Gå til innhold
Hundesonen.no

Huawei p20 pro eller mate 20pro?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst på ny telefon. Et godt kamera er viktig for meg, og jeg har en stund siklet på Huawei. Først p20 pro, og nå mate 20 pro. Holdt en av sistnevnte i en butikk og testet kamera litt der og da. Likte veldig godt det jeg så, så da fikk jeg bare enda mere lyst på den! Men den koster 9500kr. Det er masse penger! Hvis jeg er raskt ute så ser det ut som jeg kan få p20 pro på tilbud til 5000kr imorgen kveld/fredag. Så nå lurer jeg jo på om jeg skal slå til på den, eller om jeg skal avvente og håpe mate 20pro synker i pris etterhvert.

Noen som har erfaringer med begge disse telefonene? Hvor store er forskjellene mellom dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mate 20 pro er jo et knepp bedre på nær sagt absolutt alt, men p20 pro er fremdeles en helt rå telefon. Jeg tror du skal vente en god stund før Mate 20 kommer noe i nærheten av 5000,-, og 5000,- kroner er en meget god pris for markedets nest beste telefon! Og er ikke 5000,- mer enn nok for en telefon hvis man kjenner etter? Jeg liker også ny teknologi veldig godt, men om jeg er ærlig med meg selv så er det ingenting jeg ikke kan gjøre like greit med en Motrola G6+ til 3000,- som en Mate 20 pro. Bortsett fra et klart dårligere (men langt fra ubrukelig) kamera. Da er kanskje en p20 et greit kompromiss? Jeg ville ikke vært i tvil og hadde gått for p20.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, laikamor skrev:

Har lenge hatt lyst på ny telefon. Et godt kamera er viktig for meg, og jeg har en stund siklet på Huawei. Først p20 pro, og nå mate 20 pro. Holdt en av sistnevnte i en butikk og testet kamera litt der og da. Likte veldig godt det jeg så, så da fikk jeg bare enda mere lyst på den! Men den koster 9500kr. Det er masse penger! Hvis jeg er raskt ute så ser det ut som jeg kan få p20 pro på tilbud til 5000kr imorgen kveld/fredag. Så nå lurer jeg jo på om jeg skal slå til på den, eller om jeg skal avvente og håpe mate 20pro synker i pris etterhvert.

Noen som har erfaringer med begge disse telefonene? Hvor store er forskjellene mellom dem?

P 20 pro har et helt forferdelig kamera... vent til den andre synker det går nok fort. Jeg kjøpte min P20 pro for et halvår siden til 9500 kr ... er den allerede nede i 5000 så er det vel ikke lenge du trenger å vente på den andre heller. I sommer var p20 pro en "helt rå telefon" og det beste på markedet osv , sånt endrer seg fort . Er det kamera du er ute etter hadde jeg kanskje sett på andre telefoner , på p20 pro har ihvertfall Huffavmei bommet skikkelig. 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, yurij skrev:

P 20 pro har et helt forferdelig kamera... vent til den andre synker det går nok fort. Jeg kjøpte min P20 pro for et halvår siden til 9500 kr ... er den allerede nede i 5000 så er det vel ikke lenge du trenger å vente på den andre heller. I sommer var p20 pro en "helt rå telefon" og det beste på markedet osv , sånt endrer seg fort . Er det kamera du er ute etter hadde jeg kanskje sett på andre telefoner , på p20 pro har ihvertfall Huffavmei bommet skikkelig. 

Atte hæ? P20 pro hadde det beste kameraet på markedet lenge, frem til den ble overgått av sin egen konkurrent. Du er den første jeg har hørt om som ikke er fornøyd med kameraet. Kanskje det er noe i veien med din? 

 

@laikamor jeg kjøpte P20 pro for noen mnd siden, kjempefornøyd med med hele telefonen. 9000kr er mye for en telefon, du får en 4k 55tommer for den prisen :P Og det er lenge før Mate synker i verdi, Huawei har først droppet nå de siste mnd. 

https://itavisen.no/2018/10/20/vi-sammenliknet-kameraene-til-p20-pro-og-mate-20-pro-se-hva-vi-fant-ut/

"Lønner det seg å oppgradere fra P20 Pro til Mate 20 Pro alene på grunn av kameraet? Med mindre vidvinkel er et «must» for deg, ser jeg ingen grunn til at man bør oppgradere alene på grunn av kameraet."

