Jump to content
Hundesonen.no

I helga var vi på utstilling og avlskåring!

Recommended Posts

Det har sittet langt inne, men endelig tok jeg tak i det, og meldte på utstilling (tysk mønster) og avlskåring. Ivo er en hund med mange gode egenskaper, og det er ikke mange som kan matche allsidigheten i bruksmerittene hans, men han er jo ikke akkurat en utstillingshund. Han er helt i grenseland på høyde, men håpet var å få god nok premiegrad til å kunne avlskåre han, og at bruksegenskapene hans kunne veie høyt nok.

Han oppførte seg kjempebra hele dagen. Ikke veldig overraskende, for mentalt er han en ekstremt stødig hund, og finner seg i alt som skjer med stor ro. Det vi var best på var å løpe fvf på ring i bruksklassen, kontakt og energi skorter det ikke på 😂 Og kåret ble han, så nå er han avlskåret på livstid!! :banana:

46D0C498-AEA9-46DA-8BCF-1C0B1C8C08AD.jpeg

• Like 18

Tusen takk! 😊 Jeg er veldig fornøyd, for selv om avl ikke er hovedpoenget for oss, så er det godt å ha kåringen på plass.

Forumet fortsetter under annonsen

Tusen takk!

Ja, jeg er veldig glad for at noen dommere setter pris på bruksegenskaper, mentalitet og helse, og legger vekt på dette i bedømmelsen sin. For en schäfer ER en bruks-/tjenestehund, uten de egenskapene så er det ingen schäfer lenger! Jeg mener absolutt ikke at man skal glemme eksteriøret, men fokuset bør også flyttes mer over på egenskapene som bor i hunden enn det har blitt gjort. Dagens ideal på utstilling, er ikke nødvendigvis helt forenelig med et funksjonelt eksteriør, for det er en del usunne hunder blant «showstjernene» 😳

• Like 2

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg tenker at kastrerte hanner ikke vil bli like maskuline som de kunne blitt siden testosteron bidrar til å utvikle og opprettholde kjønnskarakteristikk. Lave testosteron-verdier vil generelt være mindre gunstig for kjønnspreg. Venter man til hunden er i puberteten får hunden utvikle mer kjønnspreg enn hvis man kastrerer en valp, men den vil aldri bli så maskulin som den kunne blitt om den hadde fått være intakt. Samtidig er det en genetisk faktor i hvor bred og muskuløs en hann kan bli. Brødre er ikke identiske genetisk, å se på en inntakt bror er ikke nødvendigvis noe godt mål på hvor maskulin den kastrerte broren kunne blitt. En bror kan ha anlegg for å bli mer maskulin enn en annen bror, hvor like brødrene blir i masse og kjønnspreg avhenger mye av hvor genetisk homogene de er på dette punktet. For å svare helt konkret: ønsker man en maskulin hanne med godt kjønnspreg, behold den inntakt så lenge som mulig. Jeg ser på min hanne at det har skjedd store endringer fra han var 2 år og til han nådde sitt fulle potensial i en alder av kanskje 7 år.
    • Heldig vis , de vet jo ingenting når de er så små  Ikke kan de være med på noe særlig heller , godt de gror
    • Nå har jeg og Nico akkurat hatt besøk av noen fine folk som gjerne vil ha han på prøvetid. Jeg har absolutt ingen dårlige følelser eller tvil på noen som helst måte, og det hadde viast ikke de heller. Så i høstferien skal Nico på prøvetid hos disse folkene, så de får testet litt mer enn besøk og en liten tur i kjente omgivelser Jeg tror Nico kommer til å få det skikkelig fint, og da er det veldig mye lettere for meg også 
    • Ja, det er helt vanvittig for noen forskjeller det kan være og det er ikke få ganger jeg har gått til lokale butikker og bare gått hoderystene ut igjen grunnet pris. Og manglende vilje til å komme meg litt i møte. Når en enkelt standardummy koster 90,- kroner i norsk nettbutikk og 199,- lokalt så lurer man på om de har forstått alvoret, feks. Utvalg er også et poeng. Det hjelper lite at de er greie og tilbyr å bestille noe for meg som kan komme neste gang de sender inn bestilling når jeg sitter på Sommarøy og kan få ting levert på døra gratis fra nettbutikk i løpet av noen få dager. Så mine ambisjoner om å være lojal kunde har jeg egentlig lagt på båten for lengst, men jeg sjekker nå ståa lokalt før jeg handler.
  • Nylig opprettede emner