Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Bikkja vil ikke spise..


Recommended Posts

Hei! Har en border collie/ langhåret collie som ikke vil spise nok.. Han spiser litt, men Så er det som om han bare ikke vil ha mer. 

Vi har prøvd å sette han i bur og ikke ta han ut før han har spist opp, men da bare la han seg vedsidenav skåla uten å røre maten oppi. 

Vi har prøvd å ha han ute, da gidder han heller ikke å spise. 

Vi har prøvd å la han spise på kjøkkenet, men var ikke mye hell der heller.. 

ta fra han maten etter 10min om han ikke spiser, men han kunne ikke brydd seg mindre.

Prøvd å fóre  han flere ganger om dagen, men syntes ikke han spiste noe mer da heller.

 

Han får vom og hundemat og har fri tilgang på tørrfôr.

noen med tips eller råd? Han går mer ned i vekt enn opp. Han er sjekket hos vetrinær, men ikke noe gæli med han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han tynn? Tenker at om han er i normalt hold så spiser han nok. Har han alltid hatt lite matlyst, eller er det noe nytt? 

Ellers har jeg inntrykk av at hunder som har fri tilgang til mat ofte sliter litt med matlysten. Ville prøvd å gi mat heller 2-3 ganger til dagen. Ta det bort med en gang om han er uinteressert. Tilby på nytt senere. I de aller fleste tilfeller spiser de når de er sultne. Ser du har prøvd det, men hvor lenge prøvde dere? 

Andre spiser gjerne bedre om de må jobbe litt for maten. Har du prøvd å f.eks ha litt vom og tørrfôr i en kong? Tørrfôr spredt rundt på gulvet/gresset, så han må snuse seg frem til det? Tren enkle triks, med mat som belønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt selv og kjenner flere som har spisevegrere, jeg personlig har ikke sett en eneste en av disse spisevegrerne som er for tynne. Noen har vært på den slanke siden, men fortsatt innenfor normal/sunn vekt. Nå mener jeg ikke å påstå at det ikke finnes de som spiser så lite at det er problematisk for det gjør det helt sikkert, men som Laikamor sier om han ikke er tynn (og da mener jeg undervektig/avmagret, ikke bare på den slanke siden), så får han i seg nok, samme om vi føler det er mye eller lite. Og jeg sier dette litt fordi de fleste jeg vet av mener at hunden er (for)tynn når den egentlig er i fint hold og at den er fin i holdet når den egentlig har et kg eller to for mye. 

Utover det, min erfaring er iallefall at det som funker best er at hunden blir sulten, samt mye (fysisk)aktivitet. Det bygger matlyst. 
-Jeg hadde tatt vekk all mat som står fremme hele tiden. At den småspiser litt her og der er ikke bra for matlysten til dere skal servere hovedmåltidet.
-Mat som blir tilbudt blir tatt vekk med en gang hunden ikke viser interesse. om bikkja ikke orker å komme bort for å sjekke ut en gang så hadde det bare forsvunnet med en gang. Og ellers hadde det fått stå maks 1 min etter det er satt ned og hunden ikke har begynt å spise. 
-Dere kan forsøke å flytte frokost til litt senere på dagen enn nå(om dere gir tidlig), gjerne etter hunden har vært på tur. Eller gå ned til 1 måltid pr dag (og da midt på dagen eller på kvelden etter at hunden har vært i aktivitet)
-Husk at godbiter kan telle som mat i hans hode. Blir det en del sånt ila dagen så kan det hende bikkja er mett og ikke vil ha den vanlige maten sin. 
- Er hunden tynn så er jo cluet å gi den så næringsrik mat som mulig slik at den får inn mest mulig kalorier på minst mulig mengde. Høyenergi fòr feks og/eller tilsette rent fett/olje eller tilsvarende som er veldig kaloririkt.

