Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig hundehold - hvilke alternativer har man?


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Jeg har en nabo som jeg nå har møtt tre ganger utendørs. Han har en mellomstor hund, og selv er han en eldre kar. Hver gang denne hunden ser andre hunder eller biler begynner hunden å bjeffe og ville jage. Eier løser da dette med å løfte båndet oppover mot seg, slik at hunden løftes etter halsen og kveles. Eier bruker helstrup halsbånd på hunden. Hunden harker og hoster, og viser tydelig kroppsspråk som glefsing og spent kropp når dette skjer (åpenbart...). Sånn holder eier på helt til «faren» er over, og på den måten kan han stå slik å kvele hunden i relativt lang tid.

I dag prøvde jeg også å ta opp dette med eier, men følte ikke jeg kom noen veg. Prøvde å kjøre taktikken informere, uten å belære, med ønske om at eier skulle ta til seg det jeg sa. Først spurte jeg om eier hadde vurdert sele på hunden, men han svarte da at han hadde prøvd det, men da ikke hadde kontroll på hunden ettersom den var sterk og ikke lystret ham. Videre prøvde jeg å si at jeg syntes kroppsspråket til hunden gav uttrykk for at han opplevde situasjonen som truende, men eier påsto at hunden bare ble glad fordi han ville være med å leke (da med hunden min).

Jeg blir litt usikker på hva man må gjøre her. Han er åpenbart ikke mottakelig for velmente råd. Samtidig mener jeg at dette er dyreplageri. Og i værste fall vil dette føre til en hund som plutselig vil bli aggressiv ovenfor enten andre dyr eller mennesker, og vil kunne skade.

Hva ville dere gjort hvis dere var meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Sunnivamb said:

Jeg har en nabo som jeg nå har møtt tre ganger utendørs. Han har en mellomstor hund, og selv er han en eldre kar. Hver gang denne hunden ser andre hunder eller biler begynner hunden å bjeffe og ville jage. Eier løser da dette med å løfte båndet oppover mot seg, slik at hunden løftes etter halsen og kveles. Eier bruker helstrup halsbånd på hunden. Hunden harker og hoster, og viser tydelig kroppsspråk som glefsing og spent kropp når dette skjer (åpenbart...). Sånn holder eier på helt til «faren» er over, og på den måten kan han stå slik å kvele hunden i relativt lang tid.

I dag prøvde jeg også å ta opp dette med eier, men følte ikke jeg kom noen veg. Prøvde å kjøre taktikken informere, uten å belære, med ønske om at eier skulle ta til seg det jeg sa. Først spurte jeg om eier hadde vurdert sele på hunden, men han svarte da at han hadde prøvd det, men da ikke hadde kontroll på hunden ettersom den var sterk og ikke lystret ham. Videre prøvde jeg å si at jeg syntes kroppsspråket til hunden gav uttrykk for at han opplevde situasjonen som truende, men eier påsto at hunden bare ble glad fordi han ville være med å leke (da med hunden min).

Jeg blir litt usikker på hva man må gjøre her. Han er åpenbart ikke mottakelig for velmente råd. Samtidig mener jeg at dette er dyreplageri. Og i værste fall vil dette føre til en hund som plutselig vil bli aggressiv ovenfor enten andre dyr eller mennesker, og vil kunne skade.

Hva ville dere gjort hvis dere var meg? 

Du kan jo selvsagt snakke med mannen en gang til, men da er det kanskje bedre å foreslå noe som hjelper han å ha kontroll uten å kvele bikkja. Grime feks, evt foreslå å bytte ut helstrupen med en halvstrup så hunden får inn litt mer luft. De fleste står jo ikke å struper bikkja sånn for gøy, det er jo sikkert fordi bikkja er sterk og han er redd for å bli dratt over ende/ miste hunden om hunden får mulighet til å utagere eller ha lengre bånd eller ha en sele som den blir sterkere i. Du kan jo og evt tilby å hjelpe litt, feks med å finne passende utstyr eller vise gubben noen teknikker om du har noe på lager.

Ellers er det jo å varsle Mattilsynet som gjelder. I første omgang skjer det jo stort sett ikke noe annet enn at de kommer og tar en prat, men det kan jo hende han høres mer på dem.?

Det fører nok neppe til en hund som skader andre om den ikke allerede er av den typen. Og er den av den typen så er det vell bedre at gubben har kontroll(for dere andre) enn motsatt. Men det er sikkert ikke noe hyggelig for hunden, nei.

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke hva jeg ville gjort om jeg var deg. Noen ganger ser man hundehold som man ikke helt liker, det er det ikke tvil om.

