Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur og jogging med valp/unghund


Ginaml
 Share

Recommended Posts

Når begynner dere å ta med valpen/unghunden deres med på tur med mål og mening, og kortere joggeturer?

Jeg har hørt litt snakk om at hunden ikke skal være med på noen form for belastende mosjon før den er rundt året, da det vil slite på ledd og kanskje føre til HD(?). Min egen oppfatning er derimot at så lenge du ser an valpen og tar det i dens tempo, så er det ingenting i veien for å ta med en ferdig utvokst unghund på over 6 mnd på kortere fjellturer og korte joggeturer. Kanskje med unntak av tyngre raser og raser som er spesielt utsatt for HD. Tror ikke min dalmatiner valp kommer til å være særlig morsom å ha i hus frem til sommeren om hun ikke får mosjon.
 
Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur, med en gang omtrent. I starten er det gjerne kort, i valpene tempo(gjerne løs valp) og/eller bærehjelp om vi skal lenger enn valpen burde/vil gå..

Jeg har jo ingen absolutt ufravikelig plan, igrunn ingen plan i det hele tatt, men den første uken typ så går vi gjerne 3-4 runder om dagen på rundt 1-2 km hver. Suller rundt i valpene tempo så den får utforske og gjøre fra seg. Starter litt kontakttrening osv. Bruker god tid, rundt en halvtime-45 min pr runde. 

Deretter økes lengde og tempo gradvis og antall turer pr dag kuttes ned. Etter en måneds tid er vi som regel oppe i en lengre tur på iallefall en time med litt tempo/lengde pluss en litt god luftetur iallefall i tillegg. Og etter 2 mnd ca er det lite begrensninger på tur igrunn. Kan ikke si jeg har noen kvaler med å jogge med en valp som gidder å henge på heller om den kan gå løs å følge på fritt(for å unngå at det blir så statisk). Ikke en 8 ukers valp kanskje,.men 4 mnd iallefall.

Fra 6 mnd begynner vi trekk på ski eller sykkel og unghunden her på snart 8 mnd har mange langturer i bena, inkl skiturer med trekk opp i en mil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke mange begrensninger på valper og unghunder annet enn at de ikke får trekke veldig lenge på ski/sykkel før de er litt opp i alder og har fått litt muskulatur. Det går også på at jeg ikke ønsker at de skal synes det er bare slitsomt og gå lei. Jeg går heller ikke de lengste turene når de er veldig små, men kan godt være ute lenge og la de ta det i sitt tempo. 

Skoj var med på joggeturer i marka da han var 5 mnd gammel, men da gikk han løs og jeg jogger ikke veldig fort :P Jeg jogga rundt 4 km i terreng og det var ikke noe problem. 

Fra han var 8 mnd begynte jeg så smått å sykle. Passer på at han får løpe løs innimellom og ikke trekke hele tiden og kjører ikke i stor fart hele veien. 

Nå ser det ut til at kelpien min får en HD-diagnose, men det kunne ikke falt meg inn å tro at det kommer av for mye mosjon i ung alder og jeg kommer ikke til å gjøre noe annerledes med neste valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror min var 8-9 måneder når hun ble introdusert for snørekjøring på ski. Hun trakk fra før av ganske så mye i bånd på gåtur. Tror vi startet med noen kilometer og økte litt. Tror ikke det var noe mer enn knappe 5 kilometer før vinteren og skisesongen var over. Når sommeren kom var hun jo godt over året når hun ble med på sykkel og joggeturer igjen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Jeg fortsetter på denne jeg istedenfor å lage en ny tråd:

Har nettopp begynt å jogge med 8 mnd gammel fuglehundblanding. Hun er aktiv og energisk, og har siden båndtvangen var over bygget seg ganske godt opp både muskel- og kondisjonsmessig. Vi starta på 5 km, men har økt ganske raskt til 8-9 - noe hun ser ut til å være helt komfortabel med. Vi løper kun på grus eller sti.

