Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kler du deg når det er kaldt ute?


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger litt tips ang bekledning nå på vinterstid.. jeg har gått mye ned i vekt og har lite kroppsfett. Har aldri frøset så mye som nå, selvom jeg har akkurat de samme klærne som i fjor på denne tiden. Kan ikke huske at det var så ille i fjor. Hvordan kler du deg nå når det er kaldt ute?? Noen spesielle merker som er bedre enn andre?

Selv bruker jeg ulltrøye, tykk ullvang rav genser, og en god dunjakke (eller en vindtett jakke) på overkroppen. På beina bruker jeg ullongs, fleecebukse og vind/vanntett turbukse oppå der igjen. Pluss ullsokker og gode tursko som er foret med fleece og har ullsåle. Klærne er ikke trange, og det er mye luft mellom lagene. Fryser meg ihjel når jeg er ute å går tur med bikkja, og orker nesten ikke tanken på å bevege meg utenfor døren en gang, selvom det ikke har vært mer enn -3 grader her enda.  :brr:

Endret av Kaisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har dress fra Univern, den er uvurderlig altså! Jeg holder kurs ute hver uke, og den bruker jeg alltid! Den er nesten for varm å bruke når jeg går tur, så bruker den som regel bare når jeg står st

Min er også fra stormberg faktisk. Jeg liker ikke å kjøpe dyre ting, typisk jakker til flere tusen, men må jo innrømme at det er verdt det hvis jeg slipper å fryse sånn? jeg går ikke spesielt tunge tu

@Kaisen håret i strikk og en litt sånn stor lue. Beanie lue eller hva det heter. Jeg takler heller ikke lue med løst hår. Edit; Du kan jo forsøke enda flere lag på kroppen og, overkroppen k

Posted Images

Pass på å hold hender og hode varme også med lue og votter. Kjøp ei god dunjakke. Jeg har ei fra stormberg, men den kan virkelig ikke måle seg med den samboeren har som er av merke norheim, så det kan være stor forskjell på de altså. Den holder veldig godt på varmen og er lett og luftig. 

Skal du bevege deg mye ute i kulda (så du blir klam/svett) så fungerer superundertøy best innerst. Skal du være i mer moderat aktivitet eller i ro er ull best. 

Det høres jo ut som du kler deg godt da, så jeg ville satset på ei god dunjakke og ei foret utebukse med ull eller superundertøy under. Helst vindtett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en frysepinn og har alltid vært det.

Sjekk hvor mange prosent ull det er i ullundertøyet. Jeg fikk en overraskelse da jeg sjekket mitt. Bør være minst 70% ull syns jeg, og det var det ikke alt ullundertøyet mitt som var i hvert fall. Jeg må også bruke flere lag ull, gjerne to - tre tynne lag ull under turbuksa/-jakka, litt etter hvor kaldt det er og hvor fort/bratt jeg skal gå.  Hvis jeg ikke har planlagt pause så gjør det meg ikke noe å bli litt svett, for jeg holder varmen så lenge jeg går hvis jeg har på meg (nok) ull. Kan også lufte litt med å åpne jakka og løsne litt på skjerfet hvis det blir for varmt. 

En god ullue og skjerf og/-eller buff/hals er også et must, samt gode ullsokker. Ullsokkene kan heller være to par tynne enn et par tjukke syns jeg.  Gode vindtette og varme votter (ikke hansker) må jeg ha. I tillegg kan pulsvarmere være godt å ha hvis det er ekstra kaldt eller surt. 

Ytterklærne må være vindtette. Jeg har ikke dunjakke, men kan godt hende det funker også :) 

Endret av Krelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dress fra Univern, den er uvurderlig altså! Jeg holder kurs ute hver uke, og den bruker jeg alltid! Den er nesten for varm å bruke når jeg går tur, så bruker den som regel bare når jeg står stille eller skal gå veldig kort. I sko har jeg kjøpt meg Muck Boots (selger på felleskjøpet) og det er helt drøyt hvor stor forskjell det er å bruke de når det er kalt ute kontra fjellskoene. Forrige uke gikk jeg med fjellskoene, og holdt på å fryse beina av meg etter 3 timer ute, mens denne gangen tok jeg muck bootsene og da ble jeg ikke kald. Samme temperatur ute ca begge dagene. Har kjøpt de en størrelse større enn jeg vanligvis bruker, sånn at jeg har god plass inni selv med 1-2 lag ullsokker. Fjellskoene tror jeg rett og slett sitter for tett når jeg står for mye i ro. De fungerer bedre når jeg går. 

