Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmeste skoene til hundetrening?


Midas
 Share

Recommended Posts

 

 

Ikke til hund da, men; Hvilke sko er de aller varmeste som kan brukes til hundetrening?

Jeg har et par muckboots som er de aller varmeste skoene jeg har. De har en veldig tykk og klumpete såle, og er ikke så smidige akkurat, så egentlig liker jeg ikke så godt å bruke de når jeg trener hund. Det blir mye ståing og gåing på kalde betonggulv og jeg fryser lett. Noe å anbefale?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga sykdommen min fryser jeg veldig lett på beina (jeg kan ligge under dyna på soverommet som har 22 grader og være kald på beina), og hadde en runde med dette i fjor. Jeg kjøpte de absolutt varmeste vinterstøvlene på XXL, med dette nye, fancy isolasjonsmaterialet som skal være så bra. Jeg frøs på beina med disse i en ridehall rundt null grader (det kjennes jo gjerne kaldere, men det er likevel for dårlig).

Jeg fikk tips fra en hundelufter jeg bruker som også har ME, om Timberland Mukluk (høye med snøring). Jeg kjøpte en annen modell på outlet enn de har på XXL og andre steder nå, men tipper de gjør samme nytten. Jeg har plass til et par ullsåler med aliminiumsbunn og ullsokker uten at det blir trangt, og det er faktisk bra nok til -25 grader for meg. De er gode å gå i, og jeg har brukt dem både på relativt stillestående trening og rolig tur i kaldt vær.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Pga sykdommen min fryser jeg veldig lett på beina (jeg kan ligge under dyna på soverommet som har 22 grader og være kald på beina), og hadde en runde med dette i fjor. Jeg kjøpte de absolutt varmeste vinterstøvlene på XXL, med dette nye, fancy isolasjonsmaterialet som skal være så bra. Jeg frøs på beina med disse i en ridehall rundt null grader (det kjennes jo gjerne kaldere, men det er likevel for dårlig).

Jeg fikk tips fra en hundelufter jeg bruker som også har ME, om Timberland Mukluk (høye med snøring). Jeg kjøpte en annen modell på outlet enn de har på XXL og andre steder nå, men tipper de gjør samme nytten. Jeg har plass til et par ullsåler med aliminiumsbunn og ullsokker uten at det blir trangt, og det er faktisk bra nok til -25 grader for meg. De er gode å gå i, og jeg har brukt dem både på relativt stillestående trening og rolig tur i kaldt vær.

Ja, det er sykdommen som gjør at jeg og fryser så lett. Jeg er helt avhengig av å ikke fryse. I fjor fikk jeg lungebetennelse etter en sledetur i -13, så jeg er veldig forsiktig i år med å ikke fryse. Mange lag med ull og dun er helt nødvendig (dessverre). Men sko er vanskelig... Jeg har faktisk sånne timberland støvletter som går langt oppover leggen. Kanskje jeg skal prøve å bruke de med ullsokker og såler i. Det er liksom ingen sko som blir gode nok, selv om de sier at de er varme på sportsbutikker. Noen som har prøvd sånne selskinnsko? Det er visst et merke som ikke er så aller verst sånn dyrevelferdsmessig. Jeg skulle ønske jeg slapp å bruke både dun og skinn, men jeg har ikke annet valg om jeg skal holde meg noenlunde frisk... Jeg tror noe av grunnen til at muckboots holder seg så varme nettopp er den tykke sålen. Kulden kommer ikke opp fra underlaget gjennom sålen. Men man kan jo tråkke ned hunden uten å merke noe med de sålene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midas said:

Ja, det er sykdommen som gjør at jeg og fryser så lett. Jeg er helt avhengig av å ikke fryse. I fjor fikk jeg lungebetennelse etter en sledetur i -13, så jeg er veldig forsiktig i år med å ikke fryse. Mange lag med ull og dun er helt nødvendig (dessverre). Men sko er vanskelig... Jeg har faktisk sånne timberland støvletter som går langt oppover leggen. Kanskje jeg skal prøve å bruke de med ullsokker og såler i. Det er liksom ingen sko som blir gode nok, selv om de sier at de er varme på sportsbutikker. Noen som har prøvd sånne selskinnsko? Det er visst et merke som ikke er så aller verst sånn dyrevelferdsmessig. Jeg skulle ønske jeg slapp å bruke både dun og skinn, men jeg har ikke annet valg om jeg skal holde meg noenlunde frisk... Jeg tror noe av grunnen til at muckboots holder seg så varme nettopp er den tykke sålen. Kulden kommer ikke opp fra underlaget gjennom sålen. Men man kan jo tråkke ned hunden uten å merke noe med de sålene. 

Ullsåle med aliminium er et must for min del ihvertfall. Og som oftest har jeg først tynne ullsokker med strikkesokker utenpå, altså kun ull.Og så er det jo viktig at de ikke er for trange da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Ullsåle med aliminium er et must for min del ihvertfall. Og som oftest har jeg først tynne ullsokker med strikkesokker utenpå, altså kun ull.Og så er det jo viktig at de ikke er for trange da.

