Gå til innhold
Hundesonen.no

Introdusere ny hund


Söring
 Share

Recommended Posts

Vi skal hente ny hund på Fredag som vi skal ha på prøve en ukes tid før vi bestemmer oss. Vi har fra før av en Alaska husky tipse på 1,5 år, og skal hente en til AH tipse på samme alder. 

Vår nåvænde hund bor mesteparten av tiden i hundegård. Hun er inne på dagtid, men sover ute om nettene i eget hundehus. 

Hunden vi skal hente er vandt med å bo inne. 

Hvordan bør jeg introdusere de for hverandre på best mulig måte? Vi har planlagt å ta de med til en hundepark, hvor første møte vil være. Hva tenker dere om det? Og er det evt. noe mer man bør tenke på? 

Og hvordan skal jeg venne en hund som har bodd inne, til å bo ute? 

Er det noe mer jeg bør tenke på i forhold til å få en ny hund i hus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. introdusering, så ville jeg starta med en tur i bånd, uten at de får hilse på hverandre. Se litt hvordan de oppfører seg i nærheten av hverandre. Ser det greit ut, kan dere gjerne prøve å slippe dem sammen. Hundepark er greit hvis den er tom. Er det fult av andre hunder der så er det ikke sikkert dere får sett så mye av hvordan akkurat deres hunder går overens. I tillegg ville jeg vært skeptisk til å slippe en hund man ikke kjenner sammen med masse andre fremmede hunder. 

En hund som bare har bodd inne vil ikke ha utviklet en god pels som tåler utevær like godt som en som bor en del ute. Mtp at vi går vinteren i møte ville jeg sett litt an på temperaturene. Jeg ville uansett hatt den inne fram til den har slått seg til ro hos dere.

En annen ting som kan være lurt å tenke på er å fjerne matskåler, leker eller tyggebein hvis det ligger sånt rundtom inne. Bare for å ikke provosere fram noe ressursforsvar, hvert fall ikke i starten når dere ønsker at hundene skal bygge en god relasjon til hverandre.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke sluppet de sammen til å begynne med. Gå noen turer sammen i bånd og evt prøv å ha de inne sammen under kontroll/rolige former. La de bli litt kjent bare rett og slett. Venn på hundegården gradvis og vær i nærheten, alltid, i starten om de skal være der sammen. I tilfelle. Ha også i bakhodet at begge er unge og jevngamle, ikke vokst opp sammen og at ting kan endre seg plutselig selv om de tilsynelatende går bra over ens til å begynne med. Det kan være bare ren alder, at de blir voksne og får noen nye følelser og syn på ting og livet eller det kan være i forbindelse med løpetid feks. Det kan selvsagt gå veldig bra også, men greit å ha i bakhodet om hundene er sammen og dere er langt unna. Det kan bli kjipt om det skulle oppstå noe. Første gang med begge i hundegården kan med fordel være rett etter de har vært på en tur sammen. Da får de både styrket flokkfølelsen, brent av litt energi og roet ned litt sammen før de går samlet inn i hundegården. Det kan motvirke at en av dem tenker på det som "sin" plass.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...