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ozzy skrev:

Atte hæ? P20 pro hadde det beste kameraet på markedet lenge, frem til den ble overgått av sin egen konkurrent. Du er den første jeg har hørt om som ikke er fornøyd med kameraet. Kanskje det er noe i veien med din? 

 

@laikamor jeg kjøpte P20 pro for noen mnd siden, kjempefornøyd med med hele telefonen. 9000kr er mye for en telefon, du får en 4k 55tommer for den prisen :P Og det er lenge før Mate synker i verdi, Huawei har først droppet nå de siste mnd. 

https://itavisen.no/2018/10/20/vi-sammenliknet-kameraene-til-p20-pro-og-mate-20-pro-se-hva-vi-fant-ut/

"Lønner det seg å oppgradere fra P20 Pro til Mate 20 Pro alene på grunn av kameraet? Med mindre vidvinkel er et «must» for deg, ser jeg ingen grunn til at man bør oppgradere alene på grunn av kameraet."

Tror ikke det. Om man søker litt på forum rundt omkring så er det ikke bare meg. Jeg er super skuffa. De har lagt på farger og kontraster som ikke likner noen ting ? Bilder med hdr av ser ut som om de er kjørt igjennom filter. Gir skikkelig grelle farger i sollys, spes om sommeren

IMG_20181014_161809.jpg

IMG_20180923_162603.jpg

IMG_20180812_164808.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Da slår jeg nok til, hvis jeg får fatt i, og så lenge den selges uten abonnement. Får vente å se til tilbudet faktisk kommer :)

@yurij så dumt at du ikke er fornøyd. Har lest om noen som ikke er fornøyd med kameraet, men så har jeg hørt om enda flere som er fornøyd. Tenker jeg får ta den sjansen denne gangen, siden prisforskjellen blir såpass stor :) Jeg synes bildene du la ut her var veldig fine, jeg. Er nok bare litt forskjell hvordan vi foretrekker bildene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, yurij skrev:

P 20 pro har et helt forferdelig kamera... vent til den andre synker det går nok fort. Jeg kjøpte min P20 pro for et halvår siden til 9500 kr ... er den allerede nede i 5000 så er det vel ikke lenge du trenger å vente på den andre heller. I sommer var p20 pro en "helt rå telefon" og det beste på markedet osv , sånt endrer seg fort . Er det kamera du er ute etter hadde jeg kanskje sett på andre telefoner , på p20 pro har ihvertfall Huffavmei bommet skikkelig. 

Hæ?? :P 

P20 pro er fremdeles en av de absolutt beste mobilene på markedet med det overlegent nest beste kameraet på markedet. Kun slått av Mate 20 pro med en hårsbredd, om i  det hele tatt. Jada, det er et halvår siden den kom, men det er ingen andre produsenter som har klart å kontre på den tiden. Hvis du plages med dårlig kamera på din, så er det noe galt med det!

PS: Ble så forbauset av erfaringen din at jeg glemte å lese resten av tråden før jeg svarte :D Men poenget mitt står: Det er det (nest) beste kameraet på markedet. Feil med telefonen eller brukerfeil er eneste forklaring om du opplever noe annet. Med et lite forbehold for at man kan ha ulike preferanser for hvordan man liker bildene sine etterbehandlet. Men det kan man overstyre selv om man vil.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tillien skrev:

Hæ?? :P 

P20 pro er fremdeles en av de absolutt beste mobilene på markedet med det overlegent nest beste kameraet på markedet. Kun slått av Mate 20 pro med en hårsbredd, om i  det hele tatt. Jada, det er et halvår siden den kom, men det er ingen andre produsenter som har klart å kontre på den tiden. Hvis du plages med dårlig kamera på din, så er det noe galt med det!

PS: Ble så forbauset av erfaringen din at jeg glemte å lese resten av tråden før jeg svarte :D Men poenget mitt står: Det er det (nest) beste kameraet på markedet. Feil med telefonen eller brukerfeil er eneste forklaring om du opplever noe annet. Med et lite forbehold for at man kan ha ulike preferanser for hvordan man liker bildene sine etterbehandlet. Men det kan man overstyre selv om man vil.

Nei, det er ikke noe feil på kameraet. Det tar bare grelle bilder. Og det er fargene / kontrastene som ser ut som om de har kjørt på med overdeven hdr , skikkelig grelt er det. Jeg er ikke den eneste som opplever det , i starten tenkte jeg også at jeg kunne endre instillingene eller at noe var feil ( hdr på feks) men etter å ha lest litt på forum fant jeg ut av at ikke var noe å gjøre med...