Jeg er ganske tynn selv, og fryser lett. Så pleier å kjøre ullundertøy og ullvang Rav genser på tur, har da en forholdvis tynn skalljakke utenpå hvis jeg går skogstur med litt tempo. Tykkere jakke om det er lavere tempo. Så har jeg en fôret skibukse over ullundertøy + joggebukse. Pleier å holde koken ganske greit da. Da blir jeg varm av å gå, men ikke så varm at jeg svetter. Ganske behagelig!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

Selv bruker jeg ulltrøye, tykk ullvang rav genser, og en god dunjakke (eller en vindtett jakke) på overkroppen. På beina bruker jeg ullongs, fleecebukse og vind/vanntett turbukse oppå der igjen. Pluss ullsokker og gode tursko som er foret med fleece og har ullsåle. Klærne er ikke trange, og det er mye luft mellom lagene. Fryser meg ihjel når jeg er ute å går tur med bikkja, og orker nesten ikke tanken på å bevege meg utenfor døren en gang, selvom det ikke har vært mer enn -3 grader her enda.

Du kler deg jo helt “rett” så det eneste du har å gå på er kvalitet og tykkelse på hvert plagg! Egentlig ganske imponert over at du klarer å fryse med slik bekledning :D Har du sjekket stoffskiftet? (Slanking kan drastisk redusere dette)

Men med god ull innerst og en høykvalitets dunjakke (eller enda bedre en parka, feks en av fjellreven sine kraftigste) med mye kvalitetsdun så skal det nesten ikke være mulig å fryse. Aller minst når man i tillegg er i bevegelse. Men pass på godt fottøy og at ankler, håndledd og hals får gode varme og lange sokker/hansker/hals rundt seg. Det finnes også oppladbare varmesåler som kan hjelpe (prøv evt med slike billige engangsgreier først).

Så gå gjennom garderoben og sjekk at det er beste sort. Hvis ikke vet jeg ikke helt hva du skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar litt tid å venne seg til kulden i starten av sesongen, etter min erfaring. Jeg vil slå et slag for ullundertøy som bygger på filosofien med å varme opp luftlagene rundt kroppen. Selv er jeg veldig glad i en ullstilongs fra Lanullva, og jeg vet mange er fornøyd med nettingen fra Aclima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70% ull er for lite. :P Jeg bruker nesten bare 100%. Jeg har riktignok bra med "padding", men også en sykdom som gjør at jeg fryser lett.

Selv er jeg utrolig fan av Lanullva, selv om det finnes mye bra og fint ulltøy. Lanullva har noen tykke ullstilongser som du ikke finner noe annet sted, jeg bestilte nettopp to til på BF-tilbud.

På det kaldeste sist vinter (-20 til -30) hadde jeg ull knebukse, lanullvastilongs, tynn ullundertøysgenser, tykk lanullvagenser, strikkegenser (evt natogenser) og thermodress. Som folk her sier, hode, føtter og hender er viktig. Lue - i ull såklart. Dvs, de tykke thermoluene fra XXL har også gjort nytten for meg, og ullhals (ikke fleece!). På hendene må jeg ha fingrene litt ledige for båndhåndtering av to hunder og godbiter, så der har jeg hatt fingerløse vanter i merinoull fra XXL og tykkere pulsvarmere utenpå. På det aller kaldeste er det bare korte turer så da hiver jeg på ullvotter eller noe. På føttene tynne ullsokker (liker Cubus sine!), tykke strikkesokker og Timberlands høye vinterstøvler med ekstra ullsåler. Jeg har prøvd MYE på bena, blant annet det XXL påstod var de varmeste vinterstøvlene de hadde, men det funket ikke for meg. Jeg frøs rundt 0 grader.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tonje skrev:

Pass på å hold hender og hode varme også med lue og votter. Kjøp ei god dunjakke. Jeg har ei fra stormberg, men den kan virkelig ikke måle seg med den samboeren har som er av merke norheim, så det kan være stor forskjell på de altså. Den holder veldig godt på varmen og er lett og luftig. 

