Jump to content
Hundesonen.no
  • ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg vil se en hund som bader
    • Jeg vil se en hund på skitur!
    • Det forstår jeg. Men når en stor hund bjeffer for så å kaste  seg fremover i båndet så eieren nesten blir revet overende, så oppleves det ikke "snilt" (det er ikke så mange månedene siden minien ble overfalt av en hund, noe som endte med 4 knekte ribbein, en kollapset lunge osv osv. Så det er mulig vi er ekstra på vakt) Minien blir redd, mens jeg opplever det nesten som mobbing, hvor rart det enn høres. Minien har også lyst til å bjeffe, men vi trener alltid på å la være. Han vet han får godbit om hen heller ser på meg og venter.  
    • Synd du tenker at golden og labbe er for store, for de hadde passet perfekt. Flatcoated retriever også. Hva er grunnen til at du ikke ønsker hund i den størrelsen? Om det er håndteringen så har jeg forståelse for det (har sett en del førere få kjørt seg godt bak labradorer, feks), men om det er plasshensyn så mener jeg personlig det er litt overdrevet. I alle fall i de størrelsene vi snakker om her. En Toller er vesentlig mindre enn de andre retrieverene og burde kunne passe? Ellers så har du jaktvariantene av labbe og golden som er vesentlig mindre enn standardvariantene. Min jaktgoldentispe er 21kg. Ut fra det du beskriver tror jeg det kunne passe deg, du beskriver bra med aktivitet, men du må jo vite at du trives med en hund med mye motor i 12+ år framover. Det første jeg tenkte på utenom retrieverne var imidlertid engelsk springer spaniel. Litt samme type hund som retrieverne, men i en mindre pakke. Litt pelsstell må du regne, men det er vel ikke allverden om du holder det kort. Ellers: mellompuddel, spansk vannhund, portugisisk vannhund? De var i alle fall opprinnelig avlet som apporterende hunder og burde kunne oppfylle ønsket ditt om ikke altfor stor radius, men det kan kanskje andre si mer om hvordan det fungerer i praksis. De jeg har møtt har brukt å være løse. Så er det noen gjetere (bortsett fra Sheltie), men de blir vel også litt større igjen. Bortsett fra border collie, men det blir kanskje vel mye hund? (Jeg er av den oppfatning at bc er vesentlig mer hund enn jaktretrievere, ikke alle er enig i det). Meget mulig de nevnte rasene jevnt over fremdeles er litt større enn det du ser for deg, men i mitt hode er de medium/medium minus/på grensen til liten. Og definitivt alle vesentlig mindre enn en 40kg labrador. Vi snakker vel 13-22-23+ kg.
    • Jeg vil se en hund som koser seg i senga! 
  • Nylig opprettede emner