Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det nødvendig med dekken?


Söring
 Share

Recommended Posts

Vi har en husky på 1,5 år som tilbringer mesteparten av tiden ute. Hun har fått skikkelig vinterpels, og ser ikke ut til å plages av kulda, enda?
Jeg har aldri hatt hund boende mesteparten av tiden i hundegård før, og vet ikke om det er spesielle forhåndregler man bør ta nå som kulda begynner å krype innpå. Hun har jo polarhund i seg, så jeg vil tro at hun tåler godt med kulde, men vil det bli nødvendig å gjøre noe mer med tanke på det?

Hun har isolert hundehus med halm inni. Jeg har tenkt på å spikre opp noen tøybiter sånn at det ikke blåser mot inngangen hennes, men jeg har ikke kommet så langt enda. 

Også lurer jeg på om det er greit å kjøpe varmedekken (langdistanse) til henne? Eller om det bare er helt bortkastet? Vi er ofte ute hele dager på vinteren, og jeg tenkte egentlig på om dette var noe hun kunne ha på mens vi hadde pauser f.eks? For å opprettholde varmen? Eller er jeg helt på bærtur? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Söring said:

Vi har en husky på 1,5 år som tilbringer mesteparten av tiden ute. Hun har fått skikkelig vinterpels, og ser ikke ut til å plages av kulda, enda?
Jeg har aldri hatt hund boende mesteparten av tiden i hundegård før, og vet ikke om det er spesielle forhåndregler man bør ta nå som kulda begynner å krype innpå. Hun har jo polarhund i seg, så jeg vil tro at hun tåler godt med kulde, men vil det bli nødvendig å gjøre noe mer med tanke på det?

Hun har isolert hundehus med halm inni. Jeg har tenkt på å spikre opp noen tøybiter sånn at det ikke blåser mot inngangen hennes, men jeg har ikke kommet så langt enda. 

Også lurer jeg på om det er greit å kjøpe varmedekken (langdistanse) til henne? Eller om det bare er helt bortkastet? Vi er ofte ute hele dager på vinteren, og jeg tenkte egentlig på om dette var noe hun kunne ha på mens vi hadde pauser f.eks? For å opprettholde varmen? Eller er jeg helt på bærtur? :D

Det er så individuelt at det er egentlig umulig å si noe annet enn; du må bare se an. Mange AH trenger noe hjelp utover sin egen pels, men tror de fleste greier seg med godt isolerende underlag og ly mot elementene. En del Ah trenger dekken om det er veldig kaldt eller mye vind når de er ute. Kommer an på hvor god eller dårlig pels de har. Når hunden har brukt seg og evt ligger ute uten hus så kan det definitivt være greit for en del av de å ha på dekken og om det ikke er nødvendig så kan det som du sier likevell være godt å få på å ha en positiv effekt ifht muskulatur, restitusjon og forebygge stive muskler osv. For de med veldig bra pels gjør det kanskje ikke noen forskjell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...