Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker jeg basenji?


julnil
 Share

Recommended Posts

Etter at vi mistet den ene hunden vår i sommer, har jeg gått å grublet på å skaffe en ny.
Hunden vi har nå, og den vi mistet, er begge av rasen CCPP
Har vurdert en ny CCPP, da vi trives med rasen, men leser også en del om basenjien, og håper dere her inne kan bidra mer med pro and cons?

Som eier av CCPP så er vi vant til mye av det som går igjen på basenjien:
*hører etter om de selv ønsker det
*lukker ørene når de selv vil
*elsker mat (og stjeler gjerne rett fremfor øynene på deg uten å skjemmes
*Ikke en hund man kjøper om man har ambisjoner innen lydighetstrening eller tilsvarende
*liker ikke dårlig vær, og man blir ikke overrasket over å finne ut av hunden har gått på toalettet inne når det er skikkelig gufsent vær ute

Det jeg er ute etter hos en hund, er ikke lydighetstrening/agility i konkurraneform.
Jeg er fornøyd med normal hverdagslydighet.
Jeg elsker å ha hunden(e) løse når jeg er i stallen her hjemme, eller om jeg rir/går en tur i usjenerte områder (fjæra, fjellet hvor vi er alene)
Hundens viktigste oppgave er å være koseklump og fotvarmer
De må kunne trenes til ikke å jage sau/kyr/hester (som vi har både på eiendommen og rundtom hos naboene)

Hunden vi har nå, er ikke spesielt glad i andre hunder. Skulle selvsagt ønske den var det, men er ikke noe stort problem for oss her vi bor.
Den kan derimot være løs uten å klikke om det passerer folk ute på veien, eller om det kommer folk på besøk. Det setter jeg mye høyere enn hvordan hunden er i møte med andre hunder.
Hunden vi avlivet i sommer, hadde en del usikkerhet mot mennesker den ikke kjente godt, og det kunne gå langt til før den landet om det kom folk på besøk. Det syntes vi var ganske slitsomt.
Den tok også ganske så av om folk gikk forbi på veien, kjenner at det er noe jeg håper vi slipper ved en evt neste hun

De siste 7 årene er det jo røytfrie hunder jeg har hatt, før det var det dalmatiner.
Basenji røyter jo selvsagt, men i hvilke mengder er det snakk om. Har lest noen plasser at de røyter lite, men noe mengde må de jo røyte vil jeg tro?
Har ikke store ønsker om å gå tilbake til dalmis-tilstander :P

Hvordan er raseindividene her i Norge, med tanke på mentalitet og kjente sykdommer?
Hvem er å regne som gode oppdrettere som faktisk avler på hyggelig mentalitet?
Hvordan vil rasen generelt sett møte mine "forventninger"?
Er det stor mentalitetsforskjeller på hannhund og tispe?

Endret av julnil
Legge til flere spm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke basenji om du er avhengig av at den kan gå løs, enkelt og greit. Noen kan, noen kan ikke, men det er ikke noe man kan satse på. Jeg ville heller ikke hatt basenji om jeg trengte å få den saueren/smådyr-ren. Jeg slipper aldri min om det er fare for sau. Omgjengelighet med andre hunder varierer, min liker ikke andre hunder men kan vendes til å gå overens med de fleste og så lenge han ikke har støtte så oppsøker han ikke konflinkt. 

Basenjier er gjevnt over veldig renslige, så den vil heller holde seg i evigheter enn å doe inne pga været. :lol:  Avlen går i riktig rettning når det kommer til folk, så har ikke intrykk av at omgjengelighet med folk er noe stort issue lenger. 

Edit: Jeg sier at min røyter i  to og et halvt minutt to ganger i året. Men han har den ekstremt korte pelsvarianten. Nesten skyldig pels. Wednesday sin Rafiki har en helt annen type pels. 

 

 

Endret av Raksha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2018 at 9:50 PM, Raksha skrev:



Edit: Jeg sier at min røyter i  to og et halvt minutt to ganger i året. Men han har den ekstremt korte pelsvarianten. Nesten skyldig pels. Wednesday sin Rafiki har en helt annen type pels. 

 

 

Ja, Rafiki har "lang" (til basenji å være) og ganske tett pels, men røyter likevel helt minimalt :) Finner egentlig aldri hår etter han, utenom de 2,5 minuttene hver høst og vår :P Det har vært nok med en dusj og en gjennombørsting på hver "røyteperiode" på alle de tre basenjiene jeg har hatt. 

Rafiki kan gå løs (på utvalgte steder) og liker alle av både folk og hunder. Han er også ekstremt selvsikker og selvstendig. Men jeg hadde aldri stolt på at det gikk an å trene han til å ikke jage sau/hest/ku/annet, for jaktinstinkt er det nok av. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Påska er over oss. og den er både god og vond. Familie er ikke lett.  
    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
×
×
  • Opprett ny...