Jump to content
Hundesonen.no

Klikkertrening - positivt for senere kurs/aktiviteter?

Recommended Posts

Hei! 

Som fersk hundeeier har jeg en plan om å kunne delta på kurs i lydighet og spor (alt etter hva han blir å like å gjøre 😊) når valpen blir eldre. Ikke på høyt nivå, men på hobbybasis og for å gjøre noe sammen. Teoretisk har jeg skjønt hva disse går ut på, men jeg har ingen praktisk erfaring, og første lydighetskurs skal vi på i januar. 

I sammenheng med dette lurer jeg på : er det lurt å trene han med klikker nå som valp eller vil det gjøre ting mer komplisert i videre kurs/aktiviteter? 

Grunnen til st jeg ønsker å bruke klikker nå er i hovedsak for å klare å belønne i riktig øyeblikk særlig med tanke på kontakt-trening, men også andre øvelser og trening.

Bør jeg heller satse på belønning uten klikker? 

Noen som har erfaringer eller tips til en nybegynner? 😊 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klikkertrening er en metodikk innen hundetrening. En måte å lære inn øvelser på. Det er ikke noen regel som sier at du ikke kan plukke litt fra her og litt fra der heller, men gjør du det er det ikke per. definisjon klikkertrening. Du kan bruke klikker på noen øvelser, og lokking på andre om du ønsker det. Det er ikke sånn at fordi du begynner med klikkertrening, så må du alltid bruke det. 

Klikkeren er fin å bruke når timing er viktig. Da kan du klikke akkurat i det hunden gjør rett, og så har du tid til å finne fram godbiten og belønne. Klikker er en betinget forsterker. Det vil si at du lærer hunden at klikker betyr belønning. Det er ikke noe begrensning på hva som kan være en betinget forsterker. Jeg bruker også "bra!" og "Jah!"(ta leken), som betingede forsterkere i trening i tillegg til klikker. Alt etter hva som passer best i den øvelsen. 

Så klikkeren i seg selv sier ikke nødvendigvis så veldig mye om HVORDAN du trener. Det sier bare at du bruker en lyd før du gir belønningen din. 

Så bottom line, nei, det gjør ikke noe at du bruker klikkeren i trening på valpen, selv om du lærer/velger å bruke andre metoder senere. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du vil klikkertrene så er det vel ingen grunn til å ikke fortsette med det etter valpetiden også? Selv om ikke alle kurstilbydere klikkertrener så kan man bruke metoden på de fleste kurs (men anbefaler deg å gå noen gode klikkerkurs i starten isåfall). Litt avhengig av hvor i landet du bor så er det jo også heldigvis stadig flere kurstilbydere som klikkertrener, eller positive trenere som kan litt om klikkertrening ihvertfall.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klikkertrening er supersmart, spesielt om du vil ha en hund som tar initiativ :) Jeg har en lokketrent og en klikkertrent hund, og selv om det føles enkelt å lokke inn en atferd, blir forståelsen av øvelsen mye dårligere. På han som er lokketrent har jeg fortsatt et helt enormt håndsignal på snurr under marsj, for eksempel. Han som er lokketrent tar også lite initiativ selv, siden det har lønt seg å stå og vente på beskjed. Det gjør det vanskeligere å få fram nye atferder og han er avhengig av mye hjelp for å få det til. Han som er klikkertrent, er vant til å tilby ting og se hva som funker, og tar mye initiativ selv, og det går fortere å lære inn nye ting. Det er noe jeg veldig gjerne vil ha, men jeg ser jo fordelen med en mer passiv hund også - min lokketrente vil sjelden finne på å bryte en atferd for å se om det kanskje er noe annet jeg vil ha. Så det kommer litt an på hva slags hund man vil ha :)

Jeg anbefaler deg å kjøpe Klikkertrening For Din Hund, da får du en liten innføring i hvordan klikkertrening funker og du kommer litt i gang. Klikkertrening funker like bra uansett sport, så du blir ikke "låst" om du klikkertrener. Du er heller ikke låst til å bruke klikkeren. Jeg bruker klikker når jeg har den med, men på tur f.eks. bruker jeg et ord som belønningssignal, og i trening har jeg også andre ord som har med belønning å gjøre. F.eks. "vær så god" = løp ut og hent belønningen din. 

