Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få bedre oppdragelse på hunden?!


Mssp
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg har nå hatt min chihuahua siden Mai i år, han er 10 måneder. Synes han er over snittet vill. Han går og er konstant stresset, legger seg ikke ned for å slappe av med mindre jeg stenger han inne i buret sitt. Han er godt sosialisert med andre hunder, men ser meg nesten nødt til å slutte med dette da han bare biter og "angriper" de andre hundene. Han tisser inne selvom han egentlig er stueren. Han vet det ikke er greit å tisse inne da han gjerne går under sofaen eller andre steder å gjemmer seg for å tisse. For meg virker det som tissingen er en slags hevn eller ett "bevis" på at han tror det er han som er sjefen..  Alt han finner på gulvet spiser han, om det er blomster eller smuler, han spiser hår og fjær, plastikk om han finner det. Han biter å ødelegger lekene til barna, river i stykker bamser osv.. All "lek" som han holder på med handler bare om å rive i stykker ting å ødelegge mest mulig. Når han er i "lek" med andre hunder, biter han og henger seg fast i pelsen deres. Har aldri før sett en hund som oppfører seg sånn under lek.. Han tisser i buret sitt, jokker på alle andre hunder han får mulighet til å jokke på, maser konstant, ligger aldri stille og lista fortsetter.. Jeg er kjempe fortvilet og vet ikke hva jeg gjør galt eller hva jeg kan gjøre for å få han til å roe seg ned.. Jeg vet at han enda er liten, men han oppfører seg helt kokko. Av og til er det så ille at jeg ikke vil gi han kos eller kjærlighet engang, jeg får rett og slett stygga på han. Jeg trenger tips. Hvis ikke jeg får han til så ser jeg meg nødt til å omplassere han, noe jeg virkelig ikke vil med tanke på barna som er veldig glad i han..

Ikke misforstå dette innlegget, han får absolutt alt han trenger.

Endret av Mssp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tur og mental trening får han? Synes det kan høres ut som en litt understimulert unghund.

Han tisser nok ikke inne for å ta hevn eller vise at han er sjefen. Hvordan har dere lært han at det ikke er lov å tisse inne? Om de får straff for å tisse inne så kan det fort ende opp med at de gjemmer seg unna når de må på do, uten at de kobler at det er det å tisse inne de får straff for. 

Agående lek med andre hunder så kan det være lurt å begrense dette. Gå heller tur sammen med andre hunder, hvor hundene må være med hverandre, men uten å løpe og leke. Sosialisering handler ikke kun om å løpe løs sammen med andre hunder. Blir hunden din stresset av det så kan det bli verre av å måtte være i slike situasjoner ofte. 

Rydd vekk leker osv så langt det lar seg gjøre, og prøv å avled han om han viser interesse for lekene til barna. Avled med hans egen leke, gjerne f.eks en kong eller noe som skal tåle litt trøkk. En kong kan også fylles med f.eks Leverpostei, vom, smøreost osv, og kan på den måten kanskje være til hjelp å roe han ned? Om han må jobbe litt for å få ut maten inni. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer ovennevnte angående "sosialisering" her. Hunden din er ikke godt sosialisert, han er sosialt mistilpasset. Gå heller turer i bånd sammen med faste kjente, uten at de får herje og leke, og etterhvert over til å være løs, sammen med trygge, voksne hunder. Dette med jokking på andre hunder er et klart signal på stress og at han ikke burde vært i den situasjonen i det hele tatt. Kutt ut å ha ham løs sammen med andre en god stund framover, og gå turer, og jobb med kontakt og lydighet rundt andre hunder. Når du lar ham leke løs med andre så følg med og les ham hele tiden. Så fort det går over fra å være uskyldig lek til tegn på stress (jokking, glefting, stirring) så ta ham ut av situasjonen og koble helt ut.

Jobb med ro og lydighet inne. Lær ham å legge seg i senga/på teppet sitt på en fast plass. Her må du jobbe over tid først med at han lærer å gå dit og legge seg ned, og så bli liggende. Gi ham gjerne noe å tygge på når han ligger der, i starten må du antgeligvis sitte ved siden av.

Sørg for at han har egne leker og tyggebein tilgjengelig, og gi ham dette når han prøver seg på andre ting i huset.

Dette med tissing inne er jo dessverre et vanlig problem hos småhunder. Det du kan gjøre er å være konsekvent på å sørge for at han kommer seg ut og få tisset ute. Jeg er i prinsippet motstander av dette for småhunder, men når problemet er der kan du også eventuelt lære ham å tisse på aviser eller tissematter inne.

Han trenger også mental aktivisering, i form av triksetrening, søk, lydighetsøvelser eller lignende. Det kan kanskje være greit å gå et valpe/unghundkurs/hverdagslydighetskurs, der kan du også få gode råd til de fleste problemene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er at du har en utilpass hund mer enn en uoppdragen hund. Hvorfor den er utilpass er litt vanskelig å tyde ut fra det du skriver, men det er ingen tvil om at det er noe som er litt vanskelig for han. Noen hunder er bare veldig lett å kave opp, og om de få ikke får tilstrekkelig hjelp til å lære seg å roe ned så kan det skape et generelt høyt stressnivå som igjen kan føre til mye negativt. Usikkerhet er jo noe annet som kan føre til uro og stress og igjen alt det fører med seg. 

