Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi eller sporline til skogstur?


ChristinB
 Share

Recommended Posts

Vi har fått en ny venn på prøve, og jeg trenger et lengre bånd til ham. Sporline var første tanken min, siden det er det "alle" bruker og det gir litt frihet uten å slippe løs (det tør jeg ikke helt enda). Så kom jeg på flexi, passende størrelse gir 8m bånd, og det er jo også en god radie. Fordelen er kanskje at den ikke hekter seg fast over alt, som sporlinen kanskje gjør?

Jeg synes flexiliner er slitsomme å holde i pga håndtaket, men ser for meg at jeg bare blir gående og rulle opp bånd med sporline. Hva anbefales? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker langline, min har veldig godt av de 15 meterne å spinne på :lol: Men nå har ikke min all verdens radius utenfor de 15 m, så lina ligger mest på bakken så jeg kan tråkke på den om det trengs. Når man har brukt langline en stund venner man seg fort til det, venninna mi brukte 2 som var knytt i hverandre, og selv med 30 m ble det veldig lite surr faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker helt klart flexi når man skal holde i lina (bruker 8m). Er jo veldig mye enklere å ha kontroll når den automatisk kortes inn og du låser lina helt kort når det er nødvendig. Langline er for meg fint når hunden skal gå løs, men at man da enklere kan få fatt i hunden igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ChristinB said:

Vi har fått en ny venn på prøve, og jeg trenger et lengre bånd til ham. Sporline var første tanken min, siden det er det "alle" bruker og det gir litt frihet uten å slippe løs (det tør jeg ikke helt enda). Så kom jeg på flexi, passende størrelse gir 8m bånd, og det er jo også en god radie. Fordelen er kanskje at den ikke hekter seg fast over alt, som sporlinen kanskje gjør?

Jeg synes flexiliner er slitsomme å holde i pga håndtaket, men ser for meg at jeg bare blir gående og rulle opp bånd med sporline. Hva anbefales? 

Tror det er mye smak og behag jeg. Jeg blir aldri venn med sporline så her blir det flexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sporline, men jeg er ikke sikker på om jeg valgte rett. Fin rekkevidde for hunden, men det ble bråstopp noen ganger når jeg tråkka på lina på bakken.. Han går meterne sine fremover, stopper og venter inn meg, for så tråkke fremover igjen, og da ligger jo line i sporet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi på tursti og i tettbygde strøk, synes det er mer avslappende enn å holde kontroll på ei lang line. Med langline er det massa nøsting hele tiden og jeg må passe på å ikke tråkke på den. Lar jeg den bare henge etter hunden snurrer den seg alltid fast i noe eller dras gjennom skitt. Bruker kun sporline i tett terreng for å lett kunne slippe og gripe lina når vi passerer hindringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...