"Regelen" om at de ikke skal være med på løping før de er utvokst, altså tidligst ved ettårsalder, har jeg med andre ord ignorert. Det som likevel gjør meg litt usikker på om hun er for ung til dette, er at hun trekker ganske mye. Jeg vil anslå at hun trekker ca halvparten av turen. I starten jobber hun skikkelig på, og jeg må holde henne igjen med hele kroppen. Etterhvert går hun over i lett trekk, og veksler mellom det og å løpe ved siden av meg.

Det er utrolig mange forskjellige meninger om dette med når de kan starte med trekk og annen fysisk krevende aktivitet, men det er vanskelig å finne noe kvalifisert og dokumentert kunnskap om temaet. Jeg prøvde å utfordre veterinæren på det, men heller ikke hun kunne vise til noe annet enn at det er "anbefalt" å vente og at det er fordi knokler og skjelett ikke er utvokst. 

Så: Hva ville dere gjort? Droppa all løping i bånd og sele noen måneder til, eller kjørt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Spretter skrev:

Jeg fortsetter på denne jeg istedenfor å lage en ny tråd:

Har nettopp begynt å jogge med 8 mnd gammel fuglehundblanding. Hun er aktiv og energisk, og har siden båndtvangen var over bygget seg ganske godt opp både muskel- og kondisjonsmessig. Vi starta på 5 km, men har økt ganske raskt til 8-9 - noe hun ser ut til å være helt komfortabel med. Vi løper kun på grus eller sti.

"Regelen" om at de ikke skal være med på løping før de er utvokst, altså tidligst ved ettårsalder, har jeg med andre ord ignorert. Det som likevel gjør meg litt usikker på om hun er for ung til dette, er at hun trekker ganske mye. Jeg vil anslå at hun trekker ca halvparten av turen. I starten jobber hun skikkelig på, og jeg må holde henne igjen med hele kroppen. Etterhvert går hun over i lett trekk, og veksler mellom det og å løpe ved siden av meg.

Det er utrolig mange forskjellige meninger om dette med når de kan starte med trekk og annen fysisk krevende aktivitet, men det er vanskelig å finne noe kvalifisert og dokumentert kunnskap om temaet. Jeg prøvde å utfordre veterinæren på det, men heller ikke hun kunne vise til noe annet enn at det er "anbefalt" å vente og at det er fordi knokler og skjelett ikke er utvokst. 

Så: Hva ville dere gjort? Droppa all løping i bånd og sele noen måneder til, eller kjørt på? 

Jeg ville avslutta turen i god tid før hunden slutter å trekke. Si den trekker 5 av 8 km ville jeg stoppa på 4 og økt gradvis derfra ?

at den slutter å jobbe er et tegn på at hunden syns det blir kjedelig, tungt og leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O1234 skrev:

Jeg ville avslutta turen i god tid før hunden slutter å trekke. Si den trekker 5 av 8 km ville jeg stoppa på 4 og økt gradvis derfra ?

at den slutter å jobbe er et tegn på at hunden syns det blir kjedelig, tungt og leit.

Eneste er at det er litt av og på med den trekkinga. Trekker første kilometer, løper ved siden av/litt foran i en, trekker en kilometer igjen osv. 

En ting jeg glemte å nevne: Jeg trenger egentlig ikke at hun skal trekke. Ideelt sett vil jeg faktisk at hun skal bli en sånn som løper ved siden av, spesielt under jogging. Maser ikke mye på henne om det foreløpig, men oppfordrer i alle fall ikke til trekk med ros etc.  Men det du sier gjelder kanskje uansett? Mulig jeg bør følge litt ekstra med på motivasjonen i alle fall, jeg vil IKKE at hun skal få et dårlig forhold til løping. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Spretter skrev:

Eneste er at det er litt av og på med den trekkinga. Trekker første kilometer, løper ved siden av/litt foran i en, trekker en kilometer igjen osv. 