Skal du bevege deg mye ute i kulda (så du blir klam/svett) så fungerer superundertøy best innerst. Skal du være i mer moderat aktivitet eller i ro er ull best. 

Det høres jo ut som du kler deg godt da, så jeg ville satset på ei god dunjakke og ei foret utebukse med ull eller superundertøy under. Helst vindtett. 

 

Min er også fra stormberg faktisk. Jeg liker ikke å kjøpe dyre ting, typisk jakker til flere tusen, men må jo innrømme at det er verdt det hvis jeg slipper å fryse sånn? jeg går ikke spesielt tunge turer. Det blir en time i nabolaget, eventuelt litt lenger i skogen eller på stranden, derfor må jeg ha ull. Lue takler jeg ikke å ha på, men jeg bruker et godt og varmt pannebånd. På hendene har jeg ingenting selv om jeg nok burde... trener passeringstrening med bikkja og det blir mye godbiter og sånn. Har tidligere bare brukt strikkehansker fra H&M, men det var like kaldt som å bruke ingenting

12 timer siden, Krelise skrev:

Jeg er også en frysepinn og har alltid vært det.

Sjekk hvor mange prosent ull det er i ullundertøyet. Jeg fikk en overraskelse da jeg sjekket mitt. Bør være minst 70% ull syns jeg, og det var det ikke alt ullundertøyet mitt som var i hvert fall. Jeg må også bruke flere lag ull, gjerne to - tre tynne lag ull under turbuksa/-jakka, litt etter hvor kaldt det er og hvor fort/bratt jeg skal gå.  Hvis jeg ikke har planlagt pause så gjør det meg ikke noe å bli litt svett, for jeg holder varmen så lenge jeg går hvis jeg har på meg (nok) ull. Kan også lufte litt med å åpne jakka og løsne litt på skjerfet hvis det blir for varmt. 

En god ullue og skjerf og/-eller buff/hals er også et must, samt gode ullsokker. Ullsokkene kan heller være to par tynne enn et par tjukke syns jeg.  Gode vindtette og varme votter (ikke hansker) må jeg ha. I tillegg kan pulsvarmere være godt å ha hvis det er ekstra kaldt eller surt. 

Ytterklærne må være vindtette. Jeg har ikke dunjakke, men kan godt hende det funker også :) 

All ullundertøyet mitt er 100% merinoull. Halsen på ravgenseren er veldig høy, og dekker godt i halsen når jeg tar glidelåsen helt opp. Jeg har veldig lyst på ullvottene fra canelana, men det blir veldig tungvindt når jeg må ta de av for å gi godbit hver gang vi passerer hunder eller folk.. den vindtette jakken min fra bergans bruker jeg når det regner siden den også er vanntett, men den er ikke tykk og da fryser jeg enda mer:brr:

11 timer siden, tillien skrev:

Du kler deg jo helt “rett” så det eneste du har å gå på er kvalitet og tykkelse på hvert plagg! Egentlig ganske imponert over at du klarer å fryse med slik bekledning :D Har du sjekket stoffskiftet? (Slanking kan drastisk redusere dette)

Men med god ull innerst og en høykvalitets dunjakke (eller enda bedre en parka, feks en av fjellreven sine kraftigste) med mye kvalitetsdun så skal det nesten ikke være mulig å fryse. Aller minst når man i tillegg er i bevegelse. Men pass på godt fottøy og at ankler, håndledd og hals får gode varme og lange sokker/hansker/hals rundt seg. Det finnes også oppladbare varmesåler som kan hjelpe (prøv evt med slike billige engangsgreier først).

Så gå gjennom garderoben og sjekk at det er beste sort. Hvis ikke vet jeg ikke helt hva du skal gjøre...