Alternativt, om hunden er i greit hold, bare fortsett som før, slutt å stress med det og legg på minnet at hunden ikke er sulten og åpenbart får i seg det den trenger, selv om dere evt ikke skjønner hvordan. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie er ofte matleie. Er han rundt 1-3 år så er det ikke uvanelig på en collie.  Så lenge han ikke er tynn så ikke stress med det. får han i seg noe så er det bedre enn ingen ting.  gi han heller mat 2 ganger om dagen enn og ha tørfor tilgjengelig hele dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, laikamor skrev:

Er han tynn? Tenker at om han er i normalt hold så spiser han nok. Har han alltid hatt lite matlyst, eller er det noe nytt? 

Ellers har jeg inntrykk av at hunder som har fri tilgang til mat ofte sliter litt med matlysten. Ville prøvd å gi mat heller 2-3 ganger til dagen. Ta det bort med en gang om han er uinteressert. Tilby på nytt senere. I de aller fleste tilfeller spiser de når de er sultne. Ser du har prøvd det, men hvor lenge prøvde dere? 

Andre spiser gjerne bedre om de må jobbe litt for maten. Har du prøvd å f.eks ha litt vom og tørrfôr i en kong? Tørrfôr spredt rundt på gulvet/gresset, så han må snuse seg frem til det? Tren enkle triks, med mat som belønning. 

Jeg syntes han er tynn, ribbein og beina på rumpa kjennes godt. Han har alltid vært sær på mat og godbiter osv, men syntes han spiste bedre før?

vi prøvde over flere dager, men han viste ikke noe mer interesse for maten, han spiser litt, men så bare går han.

nei, det har jeg ikke prøvd! Får prøve det Tim kvelds fóringen! Takk for tips:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Malamuten skrev:

Jeg har hatt selv og kjenner flere som har spisevegrere, jeg personlig har ikke sett en eneste en av disse spisevegrerne som er for tynne. Noen har vært på den slanke siden, men fortsatt innenfor normal/sunn vekt. Nå mener jeg ikke å påstå at det ikke finnes de som spiser så lite at det er problematisk for det gjør det helt sikkert, men som Laikamor sier om han ikke er tynn (og da mener jeg undervektig/avmagret, ikke bare på den slanke siden), så får han i seg nok, samme om vi føler det er mye eller lite. Og jeg sier dette litt fordi de fleste jeg vet av mener at hunden er (for)tynn når den egentlig er i fint hold og at den er fin i holdet når den egentlig har et kg eller to for mye. 

Utover det, min erfaring er iallefall at det som funker best er at hunden blir sulten, samt mye (fysisk)aktivitet. Det bygger matlyst. 
-Jeg hadde tatt vekk all mat som står fremme hele tiden. At den småspiser litt her og der er ikke bra for matlysten til dere skal servere hovedmåltidet.
-Mat som blir tilbudt blir tatt vekk med en gang hunden ikke viser interesse. om bikkja ikke orker å komme bort for å sjekke ut en gang så hadde det bare forsvunnet med en gang. Og ellers hadde det fått stå maks 1 min etter det er satt ned og hunden ikke har begynt å spise. 
-Dere kan forsøke å flytte frokost til litt senere på dagen enn nå(om dere gir tidlig), gjerne etter hunden har vært på tur. Eller gå ned til 1 måltid pr dag (og da midt på dagen eller på kvelden etter at hunden har vært i aktivitet)
-Husk at godbiter kan telle som mat i hans hode. Blir det en del sånt ila dagen så kan det hende bikkja er mett og ikke vil ha den vanlige maten sin. 
- Er hunden tynn så er jo cluet å gi den så næringsrik mat som mulig slik at den får inn mest mulig kalorier på minst mulig mengde. Høyenergi fòr feks og/eller tilsette rent fett/olje eller tilsvarende som er veldig kaloririkt.

