Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi ønsker oss en lillebror, men hvem da?


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er 21 år gammel og har en hund fra før av på 2 år. Han er blanding av dansk-svensk gårdshund, toller og cocker spaniel. Vi søker en lillebror! Vi har sett oss ut noen raser, men har falt mest på dansk-svensk gårdshund på grunn av størrelse og siden min er 13-14 kg så er det greit med en lekevenn som ikke er altfor stor. Vi har tidligere sett oss ut raser som Dalmatiner, Engelsk spriger spaniel og Labrador (type jaktlabrador). Men lurer på om dere har noen forslag til eventuelle raser som kan passe beskrivelsen nedenfor? Eventuelt om noen har erfaring med dansk-svensk gårdshund, mer enn bare «info» men erfaringer? 

Vi er aktive og driver med spor, søk, mental stimuli og mye turer. Ønsker en lekekamerat til Milo som ikke er for stor, da vi har opplevd en del harde sammenstøt mellom både Husky og Cane Corso som lekekamerater. Opptil 25 kg kan passe, fortrinnsvis hannhund. Vi går kort morgentur da jeg er student med korte dager, 1-2 timer «hovedtur» og alt i fra 15-45 minutt på kvelden. Nåværende hund (Milo) krever mye mental stimuli i form av søk, triks og trening på balansepute. Agility kan være interessant når den fattige studenten får en høyere «lønn». Ønsker helst ikke raser med lang pels eller underull ala husky-typen. 

Håper på gode innspill!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dere fornøyd med den dere har nå da? Er det noe dere savner i den? Eller noe dere kunne vært foruten? Er dere så mye ute av dere trenger en hund med mer "futt" i enn normalt eller er et normalt aktivitetsnivå greit? Og om vi skal bruke den dere allerede har nå til sammenligning, hvilken rase vil du si den ligner mest på i aktivitetsnivå og væremåte?

Vil forøvrig tro at en dsg kan passe veldig godt, men i og med at det ikke er en rase som selekteres pga arbeidskapasitet så kan det nok variere en del hvor lette de er å jobbe med og hvor mye de er interessert i å jobbe. Jeg har ingen bred erfaring med rasen,.men kjenner/har kjent noen individer opp igjennom og de har alle vært trivelige og helt greie hunder å jobbe litt med. Fine turkompiser og ?  dere ønsker mer futt så finnes det jo jakt/working linjer av både cocker og springer også, om dere synes Labrador feks blir litt stor. Men felles for oppdrettere av slike er jo gjerne at de ønsker at hundene skal bli brukt til noe. Og helst jakt, konkurranse eller jobb(redning, politi, toll) som gir dem offisielle resultater å vise til ifht sitt avlsarbeide. Om det ikke er ditt ønske så går det selvsagt an å prøve seg lell, gode hjem vil jo få kjøpe uansett om det ikke er nok interesserte kjøpere med ambisjoner om konkurranse eller om de har et individ de føler ikke er så godt egnet for de som vil satse(det kommer jo noen ganger valper som kanskje mangler det lille ekstra,men som ellers er kjekke og brukbare på hobbynivå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 12/17/2018 at 8:12 PM, Malamuten skrev:

Hvordan er dere fornøyd med den dere har nå da? Er det noe dere savner i den? Eller noe dere kunne vært foruten? Er dere så mye ute av dere trenger en hund med mer "futt" i enn normalt eller er et normalt aktivitetsnivå greit? Og om vi skal bruke den dere allerede har nå til sammenligning, hvilken rase vil du si den ligner mest på i aktivitetsnivå og væremåte?

Vil forøvrig tro at en dsg kan passe veldig godt, men i og med at det ikke er en rase som selekteres pga arbeidskapasitet så kan det nok variere en del hvor lette de er å jobbe med og hvor mye de er interessert i å jobbe. Jeg har ingen bred erfaring med rasen,.men kjenner/har kjent noen individer opp igjennom og de har alle vært trivelige og helt greie hunder å jobbe litt med. Fine turkompiser og ?  dere ønsker mer futt så finnes det jo jakt/working linjer av både cocker og springer også, om dere synes Labrador feks blir litt stor. Men felles for oppdrettere av slike er jo gjerne at de ønsker at hundene skal bli brukt til noe. Og helst jakt, konkurranse eller jobb(redning, politi, toll) som gir dem offisielle resultater å vise til ifht sitt avlsarbeide. Om det ikke er ditt ønske så går det selvsagt an å prøve seg lell, gode hjem vil jo få kjøpe uansett om det ikke er nok interesserte kjøpere med ambisjoner om konkurranse eller om de har et individ de føler ikke er så godt egnet for de som vil satse(det kommer jo noen ganger valper som kanskje mangler det lille ekstra,men som ellers er kjekke og brukbare på hobbynivå).

