Gå til innhold
Hundesonen.no

Dotrening


Sdvabn
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en Shetland sheepdog på 5 måneder. Er det vanlig at de er så gamle og ikke husreine? Noen ganger sier han fra med lyd at han må ut, andre ganger bare setter han seg ned for å gjøre sitt fornødne. Det er også kun til meg han sier ifra. Når jeg er ute gir han null beskjed til mannen. Jeg tar han ut ca annenhver time på do. Han har ikke uhell hver dag, men absolutt hver uke. Oftere bæsj som kommer inne enn tiss. Når jeg tar han på fersken bærer jeg han rett ut, og når han gjør noe ute får han masse skryt og godbit...synes også han bæsjer ofte, kanskje fem ganger om dagen? Han går på orijen og det skal jo være kvalitet? førstegangseiere, så derfor jeg lurer på om dette er normalt ? når begynner de å ikke gå på do så ofte? Han kan jo holde seg, for det er ytterst sjelden han har uhell på natten. Ca fra 23-07. Har også vært alene hjemme 3-4 timer uten uhell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. Har hatt hunder som er husrene på null tid, og noen som ikke er det før de er 9 mnd. Jeg vil egentlig ikke ha at de sier fra, jeg vil heller være flink nok til å ta dem ut. En hund som ikke er husren tar jeg ut ofte! Jeg roser ikke for å tisse ute, null godbiter, kjefter heller ikke for uhell inne. Uhell inne kan skje lenge, hunden jeg har nå ble ikke husren før hun var 8-9 mnd (fikk henne da hun var 6 mnd, og var da hennes tredje hjem etter oppdretter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mira2.0 skrev:

Helt vanlig. Har hatt hunder som er husrene på null tid, og noen som ikke er det før de er 9 mnd. Jeg vil egentlig ikke ha at de sier fra, jeg vil heller være flink nok til å ta dem ut. En hund som ikke er husren tar jeg ut ofte! Jeg roser ikke for å tisse ute, null godbiter, kjefter heller ikke for uhell inne. Uhell inne kan skje lenge, hunden jeg har nå ble ikke husren før hun var 8-9 mnd (fikk henne da hun var 6 mnd, og var da hennes tredje hjem etter oppdretter). 

Takk for svar? men hva kan jeg gjøre bedre? Annenhver time burde vel være ofte nok? Når slutter du med å ta de ut så ofte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sdvabn skrev:

Takk for svar? men hva kan jeg gjøre bedre? Annenhver time burde vel være ofte nok? Når slutter du med å ta de ut så ofte da?

Jeg tok ut etter søvn, etter lek, etter mat og hver gang hun begynte å tusle rundt. Etterhvert kunne jeg strekke tiden. Men hvis det ble uhell inne så visste jeg at jeg hadde strekt tiden litt for lenge. 

Edit for å si: det vil bli uhell. Og det er ikke verre enn at man tørker opp. Det gir seg etterhvert. 

Endret av Mira2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at de må på do så ofte enda. Annenhver time holder nok for det meste, men det vil alltid være variabler. Feks avhengig av hvor mye de har drukket(evt spist snø), om de sover eller er våken, og om de er våkne så spørs det hvor aktive de er. Aktivitet både setter igang kropp og fordøyelse, men det er også lett for en ung hund å glemme seg når de har det gøy, og plutselig er det for sent og de må tisse.

Ofte kommer det noen tegn, men de kan være små og vanskelige å se. Kanskje bare et blikk i retning av døren, eller at de begynner å snuse litt rundt uten mål å mening, eller tråkke rundt i sirkler.

Det er og forskjell på individ hvor fort de modnes på dette punktet, men skal man prøve å  strekke litt så gjelder det å legge til rette for hunden en periode. Ta en god tur/treningsøkt så hunden sover et godt strekke etterpå, da har man en lengre periode uten tissing. Så kan man jo forsøke å la hunden holde på som den pleier i feks 1-1.5 time (altså litt kortere enn det intervallet man tenker at hunden må ut) og deretter få hunden til å legge seg til ro. Tar den en soveøkt igjen da så får man nok pushet det litt, også lufter man da selvsagt når den våkner. Man kan jo evt og gå en liten luftetur etter forrige soveøkt.  Evt generelt det å jobbe med ro inne vil kunne hjelpe. Både fordi det er lettere å se når hunden blir urolig og må ut og fordi hunden ikke tisser der den ligger. Det er jo ikke alltid sånn at de holder på å tisse seg ut heller fordi om de har uhell, de kanskje bare ikke er så beviste rett og slett. Bevisstheten kommer jo etterhvert og i mens kan man jobbe litt med å bryte vanen med å tisse i tide og utide på naturlig vis?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Det er ikke uvanlig at de må på do så ofte enda. Annenhver time holder nok for det meste, men det vil alltid være variabler. Feks avhengig av hvor mye de har drukket(evt spist snø), om de sover eller er våken, og om de er våkne så spørs det hvor aktive de er. Aktivitet både setter igang kropp og fordøyelse, men det er også lett for en ung hund å glemme seg når de har det gøy, og plutselig er det for sent og de må tisse.

Ofte kommer det noen tegn, men de kan være små og vanskelige å se. Kanskje bare et blikk i retning av døren, eller at de begynner å snuse litt rundt uten mål å mening, eller tråkke rundt i sirkler.

