Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte av tørrfor!


ellenminerva
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her, og jeg trenger litt hjelp.

Hvilket tørrfôr anbefaler DU, og hvorfor? Vi startet med Royal Canin, som ikke ble spist av, så Acana, liten tur på Vigor & Sage, og nå på Orijen. Jeg synes han bæsjer utrolig mange ganger om dagen, så jeg tenkter vi må bytte igjen...

Han liker Orijen godt, men det er vel ikke bra å bæsje SÅ ofte. Mye fis også.

Jeg har en 6 måneder gammel Corgi Pembroke-gutt!

Endret av ellenminerva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerte Acana og Vigor? Hvilken strategi har du brukt når du har byttet fôr? (Byttet rett over? Litt og litt - rolig tilvenning? Evt over hvor lang tid?). Hvor lang tid har du gitt hvert fôr før du byttet?

Normalt sett er det fornuftig å bruke godt tid på tilvenningen når du bytter (minst 4 dager, men jeg brukte langt over en uke med Orijen - hvis ikke ble det bare søl), men har man et fôr som overhodet ikke fungerer, så er jo ikke det mye vits i heller. Uansett så kan det ta flere uker (minst 2) etter byttet før du vet om hunden tolererer fôret.

Hyppig fôrskifte kan dessuten stresse en hunds mage en del. Kanskje spesielt hos en liten valp. Så jeg ville forsøkt å enten gå tilbake til noe du vet fungerer, eller å gå for noe skånefôr (kjøpes hos veterinær) for å få stabilisert magen noen uker, for deretter å langsomt forsøke skifte til ønsket fôr.

Orijen kan være hardt for magen for en del hunder, så forsiktig tilvenning kan være ekstra viktig. Men noen tåler det ikke uansett.

Endret av tillien
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter alltid som det står på pakkene, starter med 10-20% og litt og litt på en uke. 

RC fikk han hos oppdretter, har ikke lest mye bra om det og byttet da fort til Acana, som han gikk på iallefall i 2-3 måneder, før han til slutt bare slutta å spise det, bare så på matskåla og gikk.. Prøvde da Vigor & Sage (igjen i løpet av en uke med litt og litt) ettersom det funker veldig bra på de 3 kattene jeg har, de har blitt flotte i pelsen, tjukkepusen har slanka seg og det er mye mindre bæsj hos de. 

Men han ville ikke spise det heller - så jeg leste meg litt opp på nett at Orijen har mer kjøttinnhold enn Acana, så nå har vi gått over på det (kjøpte bare den minste posen som snart er tom), men nå er det bæsj-orama og fising hele tiden. Vi sto opp 08 i dag og det har vært fire bæsjerunder hittil i dag (klokka er nå snart 15), halvfast, noe mørk og noe lys avføring. 

Med så mye bæsjing av Orijen tenker jeg det er bedre å få bytta ASAP. Har tenkt på å prøve Vigor & Sage litt lengre, og kanskje kombinere med Vom. 

Fikk tips i en corgi-gruppe om Nutrima, men finner ingen informasjon overhodet annet enn på nettbutikken som selger det.

Blir helt rådvill her! Han har ikke gått noe særlig opp i vekt etter bytte til Orijen heller, noe han burde gjøre i vekstfasen han er i nå? Holdt seg på 10kg i en måneds tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ellenminerva skrev:

Vi bytter alltid som det står på pakkene, starter med 10-20% og litt og litt på en uke. 

RC fikk han hos oppdretter, har ikke lest mye bra om det og byttet da fort til Acana, som han gikk på iallefall i 2-3 måneder, før han til slutt bare slutta å spise det, bare så på matskåla og gikk.. Prøvde da Vigor & Sage (igjen i løpet av en uke med litt og litt) ettersom det funker veldig bra på de 3 kattene jeg har, de har blitt flotte i pelsen, tjukkepusen har slanka seg og det er mye mindre bæsj hos de. 