Men når jeg leste innlegget ditt gjorde jeg meg noen tanker og refleksjoner. Jeg har hatt hund i mange år, møtt mange hunder og hundeeiere, selv om vi prater om hundene og eventuelle problemer, ville jeg aldri tatt til meg råd ( som jeg ikke hadde bedt om) fra en tilfeldig person jeg møtte på tur (og som jeg ikke aner noe om verken når det gjelder kunnskapsnivå eller erfaring)  Trenger jeg hjelp, vil jeg ha det fra kvalifisert hold.

Jeg husker godt da jeg hadde min første valp, alle overøste meg med råd, "alle" visste hvordan valpen skulle oppdras, og ingen hadde hemninger på å fortelle det.

Jeg mener ikke å si noe negativt til deg, ville bare nevne det som slo meg da jeg leste innlegget ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nemi1 skrev:

Jeg vet sannelig ikke hva jeg ville gjort om jeg var deg. Noen ganger ser man hundehold som man ikke helt liker, det er det ikke tvil om.

Men når jeg leste innlegget ditt gjorde jeg meg noen tanker og refleksjoner. Jeg har hatt hund i mange år, møtt mange hunder og hundeeiere, selv om vi prater om hundene og eventuelle problemer, ville jeg aldri tatt til meg råd ( som jeg ikke hadde bedt om) fra en tilfeldig person jeg møtte på tur (og som jeg ikke aner noe om verken når det gjelder kunnskapsnivå eller erfaring)  Trenger jeg hjelp, vil jeg ha det fra kvalifisert hold.

Jeg husker godt da jeg hadde min første valp, alle overøste meg med råd, "alle" visste hvordan valpen skulle oppdras, og ingen hadde hemninger på å fortelle det.

Jeg mener ikke å si noe negativt til deg, ville bare nevne det som slo meg da jeg leste innlegget ditt

Jeg er forsåvidt enig i dette. Har også selv vært frustrert over alle som skal mene ting om mitt hundehold. 

Samtidig føler jeg det er «feigt» av meg å ikke gjøre noe. Første gang jeg observerte dette fikk jeg en skikkelig vond magefølelse, og angret på at jeg bare hadde gått videre. Derfor prøvde jeg i dag å gi noen råd, uten veldig suksess. 

Kanskje er det ingen håp, og man må vel kanskje akseptere at ikke alle hunder får optimale hundehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den type bruk av helstrup er i strid med at det ikke skal utøves vold mot dyr, så mulig Mattilsynet kunne tatt en prat med mannen.

Jeg har liten tro på "gode råd" i slike tilfeller, men det skader for all del ikke (i en hyggelig tone) å sette litt fokus på det. Kanskje får det ham til å gå litt inn i seg selv og se etter nye løsninger.

Samtidig synes jeg du ikke skal dømme denne hundeeieren alt for hardt. Utagering kan være utfordrende å håndtere for selv kompetente hundefolk. En mellomstor - stor hund som utagerer vil være sterk og dermed vanskeligere å kontrollere. At mange tyr til mindre pene metoder er ofte i desperasjon fordi de ikke vet hvordan de skal håndtere problemet på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har møtt vedkommende 3 ganger i lettere krevende situasjoner for ekvipasjen og du konkluderer med dårlig hundehold? Er ikke helt gunstig med helstrup, enig i det. Men kan jo hende at det har vært episoder tidligere der det har vært dårligere kontroll og at eier ikke er helt trygg. Og ting kan se verre ut enn dem er også. Snakker litt ut fra egen erfaring da Bonita oppførte seg som en gal hund da det passerte 10 rulleskifolk og 2 skatebord i samme følge, og jeg måtte virkelig holde henne igjen i halsbåndet. Hun hylte av rein frustrasjon, og dro som bare det. Gjett om jeg fikk kjeft fra folk som trudde jeg mishandlet hunden. Hun girer seg opp bare hun ser noen på rulleski/skatebord pga at hun har vært med på turer og har en forventning om å få være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnkiogBonita skrev:

Du har møtt vedkommende 3 ganger i lettere krevende situasjoner for ekvipasjen og du konkluderer med dårlig hundehold? Er ikke helt gunstig med helstrup, enig i det. Men kan jo hende at det har vært episoder tidligere der det har vært dårligere kontroll og at eier ikke er helt trygg. Og ting kan se verre ut enn dem er også. Snakker litt ut fra egen erfaring da Bonita oppførte seg som en gal hund da det passerte 10 rulleskifolk og 2 skatebord i samme følge, og jeg måtte virkelig holde henne igjen i halsbåndet. Hun hylte av rein frustrasjon, og dro som bare det. Gjett om jeg fikk kjeft fra folk som trudde jeg mishandlet hunden. Hun girer seg opp bare hun ser noen på rulleski/skatebord pga at hun har vært med på turer og har en forventning om å få være med.