IMG_20180923_162517.jpg

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Nei, det er ikke noe feil på kameraet. Det tar bare grelle bilder. Og det er fargene / kontrastene som ser ut som om de har kjørt på med overdeven hdr , skikkelig grelt er det. Jeg er ikke den eneste som opplever det , i starten tenkte jeg også at jeg kunne endre instillingene eller at noe var feil ( hdr på feks) men etter å ha lest litt på forum fant jeg ut av at ikke var noe å gjøre med...

IMG_20180923_162517.jpg

Vel, det der er et ekstremt motiv med det baklyset. Det er jo åpenbart brukt en eller annen HDR-lignende algoritme i postprosesseringen for at ikke hundene skal bli helt svarte, og jeg er enig i at det ikke ser helt bra ut. Men du fordrer at andre mobilkamera ville gjøre det bedre OG at de samtidig er like bra eller bedre på andre mer normale motiver. Så små kamera er ekstremsport - det vil være kompromisser. Mye av kampen om det beste mobilkameraet er snakk om å finne de beste kompromissene. Jeg har i alle fall ikke vært i nærheten av å se andre mobiler ta like bra bilder som P20 pro kan ta. En nær sagt samlet teknologipresse og eksperter på området så som dxomark sier det samme, med klar margin. At man finner brukere på internet som av forskjellige grunner ikke er fornøyde, det tviler jeg ikke på. For nær sagt hver eneste mobil som kommer opprettes det forumtråder rundt om med folk som er i harnisk over en eller annen  issue. Slik blir det når hundretusener mennesker skal bli fornøyd med ett og samme produkt.

Har du forresten forsøkt altenative kameraapper? Da slipper du evt Huaweis autokorrigeringer og kanskje du finner noe som passer deg bedre.

Uansett, synd du ikke er fornøyd!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd alt. Og jeg var bare ute etter et godt kamera så det var sure penger.   For min del ser Iphone 8 sine bilder bedre ut enn huffavmeien. Dette burde den klart bedre liksom.   Nokia var flinke den gang de lagde Lumia 1020 

 

FB_IMG_1542919619535.jpg

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt ulike meninger om kameraet her ja.. Jeg tok nå hvertfall sjansen og bestilte meg p20 pro Tenker at kameraet uansett blir en stor oppgradering fra det jeg har på nåværende telefon, så vil tro jeg blir fornøyd :)

Skilte 4000kr å kjøpe p20 pro kontra mate 20 pro, så føler absolutt at jeg gjorde et godt kjøp!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laikamor skrev:

Ser det er litt ulike meninger om kameraet her ja.. Jeg tok nå hvertfall sjansen og bestilte meg p20 pro Tenker at kameraet uansett blir en stor oppgradering fra det jeg har på nåværende telefon, så vil tro jeg blir fornøyd :)

Skilte 4000kr å kjøpe p20 pro kontra mate 20 pro, så føler absolutt at jeg gjorde et godt kjøp!

Du blir nok veldig fornøyd, jeg synes den er helt knall :) kjapp, enkel å bruke, og tar gode bilder (synes jeg :)

Endret av Ozzy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, laikamor skrev:

Ser det er litt ulike meninger om kameraet her ja.. Jeg tok nå hvertfall sjansen og bestilte meg p20 pro Tenker at kameraet uansett blir en stor oppgradering fra det jeg har på nåværende telefon, så vil tro jeg blir fornøyd :)

Skilte 4000kr å kjøpe p20 pro kontra mate 20 pro, så føler absolutt at jeg gjorde et godt kjøp!

Grattis! Kan ikke tenke meg at du ikke blir fornøyd.

Mens du venter kan du jo lese testen til dxomark (siden med de aller grundigste kameratestene) hvor p20 pro fremdeles ligger på topp - med en margin til konkurrentene man ikke har sett før. Mate er ikke testet så langt. Masse bilder og sammenligninger med de nærmeste konkurrentene (fullstendig grusing på en del motiver). De nevner riktignok noen artifakter ved enkelte HDR-bilder, noe som kan være det yurij reagerer på, men totalen er etter deres (og samtlige tester jeg har lest) en «game changer». Det er også min erfaring.

https://www.dxomark.com/huawei-p20-pro-camera-review-innovative-technologies-outstanding-results/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...