Gå til innhold
Hundesonen.no

Biting(hjelp)


Bleu
 Share

Recommended Posts

Noen som vet hvorfor hunden vår biter så veldig på hender og armer, eller eventuelt kan ha en løsning på det? 

Hunden vår (beagle) er 5,5 måned gammel og er veldig ivrig på å bite på hender og armer. Vi har vært svært konsekvente på at dersom biting på hender/armer eller andre steder på kroppen skjer, så bytter vi ut hånden med diverse leker som han kan bite på. Men det virker som om hendene våre og andres er mer interessant enn lekene, noen som het hvorfor? Når vi fikk han for 2 måneder siden så ville han kun bite på lekene, og dersom han tygget litt på hendene så sa veterinær at dette skyldtes kløing i tennene. Men kan han klø så lenge i tennene etterpå? Vi har til tider brukt anti-bitt på hendene våre sånn at han ikke skal bite og dette har som regel funket. Men det er litt slitsomt å til stadighet måtte dra frem anti-bitt eller være avhengig av dette. Skulle jo aller helst vært uten. 

 

Noen råd? 

Kan det ha noe med løpetid i området å gjøre? Han er litt mer urolig nå enn hva han har vært. Litt mye hyperaktivitet, jokking og sutring på kveldene når vi skal legge oss.. ?

 

Tusen takk på forhånd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bleu said:

Noen som vet hvorfor hunden vår biter så veldig på hender og armer, eller eventuelt kan ha en løsning på det? 

Hunden vår (beagle) er 5,5 måned gammel og er veldig ivrig på å bite på hender og armer. Vi har vært svært konsekvente på at dersom biting på hender/armer eller andre steder på kroppen skjer, så bytter vi ut hånden med diverse leker som han kan bite på. Men det virker som om hendene våre og andres er mer interessant enn lekene, noen som het hvorfor? Når vi fikk han for 2 måneder siden så ville han kun bite på lekene, og dersom han tygget litt på hendene så sa veterinær at dette skyldtes kløing i tennene. Men kan han klø så lenge i tennene etterpå? Vi har til tider brukt anti-bitt på hendene våre sånn at han ikke skal bite og dette har som regel funket. Men det er litt slitsomt å til stadighet måtte dra frem anti-bitt eller være avhengig av dette. Skulle jo aller helst vært uten. 

 

Noen råd? 

Kan det ha noe med løpetid i området å gjøre? Han er litt mer urolig nå enn hva han har vært. Litt mye hyperaktivitet, jokking og sutring på kveldene når vi skal legge oss.. ?

 

Tusen takk på forhånd ?

Fordi det er en valp, så enkelt som det egentlig :) Endring kan skykldes flere ting, men feks har de perioder som er verre enn andre fordi da herjer hormoner og slikt litt ekstra med dem og ting blir vanskelig. Er nok mer sannsynlig en slik periode enn løpetid i nabolaget som er utfordringen nå vil jeg tro. 

Herjer dere mye med han? Masse babystemme og slikt? Eller andre ting som girer han opp? Det vil jo isåfall være en del av årsaken til at han er så på dere. At han har større forventning til dere enn til lekene feks? Eller bare det at det får større reaksjoner kanskje når han leker med dere kontra lekene sine. Ellers så kan dere jo titte litt på ro trening osv å se om det er noe for dere? Selv om disse periodene kan føre mye stress med seg så kan det jo hende dere har litt å hente på å jobbe med og dempe stresset i hunden, og det vil jo uansett ikke være noen ulempe.

De biter som regel fordi de er gira, ikke pga tannfelling. De fleste vokser det jo av seg etterhvert som de modner, men det kan henge i mye lengre enn tannfellinga ja, dessverre :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Fordi det er en valp, så enkelt som det egentlig :) Endring kan skykldes flere ting, men feks har de perioder som er verre enn andre fordi da herjer hormoner og slikt litt ekstra med dem og ting blir vanskelig. Er nok mer sannsynlig en slik periode enn løpetid i nabolaget som er utfordringen nå vil jeg tro. 