En ting jeg glemte å nevne: Jeg trenger egentlig ikke at hun skal trekke. Ideelt sett vil jeg faktisk at hun skal bli en sånn som løper ved siden av, spesielt under jogging. Maser ikke mye på henne om det foreløpig, men oppfordrer i alle fall ikke til trekk med ros etc.  Men det du sier gjelder kanskje uansett? Mulig jeg bør følge litt ekstra med på motivasjonen i alle fall, jeg vil IKKE at hun skal få et dårlig forhold til løping. 


 

Jeg er usikker men det var det første jeg tenkte.

Kan hun løpe løs? Hvis ja ville jeg jeg heller sluppet hunden før du ser noe endring. Så kan du heller kjøre noen drag i line etterhvert.

Ellers vil jeg si at trekk er veldig gøy ?men skjønner hvis du vil ha litt trening selv også.

Endret av O1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O1234 skrev:

Jeg er usikker men det var det første jeg tenkte.

Kan hun løpe løs? Hvis ja ville jeg jeg heller sluppet hunden før du ser noe endring. Så kan du heller kjøre noen drag i line etterhvert.

Ellers vil jeg si at trekk er veldig gøy ?men skjønner hvis du vil ha litt trening selv også.

Ja, det er mest for at jeg vil ha treninga selv. Både på løping og ski egentlig. Men skjønner jo at det kan være veldig gøy, basert på det lille vi har drevet med til nå. 

Hun kan løpe løs der det ikke er andre hunder (da mister jeg kontrollen på henne), så det kan nok være en god ide å løpe på avsidesliggende steder og veksle mellom løs hund og bånd (og dermed trekk). 

Men, sånn rent fysiologisk og helsemessig ville ikke du tenkt noe videre over at en åtte måneder gammel hund trekker noen kilometer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Spretter skrev:

Ja, det er mest for at jeg vil ha treninga selv. Både på løping og ski egentlig. Men skjønner jo at det kan være veldig gøy, basert på det lille vi har drevet med til nå. 

Hun kan løpe løs der det ikke er andre hunder (da mister jeg kontrollen på henne), så det kan nok være en god ide å løpe på avsidesliggende steder og veksle mellom løs hund og bånd (og dermed trekk). 

Men, sånn rent fysiologisk og helsemessig ville ikke du tenkt noe videre over at en åtte måneder gammel hund trekker noen kilometer? 

Du kan feste på hunden en pulk på vinterstid og feste deg i pulken (nordisk 1-spann) for å få trening på vintern ? det gjør jeg. På sommeren jogger jeg alene pga varmen. Høsten har jeg på hu med i langline. (Eventuelt i trekk på canicross trening).

På spørsmålet ditt vil du nok få like mange svar som det er folk med hund ? jeg starta ca samtidig og vi sliter litt med ryggen, vet ikke om det skyldes derfor, fordi en aktiv hund vil alltid ha en viss risiko for å få skader. 

Hvis du spør på et trekkhundforum på Facebook vil du nok høre at det ikke er noe problem i det hele tatt ☺️ anbefaler Canicross i Norge gruppa.

Jeg tenker at det viktigste er at det skal være lek og morro og det skal ikke være jobb og plikt ☺️

Endret av O1234
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/3/2022 at 10:28 AM, Spretter said:

Jeg fortsetter på denne jeg istedenfor å lage en ny tråd:

Har nettopp begynt å jogge med 8 mnd gammel fuglehundblanding. Hun er aktiv og energisk, og har siden båndtvangen var over bygget seg ganske godt opp både muskel- og kondisjonsmessig. Vi starta på 5 km, men har økt ganske raskt til 8-9 - noe hun ser ut til å være helt komfortabel med. Vi løper kun på grus eller sti.

