Gå til innhold
Hundesonen.no

Mørkredd og kloklipp-redd!


Siri-Lill
 Share

Recommended Posts

Den fine valpen min nærmer seg 6 mnd og nå har diverse ting plutselig blitt skummelt og meget unødvendig i hans øyne.. som tur i mørket og kloklipp..

Når vi går tur er plutselig ting skummelt, et akebrett, en søppelkasse ol (spøkelsestentenser som kicker inn). Hva er det lureste å gjøre? Jeg prøver å få han med meg videre uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Men skal jeg la han sette seg ned å vurdere situasjonen eller «dra» han med? 

Kloklipp har ikke vært noe problem hittil, men de siste gangene har klipperen vært djevelens verk. Han vrir seg unna, biter hendene mine(ikke hardt, men sier fra at hey slutt med dette tullet). Tips anyone?! Det jeg har gjort nå i dag er å være tydelig og bestemt, men ikke tatt for mange klør om gangen.. Tenker heller litt klipp som blir vellykket og heller gjøre det oftere? 

Hadde satt pris på litt tips og triks fra folk med erfaring med valper som er valpete ? Tidligere valp hadde veldig lite av sånn her oppførsel, så føler meg litt blank! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Siri-Lill said:

Den fine valpen min nærmer seg 6 mnd og nå har diverse ting plutselig blitt skummelt og meget unødvendig i hans øyne.. som tur i mørket og kloklipp..

Når vi går tur er plutselig ting skummelt, et akebrett, en søppelkasse ol (spøkelsestentenser som kicker inn). Hva er det lureste å gjøre? Jeg prøver å få han med meg videre uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Men skal jeg la han sette seg ned å vurdere situasjonen eller «dra» han med? 

Kloklipp har ikke vært noe problem hittil, men de siste gangene har klipperen vært djevelens verk. Han vrir seg unna, biter hendene mine(ikke hardt, men sier fra at hey slutt med dette tullet). Tips anyone?! Det jeg har gjort nå i dag er å være tydelig og bestemt, men ikke tatt for mange klør om gangen.. Tenker heller litt klipp som blir vellykket og heller gjøre det oftere? 

Hadde satt pris på litt tips og triks fra folk med erfaring med valper som er valpete ? Tidligere valp hadde veldig lite av sånn her oppførsel, så føler meg litt blank! 

Jeg ville ikke stoppet og satt meg ned med hunden, men om han feks er glad i godis eller evt en leke han liker godt så kan du jo forsøke å avlede han med det. Om du har en kommando for kontakt eller lager en smattelyd eller noe og belønner om han ser på deg og blir med videre med fokus på deg. Er han helt lost så hadde jeg bare gått og dratt han med. 

Kloklipp bruker jeg å legge hunden på ryggen mellom bena mine, belønner det at de ligger der, så klipper jeg en klo og belønner det, så en til og belønning osv. I starten så belønner jeg hver klo/hvert klipp og det gjør jeg igrunn en stund for at de skal lære seg å like det. Spreller de så holder jeg bare rolig fast til de roer seg, klipper raskt og belønner. Har hunden litt sansen for godis så ligger de s om regel rimelig stille etterhvert, selv de som ikke er overbegeistret for selve klippen. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min har vært helt uproblematisk å klippe klør på frem til et lite uhell for en måneds tid siden. Jeg har trent veldig mye omvendtlokking med han i andre settinger, og bruker nå det når jeg klipper klør. Jeg legger en godbit foran han, hvis han tuller tar jeg den vekk. Når jeg har klippet får han klarsignal til å ta den. Sånn gjør jeg det på hver eneste klipp nå til han er mer trygg på det igjen. Jeg klipper veldig lite i gangen, så det er flere klipp på hver klo. Anbefaler også sterkt å bruke en god klosaks. Det er mange klosakser som knekker av kloen mer enn de skjærer den av, og det blir ubehagelig. Hvis den er skarp kan du klippe milimeter i gangen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med begge deler når var var valp. Hele den første vinteren var forferdelig. Hun reagerte på alt fra søppeldunker og postkasser til litt store greiner som lå i veien. Jeg stoppet opp og lot henne få gå bort å undersøke, for å forstå at dette faktisk ikke var farlig. Dersom hun ikke tørde å gå bort kastet jeg en neve godbiter i nærheten av gjenstanden. Men dette er en veldig mentalt svak hund som trenger mye støtte og trygghet fra meg. Med mer «normale» og trygge hunder går det sikkert bra å ikke dille for mye med det.