Ja, jeg har også ull innerst og tynne strikkesokker utenpå der. Ja, ullsåler med aluminium skal jeg kjøpe. Og enda er det bare et par minus :P Gleder meg til det blir -15! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme sko er gjerne tykke og klumpete og tykk såle er jo en forutsetning for å isolere mot underlaget. Så hvis du ikke finner sko som er varme nok (noe som det høres ut som du kanskje ikke gjør) - hva med varmesåler? De koster litt og man må huske på å lade dem, men de fungerer utmerket. Se feks hos XXL.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Varme sko er gjerne tykke og klumpete og tykk såle er jo en forutsetning for å isolere mot underlaget. Så hvis du ikke finner sko som er varme nok (noe som det høres ut som du kanskje ikke gjør) - hva med varmesåler? De koster litt og man må huske på å lade dem, men de fungerer utmerket. Se feks hos XXL.

Og så må man ha egne skopar til varmesålene som er minst to størrelser større for at det ikke skal bli trangt... (men hvis man først skal gå for det så går man såler med batteripakker som festes til skoen så man ikke risikerer å lade ut).

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Og så må man ha egne skopar til varmesålene som er minst to størrelser større for at det ikke skal bli trangt... (men hvis man først skal gå for det så går man såler med batteripakker som festes til skoen så man ikke risikerer å lade ut).

Nja ... det kommer nok litt an på type varmesåle og hvilke sko man skal bruke de i. Mange vintersko/støvler har så tykke innleggsåler fra før, at det ikke blir noen forskjell å snakke om. Men absolutt noe man må vurdere, spesielt om målet var å kunne ha på seg lettere type sko.

Når det gjelder batteripakke eller ikke, så blir det litt etter smak, behag og bruk. Men eksterne batteripakker varer som regel lengre og man kan ha med seg ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesnalobber eller noe slikt med en god såle nedi i tillegg? også kan man jo evt spe på med sånne engangs tåvarmere til de aller kaldeste dagene. Eller så får du jo kjøpt sånne fotposer til å ha utenpå skoa igjen. Det kan jo også evt lages selv av div materiale. Eller så har du jo alltids gode gamle moon boots?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Midas skrev:

Det står at batteriene holder i 13 timer om de er fulladet, men de var ganske dyre da. Samtidig så koster det ikke noe særlig mindre om man skal kjøpe det ene skoparet etter det andre som blir for dårlig. 

13 timer er nok på laveste effekt, men det burde uansett holde til en normal dag ute.

Det er ikke alle som trives med slike såler, og siden de er såpass dyre kan det være en god idé å kjøpe dem en plass med full returrett, selv etter bruk. Det gjelder vel både XXL og GMAX, og sikker fler.

Og så ser jeg at jeg var litt uklar over angående størrelse på sko. Utgangspunktet for vintersko ment for å oppholde seg ute når det er iskaldt (eller om du bare fryser) er at de uansett bør være minst 1 nummer, gjerne 2, større enn vanlige sko. Det bør være plass til to par tykke ullsokker i dem - og fremdeles skal det være mulig å vifte godt med tærne. Det er nesten ikke mulig å overvurdere hvor viktig dette er! Når de allerede er såpass store så er det ikke sikkert at du trenger større sko for varmesåler, og at du fint kan bruke «bare» et par tynne og et par tykke ullokker. Men det kan du jo teste ut.

Ellers er høye nesnalobber med fotposer, som nevnt over, også en god idé. Spesielt om du er i bevegelse. Kjøp evt to nummer over de du bruker til vanlig og fyll på med gode ullsokker. Alternativet er isfiskestøvler, men de er jo i alle fall store saker og de er helt tette slik at fukt kan bli et problem om man beveger seg mye.

Og ikke undervurder viktigheten av å holde kroppsvarmen god ellers. Er du kald, uten å egentlig fryse, på resten av kroppen, så er føtter det første som begynner å slite skikkelig. Du trenger egenlig ikke føle deg veldig kald ellers en gang, men det er fordi blodet trekkes fra bena for å holde deg varm. Isoler hode, hals og håndledd selv om du ikke fryser.

Har sittet mye på isen i 30 minus med kalde tær, og det ble en del prøving og feiling før jeg fant perfekte løsninger ... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 at 7:00 PM, simira skrev:

De som heter Kamik Snovalley ser veldig gode og varme ut. Noen som kjenner til dem?

Minner litt om sorel, og de skryter på seg at de er varmere enn de er synes jeg da. Vet ikke hvordan akkurat kamik sine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Midas said:

Minner litt om sorel, og de skryter på seg at de er varmere enn de er synes jeg da. Vet ikke hvordan akkurat kamik sine er.

Ja, Sorel virker ikke på meg, pluss at de er store og tunge. Men Kamik så veldig gode ut. Samtidig holder jeg meg vel til Timberland så lenge de funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...