feks, som hun ikke har reagert på før. Da strekker hun hals og stirrer. 

Jeg tenker at dette er veldig stressende for henne, og det er så tydelig ettersom hun egentlig er en rolig kosestund med tydelig av og på- knapp. 

Akkurat nå har hun for første gang i dag lagt seg ved siden av meg i sofaen rolig, men hun skjelver hele tiden , og den minste lille lyd får henne til å sette seg opp og kikke.

Hva gjør jeg nå? Er det noe som går seg til, eller bør jeg gjøre noe med det , evnt hva?

Synes det er ille å se henne sånn, og jeg har ikke lyst til å dra fra en redd//nervøs/stresset hund.

Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med min. Hun har veldig dårlig avreagering, så her fortsatte det bare å eskalere fordi hun etterhvert reagerte på alle lyder. Løsningen hos oss ble noen måneder med Clomicalm (angstdempende) kombinert med trening i samarbeid med atferdsterapeut.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at problemet kanskje denne gangen var at hun ble skremt ute og skyndte seg hjem uten å ha avreagert. Eller at det er derfor det sitter i liksom, fordi hun ikke er ferdig med det. Jeg ville forsøkt å gått en tur jeg, kanskje mens det enda er lyst så det er minimalt med sjans for mye smell og se om det gir seg litt når hun får sjekket rundt å ser at det går bra. Ikke sikkert det er så dumt å få brukt litt energi heller, på noe konstruktivt. Evt om hun bare stresser se om dere får til en liten treningsøkt ute hvor hun nå fokusere litt på noe annet.

Du kan jo også ta en prat med dyrlegen og vurdere noe angstdempende igjen en stund til hun roer seg igjen, og evt til senere år vurdere å bruke angstdempende noen dager før og noen dager etter for sikkerhets skyld.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg tenker at problemet kanskje denne gangen var at hun ble skremt ute og skyndte seg hjem uten å ha avreagert. Eller at det er derfor det sitter i liksom, fordi hun ikke er ferdig med det. Jeg ville forsøkt å gått en tur jeg, kanskje mens det enda er lyst så det er minimalt med sjans for mye smell og se om det gir seg litt når hun får sjekket rundt å ser at det går bra. Ikke sikkert det er så dumt å få brukt litt energi heller, på noe konstruktivt. Evt om hun bare stresser se om dere får til en liten treningsøkt ute hvor hun nå fokusere litt på noe annet.

Du kan jo også ta en prat med dyrlegen og vurdere noe angstdempende igjen en stund til hun roer seg igjen, og evt til senere år vurdere å bruke angstdempende noen dager før og noen dager etter for sikkerhets skyld.

Hun vegrer seg ikke mot å gå tur. Hun har fått to lange turer i dag, både på dagtid og nå i kveld. Hun koser seg ute, glad hale og snuser rundt som vanlig. Så når hun kommer inn er det rett til sofaen og der sitter hun og skjelver og ser ut av vinduet - nesten helt paralysert. Hvis hun skulle slumpe til å slappe av, skvetter hun opp ved hver lille lyd. Og det er lyd i et hus med to tenåringsgutter, så hun har ikke roet seg helt siden kl 15 i dag ? Hun må jo bli veldig sliten av dette.... 

Tenkte jeg skulle se henne an over helgen, og evnt kontakte dyrlege på mandag om det ikke endrer seg. Jeg bare håper at det kan finnes en løsning og at hun blir seg selv igjen. Jeg er så lei meg for dett, og så sitrende sinna på de som ikke klarer å la vær den oppskytinga! Legger til at vi ALDRI har fyrt opp et eneste fyrverkeri, selv når vi ikke hadde hund, men jeg ante ikke at det kunne gjøre sånn skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CamillaTS said:

Hun vegrer seg ikke mot å gå tur. Hun har fått to lange turer i dag, både på dagtid og nå i kveld. Hun koser seg ute, glad hale og snuser rundt som vanlig. Så når hun kommer inn er det rett til sofaen og der sitter hun og skjelver og ser ut av vinduet - nesten helt paralysert. Hvis hun skulle slumpe til å slappe av, skvetter hun opp ved hver lille lyd. Og det er lyd i et hus med to tenåringsgutter, så hun har ikke roet seg helt siden kl 15 i dag ? Hun må jo bli veldig sliten av dette... 