Nå ser jeg hvordan det går når jeg ikke har varsling på innleggene mine, så her kommer svaret 1 måned for sent gitt? 

Jeg er veldig fornøyd med Milo per nå, nå som han har vokst seg litt til i hodet, for det tok vel rundt 2 år! Det eneste jeg savner er en mer innebygget av-på knapp, noe som selvfølgelig kan trenes på - men noen raser (og avl) er litt mer laidback. Jeg kunne vært foruten varsling nå som jeg bor i byen, men vil etterhvert flytte meg ut på landet når jeg er ferdig å studere. Det er dog noen år til. Milo har en del futt og behov for å få utløp både mentalt og fysisk, men søker absolutt etter noe med et normalt aktivitetsnivå for rasen. Trenger ikke det futtet mallen eller border collien kan ha. I aktivitetsnivå og væremåte vil jeg si at jeg ser mest dsg hos han, men mye av det aktive ses også av cocker spaniel og toller. Han er en litt pipete type og et "frimerke", som jeg har hørt mange spanieler kan være. 

Har sett på springer spaniel og jakt cocker, men det er mer pelsstell enn jeg ønsker å hamstre med. Jeg er elendig på å klippe selv, og det blir fort dyrt å dra til en groomer for å ordne. En liten nett jaktlabrador (jaktlabradorene er jo avlet en del annerledes enn de vanlige labradorene, som ofte for meg ser ganske tunge og noen tykke ut) hadde vært aktuelt, men nå ønsker jeg hannhund og da blir de jo en del større. Som du sier så er det også flere som ønsker at de skal bli skikkelig brukt, utover vanlige turer og stimuli ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at både dalmatiner og labrador blir for store hvis det er viktig å ha minimal størrelsesforskjell. Vi har (en liten) ridgeback, og selv om de går overens og leker en sjelden gang så gjør størrelsesforskjellen at gårdshunden unngår den heftigste lekingen.

Er det viktig at hunden går overens med "alt og alle"? Noen dsg-folk har sansen for staff (meg selv inkludert, men blir ikke pga. sosiale greier). Om du vil ha noe mer laidback så synes jeg springer spaniel er et godt alternativ, og det er mindre klipping på dem enn mange spaniels. Men igjen kan det være litt størrelse på hannene da. Jacktspringer er definitivt ikke mer laidback...

Hva med toller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, simira skrev:

Jeg tenker at både dalmatiner og labrador blir for store hvis det er viktig å ha minimal størrelsesforskjell. Vi har (en liten) ridgeback, og selv om de går overens og leker en sjelden gang så gjør størrelsesforskjellen at gårdshunden unngår den heftigste lekingen.

Er det viktig at hunden går overens med "alt og alle"? Noen dsg-folk har sansen for staff (meg selv inkludert, men blir ikke pga. sosiale greier). Om du vil ha noe mer laidback så synes jeg springer spaniel er et godt alternativ, og det er mindre klipping på dem enn mange spaniels. Men igjen kan det være litt størrelse på hannene da. Jacktspringer er definitivt ikke mer laidback...

Hva med toller?

Ja, er det jeg også har sluttet meg til at de blir litt for store. Er dumt hvis det å få en "lillebror" bare blir en byrde for hunden jeg har fra før av, samt at jeg må ha haukeøyne for å følge med at Milo ikke får seg en tur eller tre i bakken. Blir kanskje litt annerledes når de vokser opp sammen, men jeg ser at når Milo får seg nye venner som er store, så må jeg passe mer på for harde smell og merker at Milo ikke er helt med i leken annet enn løping/jaging etter hverandre. Samtidig så er dalmatiner virkelig min drømmerase?

Med min første hund var det viktig at hunden gikk overens med alt og alle. Nå som det blir hund nummer 2 så holder det egentlig med at Milo og "lillebror" er gode venner, men jeg har sett flere utageringsproblemer ved samme kjønn og uønsket atferd hos staffer som jeg ikke syns er så attraktive. Hvis jeg blir kjent med noen eller får venner som også har hunder, så er det greit at mine to er okei i møte med andre. 