Men han ville ikke spise det heller - så jeg leste meg litt opp på nett at Orijen har mer kjøttinnhold enn Acana, så nå har vi gått over på det (kjøpte bare den minste posen som snart er tom), men nå er det bæsj-orama og fising hele tiden. Vi sto opp 08 i dag og det har vært fire bæsjerunder hittil i dag (klokka er nå snart 15), halvfast, noe mørk og noe lys avføring. 

Med så mye bæsjing av Orijen tenker jeg det er bedre å få bytta ASAP. Har tenkt på å prøve Vigor & Sage litt lengre, og kanskje kombinere med Vom. 

Fikk tips i en corgi-gruppe om Nutrima, men finner ingen informasjon overhodet annet enn på nettbutikken som selger det.

Blir helt rådvill her! Han har ikke gått noe særlig opp i vekt etter bytte til Orijen heller, noe han burde gjøre i vekstfasen han er i nå? Holdt seg på 10kg i en måneds tid nå.

Ja, ikke så greit når de ikke spiser de søte små :)

Mulig du har gjort dette også, men: Sett fram maten og fjern den etter 10 minutter uten å gjøre noe nummer ut av det om hunden ikke spiser. Om ikke alt spises, fjern maten og ta mindre neste gang - målet er at hunden skal føle det akkurat ble litt for lite. Det kan trigge matlysten. Det kan også trigge matlyst å gjemme maten. Min hadde en periode med lite matlyst - da gjemte jeg skåla så fikk hun søke etter den. Maten som for to minutter siden ikke ble spist da den ble servert, ble da slukt... Bør kanskje ikke overdrives, han kan jo bli vant med at det skal være slik hver gang, men bare nok til at han kommer i gang igjen og kjenner at mat er jo godt ...

Jeg vet ikke hvor lenge dere prøvde før dere ga etter og byttet fôr, men hunder spiser når de er sultne nok. Ved å bytte fôr fordi hunden ikke spiser, så kan dere risikere at hunden lærer seg nettopp det. «Esj ... dette mølet igjen ... men hvis jeg bare lar være å spise så kommer det noe nytt og spennende!» Jeg skjønner at det går en smertegrense en plass - men da bør dere kanskje uansett ta kontakt med veterinær for å utelukke andre ting.

Uansett. Slik det er nå så ville jeg droppet Orijen og forsøkt noe av det som fungerte før. Han spiste jo Acana feks. Gå tilbake til det da og gi det et par dager i alle fall før dere konkluderer med at han ikke vil ha det.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hva som fungerer, men jeg er veldig fornøyd med Robur. Det er dessuten produsert i Sverige (kortreist) og har relativt høyt kjøttinnhold.Men det finnes mye bra råfôr også.

I alle tilfelle så ville jeg valgt et fôr og holdt meg til det et par måneders tid. Gi måltid fast tre ganger om dagen og ta bort det han ikke spiser. Så lenge han ikke blir alt for tynn så er det ikke krise. Det er langt fra alle hunder som trenger anbefalt mengde fôr, begge mine får 2/3 av anbefalt mengde for å holde seg passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at de har litt spisevegring i den alderen. Du sier at du leste at RC ikke var et bra for. Og nei, på papiret så er det kanskje ikke det, men dersom hunden fungerer på foret, så er det jo bra for DIN hund. Det er mye viktigere hvordan hunden reagerer på foret enn hva som står i innholdsfortegnelsen (for meg er unntaket for som selges i matbutikken, det skal aldri prøves her i hvertfall)

Orijen er et bra for på papiret, men åpenbart ikke bra for din hund mtp på all fisingen og alt som kommer ut igjen. Jeg syns det er vanskelig å anbefale for fordi det som fungerer for en, fungerer nødvendigvis ikke for andre. Har selv en kresen hund som ofte ikke rører matskålen, men hun er ikke mager så da bryr jeg meg ikke så mye ? akkurat nå forer jeg med barking heads,. Hvis du har musti i nærheten så selger de nutrima?

Endret av Kaisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...