Gå til innhold
Hundesonen.no

Trass-alder?


Bleu
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg sliter litt for øyeblikket med min valp. Han er 5 måneder. 

Han er vant til å være hjemme 8-timers arbeidsdag. Har også avsperret området han kan bevege seg på, har omtrent 10 kvm2 å bevege seg på i gangen med tilgang til vann, pledd, seng og leker. 

Problemet forleden dag var at jeg plutselig oppdaget når jeg kom hjem fra jobb at han bjeffet voldsomt. Synes det var rart forbi han har hatt hjemmealene-trening og dette har funket bra. Ingen naboer som har klaget heller (de er informert om at jeg har valp i hus og bedt kontakte meg hvis noe er galt). Jeg ble sjokkert da jeg hørte all bjeffingen og fant ut at i dag skulle jeg montere opp webcamera imens jeg hadde kort arbeidsdag på 4,5 time. Min hund bjeffet KONSTANT i alle disse timene. Det var vondt å se når jeg var på jobb og ikke kunne gjøre noe med det, i tillegg til å tenke på stakkars naboer. 

Hva har plutselig skjedd med han? Fra å være rolig ellers til å helt ut av det blå begynne denne ekstreme og konstante bjeffingen?! ? 

Jeg og samboer er ute med han 4 ganger om dagen da de mellomste turene er på 1 til 1,5 time. Vi lar hunden stimuleres ved å sniffe godt i jorden og leker med han flere ganger om dagen når han inviterer til dette. 

I kveld ble jeg enda mer forbauset, for plutselig hoppet han opp i sengen og spontant TISSET! Vi skjønte ikke bæret. Han pleier å legge seg i sengen vår i rundt 10 minutter før han hopper ned igjen på gulvet og inntar plassen sin i kurven. Men hva skjedde med å hoppe opp i vår seng å tisse? Han gjorde forøvrig dette i gårkveld også, men da på gulvet i stuen rett foran oss imens vi så på han.

Noen som vet hva slags oppførsel dette er??? Han er en frisk og sunn hund ellers, og denne atferden kjenner vi ikke igjen så godt fra hvordan han var før. Klør oss i hodet........ HJELP. ?? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har nok ikke trassalder som sådan, men de går gjennom flere faser i alder. Valpen din er på et punkt hvor han begynner å bli over fra å være valp til å være unghund, og hormonene begynner å ta tak i hjernecellene. Det er ikke unormalt med "tilbakefall" både i lydighet og renslighet. Dere går inn i en periode hvor det kan virke som hunden overhodet ikke registrerer det dere gjør eller sier til tider, men fortsett å være konsekvente og jobbe med hverdagslydighet og aktiviteter, så løsner det etterhvert.

Det høres for meg ut som han får nok tur,  men jeg ville prøve å øke mengden mental aktivisering, kanskje litt mer krevende søk, eller lydighets/trikseøvelser for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...