Ja, ser det kan vær litt størrelse på hannene, men ikke noe altfor voldsomt som f.eks. en labrador. Hvordan er springeren med tanke på aktivitetsnivå og jaktlyst? Milo går mye løs, men må være påpasselig med vilt og godlukter. 

Toller kunne vært noe da de er greie og nette i størrelsen, men har hørt at de kan være litt krevende. Om dette stemmer, det vet jeg ikke! Får undersøke litt :D Du har vel en dsg selv? Er du fornøyd med rasen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med whippet? Hunder som er glade i tur og aktivisering, men som har god avknapp, lite bråk (både i form av lyd og med andre hunder), men kan dog være problematiske å ha løse pga jaktinstinkt. 

Kan sjekke ut manchester terrier også om det ikke er gjort. Nok hakket mer krevende enn whippet, men regnes for å være en av de mykeste terrierene (men fortsatt en terrier). Eller selvsagt brasiliansk terrier som likner DSG utseendemessig. 

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Hva med whippet? Hunder som er glade i tur og aktivisering, men som har god avknapp, lite bråk (både i form av lyd og med andre hunder), men kan dog være problematiske å ha løse pga jaktinstinkt. 

Om ikke DSG er avkrekkende aktive, kan du sjekke ut manchester terrier også om det ikke er gjort. Nok hakket mer krevende enn whippet, men regnes for å være en av de mykeste terrierene (men fortsatt en terrier). Eller selvsagt brasiliansk terrier som likner DSG utseendemessig. 

Whippet har jeg faktisk ikke tenkt på! Men syns det virker litt styr med x antall klær som hunden må ha på når det er kaldt, blåser etc.

Hmm, vil du si dsg er avskrekkende aktive? Ut i fra hva jeg har lest og hørt så virker det som om de har en fin av-på knapp. Terrier har jeg egentlig prøvd å styre litt unna på grunn av at jeg har hørt de kan være litt sta, veldig egne meninger, "tøff i tryne" mentalitet osv. Men som sagt lenger oppe, så er det jeg ser mest etter er en hund på en okei størrelse og som har en god av-på knapp siden min nåværende har litt "makk i rumpa"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inevs said:

Ja, er det jeg også har sluttet meg til at de blir litt for store. Er dumt hvis det å få en "lillebror" bare blir en byrde for hunden jeg har fra før av, samt at jeg må ha haukeøyne for å følge med at Milo ikke får seg en tur eller tre i bakken. Blir kanskje litt annerledes når de vokser opp sammen, men jeg ser at når Milo får seg nye venner som er store, så må jeg passe mer på for harde smell og merker at Milo ikke er helt med i leken annet enn løping/jaging etter hverandre. Samtidig så er dalmatiner virkelig min drømmerase?

Med min første hund var det viktig at hunden gikk overens med alt og alle. Nå som det blir hund nummer 2 så holder det egentlig med at Milo og "lillebror" er gode venner, men jeg har sett flere utageringsproblemer ved samme kjønn og uønsket atferd hos staffer som jeg ikke syns er så attraktive. Hvis jeg blir kjent med noen eller får venner som også har hunder, så er det greit at mine to er okei i møte med andre. 

Ja, ser det kan vær litt størrelse på hannene, men ikke noe altfor voldsomt som f.eks. en labrador. Hvordan er springeren med tanke på aktivitetsnivå og jaktlyst? Milo går mye løs, men må være påpasselig med vilt og godlukter. 

Toller kunne vært noe da de er greie og nette i størrelsen, men har hørt at de kan være litt krevende. Om dette stemmer, det vet jeg ikke! Får undersøke litt :D Du har vel en dsg selv? Er du fornøyd med rasen? 

Så lenge den store hunden vokser opp med den lille fra den er valp så kan det gå helt fint. Kovu har ALDRI vært for voldsom med Odin, siden han har fått beskjed (av Odin) helt fra starten av når det blir for mye. Så jeg er ikke redd for harde smell, men to ulike hunder kan gjøre at de rett og slett ikke leker så mye sammen. Om det ikke er viktig så ville jeg ikke bekymret meg for å skaffe dalmatiner.

Jeg kjenner en del springere etterhvert, både gjennom hundesport og som familiehund. De er langt roligere enn dsg, men også mer førerfokusert. De har veldig god nese, men jager ikke vanligvis på samme måte som andre hunder med jaktinstinkt, og de fleste jeg kjenner er fine å ha løse.

