Gå til innhold
Hundesonen.no

I morra henter vi valpen!


Colargol
 Share

Recommended Posts

Endelig er dagen her!!! Vi skal hente vår etterlengtede lille valp :wub:

Men ettersom dagen nærmer seg dukker det opp flere og flere spørsmål, og jeg føler meg som som en skikkelig usikker nybakt mamma. 

Så jeg spør her, i tilfelle noen har gode råd og tips slik at jeg kan puste og senke skuldrene litt:

Vi henter valpen med bil. Hun sitter på fanget mitt. Kjøretid ca 2 timer. Hun bruker ikke halsbånd. Er 10 uker gammel. 

* Hva gjør vi om vi må stoppe og lufte henne? Ta på halsbånd, eller vil det bare stresse henne? Slippe løs og håpe at hun ikke stikker av? Krysser fingrene og håper vi ikke må stoppe?

 

* Så kommer vi hjem. Valpen må garantert tisse. Gå rett inn, eller ta en tur ute først? Og i så fall; slippe løs eller ta på halsbånd? Vi har inngjerdet hage, men der er det mye nytt (bla hønsehus). Slippe henne løs i hagen? 

Hvordan gjør vi første møte med nytt hjem så godt som mulig?  Vil en 10 uker gammel valp holde seg ved oss, eller må vi være forberedt på at hun kan stikke av?

 

* Introdusere katten. Regner med at det er best om katten er ute mens valpen får undersøke huset, og bli kjent med oss. Men på ett eller annet tidspunkt må jo katten inn. Ha de adskilt, eller bare slippe inn og håpe på det beste?

 

(Er egentlig det med bånd eller ikke som stresser meg mest akkurat nå. Vil jo for all del ikke at valpen skal stikke av, men samtidig er kanskje ikke tilvenning til halsbånd det som bør være aller første møte med sin nye familie og nye hjem?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10 uker gammel valp som overhodet ikke er tilvendt halsbånd eller sele? Hvorfor, er min første tanke? Uansett, jeg ville definitivt hatt på halsbånd og bånd ved lufting på fremmed sted ja.

Lufting ute i hage/rundt huset før dere går inn. Men ikke for mye gåing/spennende, så valpen ikke får gjort det den må. Det kan antageligvis fungere fint å slippe hunden løs i hagen.

Jeg ville hatt katten og valpen adskilt de første par dagene så de får vent seg til hverandres nærvær før nærmere introduksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha bånd på når dere lufter utenfor inngjerdet område ! Mht katten, sperr gjerne for dørene med kompostgrinder, så de kan se og lukte hverandre uten å komme i klinsj. Da kan de bli vant til hverandre over noen dager, uten å trenge nærkontakt, og katten kommer seg kjapt og greit over grinden når den vil. Kattematen bør settes så høyt at valpen ikke når den, for å unngå den konflikten. Senk skuldrene, det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med både halsbånd og sele. Har den aldri hatt på halsbånd før? Jeg ville aldri sluppet løs en valp jeg nettopp har fått. Ha med et langt kobbel og luft den med jevne mellomrom. Når du kommer hjem kan du jo kanskje ha den løs i hagen da, jeg ville bare tatt det litt som det kommer. Ventet med introduksjon til katten før valpen har roet seg litt i sitt nye hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...