Jeg har nettopp vært hos legen å tatt blodprøver. Blant annet stoffskifte, så jeg venter på svar? jeg har ikke slanket meg med vilje, det bare skjedde sånn helt plutselig, og jeg er nå nede i 49 kg, noe jeg vet er alt for lite! Inne har vi varmepumpen på 23 grader. Likevel sitter jeg med ullundertøy på inne og fryser, har begynt å ta inn dyna i sofaen? jeg tror jeg må kjøpe meg en enda bedre ytterjakke, siden den jeg har som sagt er fra stormberg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaisen said:

Min er også fra stormberg faktisk. Jeg liker ikke å kjøpe dyre ting, typisk jakker til flere tusen, men må jo innrømme at det er verdt det hvis jeg slipper å fryse sånn? jeg går ikke spesielt tunge turer. Det blir en time i nabolaget, eventuelt litt lenger i skogen eller på stranden, derfor må jeg ha ull. Lue takler jeg ikke å ha på, men jeg bruker et godt og varmt pannebånd. På hendene har jeg ingenting selv om jeg nok burde... trener passeringstrening med bikkja og det blir mye godbiter og sånn. Har tidligere bare brukt strikkehansker fra H&M, men det var like kaldt som å bruke ingenting

All ullundertøyet mitt er 100% merinoull. Halsen på ravgenseren er veldig høy, og dekker godt i halsen når jeg tar glidelåsen helt opp. Jeg har veldig lyst på ullvottene fra canelana, men det blir veldig tungvindt når jeg må ta de av for å gi godbit hver gang vi passerer hunder eller folk.. den vindtette jakken min fra bergans bruker jeg når det regner siden den også er vanntett, men den er ikke tykk og da fryser jeg enda mer:brr:

Jeg har nettopp vært hos legen å tatt blodprøver. Blant annet stoffskifte, så jeg venter på svar? jeg har ikke slanket meg med vilje, det bare skjedde sånn helt plutselig, og jeg er nå nede i 49 kg, noe jeg vet er alt for lite! Inne har vi varmepumpen på 23 grader. Likevel sitter jeg med ullundertøy på inne og fryser, har begynt å ta inn dyna i sofaen? jeg tror jeg må kjøpe meg en enda bedre ytterjakke, siden den jeg har som sagt er fra stormberg.

Ja da høres det jo ut som du kler deg godt :) Det jeg ser av forbedringspotensiale er lue, pannebånd holder ikke dessverre. Hodet er der vi mister mest varme til omgivelsene så lue er noe av det mest effektive "isolasjonen" vi kan bruke. Sånne strikkevanter fra H&M o.l. er det ingen vits i. Blir jo nesten bare kaldere enn å gå uten :P 

Har du prøvd å ha flere tynne lag med ull under ravgenseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fan av dunjakke, og selv sverger jeg til Bergans.

Har prøvd flere merker, men synes Bergans er de varmeste.

Ellers har jeg så og si hver dag på meg ullsinglet og ullsokker, gjene en hjemmestrikket ullgenser, og vanlige bukser. Men her har det ikke vært så veldig kaldt enda, sånn rundt -2 kanskje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Krelise skrev:

Ja da høres det jo ut som du kler deg godt :) Det jeg ser av forbedringspotensiale er lue, pannebånd holder ikke dessverre. Hodet er der vi mister mest varme til omgivelsene så lue er noe av det mest effektive "isolasjonen" vi kan bruke. Sånne strikkevanter fra H&M o.l. er det ingen vits i. Blir jo nesten bare kaldere enn å gå uten :P 

Har du prøvd å ha flere tynne lag med ull under ravgenseren?

Kanskje jeg bare må lære meg å gå med lue da? føler lua presser alt håret ned/inntil nakken og halsen, så jeg bare kløør. Og jeg har ganske langt hår så det hjelper ikke å ha det i strikk heller. Ja de hanskene fra HM ga jeg opp ganske kjapt altså.