Det er og forskjell på individ hvor fort de modnes på dette punktet, men skal man prøve å  strekke litt så gjelder det å legge til rette for hunden en periode. Ta en god tur/treningsøkt så hunden sover et godt strekke etterpå, da har man en lengre periode uten tissing. Så kan man jo forsøke å la hunden holde på som den pleier i feks 1-1.5 time (altså litt kortere enn det intervallet man tenker at hunden må ut) og deretter få hunden til å legge seg til ro. Tar den en soveøkt igjen da så får man nok pushet det litt, også lufter man da selvsagt når den våkner. Man kan jo evt og gå en liten luftetur etter forrige soveøkt.  Evt generelt det å jobbe med ro inne vil kunne hjelpe. Både fordi det er lettere å se når hunden blir urolig og må ut og fordi hunden ikke tisser der den ligger. Det er jo ikke alltid sånn at de holder på å tisse seg ut heller fordi om de har uhell, de kanskje bare ikke er så beviste rett og slett. Bevisstheten kommer jo etterhvert og i mens kan man jobbe litt med å bryte vanen med å tisse i tide og utide på naturlig vis?

 

Tusen takk for svar? ble bare så stresset når jeg ser i diverse forum at så mange er husreine ved 10-12 uker. Men da får vi bare fortsette på denne måten? du virker som om du har peiling. Hvordan trener du ro? Vi lærte på et kurs å holde hunden fast på fanget til den roet seg. Nå roer han seg med en gang jeg tar han på fanget, men lurte på om det finnes flere måter?

 

og for å spore litt av for å få svar på alt; har en bjeffer. Hadde han med i akebakken her om dagen, null stress. Bjeffet kun en gang på en gutt som falt på snowboard og hilste på flere uten problemer. Dagen etter er vi i skogen og når han da ser noen folk før meg bjeffer han som en gal uten at jeg får kontakt. Kan vifte ei grillpølse foran han uten at han slutter. Disse menneskene prøvde å hjelpe oss ved å sette seg ned i gapahuken med oss for å la han hilse og se at de ikke er farlig, men han sluttet kun når jeg tok fram leken og lekte med han. Ofte når folk vil hilse, så strekker han seg for å lukte og trekker seg unna igjen. Han trenger ikke hilse på alt og alle, men vil jo gjerne gjøre han trygg nok til å tørre hilse. Hvordan går jeg fram? Pleier bruke meldetrening i skogen når jeg ser folkene før han og da går der som regel greit uten bjeffing. Er vi i sentrum med jevn strøm rundt oss er det sjelden bjeffing også...er så merkelig, for han er så fortrolig med å hilse på noen få utvalgte og noen er han bare så redd for! Mye tryggere på å hilse på barn enn voksne...vi har to små barn selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn at noen bare må fortelle at deres valp var husren etter 3 dager og sov natta gjennom fra første stund og ødela aldri noe som helst osv osv, men ikke sammenlign dere med andre. Det er helt vanlig at det tar litt tid før de blir husrene :)

Det med at han vil hilse men egentlig er litt redd så han trekker seg unna igjen er veldig typisk. Og det at han bjeffer er jo egentlig veldig greit, for det gjør det veldig lett å se (og høre!) når han er litt usikker og trenger hjelp til å bli tryggere :) Jeg ville bare latt ham ta den tiden og avstanden han trenger og ikke pushet ham til å hilse. Prøv og se om det er noen likheter i de situasjonene han reagerer på folk. Er det folk på ukjente steder? Folk med lue/solbriller/ski/skjegg? Når du kan forutse hva han reagerer på, er det lettere å motbetinge det. Vent til hunden ser en "skummel" person på laang avstand og gi godbit. Til slutt vil for eksempel folk på ski bli positivt for ham, fordi de betyr godbit. Sånn kan du gjøre med det meste dere ser som du tenker han kan reagere på. Høy lyd fra en lastebil? Godbit. Snowboard som suser forbi? Godbit. Gravemaskin? Godbit :) Bare pass på at avstanden er stor nok så han føler seg trygg.

Jeg anbefaler deg å høre på podcasten Hundpodden Vår Bästa Vän, episodene som heter Så ger du din hund självförtroende. Der får du masse tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som nevnt veldig individuelt. Og det er jo forskjellig hva vi legger i husken også. Det blir når det blir ?

Til rotering bruker jeg igrunn bare å be hunden legge seg. Eller evt hjelper den til å.legge seg om den ikke kan "legg deg" enda. Så bare gjentar jeg det så ofte som jeg må til den overgir seg og legger seg til å slappe av. Bare gjentar meg rolig, Ikke noe kjeft eller slikt. Går an å.bare klipse på et bånd og å ha de ved seg. Med begrenset radius og lite som skjer så blir det fort soving istedet.?

Til folk han bjeffer på ville jeg ikke hilset. De kan godt komme bort å være med dere, men bedre om de bare ignorerer hunden så han får finne ut av ting selv. Man kan jo tenke selv, om noe er ekkelt/skummelt så er jo det siste vi vil å forholde oss til det. Så kan heller treningen være at folk kommer bort, men ingen tvinger hunden til noe den ikke vil også kan dere omgås folk i andre situasjoner hvor hunden er tryggere. Men uansett situasjon, viss hunden er redd så er ignorering bedre.

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...