At hunden gjemmer seg for å gjøre fra seg betyr bare at den vet hva konsekvensen er om den blir ferska. Eller at den selv synes det er ubehagelig og "feil" å tisse inne, men ikke vet hva alternativet er(hvordan den skal varsle for å bli tatt med ut feks, eller at ute er greit, men ikke inne). Eller at den prøver å varsle men at dere ikke har sett det og da velger den noe annet. Prøv å gå litt tilbake på renslighetstrening, luft ofte, følg med som en hauk å vær spesielt obs på små signaler som kan antyde at hunden må på do. Kan være blikk i retning utgangsdør, eller at den går litt i retning mot døra, eller at den begynner å trampe litt rundt uten noe annet tydelig mål, stresser litt ekstra eller på annen måte endrer seg litt. Om hunden er vant til å tisse på avis eller noe slikt fra oppdretter så kan du jo prøve å legge en avis eller sånn abdorberende pad i gangen eller på vei mot gangen. På den måten kan du skape et signal til deg selv, når hunden må på do og går mot gangen, da skyndte du deg å ta den med ut istedet ?

Ifht stress inne så må det og trenes på. Det er litt kjedelig trening, men det funker så lenge man er konsekvent. Ville overtrent det litt en periode for å gjøre det enkelt for hunden å forstå. Ute=aktiv inne=rolig. Be hunden legge seg og gjenta ved behov. Det er alt som skal til, men som sagt viktig at man er konsekvent og ikke bare når hunden få rundt å stresse også noen ganger bli lei og sier fra at det ikke er lov. Inne skal man være rolig kan være eneste regel i starten. Senere kan dere jo åpne for at aktivitet er lov om dere inviterer til det. Og stress og annen ukonstruktiv aktivitet er aldri lov. 

Andre hunder; det høres jo ikke ut som dette er én positiv greie for hunden, og antagelig ikke før de andre rundt han heller, selv om han er liten. Og husk at han blir eldre, før eller siden kan han få juling om han treffer på "rett" hund. Iallefall om det er andre hannhunder inne i bildet. Jokking er et tegn på stress, enten er han bare generelt høyt oppe som sagt og slike treff blir for mye for han eller så er han usikker og stresser pga det og gjør slike dumme ting. Uansett så vil jeg si at løsningen er det samme. Fornuftig omgang med andre hunder. I starten så ville jeg utelukkende gått båndturer hvor hundene bare kan gå å observere hverandre på avstand(dere kan gå sammen liksom, men at hundene ikke må leke eller være på hverandre), i et rolig tempo og uten alt dette tøyset. Bruk gjerne tid på å trene kontakt og fokus osv under disse turene. Senere kan du jo evt øke til å slippe løs hundene, men jeg ville først og fremst sluppet på tur. Med få individer som er greie og trygge hunder som hunden din kjenner godt. Evt gå en liten tur først også slipp dem i park/hage eller hva dere bruker. Men aller helst på tur. Det blir som regel en helt annen setting når man går rundt og har stor plass kontra liten plass og eierne gjerne står i ro. Og når du evt begynner å slippe han med andre igjen så ikke la han få lov å oppføre seg sånn. Enten så må han da omgås hunder som selv sier ifra(om han har det til seg og det har en virkning) ellers må du stoppe han. Både for hånd egen del og for de andre hundene sin del. Timeout i bånd, eller du kan selvsagt prøve å bare snakke til han, men spørsmålet er jo om det virker. 

Leker og ting inne vil nok bli uproblematisk av seg selv når hunden roer ned å får det bedre med seg selv. I mellomtiden får du bare ta vekk leker og fortsette å trene ro. 

Ifht aktivitet så spørs det om du kan ha fordel av å gjøre noen endringer. Ikke nødvendigvis i mengde, men kanskje i hvilken type aktivitet eller hvordan dere gjennomfører den. En endring er jo omgang med andre hunder. Jeg vet jo ikke hva dere gjør, men jeg ville iallefall gått mange turer hvor det jobbes med kontakt, fokus og samarbeid. Det vil nok både hjelpe hunden mye og mest sannsynlig også relasjonen dere har. Og antagelig en del på flere av problemene. Om dere ikke gjør det pr nå så ville jeg sagt inn iallefall en eller to skikkelig lange turer i uka. Ikke så mye for at det er nødvendig. Men bare fordi det kan være veldig positivt å være skikkelig god å sliten i hode å kropp. Gjerne tur i skogen eller annet miljø hvor det ikke er så fryktelig mye stimuli. Spor eller søk er og veldig fine øvelser for å lære hunden å fokusere, konsentrere seg og jobbe målrettet isteden for at det bare er kaos. Trenger ikke å være mer komplisert enn et godbitsøk i hagen. På tur kan man bruke miljøet rundt seg til å jobbe litt istedet for å bare ha fri flyt å la hunden kave seg opp. Hoppe opp på ting(og etterhvert som hunden lærer det kan man bruke mindre og mindre overflate så det blir vanskelig, både å komme seg opp og å bli stående der) gå under ting, slalom, løpe rundt ting osv. Alt som har han noe annet å tenke på er bra, da blir det mindre stress. ? fyll lommene med godis og gå ut å ha det gøy. Når det blir litt varmere i være igjen og så er det jo fint å bare trene mye på å bare være ute også. Gå en tur i parken og sett seg der feks

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...