Toller har hatt litt rusk både fysisk og mentalt, men jeg har inntrykk av at det har bedret seg litt, ihvertfall om du er nøye på oppdretter. De krever litt og bør brukes aktivt, men jeg synes det du beskriver av aktivitet virker bra. I mine øyne er de mindre krevende enn ymse jaktvarianter for eksempel.

Jeg har en dsg på 12, og kan definitivt tenke meg rasen igjen. Nå ønsker jeg meg egentlig en litt større hund (og litt andre faktorer spiller inn om jeg skal ha hund igjen), men om jeg skal ha liten hund igjen så blir det nok dsg. Pga litt dårlig utgangspunkt har vi hatt vårt å slite med, litt stressproblemer og utagering har vi enda, men jeg synes jo det er herlige og forholdsvis greie hunder.

Just now, Stjerneskinn said:

Hva med whippet? Hunder som er glade i tur og aktivisering, men som har god avknapp, lite bråk (både i form av lyd og med andre hunder), men kan dog være problematiske å ha løse pga jaktinstinkt. 

Kan sjekke ut manchester terrier også om det ikke er gjort. Nok hakket mer krevende enn whippet, men regnes for å være en av de mykeste terrierene (men fortsatt en terrier). Eller selvsagt brasiliansk terrier som likner DSG utseendemessig. 

MT er nok ikke noe særlig enklere enn whippet mtp jaktinstinkt.

Just now, Inevs said:

Whippet har jeg faktisk ikke tenkt på! Men syns det virker litt styr med x antall klær som hunden må ha på når det er kaldt, blåser etc.

Hmm, vil du si dsg er avskrekkende aktive? Ut i fra hva jeg har lest og hørt så virker det som om de har en fin av-på knapp. Terrier har jeg egentlig prøvd å styre litt unna på grunn av at jeg har hørt de kan være litt sta, veldig egne meninger, "tøff i tryne" mentalitet osv. Men som sagt lenger oppe, så er det jeg ser mest etter er en hund på en okei størrelse og som har en god av-på knapp siden min nåværende har litt "makk i rumpa"?

Dsg er nok en rase som lett kan ha litt stress i seg, men de fleste jeg kjenner vet å slappe av også. Det eneste er nok at de alltid er oppmerksomme på hva som skjer rundt dem, de er vakthunder tross alt. De er "aktive" i den forstand at de er veldig energiske i alt de gjør, men krever ikke nødvendigvis fryktelig mye aktivitet for å være fornøyde.

Både dsg og whippet må nok kles på når det er kaldt, ingen stor forskjell der. Det er veldig individuelt hvor mye de tåler, noen trenger genser/dekken når det er under 10 grader, evt når det regner, andre går uten til det er minus.

MT er faktisk ganske lik dsg på mange måter, men har bla. mer jaktinstinkt og er nok mer stri og mindre opptatt av fører sånn treningsmessig.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inevs said:

Whippet har jeg faktisk ikke tenkt på! Men syns det virker litt styr med x antall klær som hunden må ha på når det er kaldt, blåser etc.

Hmm, vil du si dsg er avskrekkende aktive? Ut i fra hva jeg har lest og hørt så virker det som om de har en fin av-på knapp. Terrier har jeg egentlig prøvd å styre litt unna på grunn av at jeg har hørt de kan være litt sta, veldig egne meninger, "tøff i tryne" mentalitet osv. Men som sagt lenger oppe, så er det jeg ser mest etter er en hund på en okei størrelse og som har en god av-på knapp siden min nåværende har litt "makk i rumpa"?

Jeg redigerte bort setningen om avskrekkende aktive etter at jeg kom på at du hadde vurdert bl.a jaktcocker og jaktlab, da er jo disse «barnemat» i forhold, ink DSG, ift hva de krever av aktivisering.

Just now, simira said:

 

MT er nok ikke noe særlig enklere enn whippet mtp jaktinstinkt.

Det sa jeg heller ikke, de skal absolutt ha jaktinstinkt, spesielt på småvilt (som alle andre raser opprinnelig avlet som rottefangere). ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Så lenge den store hunden vokser opp med den lille fra den er valp så kan det gå helt fint. Kovu har ALDRI vært for voldsom med Odin, siden han har fått beskjed (av Odin) helt fra starten av når det blir for mye. Så jeg er ikke redd for harde smell, men to ulike hunder kan gjøre at de rett og slett ikke leker så mye sammen. Om det ikke er viktig så ville jeg ikke bekymret meg for å skaffe dalmatiner.