Nå vil jeg påstå at det er himmelvid forskjell på å holde hunden igjen etter halsbåndet, selv om hunden skriker og skaper seg, og det å løfte hunden opp etter strupebånd sånn at beina mister bakkekontakt, der hunden i tillegg glefser rundt seg. Førstnevnte er å holde hunden igjen, sistnevnte er å kvele hunden. 

Til TS: hvis du ikke når igjennom med samtale, kan du godt melde til mattilsynet. Bilder eller film kan nok være nyttig ift. bevis om du har mulighet til det. Selvfølgelig KUN bruke dette som bevis til mattilsynet, og ikke dele rundt seg andre steder.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Nå vil jeg påstå at det er himmelvid forskjell på å holde hunden igjen etter halsbåndet, selv om hunden skriker og skaper seg, og det å løfte hunden opp etter strupebånd sånn at beina mister bakkekontakt, der hunden i tillegg glefser rundt seg. Førstnevnte er å holde hunden igjen, sistnevnte er å kvele hunden. 

Til TS: hvis du ikke når igjennom med samtale, kan du godt melde til mattilsynet. Bilder eller film kan nok være nyttig ift. bevis om du har mulighet til det. Selvfølgelig KUN bruke dette som bevis til mattilsynet, og ikke dele rundt seg andre steder.

Her er jeg enig med deg, og ikke forrige kommentar. Jeg sier heller ikke at alt med dette hundeholdet er dårlig, jeg er sikker på at den har det veldig fint i mange situasjoner. 

Men jeg synes det å løfte hunden opp etter halsen er en dårlig taktikk. Har også selv opplevd at hunder trekker som en gal i halsbånd, og dermed kveles, men pleier da selv å sette meg ned og prøve å klappe og holde igjen hunden ved brystet.

Er faktisk litt overrasket over alle som tar eiers parti her. Jeg er da også fullt klar over at det ikke er lett med utagerende hund. Og han har sikkert prøvd mye. Men det er dermed ikke sagt at det er innafor å bruke straff som metode for å jobbe med dette. Derimot er det ikke sikkert det er så mye jeg får gjort med det, det gjenstår å se.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sunnivamb said:

 Men jeg synes det å løfte hunden opp etter halsen er en dårlig taktikk.

Og, som andre er inne på, ulovlig. Hadde det vært meg så hadde jeg filmet og anmeldt. Om eieren er verdens søteste og snilleste 99% av tiden hadde vært meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2018 at 9:08 AM, Wilhelmina skrev:

Og, som andre er inne på, ulovlig. Hadde det vært meg så hadde jeg filmet og anmeldt. Om eieren er verdens søteste og snilleste 99% av tiden hadde vært meg revnende likegyldig.

Jeg er usikker på om jeg ønsker å filme. Det er vel i og for seg også ulovlig å filme andre uten samtykke. Men jeg skal prøve å merke meg navnet og adressen på personen, og eventuelt melde fra til mattilsynet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnkiogBonita skrev:

Igjen, vi har kun trådstarter sitt syn på hva som har hendt. Det kan se verre ut enn det faktisk er. Ta deg en god prat med vedkommende uten å virke overlegen. Så kan det faktisk hende at det ordner seg. 

Jeg forsøkte meg på en slik prat. Og jeg skjønte jo ut i fra dette årsaken til at han gjorde som han gjorde. Men når jeg sa at det ser ut som hunden blir kvelt når han gjør slik, svarte han med at det var det som var meninga.

Det kan hende mye i dette hundeholdet er veldig bra og normalt. Men uansett er det jo en straffemekanisme han da benytter seg av, ved å kvele hunden for å forhindre at hunden skal stikke av gårde fordi han ikke får til å holde den igjen. Det er dette jeg reagerer på. 

Skjønner ikke helt at man kan si at det "ser verre ut enn det er", når han løfter hunden opp etter halsen og holder den fast slik den kveles. Det høres jo hverken verre eller bedre ut enn noe, det er jo bare en beskrivelse av hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sunnivamb said:

Jeg er usikker på om jeg ønsker å filme. Det er vel i og for seg også ulovlig å filme andre uten samtykke. Men jeg skal prøve å merke meg navnet og adressen på personen, og eventuelt melde fra til mattilsynet.

Du kan filme hva du vil, det som ikke er lov er å gjengi det offentlig (legge det ut på facebook f.eks.) uten samtykke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...