Herjer dere mye med han? Masse babystemme og slikt? Eller andre ting som girer han opp? Det vil jo isåfall være en del av årsaken til at han er så på dere. At han har større forventning til dere enn til lekene feks? Eller bare det at det får større reaksjoner kanskje når han leker med dere kontra lekene sine. Ellers så kan dere jo titte litt på ro trening osv å se om det er noe for dere? Selv om disse periodene kan føre mye stress med seg så kan det jo hende dere har litt å hente på å jobbe med og dempe stresset i hunden, og det vil jo uansett ikke være noen ulempe.

De biter som regel fordi de er gira, ikke pga tannfelling. De fleste vokser det jo av seg etterhvert som de modner, men det kan henge i mye lengre enn tannfellinga ja, dessverre :P 

 

Tusen takk for svar! ? 

Vi herjer ikke mye med han og bruker bestemt stemme og toneleie når vi snakker med han - så han forstår heldigvis forskjellen på lek og når vi skal roe oss ned. Vi bruker tid på stimulering og hverdagslydighet, samt går turer som inneholder trening av blant annet spor. Han er i utgangspunktet en veldig rolig hund til beagle å være, men denne bitingen tar litt vel av.. ? 

Problemet virker å ligge litt på at han helt uprovosert kan komme bort til oss bare for å bite tak i hendene våre. Han kan spontant komme bort til oss i sofaen etter å ha sovet litt KUN for å bite. Hvis han trenger oppmerksomhet i form av lek og inviterer til dette - så er vi med på leken i form av kaste ball og drakamp med dusk. Dette gjør vi gjerne flere ganger om dagen om vi alle ønsker litt aktivisering. Men enkelte ganger hadde det virkelig vært hyggelig om han kunne ha ligget stille i sofaen og fått kos foruten denne intensive bitingen..... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bleu said:

Tusen takk for svar! ? 

Vi herjer ikke mye med han og bruker bestemt stemme og toneleie når vi snakker med han - så han forstår heldigvis forskjellen på lek og når vi skal roe oss ned. Vi bruker tid på stimulering og hverdagslydighet, samt går turer som inneholder trening av blant annet spor. Han er i utgangspunktet en veldig rolig hund til beagle å være, men denne bitingen tar litt vel av.. ? 

Problemet virker å ligge litt på at han helt uprovosert kan komme bort til oss bare for å bite tak i hendene våre. Han kan spontant komme bort til oss i sofaen etter å ha sovet litt KUN for å bite. Hvis han trenger oppmerksomhet i form av lek og inviterer til dette - så er vi med på leken i form av kaste ball og drakamp med dusk. Dette gjør vi gjerne flere ganger om dagen om vi alle ønsker litt aktivisering. Men enkelte ganger hadde det virkelig vært hyggelig om han kunne ha ligget stille i sofaen og fått kos foruten denne intensive bitingen.... ?

Dere får legge han ned igjen da. :) Tålmodighet. Og ta litt styring om dere mener han burde hvile litt mer og han er våken av en eller annen årsak. Men ville ikke gitt han leker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen valper biter lenge. Min biter litt enda han og, og han er 8 mnd. Til han kommer det av stress/frustrasjon/overstimulering når han gjør det. Jeg merker at når jeg konsekvent passer på at han får nok hvile så biter han nesten ikke. Han går inn i en modus der han ikke er helt med på hva han gjør, og korrigering virker mot sin hensikt. Nå sier jeg ikke at dere gjør det altså, men jeg har vært litt desperat tidvis og kjeftet på han om han biter, og det har bare blitt verre. 
Så lenge jeg passer på at han ikke går for høyt i stress i forbindelse med trening og sånn, og at han får nok hvile så hører han faktisk på at jeg piper lavt til når han biter. Det er veldig vanskelig å nå inn til en sliten eller overstimulert valp. 

Det kan være lurt å droppe så mye kasting innendørs. Lær han at inne=ro og ute=aktivitet. Jeg kan bruke litt drakamp inne hvis jeg trener med han eller noe, men jeg kaster aldri noe, og hvis det er hviletid for resten av familien så er det ingen lek. Han kan få et tyggebein hvis han har behov for det, ellers er det lite som skjer inne. Hvis du føler at valpen sliter med å roe seg inne så kan det være lurt å være konsekvent på dette en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...