Alternativt, om hunden er i greit hold, bare fortsett som før, slutt å stress med det og legg på minnet at hunden ikke er sulten og åpenbart får i seg det den trenger, selv om dere evt ikke skjønner hvordan. :) 

Takk for tips! :) 

Skal ta vekk tørrforet å se om det hjelper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Collie er ofte matleie. Er han rundt 1-3 år så er det ikke uvanelig på en collie.  Så lenge han ikke er tynn så ikke stress med det. får han i seg noe så er det bedre enn ingen ting.  gi han heller mat 2 ganger om dagen enn og ha tørfor tilgjengelig hele dagen. 

Han er 2år nå i desember så kanskje det bare er alderen da? han har aldri vært en veldig matmotivert hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, whiskeybordercollie skrev:

Han er 2år nå i desember så kanskje det bare er alderen da? han har aldri vært en veldig matmotivert hund..

kan godt være alden. begge minne to langhårs tisper har vært matleie i den alden :) men om det ikke gir seg så må du jo se ann 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fem måneder med hardt arbeid har jeg endelig en hund som spiser maten sin og som faktisk synes det er gøy å få servert mat. Matvegring er fryktelig slitsomt for eiere, og det er ikke morsomt å ha en hund som synes frokost og middag er de fæleste tidene på dagen. Jeg regelrett gruet meg til å gi henne mat hver dag,. Om det hjelper deg er vanskelig å si, men kan skrive litt hva jeg har gjort for å øke apetitten. 

Først og fremst stod det aldri mat framme. Jeg begrenset til og med godbiter og tyggebein, det ble isåfall gitt etter hun hadde spist. Jeg fôret med akkurat tolv timers mellomrom for å sørge for at hun var så sulten som mulig. Dersom hun såvidt luktet og sleiket på maten sin kunne jeg sulte henne et halvannet døgn, for så å gi litt mat for å trigge magesekken, et tips jeg fikk i rasemiljøet som funket når det var helt ekstrem spisevegring. Deretter bygget jeg opp mengden igjen. 

Jeg sørget alltid for at hun hadde gått en lang tur og fått hvile etter frokost og middag for å få opp apetitten. Jeg var helt ekstrem på rutiner, aktivitet og måltider ble gitt til samme tid hver eneste dag, dersom hun fikk mat før eller senere tiden så var hun ikke interessert. Jeg satt med henne hvert eneste måltid, roste henne lavt når hun viste interesse og spiste maten uten at jeg overdrev så jeg distraherte henne. Dersom hun begynte å gå rundt eller legge seg fjernet jeg maten etter 10 minutter. 

I tillegg utforsket jeg mye hvordan hun likte å få vommen servert. Noen hunder liker fryst vom, andre liker tint. Jeg har kommet frem til at hun liker vommen tint med kokende vann på, rørt godt så det blir grøt. Det gjør at det lukter sterkere, og kan kanskje være mer appetittvekkende? Hun får med andre ord varmmat  hver eneste dag, haha... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@whiskeybordercollie man skal kjenne ribbeina godt. Gjerne se/skimte dem og. Rygg og hofter er mer avhengig av en god muskulatur for å ikke kjennes så godt, men det er og litt avhengig av hvordan hunden er bygd. Jeg har hatt hunder hvor hoftekulene kjennes godt og stikker opp en god del uavhengig av hold og muskelmasse og hunder hvor de ikke kjennes nor særlig selv når hunden er tynn og i dårlig form. Hunden din er jo også forholdsvis ung og kan virke litt ekstra "skranglete" fordi muskelmasse osv ikke er helt utviklet enda.?

Husk at det går tid å få på plass gode foringsvaner hos slike hunder. Og det kan virke hardt i begynnelsen på enkelte som spiser veldig lite, men så kommer man over kneika og da spiser de ofte mer enn tidligere så da er det verdt det. Når det løsner er det viktig å holde på de gode rutinene ellers sklir det gjerne raskt tilbake til start igjen og man kan evt droppe og tilby et måltid en gang i blant bare for at hunden skal få opprettholdt den tankegangen at den kan bli sulten så greit å spise når man har muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...