Tenkte jeg skulle se henne an over helgen, og evnt kontakte dyrlege på mandag om det ikke endrer seg. Jeg bare håper at det kan finnes en løsning og at hun blir seg selv igjen. Jeg er så lei meg for dett, og så sitrende sinna på de som ikke klarer å la vær den oppskytinga! Legger til at vi ALDRI har fyrt opp et eneste fyrverkeri, selv når vi ikke hadde hund, men jeg ante ikke at det kunne gjøre sånn skade.

Aha, så misforsto jeg, så bare at hun ville ut å tisse også skyndte seg inn igjen. Hmm, dere har ikke igjen noe sånn gel fra nyttårsaften? Hjelper det å legge henne på et annet rom? Evt sette opp et bur med et teppe over og noe godt og mykt inni? Se om hun finner trygghet i noe sånt liksom? Evt se om det kan hjelpe å gi henne en jobb inne, en treningsøkt hvor hun må skifte fokus og samtidig kan ha litt gøy. Og pass på at dere ikke stresser unødig. Eller blir annerledes rundt henne enn vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Malamuten skrev:

Aha, så misforsto jeg, så bare at hun ville ut å tisse også skyndte seg inn igjen. Hmm, dere har ikke igjen noe sånn gel fra nyttårsaften? Hjelper det å legge henne på et annet rom? Evt sette opp et bur med et teppe over og noe godt og mykt inni? Se om hun finner trygghet i noe sånt liksom? Evt se om det kan hjelpe å gi henne en jobb inne, en treningsøkt hvor hun må skifte fokus og samtidig kan ha litt gøy. Og pass på at dere ikke stresser unødig. Eller blir annerledes rundt henne enn vanlig.

Nå har hun vært rolig her på sofaen i et teppe i en time ca. Hun har ikke reagert nevneverdig på lydene fra TV. Jeg forsøkte med gel tidligere i dag, uten hell. Nå har vi bare forholdt oss som vanlig, sitter i sofaen og ser TV uten noe mer fuzz. Skjelvingen hennes har stoppet, og det ser ut til at hun roer seg. Hun skal få seg en tur i hundebarnehage i morgen, se hvordan hun reagerer på det. Vi tar henne hjem om det ikke funker. 

Vi har alltid fått skryt for at hun er en trygg hund, det har vi jobbet for ved å ta henne med når vi skal noe - latt henne bli vant til alle situasjoner og lyder. 

Det er lenge siden vi har hatt bur til henne, men om hun ikke roer seg i natt, vil jeg ta det frem til i morgen.

 

Tusen takk for tips og innspill ❤️

 

Endret av CamillaTS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, CamillaTS said:

Nå har hun vært rolig her på sofaen i et teppe i en time ca. Hun har ikke reagert nevneverdig på lydene fra TV. Jeg forsøkte med gel tidligere i dag, uten hell. Nå har vi bare forholdt oss som vanlig, sitter i sofaen og ser TV uten noe mer fuzz. Skjelvingen hennes har stoppet, og det ser ut til at hun roer seg. Hun skal få seg en tur i hundebarnehage i morgen, se hvordan hun reagerer på det. Vi tar henne hjem om det ikke funker. 

Vi har alltid fått skryt for at hun er en trygg hund, det har vi jobbet for ved å ta henne med når vi skal noe - latt henne bli vant til alle situasjoner og lyder. 

Det er lenge siden vi har hatt bur til henne, men om hun ikke roer seg i natt, vil jeg ta det frem til i morgen.

 

Tusen takk for tips og innspill ❤️

 

Så bra, da  er det antagelig over for nå ?

Bare sånn ifht buret om du tenker å prøve det evt ved senere anledninger så tenkte jeg ikke nødvendigvis stenge henne inne der, men gi henne en plass å "gjemme" seg rett og slett, om hun vil. Noen vil gjerne det, andre ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...