Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur og jogging med valp/unghund

Recommended Posts

Når begynner dere å ta med valpen/unghunden deres med på tur med mål og mening, og kortere joggeturer?

Jeg har hørt litt snakk om at hunden ikke skal være med på noen form for belastende mosjon før den er rundt året, da det vil slite på ledd og kanskje føre til HD(?). Min egen oppfatning er derimot at så lenge du ser an valpen og tar det i dens tempo, så er det ingenting i veien for å ta med en ferdig utvokst unghund på over 6 mnd på kortere fjellturer og korte joggeturer. Kanskje med unntak av tyngre raser og raser som er spesielt utsatt for HD. Tror ikke min dalmatiner valp kommer til å være særlig morsom å ha i hus frem til sommeren om hun ikke får mosjon.

Hva mener dere? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tur, med en gang omtrent. I starten er det gjerne kort, i valpene tempo(gjerne løs valp) og/eller bærehjelp om vi skal lenger enn valpen burde/vil gå..

Jeg har jo ingen absolutt ufravikelig plan, igrunn ingen plan i det hele tatt, men den første uken typ så går vi gjerne 3-4 runder om dagen på rundt 1-2 km hver. Suller rundt i valpene tempo så den får utforske og gjøre fra seg. Starter litt kontakttrening osv. Bruker god tid, rundt en halvtime-45 min pr runde. 

Deretter økes lengde og tempo gradvis og antall turer pr dag kuttes ned. Etter en måneds tid er vi som regel oppe i en lengre tur på iallefall en time med litt tempo/lengde pluss en litt god luftetur iallefall i tillegg. Og etter 2 mnd ca er det lite begrensninger på tur igrunn. Kan ikke si jeg har noen kvaler med å jogge med en valp som gidder å henge på heller om den kan gå løs å følge på fritt(for å unngå at det blir så statisk). Ikke en 8 ukers valp kanskje,.men 4 mnd iallefall.

Fra 6 mnd begynner vi trekk på ski eller sykkel og unghunden her på snart 8 mnd har mange langturer i bena, inkl skiturer med trekk opp i en mil. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger ikke mange begrensninger på valper og unghunder annet enn at de ikke får trekke veldig lenge på ski/sykkel før de er litt opp i alder og har fått litt muskulatur. Det går også på at jeg ikke ønsker at de skal synes det er bare slitsomt og gå lei. Jeg går heller ikke de lengste turene når de er veldig små, men kan godt være ute lenge og la de ta det i sitt tempo. 

Skoj var med på joggeturer i marka da han var 5 mnd gammel, men da gikk han løs og jeg jogger ikke veldig fort :P Jeg jogga rundt 4 km i terreng og det var ikke noe problem. 

Fra han var 8 mnd begynte jeg så smått å sykle. Passer på at han får løpe løs innimellom og ikke trekke hele tiden og kjører ikke i stor fart hele veien. 

Nå ser det ut til at kelpien min får en HD-diagnose, men det kunne ikke falt meg inn å tro at det kommer av for mye mosjon i ung alder og jeg kommer ikke til å gjøre noe annerledes med neste valp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror min var 8-9 måneder når hun ble introdusert for snørekjøring på ski. Hun trakk fra før av ganske så mye i bånd på gåtur. Tror vi startet med noen kilometer og økte litt. Tror ikke det var noe mer enn knappe 5 kilometer før vinteren og skisesongen var over. Når sommeren kom var hun jo godt over året når hun ble med på sykkel og joggeturer igjen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive