Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar 2019

Recommended Posts

For noen uker siden var det storm her. Hadde en liten sinkpotte utenfor som blåste av. Hadde ikke noe i den, bare et gammelt rusta askebeger. Fant den igjen i dag. Naboen har tatt den å putta minijuletreet sitt oppi. Askebegeret lå også oppi😂😂

• Haha 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og samboer fikk finansieringsbevis i dag så nå starter boligjakta for alvor 😃Håper vi finner drømmeboligen MED hage før sommeren!

I kveld har jeg vært på trening med hundene og etterpå fikk Skoj løpe litt med kelpiesøster og en aussie så nå er det ro i heimen. 

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrekk og gru!! 

I går fant lille mr. Fjortis ut at han skulle ta seg en tur på egen hånd! Vi har inngjerdet hage her, og selv om gjerdene ikke er så høye så har det aldri vært et tema for hverken Maui eller Midas å hoppe over og stikke. I går ble imidlertid fristelsen for stor for Maui. Antakelig måtte det vært en løpetispe eller noe som gikk oppe på veien. Naboen kom og ringte på og sa at han hadde løpt forbi han i en hinsides fart. Jeg gikk ut med fløyte for å lete etter han. Han pleier for det første å komme veldig fort når jeg bruker fløyte, for det andre er han såpass redd for å miste meg at han aldri går langt vekk fra meg. Så det måtte ha vært et sekunds black out i hjernen for at han skulle stikke sånn. Jeg gikk rundt i området hvor vi pleier å gå tur i nærheten hvor vi bor og møtte et par stykker som hadde sett han, men jeg så ikke snurten av han. Tilslutt gikk jeg hjem for å se om han hadde gått hjem og da ser jeg at leieboeren vår og Maui sitter på platten. Hun hadde funnet han nede ved butikken rett ved en hovedvei, og han hadde blitt overlykkelig for å finne henne. Hun fulgte han hjem og han tuslet løs etter henne. Sikkert skikkelig redd for at han ikke fant veien hjem. Herlighet så redd jeg var!! Det er heldigvis lave fartsgrenser i området og det var lyst, men han er en vimsekopp og ble så forstyrret at han ante ikke hvor han var. Takk og lov for snille naboer 💖 

• Like 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Midas skrev:

Skrekk og gru!! 

I går fant lille mr. Fjortis ut at han skulle ta seg en tur på egen hånd! Vi har inngjerdet hage her, og selv om gjerdene ikke er så høye så har det aldri vært et tema for hverken Maui eller Midas å hoppe over og stikke. I går ble imidlertid fristelsen for stor for Maui. Antakelig måtte det vært en løpetispe eller noe som gikk oppe på veien. Naboen kom og ringte på og sa at han hadde løpt forbi han i en hinsides fart. Jeg gikk ut med fløyte for å lete etter han. Han pleier for det første å komme veldig fort når jeg bruker fløyte, for det andre er han såpass redd for å miste meg at han aldri går langt vekk fra meg. Så det måtte ha vært et sekunds black out i hjernen for at han skulle stikke sånn. Jeg gikk rundt i området hvor vi pleier å gå tur i nærheten hvor vi bor og møtte et par stykker som hadde sett han, men jeg så ikke snurten av han. Tilslutt gikk jeg hjem for å se om han hadde gått hjem og da ser jeg at leieboeren vår og Maui sitter på platten. Hun hadde funnet han nede ved butikken rett ved en hovedvei, og han hadde blitt overlykkelig for å finne henne. Hun fulgte han hjem og han tuslet løs etter henne. Sikkert skikkelig redd for at han ikke fant veien hjem. Herlighet så redd jeg var!! Det er heldigvis lave fartsgrenser i området og det var lyst, men han er en vimsekopp og ble så forstyrret at han ante ikke hvor han var. Takk og lov for snille naboer 💖 

Liker jo ikke at han ble borte, men godt det gikk bra tross alt! 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg bor for tida på bakkenivå med sånn ca. 1 mil åker i alle retninger, men tror dere jeg bare kan slippe lørva ut for å tisse på egenhånd? Njet. Hun insisterer på at jeg må være med, ellers nekter hun å gjøre fra seg. Rare dyret...

• Haha 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvem som hater nysnø mest - meg eller hunden... Når ingen har gått ennå og med skummel is stedvis under snøen i tillegg blir det plutselig et kjempeprosjekt å løpe den vanlige runden. Heldigvis blir marka flittig brukt, så det er forhåpentligvis tråkka bra stier til i morgen allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel ikke akkurat vært overaktiv her inne siste tiden, men dagene flyr avgårde og jeg leser mer på forum enn jeg skriver. To hunder, hvorav en pøbelspire av en unghund, og en liten på 7 måneder tar sin tid altså.

Akkurat nå har jeg store planer om å lene meg tilbake i sofaen og gripe fatt i strikketøyet. Babyen slokna for halvannen time siden, og så fort som han sovna i dag er det mange uker siden han gjorde sist (han har hatt en periode hvor leggetid har vært det samme som hæla i taket og fest *flire*). Hundene er også tura, og både jeg og de er slitne i beina nå. Vi tråkka oss bortover åkrene, og det er masse snø her nå. Soppen (ehm Zoe heter hun egentlig da :lol: ) elsker all snøen som har kommet. Bris er også rimelig begeistra, men på en annen måte. Hun vil helst gå rundt beina mine og fange snøen som sparkes opp. 😅

Til helgen skal jeg og Bris få litt instruksjon i LP. Blir gøy! Håper på et spark i ræva til å jobbe jevnlig med henne, hadde vært gøy med lp championat før hun pensjoneres. 