Jeg kjenner en del springere etterhvert, både gjennom hundesport og som familiehund. De er langt roligere enn dsg, men også mer førerfokusert. De har veldig god nese, men jager ikke vanligvis på samme måte som andre hunder med jaktinstinkt, og de fleste jeg kjenner er fine å ha løse.

Toller har hatt litt rusk både fysisk og mentalt, men jeg har inntrykk av at det har bedret seg litt, ihvertfall om du er nøye på oppdretter. De krever litt og bør brukes aktivt, men jeg synes det du beskriver av aktivitet virker bra. I mine øyne er de mindre krevende enn ymse jaktvarianter for eksempel.

Jeg har en dsg på 12, og kan definitivt tenke meg rasen igjen. Nå ønsker jeg meg egentlig en litt større hund (og litt andre faktorer spiller inn om jeg skal ha hund igjen), men om jeg skal ha liten hund igjen så blir det nok dsg. Pga litt dårlig utgangspunkt har vi hatt vårt å slite med, litt stressproblemer og utagering har vi enda, men jeg synes jo det er herlige og forholdsvis greie hunder.

Ja er slik jeg ser for meg, spesielt hvis det blir valp siden da er valpen kanskje litt mindre enn Milo og han får tidlig gitt beskjed. Nå er jeg litt usikker på om jeg ønsker valp eller omplasseringshund, men fortrinnsvis valp hvis det går opp i opp med valpekull og ferie. Jeg skriver bachelor vinteren til våren 2020, så hvis noe hadde klaffet der så blir jeg glad! Hvis det blir omplassering må det være en hund som møter mine "kriterier" isåfall. 

Spennende å høre om springer, da jeg alltid har trodd at disse var superaktive og var nødt til å brukes til jakt. Har en kollega som har fått seg springer, så mulig jeg kan låne den litt når jeg kommer hjem igjen fra Danmark hvor jeg er nå til sommeren. 

Satt nettopp å leste om toller og selv om vi er veldig aktive, så føler jeg alikevel at en toller vil bli for mye. Spesielt med tanke på at de lett kan stresse seg opp. Jeg har en slik "stresser" fra før av, så en hund som fort skiller mellom aktivitet/ro er å foretrekke. 

Jeg syns dsg virker handy i størrelsen og at de virker noenlunde laidback hvis de får den mengden med mosjon som kreves. Har veldig liten erfaring med rasen foruten at gamle naboen har en og at Milo har 1/3 dsg i seg, men det har til tider stått mellom stor hund eller liten hund. Årh... Skal ikke være lett! Må nevnes at jeg er student og vil mest sannsynlig bo i leie-leiligheter i noen år fremover og at jeg føler at sannsynligheten for at folk vil ha deg som leieboer er større dersom en har to små hunder vs. en liten og en stor. Samt at jeg ofte reiser til venner eller på hytteturer og har med hunden, så tenker jeg litt på plass i forhold til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Jeg redigerte bort setningen om avskrekkende aktive etter at jeg kom på at du hadde vurdert bl.a jaktcocker og jaktlab, da er jo disse «barnemat» i forhold, ink DSG, ift hva de krever av aktivisering.

Aha! Ja jeg søker en hund som er så aktiv som den jeg har nå, men en som ikke har skyhøyt stressnivå og som har evnen til å ta livet litt med ro. Milo (som jeg har fra før) kan også ta livet med ro altså, men har litt høyere stressnivå enn hva jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inevs said:

Aha! Ja jeg søker en hund som er så aktiv som den jeg har nå, men en som ikke har skyhøyt stressnivå og som har evnen til å ta livet litt med ro. Milo (som jeg har fra før) kan også ta livet med ro altså, men har litt høyere stressnivå enn hva jeg ønsker. 

Synes absolutt at du skal sjekke ut whippet altså. Har i likhet med simira ikke inntrykk av at whippeten generelt fryser noe lettere enn DSG, begge må jo kles opp når der er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Synes absolutt at du skal sjekke ut whippet altså. Har i likhet med simira ikke inntrykk av at whippeten generelt fryser noe lettere enn DSG, begge må jo kles opp når der er kaldt.

Så kommentaren til simira nå angående klær, vet ikke om jeg bare totalt gikk glipp av den eller hva som skjedde. Jeg må jo kle på min også med kort pels nå som det er kaldt altså, så vet godt hva det går i mtp klær - men føler at noen whippeteiere kler på hundene sine 3 lag med klær, potesokker, hansker og lue? Men det går vel sikkert også litt på individ. Jeg skal ta å sjekke ut whippeten, lese litt og høre litt rundt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...