ang kloklippen så bare holdt jeg henne fast til hun sluttet å sprelle å bite på meg. Godbit når hun var rolig og klippet kanskje 2 klør til dagen. Når hun lærte seg å tolerere kloklipp lærte jeg henne å legge seg på rygg med komando. Hun syns fortsatt det er litt ekkelt og kan småbite hendene mine av og til, men gir godbit for hver klo jeg har klippet. Gjerne noe kjempegodt som hun ikke får ellers. Her ble det agurk eller gulrot som trumfer alle godbiter?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill folkens! Er så godt å høre litt om andres erfaringer :)

Jeg var nok litt for rask med å slutte med godbiter når vi klippa klør..Gikk jo så innmari greit i lang tid ? Men da reinføres det fra i morgen av! 

Og ja, angående tur og skumle saker så pleier jeg å bruke kontaktlyd og få han med. Men noen ganger frosser han helt og er ikke lett å få kontakt med. Det skjer ikke så alt for ofte. Men igjen, takk for innspill, føler meg ikke like lost nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

Slet med begge deler når var var valp. Hele den første vinteren var forferdelig. Hun reagerte på alt fra søppeldunker og postkasser til litt store greiner som lå i veien. Jeg stoppet opp og lot henne få gå bort å undersøke, for å forstå at dette faktisk ikke var farlig. Dersom hun ikke tørde å gå bort kastet jeg en neve godbiter i nærheten av gjenstanden. Men dette er en veldig mentalt svak hund som trenger mye støtte og trygghet fra meg. Med mer «normale» og trygge hunder går det sikkert bra å ikke dille for mye med det.

ang kloklippen så bare holdt jeg henne fast til hun sluttet å sprelle å bite på meg. Godbit når hun var rolig og klippet kanskje 2 klør til dagen. Når hun lærte seg å tolerere kloklipp lærte jeg henne å legge seg på rygg med komando. Hun syns fortsatt det er litt ekkelt og kan småbite hendene mine av og til, men gir godbit for hver klo jeg har klippet. Gjerne noe kjempegodt som hun ikke får ellers. Her ble det agurk eller gulrot som trumfer alle godbiter?

Haha, agurk funker som en kule her og! Gulrot er ikke like populært etter tenna begynte å ramle ut, litt vanskelig å få den deilige krønsjelyden ;)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Siri-Lill skrev:

Takk for gode innspill folkens! Er så godt å høre litt om andres erfaringer :)

Jeg var nok litt for rask med å slutte med godbiter når vi klippa klør..Gikk jo så innmari greit i lang tid ? Men da reinføres det fra i morgen av! 

Og ja, angående tur og skumle saker så pleier jeg å bruke kontaktlyd og få han med. Men noen ganger frosser han helt og er ikke lett å få kontakt med. Det skjer ikke så alt for ofte. Men igjen, takk for innspill, føler meg ikke like lost nå ;)

Det går litt opp og ned på min. Nå har han en periode der han ser spøkelser på kvelden når vi går tur. Han morsker seg og setter på plass det det måtte være som er skummelt :P Jeg pleier som regel å la han oppsøke det han synes er skummelt og liksom ufarliggjøre det. Jeg tvinger han aldri, men som regel vil han bort og sjekke det ut selv. Hvis jeg merker at han er lang i kroppen etter å ha luktet og sett på det så hiver jeg litt godis rundt det. Jeg lager ikke noe oppstyr, men roser han når han sjekker ut ting og når han kommer til meg hvis han er redd noe. Han er 9 mnd. Har du prøvd å ha med deg en leke på tur? Maui kan bli helt sånn fokusert på andre hunder noen ganger, og da pleier jeg å leke han ut av det. Det funker ikke med godis alltid, men hvis jeg har med en skikkelig kul leke så kan jeg få han ut av det og leke oss vekk fra situasjonen uten at han opplever at han blir dratt vekk. Det krever jo at hunden er veldig glad i leke da, men verdt å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...