Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker unghund


MartheBerg
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Vi har en retriever på 10 mnd som har i noen mnd nå begynt å bjeffe når han hører lyder utenfor. Vi bor i enden av et byggefelt og nedenfor huset er det en snuplass. Så ikke så ofte det er lyder utenfor. Har forsøkt å ta han bort i fra der han er og ber han legge seg (flere ganger før han hører på meg), men han kan fortsatt bjeffe etter han legger seg. Er på en måte blanding av knurring og bjeffing. Dette skjer kun hjemme! Dersom han ser feks samboeren på utsiden når det er mørkt og han ikke klarer å kjenne han igjen, kan han gjøre det samme. Om det er samboer eller ukjente, så bjeffer/knurrer han helt til de kommer bort, eventuelt han går bort og så er det helt greit. Viser ingen tegn til aggressitivitet. Har noen råd eller lignende erfaringer? Min frykt er bare at det blir værende hos han og at det ikke forsvinner når unghunds perioden er over.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, MartheBerg said:

Hei! 

Vi har en retriever på 10 mnd som har i noen mnd nå begynt å bjeffe når han hører lyder utenfor. Vi bor i enden av et byggefelt og nedenfor huset er det en snuplass. Så ikke så ofte det er lyder utenfor. Har forsøkt å ta han bort i fra der han er og ber han legge seg (flere ganger før han hører på meg), men han kan fortsatt bjeffe etter han legger seg. Er på en måte blanding av knurring og bjeffing. Dette skjer kun hjemme! Dersom han ser feks samboeren på utsiden når det er mørkt og han ikke klarer å kjenne han igjen, kan han gjøre det samme. Om det er samboer eller ukjente, så bjeffer/knurrer han helt til de kommer bort, eventuelt han går bort og så er det helt greit. Viser ingen tegn til aggressitivitet. Har noen råd eller lignende erfaringer? Min frykt er bare at det blir værende hos han og at det ikke forsvinner når unghunds perioden er over.. 

Hadde ikke bekymret meg så veldig for det altså, men forebygging er jo alltids greit. Tenk på hvordan dere håndterer det. Gjør minst mulig utav det, vær rolige selv og bare ikke gjør det til en greie. Kan jo forsøke å feks kalle til dere hunden med lys stemme, be den legge seg eller gjøre noe også belønn. Eller bare geleide den bort rolig og bestemt den legge seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare vært helt rolig med han og tatt han vekk fra situasjonen. Enten avledet eller be han legge seg. Ikke la han stå og bjeffe, men samtidig ikke lage noe særlig mye utav det. Min erfaring er at de kan være mer vaktsomme i perioder både på grunn av hormoner og andre ting. Så lenge han ikke får stå og belønne seg selv med å bjeffe i tide og utide så tror jeg det der vil gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...