Jeg prøvde flere lag under ravgenseren i fjor husker jeg. Hadde ekstrajobb hvor jeg var mye ute, og stod i ro store deler av tiden. Men følte det ble veldig trangt? Nå har jeg ikke så mye å velge mellom unntatt langermede ulltrøyer. Men kanskje jeg kunne kjøpt en ullsinglett eller noe, til å ha under ulltrøyen?

denne nettingtrøyen fra aclima som @Ingvild SF nevnte. Hva er meningen med den? Skal man ha den istedetfor ulltrøye, eller som et ekstra lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaisen håret i strikk og en litt sånn stor lue. Beanie lue eller hva det heter. Jeg takler heller ikke lue med løst hår.

IMAG0824.thumb.jpg.b2ee7f1d4861fa6c81922de719c86106.jpg

Edit; Du kan jo forsøke enda flere lag på kroppen og, overkroppen kan du jo ha tynt ullundertøy/superundertøy, fleece eller ull mellomlag pluss en tykk ullgenser som den du har. Også jakke, gjerne foret, utenpå der.

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

Jeg har nettopp vært hos legen å tatt blodprøver. Blant annet stoffskifte, så jeg venter på svar? jeg har ikke slanket meg med vilje, det bare skjedde sånn helt plutselig, og jeg er nå nede i 49 kg, noe jeg vet er alt for lite! Inne har vi varmepumpen på 23 grader. Likevel sitter jeg med ullundertøy på inne og fryser, har begynt å ta inn dyna i sofaen? jeg tror jeg må kjøpe meg en enda bedre ytterjakke, siden den jeg har som sagt er fra stormberg.

Stormberg lager fine, greie, rimelige produkter, men akkurat dunjakkene deres er vel det jeg vil kalle «byjakker». Det er rett og slett vanskelig å lage varme, billige dunprodukter. Ser at det de kaller deres «vameste jakke», hvor nesten halvparten (45%) ikke er dun, men fjær! Og kvaliteten (spenst) er ikke oppgitt en gang.

Det du vil ha er en jakke med minst 90% dun, gjerne 95% med minst 700, gjerne 800 cuin (mål på spenst eller fyllevne, noe som påvirker isolasjonsevnen). Og så er det jo forskjellig hvor mye dun det er i disse jakkene, men med høykvalitets dun vil jeg si minst 250g kanskje. Jo mer, jo varmere blir man, men jo mer ser man ut som michelin-mannen :D Det koster, men er absolutt verdt det. Bergans og Hagløfs har brukt å ha noen modeller som ikke er så ille priset, ellers så har man de ofte dyrere RAB, Fjellraven med mange fler.

PS: Hette på dunjakka (dunfylt) er gull verdt!

Endret av tillien
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være i bevegelse bruker jeg ullundertøy, et lag med ull/fleece og fôret vinterbukse/jakke over der. Vindtette votter og tynne ullvotter til å ha i, ullsskjerf, ullsokker og lue i ull + hette. Er det skikkelig bikkjekaldt kjører jeg to ullgensere.

Skal man stå i ro er det enten dunjakke (av kvalitet) eller dress fra Univern og varmesåler som gjelder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kaisen said:

Kanskje jeg bare må lære meg å gå med lue da? føler lua presser alt håret ned/inntil nakken og halsen, så jeg bare kløør. Og jeg har ganske langt hår så det hjelper ikke å ha det i strikk heller. Ja de hanskene fra HM ga jeg opp ganske kjapt altså.

Jeg prøvde flere lag under ravgenseren i fjor husker jeg. Hadde ekstrajobb hvor jeg var mye ute, og stod i ro store deler av tiden. Men følte det ble veldig trangt? Nå har jeg ikke så mye å velge mellom unntatt langermede ulltrøyer. Men kanskje jeg kunne kjøpt en ullsinglett eller noe, til å ha under ulltrøyen?

denne nettingtrøyen fra aclima som @Ingvild SF nevnte. Hva er meningen med den? Skal man ha den istedetfor ulltrøye, eller som et ekstra lag?

Igjen vil jeg anbefale Lanullva. Jeg er heller ikke så glad i luer, men fikk en derfra i gave i høst og har knapt vært ute uten den siden. Veldig behagelig strikkelue.