Mange bruker nok klikkeren som belønningssignal uten at de egentlig klikkertrener. Det er jo helt greit å gjøre, men det kan være fint å være klar over :) Klikkertrening går ut på at man bruker en betinget forsterker (klikkeren som sier "belønning er på vei"), man fokuserer på å belønne riktig atferd og hunden skal tilby atferder frivillig. Det er den siste biten der som ofte kan være vanskelig, fordi det er så fristende å hjelpe/lokke hunden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva tenker du med om ting kan bli mer komplisert senere? Fordi du har brukt klikker? Fordi du ikke tenker å fortsette med det? Eller hva?

Men nei, det er ikke noe negativt med å bruke klikker, og skal du bruke det så er det jo like greit å starte med en gang, selv om det ikke er noe problem å lære inn klikket senere heller. 😊

Men tenker du å bruke klikker som belønningssignal eller tenker du på shaping/"klikkertrening" der hunden skal tenke mye selv og tilby adferden med minimalt av hjelp/lokking? Om du vil ha en shaping hund så er det nok greit å starte så tidlig som mulig med den tilnærmingsmetoden for å få den klikkerkloke væremåten😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Thea skrev:

Jeg har en lokketrent og en klikkertrent hund, og selv om det føles enkelt å lokke inn en atferd, blir forståelsen av øvelsen mye dårligere. På han som er lokketrent har jeg fortsatt et helt enormt håndsignal på snurr under marsj, for eksempel. Han som er lokketrent tar også lite initiativ selv, siden det har lønt seg å stå og vente på beskjed. Det gjør det vanskeligere å få fram nye atferder og han er avhengig av mye hjelp for å få det til.

Dette handler nok også en del om din trening, og ikke bare lokking som metode. Lokketrening er ekstremt utbredt, og de fleste som ligger i toppen i sine grener bruker en god del lokking. Det viktigste å huske på når man bruker lokking, er at hjelpen skal fjernes så fort som mulig. Jo lenger du hjelper hunden, jo mer avhengig blir den av hjelp. Mange bruker dog en blanding mellom lokking og shaping på enkelte ting, for å unngå at hunden blir alt for passiv. For passitivitet kan absolutt være en bivirkning av lokketrening.

Sitat

Han som er klikkertrent, er vant til å tilby ting og se hva som funker, og tar mye initiativ selv, og det går fortere å lære inn nye ting. Det er noe jeg veldig gjerne vil ha, men jeg ser jo fordelen med en mer passiv hund også - min lokketrente vil sjelden finne på å bryte en atferd for å se om det kanskje er noe annet jeg vil ha. Så det kommer litt an på hva slags hund man vil ha :)

Igjen, dette handler om trening. Når man jobber med frivillig atferd, så må man også jobbe med stimuluskontroll. Altså lære hunden når man kan tilby, og når man ikke skal. I tillegg til å lære seg å vente på kommando. Dette bør komme ganske tidlig i treningen. Så fort en atferd er på flyt, bør du legge på kommando og jobbe med stimuluskontroll. Da slipper du å få en hund som tilbyr alt mulig rart når den skal bli eller vente :)

 

Til TS: Hvis du vil lære mer om klikkertrening, så gå noen kurs hos en aktør som holder kurs i klikkertrening. Da slipper du kanskje å gjøre de største nybegynnerfeilene :) 

Edited by Sprettballen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for alle svarene 😊 ser at jeg er fersk i gamet, og dermed forklarer meg knotete. Så bra at dere svarer utfyllende og med flere innfallsvinkler. 

Jeg har begynt å lese om bruk av klikker, og vi har så smått fått introdusert det på valpekurs. Tenker det er lurt at jeg får forståelse for metoden (og de forskjellige måtene den kan brukes) før jeg bare begynner å klikke ivei altså😊

Han er allerede en valp som tilbyr mye når vi trener inn små kommandoer. Men nå merker jeg at han lett tyr til hele repertoaret dersom han blir usikker. Altså eksempel; før jeg får belønnet for at han satt seg når jeg sa «sitt» har han allerede lagt seg eller er på vei rundt meg for å stille seg «på plass». Jeg skjønner at vi bare må øve og øve, bryte opp sekvensene og trene kort - men samtidig blir jeg litt redd for at han ikke skjønner hva det egentlig er jeg belønner han for. Og dermed tenkte jeg klikker 😊  i tillegg ser jeg at det kanskje kan hjelpe å trene kun èn kommando i slengen, f eks dekk i noen få repetisjoner, og i neste omgang en annen kommando?

Men, da høres det ut som at jeg trygt kan lese meg opp og forsøke, uten at det vil gå ut over kurs og treninger hvor klikkeren ikke blir tatt med senere 😊 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, Piding skrev:

Han er allerede en valp som tilbyr mye når vi trener inn små kommandoer. Men nå merker jeg at han lett tyr til hele repertoaret dersom han blir usikker. Altså eksempel; før jeg får belønnet for at han satt seg når jeg sa «sitt» har han allerede lagt seg eller er på vei rundt meg for å stille seg «på plass».

Det handler nok mest om timingen din tenker jeg. Der er det en fordel å bruke klikker, eller et belønningsord. Idet hunden setter seg, så klikker du og henter fram godbiten. Belønn da gjerne hunden i sittende posisjon. Pass på at du serverer godbiten på en slik måte at hunden ikke reiser seg eller legger seg. Har du problemer med at den bryter posisjonen med en gang du klikker, kan du ha en godbit klar i hånda på ryggen, slik at du får gitt den kjapt etter klikket.

Akkurat nå, Piding skrev:

Jeg skjønner at vi bare må øve og øve, bryte opp sekvensene og trene kort - men samtidig blir jeg litt redd for at han ikke skjønner hva det egentlig er jeg belønner han for. Og dermed tenkte jeg klikker 😊  i tillegg ser jeg at det kanskje kan hjelpe å trene kun èn kommando i slengen, f eks dekk i noen få repetisjoner, og i neste omgang en annen kommando?

Klikker er bare et signal på at hunden gjør riktig. Klikkeren er ikke noe magisk i så måte. Du må fortsatt ha klart for deg hva du ønsker av hunden, hva den må gjøre for å få belønning og når du skal belønne. Han skjønner ikke noe mer av at du bruker klikker, men det kan hjelpe deg til å ha bedre timing i øvelser der det går litt fort i svingene. 

Du trenger ikke lære inn en kommando om gangen, men det er lurt å skille på forskjellige øvelser i samme økt. Altså tren en øvelse pr. økt. En økt kan være type 3-5 minutter, her trener du på sitt og å legge på kommando på sitt. Deretter tar du en pause, alt i fra et minutt eller hvor lenge det passer. Så kan du trene på en ny øvelse etterpå.

Før du legger på kommando bør øvelsen være på flyt. Det vil si at hunden tilbyr øvelsen rett etter at den har spist godbiten. Hvis du trener sitt, så må hunden tilby sitt. Belønn gjerne både for at hunden sitter, og så bruker du godbiten til å trekke hunden opp i en stå. Altså du bruker to godbiter. Deretter venter du på en ny sitt. Når øvelsen er på flyt, vil du få en ny repetisjon etter belønningen. Du kan sjekke flyten ved å sette klokka på 1 minutt. Får du mellom 10-15 repetisjoner på ett minutt, kan du regne med at øvelsen er på flyt. Da kan du legge på kommando. 

