Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bilen på vinteren


litchi
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg har en 7 år gammel tispe og fikk en hannhund valp i sommer. Nå har tispa fått løpetid og jeg merker at han stresser litt. Det har plutselig blitt mye piping om han ikke får være sammen med tispa. Noe som forsåvidt var forventa :P Jeg er mye hjemme fordi jeg er student, men skal jobbe litt i neste uke. Jeg tenker da å ha med valpen i bilen, fordi der slapper han godt av og jeg ungår at han prøver å komme seg inn til henne med å prøve å skrape seg gjennom dører :icon_redface:
Eneste er at jeg lurer på hvor kaldt blir for kaldt for en hund i bilen? Jeg har tykke madrasser i buret med tepper over burene og ulltepper over madrassen. Jeg har varebil så det blir ikke like varmt bak i bilen selv om jeg har mye varme på foran. Hvordan tilrettelegger dere det for hunden når det er kaldt ute?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulltepper, ullmadrasser og/eller ulldekken samt varmeflasker kanskje? Anbefaler virkelig produktene fra canelana. Det spørs jo litt hvilken rase det er mtp på pels osv. Vår hund har feks ikke underull, og fryser selv med canelana ambassadørdekken hvis hun er i ro. Hvis det er noen få plussgrader ute kan hun til nøds ligge en times tid i bilen. Hvis det er minusgrader kan hun ikke ligge i bilen i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kaisen skrev:

Ulltepper, ullmadrasser og/eller ulldekken samt varmeflasker kanskje? Anbefaler virkelig produktene fra canelana. Det spørs jo litt hvilken rase det er mtp på pels osv. Vår hund har feks ikke underull, og fryser selv med canelana ambassadørdekken hvis hun er i ro. Hvis det er noen få plussgrader ute kan hun til nøds ligge en times tid i bilen. Hvis det er minusgrader kan hun ikke ligge i bilen i det hele tatt

Ja, det glemte jeg jo helt å skrive. Jeg har toller, så han har jo godt med pels. Varmeflaske var lurt! Glemte også å nevne at jeg har mulighet til å parkere i parkeringshus, men det er veldig åpent, men det hjelper jo kanskje litt på temperaturen :)


Det er jo ikke optimalt å ligge i bilen, mulig jeg får til en annen løsning, men er likevel interresert i å høre hvordan andre gjør det og hva dere tenker er for kaldt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, litchi skrev:

Ja, det glemte jeg jo helt å skrive. Jeg har toller, så han har jo godt med pels. Varmeflaske var lurt! Glemte også å nevne at jeg har mulighet til å parkere i parkeringshus, men det er veldig åpent, men det hjelper jo kanskje litt på temperaturen :)


Det er jo ikke optimalt å ligge i bilen, mulig jeg får til en annen løsning, men er likevel interresert i å høre hvordan andre gjør det og hva dere tenker er for kaldt :) 

Tollere har jo godt med pels ja? jeg leste også at hvis man ikke har varmeflasker så kunne man bare bruke brusflasker å legge under pleddet i buret. Jeg har ikke prøvd noen av delene, så vet ikke om brusflasker vil holde like lenge på varmen som en varmeflaske?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig og lufte selv om det er kaldt. Det blir verre om det blir fuktig og rått inne i bilen pga manglende lufting. (bare nevner siden det vet noen tenker at det er smart å holde vinduene igjen for å holde bedre på varmen.) jeg bruker å sørge for god nok isolering i underlaget, gjerne ull (evt fleece) rett under hunden siden det transporterer fukt vekk fra huden og varmer selv om det skulle være litt fuktig, og isolerer generelt godt. Bruker dekken på hunden etter behov. Non stop varmedekken på de litt milde dagene og fleecedress/ull under varmedekkenet når det blir kaldere. Evt slenger på 2 dekken. Når det er skikkelig kaldt fyller jeg opp et par tre flasker med glovarmt vann og legger under underlaget. De varmet godt og lenge og gjør stor forskjell. Bruker bare vanlige brusflasker, men siden de ligger pakket inn så holder de varmen i flere timer.

Bruker gjerne et litt stort og mykt teppe eller noe i bunn som går litt oppover sidene på hunden når den ligger. Snakker man at hunden skal ligge der en stund så er det evt greit å gå ut å starte opp bilen litt ila dagen, evt ha en kuppevarmer eller noe å sette igang litt får å varme opp interiør osv og bli kvitt den rå luften for en stund iallefall, samt strekke litt på bena før hundens del og gå igang blodsirkulasjon og få litt ekstra varme i kroppen.

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...