Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av hunderase!


Frkmoe
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Trenger litt råd her ang. Valg av hund. Er vokst opp med hunder i alle raser men hovedhunden hos oss var blanding med shetlandsheep dog og har etter det blitt frelst. Men, spørsmålet her er da som følger: Jeg jobber turnus på flyplass og har faste vakter mellom 4-8 timer PR.dag. Hvordan vil dette fungere for en sheltie evt andre raser som syns det er ok? Og ikke minst tilvenningen her for valpen. Alle tips og råd tas godt imot! Har mulighet for valpepass på dag- og kveldstid ved behov i tilvenningsfasen og kan også ta ut 2-3 ukers ferie for å være hjemme med valpen. Må dog være en liten hund som ikke er større en sheltie pga utleier. 

Hunden kan til en viss grad få være med på jobb men må da være i bilen en periode, da vi har en del pausetid i mellom fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å være alene er som simira sier mest et individ problem, om det er et problem. Separasjonsangst kan dukke opp uansett hos enkelte individ, men det er vell noen få raser hvor dette er noe mer utbredt enn ellers. Dog går det jo stort sett bra for de aller fleste uansett ?

Tilvenning tar man gradvis. Jeg liker å starte med å gå tur også gå inn med valpen, la den roe seg litt også kan man gå ut en liten tur. I starten kanskje bare fordi hente posten eller gå med søpla eller lignende. Man kan jo evt også legge igjen et lite tyggebein eller noe som varer litt for å gjøre det til en positiv greie og holde valpen litt opptatt. I starten er jeg som sagt ikke lenge ute, men når vi liksom er over kneika, at valpen bare legger seg og sover etterhvert eller iallefall er rolig så kan jeg gå ganske fort fra typ 15 min feks til en halvtime også kanskje en time. Og deretter øke på en 30-60 min pr økning, ikke pr gang hunden er alenealtså, men når jeg tenker det er greit å prøve å øke litt igjen så trenger man ikke å gå på 5 minuttere liksom. Så lenge valpen er trygg så foretrekker jeg og ganske raskt komme meg opp på en tid som er lang nok til at valpen legger seg til ro for å hvile heller enn at de bare står ved døra og venter og at man bare gradvis bygger opp utholdenheten deres til å stå våken å vente. Fordi ro og avslapping er det jeg vil ha og det jeg vil underbygge av forventninger fra så tidlig som mulig.  Personlig overser jeg om hunden piper eller sutrer litt i starten, de fleste gjør det, men man må selvsagt følge med å gjøre en vurdering på om hunden er redd eller ikke. Er den redd så bør man avbryte og finne en ny tilnærming. Finnes flere muligheter til å komme filme og følge med på hunden utenfra om man føler behov for det, noen bruker skype og har to kontoer så de kan ringe fra mobilen og til pc som står oppe med web Cam feks. Eller det finnes apper til mobilen, men man må ha pc med kamera eller annet kamera som er koblet til net.

2-3 uker er nok ikke nok til å venne en valp til å være hjemme alene så lenge, men du kommer greit i gang og har du mulighet til pass så er det jo ikke noe problem. De fleste er og ganske trygge i bilen så det er også en grei mulighet som regel, om man får luftet de og vært litt med de iblant.?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to! ? føler meg litt mer trygg nå på at jeg kan gå inn for å kjøpe valp uten å bekymre meg for mye. I utganspunktet håper jeg på å kunne ta den med på jobb i begynnelsen, da vi jobber effektivt i rundt 1-2 timer for så ha pause i 1-3 timer, hvor jeg kan prioritere hunden☺️ Og siden dette er snakk om på sommertid vil det bli mulig å ha bakluka åpen til hunden og turer på jobbområdet som er skog. Og siden pass er en god mulighet ift. Turnusarbeidet så tror jeg det kommer til å gå bra, etter gode råd fra dere ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...