Akkurat nå, Piding skrev:

 

Men, da høres det ut som at jeg trygt kan lese meg opp og forsøke, uten at det vil gå ut over kurs og treninger hvor klikkeren ikke blir tatt med senere 😊 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg liker veldig godt å bruke klikker når timing er viktig og tydelighet. Jeg merker at min valp responderer veldig godt når jeg bruker klikkeren til enkelte ting fordi det blir veldig tydelig for han hva han gjør riktig. Jeg bruker en blanding av lokking og shaping, og noen ganger bruker jeg det samtidig for å tydeliggjøre for han hva som er riktig. Jeg har et belønningsord som jeg bruker med samme prinsipp som klikker, men jeg merker at han synes klikkeren er mest konkret og tydelig. Finn det du og hunden din synes er best for å få fremgang. Det eneste jeg tenker er at det er lurt å lære inn et belønningsord på samme måte som klikkeren for de gangene du ikke har den tilgjengelig :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Nye innlegg

    • Sjekk ut 4pets caree. Kan festes i baksetet med isofix. For hunder opp til 8 kg. Har det selv til min hund. Jeg elsker det! 
    • Har du innboforsikring? Sjekk om du kan få advokatrådgivning gjennom den. 
    • Fryktelig leit at det skulle bli slik, sender deg og lille en klem. Jeg tenker ditt beste trekk er forbrukerrådet. Send oppdretter forbrukerrådet sitt klageskjema. Dersom oppdretter sier nei, eller 1-2 dager etterpå uten svar, melder du inn saken til forbrukerrådet. De har flere ukers ventetid, så viktig at du gjør dette raskt.
    • Joda, det er tillat å skyte ulv - uansett ulv - om den skytes under et direkte angrep på bufe. På akkurat det punktet skiller ikke loven mellom verken hunder eller ulver. Forskjellen er at ulven er sky og man sjeldent ser den under direkte angrep, mens det derimot oftere skjer med hunder som ikke er redde for folk. Jeg regner med at politiet tar forklaringene til alle som skyter i nødverge like alvorlig, om det er en ulv eller en hund det dreier seg om. De er nok like lite interessert i å ha folk som er lette på avtrekkeren uten gyldig grunn rundt seg i samfunnet som alle oss andre. Jeg vil tro de er kompetente nok til å se om forklaringen henger på greip med hvor dyret ble skutt og andre beviser på stedet. Ikke minst vet de alle fakta i saken, noe vi som spekulerer ut fra en avisartikkel ikke vet. Jevnlig? Hvor mange saker kan du nevne der hunden har blitt skutt under et angrep på husdyr og i hvilke saker mener du at det har vært helt usannsynlig at hunden jaget? Jeg må bare si at jeg ser langt flere saker om fortvilede bønder med skadde husdyr etter hundreangrep enn jeg ser saker om skutte bikkjer. Hundens rettsvern i forhold til (hva som bør regnes som) skader på mennesker blir en annen diskusjon. For alle hundeeiere har et heelt objektivt og nyansert bilde av egne hunder, mener du?  At dama kjenner hunden sin, betyr ikke at den faktisk reagerer som hun tror i alle situasjoner med alle typer mennesker. Ifølge han som skjøt ble flere ting forsøkt før han gikk til det drastiske tiltaket som var å skyte. Jeg vil tro han som var til stede vet bedre hva som skjedde enn hundeeieren som var langt borte og "kjenner" hunden sin. Som du skriver øverst i dette avsnittet, det er vanskelig å avgjøre om den som skjøt gjorde det med god begrunnelse eller ei. Det blir opp til hva man selv tror og mener, og du har helt klart en oppfatning av disse sakene som "uforståelige hundedrap etter påståtte husdyrangrep". Jeg tenker at det kan godt hende at disse "hundedrapene" var helt nødvendig for å beskytte andre dyr, like godt som de var fullstendig unødvendige. Uansett er det hundeeiers ansvar å overholde båndtvangen, ikke slippe hundene sine løse i nærheten av sau/andre dyr og sikre dem tilstrekkelig. Jeg tror mange av disse sakene kunne vært unngått om folk hadde vært litt mer fornuftige med hvor de slapp bikkjene sine løse.
    • Hei. Jeg har en chihuahua på 3 mnder og akkurat nå har han stoffbur i bilen, men tenkte å bruke dette inne. Hvordan bur ville dere anbefalt til en så liten hund? Buret skal stå i baksetet. 
  • Nylig opprettede emner

×