Endret av Betty
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Året starter utrolig bra!!! Liste blei rønket 9 januar. 6 dager etter hun fylte 1 år. 

En uke etter kom hd resultater  Hun er fri !!! Er så utrolig derlig. Da er det bare ad bildene igjen..

I tillegg er hun fri i rygg og skuldre. Altså ingen ting til noe skade eller forkalinge eller sånne ting. Er så utrolig derlig å få det ferdig  :)

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi snør snart ned nå. Uvant med så store mengder. Heldigvis ser det ut til at vi har snø og ikke is nå når det blir en kuldeperiode. 

Og influensaen har endelig sluppet taket. Var også på 3T på veiledningstime i dag, og det var overraskende gøy å trene. Vi er fire hundegale folk som har begynt å trene sammen på 3T. 

Bonita begynner også å bli bedre i ryggen, og er nesten seg selv igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det lærer henne ikke uvaner. Jeg har gjort det med alle mine valper, men jeg gjør det ikke når de er voksne. Det å finne på ramp, bite og styre på er valpegreier, og det går over. Så det handler igrunnen mest om å kjøpe seg litt fred og ro når man trenger det mens valpe-og unghundstyret står på. Fordelen med å gi noe godt å spise på når du setter den fra deg i grind eller bur er for å unngå at det blir konsert og stress der, før hunden er vant med å være der. På den måten gjør du plassen til en positiv plass, heller enn en "straff" og isolasjon. 
    • Jeg skal ikke si det som fakta, men logisk tenkning sier meg at BoT ikke vil være spesielt effektivt på hunder med god isolerende pels. Nettopp fordi pelsen isolerer og da vil det jo ikke virke rett og slett. Det skal jo stråle varme tilbake for å trigge blodsirkulasjon osv, men om pelsen blokkerer varme både ut og inn så er det liksom ikke så mye effekt der. 

Og for varme kan du vell like gjerne bruke noe annet. BoT dekkenene er ikke så veldig varme og gode sånn sett, synes ikke jeg iallefall, så nå jeg virkelig trenger dekken i bil så velger jeg noe annet.
    • Beklager at jeg ler litt, haha, men sånn skal det ikke være nei. Men hvor mye galt gjør den om dere går en skikkelig god luftetur og deretter bare ignorer den litt? Ikke alle som stenger av selv altså, men de fleste gjør jo det etter en god utblåsning, kanskje med en liten pirajastund først. Viss ikke så er det bare å bruke stengsler eller bånd eller noe til å begrense den litt så vil den overgi seg å stenge av etter en liten stund   En sliten valp er som regel en god del enklere valp enn en som har masse energi, men det betyr ikke at dere ikke kan forvente at valpen ikke legger seg ned å slapper av litt innimellom selv om dere ikke nettopp har vært på langtur liksom, selv om dere har hatt en rolig dag skal de jo (og trenger å) stenge av innimellom. Vis den hva dere vil, eller bruk litt hjelpemidler når dere ikke kan. Så lenge valpen ikke bor konstant i buret/grinda og får sosial omgang samt nok tur og lek posjonert ut ila dagen så er det helt innafor å bruke grinda når dere føler behov for det  

Edit: Mulig dere kan ha litt nytte av å skille på ute og inne hva gjelder aktivitet og lek, iallefall den typen aktivitet og lek dere engasjerer dere i. Valpen skal jo ikke ligge pal hele tiden inne, det er nok for mye å forvente, men det hjelper nok å ikke lage forventninger til at det skjer aktivitet inne, fra dere(om dere har gjort sånt). I tillegg kan man jo se på om dere gir valpen nok fred eller er dere å snakker med den, klapper på den, leker litt, gir den ting, osv osv ofte? La den få mulighet til å finne ro også. Og tenk litt på hvordan dere snakker, er det mye glad stemme/babystemme så trigger gjerne det valpen, mens ro smitter over tilsvarende.  Løper den mye etter barna om de farer i mellom så prøv å begrens det litt, la den heller venne seg til at de løper i mellom uten at han trenger å følge etter dem osv    
    • Jeg ville valgt å venne henne til å bli sperret inne i en grind først som sist og brukt det når du skal være sammen med barnet og ikke kan ha fokus på valpen. Grind er fortsatt flittig brukt her i huset periodevis på en på 9 mnd. 
      Både til ro og til å holde han unna når jeg ikke gidder å passe på alt av leker som ligger rundt eller at jeg har lyst å være sammen med datteren min uten å måtte følge med på han og hva han kunne finne på å makulere. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skulle gjort eller hvordan relasjonen til hunden min hadde vært om jeg ikke hadde hatt grinder. Jeg bestemmer når vi skal slappe av, og hans initiativ øker ofte i takt med overtrøtthet og uro. Han får nok stimuli, og er veldig lite hjemme alene, så jeg vet at han trenger og kan hvile når jeg bestemmer det, det er bare ikke alltid han vil. 

• Tusen takk for svar - endelig begynner jeg å skjønne hva denne rotreningen handler om (joda - har lest ørten bøker om hundehold, men når valpen plutselig er der, er det som hørtes så enkelt ut i bøkene  ikke fullt så enkel å iverksette 🙄) Sånn det er nå sliter vi oss helt ut, har knapt vekslet en sammenhengende setning med ungene de siste par ukene fordi hunden tar absolutt alt fokus, absolutt hele tiden (ja, vi sliter med å finne den av-knappen!)
  • Nylig opprettede emner