"Regelen" om at de ikke skal være med på løping før de er utvokst, altså tidligst ved ettårsalder, har jeg med andre ord ignorert. Det som likevel gjør meg litt usikker på om hun er for ung til dette, er at hun trekker ganske mye. Jeg vil anslå at hun trekker ca halvparten av turen. I starten jobber hun skikkelig på, og jeg må holde henne igjen med hele kroppen. Etterhvert går hun over i lett trekk, og veksler mellom det og å løpe ved siden av meg.

Det er utrolig mange forskjellige meninger om dette med når de kan starte med trekk og annen fysisk krevende aktivitet, men det er vanskelig å finne noe kvalifisert og dokumentert kunnskap om temaet. Jeg prøvde å utfordre veterinæren på det, men heller ikke hun kunne vise til noe annet enn at det er "anbefalt" å vente og at det er fordi knokler og skjelett ikke er utvokst. 

Så: Hva ville dere gjort? Droppa all løping i bånd og sele noen måneder til, eller kjørt på? 

Det er ikke så mye forskning på hunder spesielt dessverre, derfor er den kunnskapen jeg har i større grad basert på hest og menneske.

Sånn jeg har forstått det: Knokler vokser i lengde ved at brusken i enden av en "vekstplate" vokser. Veksten forbeines gradvis inntil veksten er ferdig, da vil denne vekstplaten forbeines (altså lukkes). Hos barn er vekstplaten den svakeste strukturen i bevegelsesapparatet og dermed utsatt for skader. Skader på vekstplaten kan føre til at et (eller flere) bein slutter å vokse før de(t) er ferdig utviklet, som gjør skjelettet ikke utvikler seg slik det skal. Hardt bruk (stor belastning som fører til slitasje) og eksplosive øvelser (hopping, brå bevegelser ol.) som medfører skade, er forbundet med risiko for feilutviklinger i skjelettet, derfor anbefales det å vente til dyret er ferdig utvokst. Merk at vekstplatene lukkes etter hunden er synlig ferdig utvokst, når man ikke ser mer synlig vekst vil vekstplatene fortsatt kunne være åpne. Så vidt meg bekjent, er de minste rasene ferdig utvokst rundt 6mnd og de største ikke før rundt 16 mnd. Jeg vil tro den generelle "18 mnd"-anbefalingen kommer av at det i stor grad er store hunder som brukes hardt og den gir en grei margin fra "synlig utvokst" til "faktisk ferdig".

Ingenting jeg har lest indikerer at aktivitet i seg selv er problematisk, heller tvert i mot. At en ung hund går eller jogger en mil hver dag i 8mnd alderen er ikke problematisk (så fremt den er tilvent det selvfølgelig). Aktivitet er forbundet med positiv utvikling. Det som derimot kan være problematisk, er belastning, som ved trekk, og aktiviteter som lett fører til skader (eksplosive bevegelser). Jeg vil jo dermed anbefale å unngå den type aktivitet så mye som mulig, til hunden er utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og bra svar - begge to!

Det er  jo ca det du sier Tyttebæra som har blitt sagt i det jeg har funnet på nett av forklaringer. Jeg tenker også at hun er gammel nok til å være med på løpetur, men den trekkinga tror jeg faktisk jeg bare skal vente med. Kjipt å kjenne på en liten uro hver gang hun legger seg til i selen også. Vi får heller løpe steder der hun kan være løs noen måneder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Spretter skrev:

Takk for utfyllende og bra svar - begge to!

Det er  jo ca det du sier Tyttebæra som har blitt sagt i det jeg har funnet på nett av forklaringer. Jeg tenker også at hun er gammel nok til å være med på løpetur, men den trekkinga tror jeg faktisk jeg bare skal vente med. Kjipt å kjenne på en liten uro hver gang hun legger seg til i selen også. Vi får heller løpe steder der hun kan være løs noen måneder til.

Høres fornuftig ut. Det er aldri for sent å starte ☺️ la henne løpe løs, tren innkalling, kontakt, høyre og venstre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...