Ullsinglet under ulltrøye er slett ikke dumt, men det bør ikke bli for trangt heller, hvis det ikke er nok luft kan det også bli kaldt. Det er en av grunnene til at Lanullva-tøyet er varmt og godt, for det er strikket med en metode som gir mye luft i plaggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, yurij said:

Superundertøy innerst og vindtett ytterst , lue , høy hals og votter fremfor hansker. Beste måten å få opp varmen på er å skru opp tempoet litt eller terrenggraden :) 

Veldig enig i det. Jeg kler meg aldri varmere enn at jeg fryser de første 5-10 minuttene av turen, så går jeg meg heller varm. Kler man seg veldig varmt er det fort gjort å bli svett i aktivitet, og det er ikke noe trivelig for da blir man i hvert fall kald. Men nå har jeg en hund som innbiller seg at meningen med livet er å gå så fort som overhodet mulig, så turene våre er tett oppunder joggetempo.

Å være stillestående ute vinterstid har jeg gitt opp, klarer ikke å holde varmen over tid uansett hvor godt jeg kler meg om jeg ikke kan være i aktivitet. Så da blir jeg heller inne :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tillien skrev:

Stormberg lager fine, greie, rimelige produkter, men akkurat dunjakkene deres er vel det jeg vil kalle «byjakker». Det er rett og slett vanskelig å lage varme, billige dunprodukter. Ser at det de kaller deres «vameste jakke», hvor nesten halvparten (45%) ikke er dun, men fjær! Og kvaliteten (spenst) er ikke oppgitt en gang.

Det du vil ha er en jakke med minst 90% dun, gjerne 95% med minst 700, gjerne 800 cuin (mål på spenst eller fyllevne, noe som påvirker isolasjonsevnen). Og så er det jo forskjellig hvor mye dun det er i disse jakkene, men med høykvalitets dun vil jeg si minst 250g kanskje. Jo mer, jo varmere blir man, men jo mer ser man ut som michelin-mannen :D Det koster, men er absolutt verdt det. Bergans og Hagløfs har brukt å ha noen modeller som ikke er så ille priset, ellers så har man de ofte dyrere RAB, Fjellraven med mange fler.

PS: Hette på dunjakka (dunfylt) er gull verdt!

Oi, ja nå vet jeg i hvertfall hva jeg skal se og spørre etter? skal ta meg en google runde. Men vi har nok ulik oppfatning av pris, siden jeg syns bergansjakkene er svindyre? men så vil jeg jo heller betale litt for å slippe å fryse. Og ofte får man jo der man betaler for. Skikkelige jakker kan jo vare i flere år?

2 timer siden, simira skrev:

Igjen vil jeg anbefale Lanullva. Jeg er heller ikke så glad i luer, men fikk en derfra i gave i høst og har knapt vært ute uten den siden. Veldig behagelig strikkelue.

Ullsinglet under ulltrøye er slett ikke dumt, men det bør ikke bli for trangt heller, hvis det ikke er nok luft kan det også bli kaldt. Det er en av grunnene til at Lanullva-tøyet er varmt og godt, for det er strikket med en metode som gir mye luft i plaggene.

Hvilken lue er dette? Får man kun kjøpt på nett? 

Mye av ullundertøyet mitt er ganske tettsittende. Men har et devold sett som er litt løsere, så under der tror jeg det er god plass til ullsinglet? skal definitivt sjekke ut lanullva når jeg skal kjøpe ny ull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn et oppfølgingsspm her, jeg, håper det er greit for TS. Det jeg sliter med er å finne sko som er varme nok til å være ute timevis i kulda, da jeg fryser veldig lett på tærne. 

Noen som også har det slik som har funnet sko som fungerer bra? Og helst til under tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

Skyter inn et oppfølgingsspm her, jeg, håper det er greit for TS. Det jeg sliter med er å finne sko som er varme nok til å være ute timevis i kulda, da jeg fryser veldig lett på tærne. 

Noen som også har det slik som har funnet sko som fungerer bra? Og helst til under tusenlappen.

Jeg blir også raskt kald på tærne, har aldri funnet noe skotøy som holder dem varme i mange timer utendørs. Varmesåler er en grei løsning og billigere enn nye sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...