Gå til innhold
Hundesonen.no

Frykt for plastbur

Recommended Posts

Kjøpte plastbur i oktober som hunden skal reise med fly i til jul. Mens vi var på ferie skulle hundepasseren være grei å sette opp buret til oss, da veltet opplegget og hunden ble skremt.

Vi har forsøkt å motbetinge siden da. Lagt godbiter inni, belønnet for å nærme seg og senere stikke hodet inn. Etterhvert mistet vi progresjon og ga henne alle måltider i buret - først med matskåla rett innfor døra og gradvis flyttet det bakover.

Nå har det gått en måned og er litt paniske med at hun skal klare å ligge her og slappe av til jul. Hun er fortsatt redd for buret og strekker seg så langt hun kan for å spise av matskåla - ennå ikke tatt en pote innenfor. Samboer og jeg er uenige om hvordan vi skal gå frem - jeg foreslår å ta et steg tilbake og legge skåla nærmere døra ev. utenfor, mens han vil sette skåla lenger inn i buret for å presse henne litt. Noen meninger her?

Burde jeg prøve å ta av taket og døra og vende henne til bunnen først? Noen andre tips for å gjøre henne mindre redd?

Buret står i stua der vi oppholder oss, vi skal kun bruke det i reisesammenheng og hunden er 6 måneder gammel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ærlig hadde jeg nok prøvd å putte hunden inn i buret (lagt inn pledd etc. først da) sammen med en Kong eller tyggebein, lukka døra, og satt meg ved siden av i tilfelle hysteri/panikk fra hunden. 
Ut over det ville jeg testa ut (senere, ikke mens dere styrer med bur) å lage en del ekstra lyd i hverdagen (miste en skje på gulvet, klirre litt ekstra med kopper og kar, slamre litt med dører osv., for å se om om hunden er lydberørt (i såfall ville jeg søkt hjelp av hundetrener som er god på atferd). Et veltet bur burde ikke fremkalle så mye frykt at hunden ikke tør nærme seg, så derfor ville jeg sjekka om hunden har laga seg en greie ut av tilnærminga/tilvenninga. 
Hvis det viser seg at frykten sitter skikkelig ville jeg vurdert om det fantes andre løsninger enn å fly/ta med hunden. 
Mulig man kan dope den ned, men det må du isåfall snakke med veterinær om, og det er ikke noe jeg selv ville vurdert.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Oi det er mange ting😂 hun er ekstrem på å snakke. Hvis hun er glad, misfornøyd eller vil leke. Hver gang det er noe hun vil så sitter hun bamse. Typisk hvis hun er sulten, vil ha kos, eller tigger. Så er hun sykelig opptatt av å gjemme tyggebeina sine. Må gjemmes og spares til senere. Alltid. Hvis hun ikke finner egnet gjemmested så løper hun rundt med beinet i munnen og gråååter og gråter mens hun ser på oss med dådyrøyne. Prøver mange steder, men blir aldri fornøyd😂 og så elsker hun å gnikke seg inntil ting. Har en rutine at hver gang vi kommer inn fra tur så gnikker hun seg langs sofaen. Frem og tilbake 100 ganger mens hun grynter som en gris.
    • @simira har du sjekket finn.no?  Non stop sitt er ganske normalt i str og ganske smal passform. Ikke sånn problematisk smal, men passer fint til slanke eller normalt byggede hunder. Ikke sånn som hurrta sine feks som fort blir veldig svære når man går litt opp i størrelsene. De er ikke av de tykkeste, men dekker godt og ganske god kvalitet på foret virker det som så varmer godt ifht tykkelse.  
    • ja det er jo ganske mange som har kasta inn håndkleet når det gjelder småbruksdrømmen. Mye å holde orden på, lite å tjene, gjerne langt fra jobben som du er nødt til å ha for å klare deg, ungene er misfornøyde fordi vennene bor så langt unna (ofte er de vant til å ha alle vennene i gangavstand). resultatet er at folk sliter seg ut, og selger etterhvert.    en intr artikkel om ulv og hvor farlig den er for mennesker. her tas det med hvor nært den beveger seg folk også opp. https://ulveidanmark.ku.dk/dokumenter/Hvor-bange-er-ulven-for-mennesker-Viltskadecenter-2004.pdf  
    • Hvorfor er en frykt mer akseptert enn en annen. Og det leserbrevet som Olga delte, starter helt feil. Første feil er at det finnes ingen småbruksidyll, det er masse jobb ved siden av jobben. Og jeg vil også si at det er viktigere at ulven får leve enn at noen skal få realisere drømmene sine.
  • Nylig opprettede emner