Gå til innhold
Hundesonen.no

I helga var vi på utstilling og avlskåring!


HHH
 Share

Recommended Posts

Det har sittet langt inne, men endelig tok jeg tak i det, og meldte på utstilling (tysk mønster) og avlskåring. Ivo er en hund med mange gode egenskaper, og det er ikke mange som kan matche allsidigheten i bruksmerittene hans, men han er jo ikke akkurat en utstillingshund. Han er helt i grenseland på høyde, men håpet var å få god nok premiegrad til å kunne avlskåre han, og at bruksegenskapene hans kunne veie høyt nok.

Han oppførte seg kjempebra hele dagen. Ikke veldig overraskende, for mentalt er han en ekstremt stødig hund, og finner seg i alt som skjer med stor ro. Det vi var best på var å løpe fvf på ring i bruksklassen, kontakt og energi skorter det ikke på ? Og kåret ble han, så nå er han avlskåret på livstid!! :banana:

46D0C498-AEA9-46DA-8BCF-1C0B1C8C08AD.jpeg

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Ja, jeg er veldig glad for at noen dommere setter pris på bruksegenskaper, mentalitet og helse, og legger vekt på dette i bedømmelsen sin. For en schäfer ER en bruks-/tjenestehund, uten de egenskapene så er det ingen schäfer lenger! Jeg mener absolutt ikke at man skal glemme eksteriøret, men fokuset bør også flyttes mer over på egenskapene som bor i hunden enn det har blitt gjort. Dagens ideal på utstilling, er ikke nødvendigvis helt forenelig med et funksjonelt eksteriør, for det er en del usunne hunder blant «showstjernene» ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...