GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Aktivitet for valp

Recommended Posts

Hei😊

VĂ„r fĂžrste valp og jeg lurte pĂ„ hva som er tilstrekkelig mengde aktivitet for vĂ„r Shetland sheepdog pĂ„ fem mĂ„neder. De fleste tisseturer tar vi i Hagen, og sĂ„ har vi en hovedtur som varer alt fra 30 min til to timer. Vi gĂ„r selvfĂžlgelig ikke to timer, men har skogen rett ved og gĂ„r noen minutter inn hvor vi raster med kaffe og lar han lĂžper lĂžs og leker litt. Ellers er det leking i hagen og noe godbitsĂžk, trening pĂ„ triks eller lignende i lĂžpet av dagen. Hva tenker dere om dette? Hvor mye vil han kreve nĂ„r han blir voksen? Noen som har noen idĂ©?😊  

hilsen uerfaren og lérevillig hundeeier😅

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
5 hours ago, Sdvabn said:

Hei😊

VĂ„r fĂžrste valp og jeg lurte pĂ„ hva som er tilstrekkelig mengde aktivitet for vĂ„r Shetland sheepdog pĂ„ fem mĂ„neder. De fleste tisseturer tar vi i Hagen, og sĂ„ har vi en hovedtur som varer alt fra 30 min til to timer. Vi gĂ„r selvfĂžlgelig ikke to timer, men har skogen rett ved og gĂ„r noen minutter inn hvor vi raster med kaffe og lar han lĂžper lĂžs og leker litt. Ellers er det leking i hagen og noe godbitsĂžk, trening pĂ„ triks eller lignende i lĂžpet av dagen. Hva tenker dere om dette? Hvor mye vil han kreve nĂ„r han blir voksen? Noen som har noen idĂ©?😊  

hilsen uerfaren og lérevillig hundeeier😅

Hunder generelt er stort sett veldig tilpasningsdyktige, voksne lettere enn valper og unghunder gjerne. De fleste hunder krever ikke noe spesielt i den forstand at du nÞdvendigvis merker sÄ mye pÄ hunden, sÄ det handler vell mest om hva hver enkelt av oss tenker om den saken og hva vi selv er komfortable med. Personlig tenker jeg at en time utenfor hus/hage er en grei nedre grense for de fleste hunder sÄnn pÄ det jevne, sÄ fÄr man se an sin egen hund ifht hva man fyller denne tiden med. Noen vil kanskje bare rusle rolig rundt Ä snuse i grÞfta eller se pÄ livet, andre vil kanskje lÞpe en tur eller trekke, andre vil kanskje helst trene osv. OgsÄ har vi alle dÄrlige dager og travle dager osv hvor vi er mindre ute og kanskje noen dager vi er mer ute og det tÄler de selvsagt og helt fint.  Og ingenting galt i Ä vÊre mer ute en dag og litt mindre en annen osv, selvsagt. 

HÞres ut som dere har et aktivt og fint hjem til en sheltie :) For min del er hunder fra ca den alderen med pÄ det meste som jeg ville gjort med en voksen hund. Ihvertfall ifht tur, setter lite begrensninger pÄ det nÄr de nÊrmer seg halvÄret. Ellers er det jo ofte som valper og unghunder de er mest krevende, mye energi og ikke sÄ vellutviklet impulskontroll og sÄnt, likt barn. SÄ er han fornÞyd nÄ sÄ blir han nok iallefall ikke mer krevende med alderen :) Og om hunden maser sÄ husk at det ikke nÞdvendigvis betyr at den trenger Ä gjÞre noe, ofte handler det om at de trenger litt veiledning og hjelp til Ä roe ned ogsÄ. De er ganske formbare stort sett. 

Endret av Malamuten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive