Gå til innhold
Hundesonen.no

Greyhound racing blir ulovlig i Florida


jma
 Share

Recommended Posts

https://eu.indystar.com/story/news/2018/11/09/florida-ban-greyhound-racing-leaves-homeless-dogs-how-help/1942376002/

Hva synes dere om dette da? 

Jeg tenker at når det gjelder alle hundesporter så vil det alltid være noen folk som gjør ting på en fornuftig og bra måte, og noen som gjør det på en feil måte, og kanskje mange et sted i midten. Jeg er helt sikker på at greyhounder elsker å løpe, og jeg synes dette er veldig synd for de som driver med sporten på en skikkelig måte. For ikke å snakke om alle hundene som kommer til å bli "dumpa" av de som er litt mer kyniske som driver med sporten.. :no: 

Jeg mener at i slike tilfeller burde dem heller bli strengere med reglene rundt sporten og konkurransene, og oppfølging av disse reglene, enn å forby sporten helt.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fantastisk at dette blir forbudt. Racing greyhounds i USA bor stort sett i bur nesten hele døgnet. 

At mange nå vil trenge nye hjem synes jeg ikke er et godt nok argument, da det til enhver tid produseres veldig mange flere greyhounds enn det finnes eiere til, både innen racing og utenfor. I tillegg har de konkurranse om de gode hjemmene av altfor mange andre raser og mix'er som står på shelters rundt i hele landet. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at noen av sportene har blitt mer ekstreme enn andre, og jo mer penger inne i bildet, jo mindre viktig blir dyrevelferden. Pengespill på hundeløp er jo mye større i USA og Storbrittannia enn de fleste vestlige land, har jeg inntrykk av.

Riktignok tror jeg man hadde oppnådd mye av det samme med å forby pengespill og pengepremier på hundeløp, men sannsynligvis mange av de store konsekvensene også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at det blir forbudt. At det er over 8000 greys som nå trenger nye hjem sier vel sitt... De regnes ikke som "familiemedlemmer", men står oppstallet døgnet rundt utenom treningstida si. Det sier også sitt om hva slags folk som holder på med dette når de ikke lengre vil ha noe med hundene å gjøre. Ikke alt med racing er dumt, men personlig tror jeg det er mer rusk og rask enn positivitet i racingmiljøet. Livebaiting, avliving av "ubrukelige" individer, doping osv.. Jeg er ikke for noen form for sporter/ekstremiteter hvor dyr blir holdt kun for menneskets underholdning (som racing og gambling ofte gjør - og ikke bare i hunderacing). 

Man kan heller la hundene løpe og konkurrere på andre måter enn med gambling...  Og for å beholde genpoolen så kan man gjøre dette på andre måter med f.eks. lure coursing osv. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pippin skrev:

Synes det er helt greit at det blir forbudt. At det er over 8000 greys som nå trenger nye hjem sier vel sitt... De regnes ikke som "familiemedlemmer", men står oppstallet døgnet rundt utenom treningstida si. Det sier også sitt om hva slags folk som holder på med dette når de ikke lengre vil ha noe med hundene å gjøre. Ikke alt med racing er dumt, men personlig tror jeg det er mer rusk og rask enn positivitet i racingmiljøet. Livebaiting, avliving av "ubrukelige" individer, doping osv.. Jeg er ikke for noen form for sporter/ekstremiteter hvor dyr blir holdt kun for menneskets underholdning (som racing og gambling ofte gjør - og ikke bare i hunderacing). 

Man kan heller la hundene løpe og konkurrere på andre måter enn med gambling...  Og for å beholde genpoolen så kan man gjøre dette på andre måter med f.eks. lure coursing osv. 

Det dumme er jo at det gjelder all racing , ikke kun totalisatorspill. Der syns jeg det burde gått et skille. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Det dumme er jo at det gjelder all racing , ikke kun totalisatorspill. Der syns jeg det burde gått et skille. 

Enig. Racing som hundesport, slik vi har i Norge og Sverige, der det ikke ligger penger i det, men heller en sport på lik linje med andre hundesporter synes jeg er greit. Da gjør man det jo for gøy og det er bare en liten del av hundens liv. Racing som et veddeløp med penger synes jeg er helt greit at blir forbudt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra de forbyr pengespill på hund, selv om det betyr at det nå er mange hunder som vil bli avlivet. Det blir de jo allerede, hvis de ikke løper fort nok. De fleste av disse hundene har nok ikke hatt et godt liv. En del av de ble vel også solgt til farmer som tappet blod fra dem for å selge til veterinærbruk, de hadde det i hvert fall ikke bra :( Synd at de forbyr racing der penger ikke er involvert, men jeg har på følelsen at de ville fortsatt med pengespill i det skjulte hvis det ikke ble totalforbud, dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mest at dette er veldig bra! Det er så mange hunder som lider under denne sporten og blir det penger involvert så kommer også misbruket av dyr. Jeg synes dog at det burde vært en grense på å forby pengespill og veddeløp, men at det kan tillates baneløp og Lc som gir titler av hunden (championat osv), slik som vi har det her i Norge/Sverige. Da er jeg sikker på at man vil luke ut veldig mange useriøse, og vil fortsatt ha en tilbud til de som interesserer seg for hundesporten, men som også bryr seg om hundene de har. Og også kjøre strenger kontroller av banebruk og konkurranser som utføres slik man ser i en annen tråd her på forumet, at mattilsynet gjør her til lands.

Det kan FINT kombineres familiehund med løpesport, for greyhounds er veldig flotte familie og selskapshunder som tilpasser seg meget godt i ett hjem. Jeg synes det er horribelt at en slik sosial og nærsøkende rase holdes i bur uten spesielt nærkontakt med eier. Og at det blir bruk og kast mentalitet er også sykt kvalmt!   Så i bunn og grunn er jeg glad for dette som har skjedd.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er disse linjene såpass skilt i utgangspunktet. Og selv om det forbys i USA og England, hvor de er størst på racing, så vil det fortsatt være LC og løp andre steder i verden.  Så jeg tror ikke at rasen vil dø ut, som noen argumenterer med. Men at det blir mindre av løpslinjene ja det blir det nok, naturlig vis. Utsillings linjene vil bestå uansett, og der er det selvsagt en jobb å gjøre med genpoolen, men det er samtidig heldigvis muligheter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Djervekvinnen skrev:

Nå er disse linjene såpass skilt i utgangspunktet. Og selv om det forbys i USA og England, hvor de er størst på racing, så vil det fortsatt være LC og løp andre steder i verden.  Så jeg tror ikke at rasen vil dø ut, som noen argumenterer med. Men at det blir mindre av løpslinjene ja det blir det nok, naturlig vis. Utsillings linjene vil bestå uansett, og der er det selvsagt en jobb å gjøre med genpoolen, men det er samtidig heldigvis muligheter der.

Det vet man jo ikke. I Danmark feks løper familiehundene på rundbane og kan vinne en tier ish . Du vet ikke hva som skjer med jakt og lc i samme veva . Og mange mikser disse linjene . Om FCI racing forsvinner , de små rundbanene forsvinner og jakthundene blir borte fra USA så har du ikke mange hunder å drive LC med heller. OM den sporten får bestå da... Da blir det bare karikaturene igjen.. Det var feks ikke mange rene utstillingshunder i EM

 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke poenget med å  bevare linjene som er selektert ut til å trives i bås og løpe når de må. Hvorfor vil man bruke SLIKE linjer som utgangspunkt for et sunt genpool? Er det "dette" man tenker på som den ekte Greyhounden?  Det blir jo bare en sirkel hvor man da igjen får hunder som trives på bås og som løper godt, og igjen, og igjen. Det må jo være bedre å ha hunder som trives som familiehunder og som også trives med å løpe bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pippin skrev:

Jeg ser heller ikke poenget med å  bevare linjene som er selektert ut til å trives i bås og løpe når de må. Hvorfor vil man bruke SLIKE linjer som utgangspunkt for et sunt genpool? Er det "dette" man tenker på som den ekte Greyhounden?  Det blir jo bare en sirkel hvor man da igjen får hunder som trives på bås og som løper godt, og igjen, og igjen. Det må jo være bedre å ha hunder som trives som familiehunder og som også trives med å løpe bra?

Jeg er ganske sikker på at disse trives som familiehunder hvis de hadde fått sjansen. Det ser man jo bare av de som blir adoptert bort til familiehjem etter at løpekarrieren er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Sprettballen said:

Jeg er ganske sikker på at disse trives som familiehunder hvis de hadde fått sjansen. Det ser man jo bare av de som blir adoptert bort til familiehjem etter at løpekarrieren er over.

Jo men et arbument har vært at  disse hundene er så gode fordi de avles for å trives på bås, har god mentalitet osv. Jeg bare synes det er et flåsete argument og ikke noe å avle hundene for. Det burde ikke være nødvendig å avle hunder som er ment for å trives i bås - det er for meg bare trist. Da synes jeg heller man skal avle på andre egenskaper enn at akkurat dette skal være et godt poeng for å fortsette med slik avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pippin skrev:

Jo men et arbument har vært at  disse hundene er så gode fordi de avles for å trives på bås, har god mentalitet osv. Jeg bare synes det er et flåsete argument og ikke noe å avle hundene for. Det burde ikke være nødvendig å avle hunder som er ment for å trives i bås - det er for meg bare trist. Da synes jeg heller man skal avle på andre egenskaper enn at akkurat dette skal være et godt poeng for å fortsette med slik avl.

Ah, skjønner. Har ikke hørt at det er et argument :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig delt kjenner jeg.. Tidligere har jeg alltid være imot kommersiell racing, men etter å ha satt meg mer inn i det så vet jeg ikke lenger. Men jeg heller mot at de som gjør dette på en skikkelig og ordentlig måte og som verdsetter hundenes beste nok har rimelig lykkelige greyhounds som lever gode liv. Det er ikke mange timene de ligger i kennel dersom de får være i luftegård 3 ganger om dagen, slippes på track hver morgen for å trene og i tillegg varmes opp/ned, får massasje/dusj, får lavintensitetstrening/conditioning, sprinttrening og løper løp jevnlig. Og de timene som da tilbringes i kennel brukes nok på å sove/lade opp. De får jo mer trening og bruker kroppen mer enn familiehunder kan drømme om, og alle som har mynder vet at det er noe de virkelig elsker.

Jeg tenker at det at de pensjonerte løpshundene er såpass ukompliserte og kule sier noe om at de har levd et godt og stabilt liv som har gjort de lette og ha med å gjøre uten noe særlig diller og angst. De er blitt brukt til akkurat det de er avlet fram for å elske og behandles som toppatleter, det tror jeg de fungerer fint med. Men så finnes det selvfølgelig steder som ikke behandler hundene slik de skal og det synes jeg ikke er greit overhodet.

Likevel er det ikke selve racingen jeg har problemer med, men mer at det finnes for mange steder med dårlig dyrevelferd. Og det gjør det i de fleste sporter tror jeg, ikke minst i slike miljøer som utstilling... Hvis jeg skulle sammenligne så tror jeg at jeg har mer imot utstilling enn greyhound-racing, sånn i det store og hele mtp utbredelse og hvor mye rart jeg har vært vitne til allerede på de få utstillingene jeg har vært på.

Dersom de behandles sånn som dette: https://m.facebook.com/Oh-Happy-Racing-Greyhound-339125679539450/photos/?tab=album&album_id=1910142352437767&_rdr

Så tror jeg de lever gode liv! Spesielt dersom de pensjoneres i en vettig alder og får oppleve et familieliv etterpå ❤️

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhoundracing kan være uggent, men det er ikke tilfellet i Florida. Dette er et resultat av fanatisme, og sånn lovforslaget er utformet, står all hundesport lagelig til for hogg. Det er ikke uten grunn at majoriteten av greyhoundoppdrettere, klubber og adopsjonsbyråer var mot forbudet..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pippin skrev:

Jeg ser heller ikke poenget med å  bevare linjene som er selektert ut til å trives i bås og løpe når de må. Hvorfor vil man bruke SLIKE linjer som utgangspunkt for et sunt genpool? Er det "dette" man tenker på som den ekte Greyhounden?  Det blir jo bare en sirkel hvor man da igjen får hunder som trives på bås og som løper godt, og igjen, og igjen. Det må jo være bedre å ha hunder som trives som familiehunder og som også trives med å løpe bra?

Men de gjør jo det! Racing greyhounds er jo dritpopulære å adoptere (98% av løpesgreys i Florida blir adoptert bort etter endt løpskarriere), fordi de har så lite diller og er fantastiske familiehunder.

Og SLIKE linjer bør man bruke som utgangspunkt for en sunn genpool, ja, fordi sjuke hunder ikke gjør det bra i formel-1. Man har f.eks ikke greyhound neuropati på racing-greyhounds (i USA har de det forsåvidt bare på showhunder importert fra Europa).

Og ja, mange vurderer løpsgreys til å være den ekte Greyhounden, fordi man fortsetter å gjøre det arbeidet som har vært gjort over 1000 år, nemlig å selektere etter bruksegenskaper og ikke tant og fjas.

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Mumle Mu said:

Men de gjør jo det! Racing greyhounds er jo dritpopulære å adoptere (98% av løpesgreys i Florida blir adoptert bort etter endt løpskarriere), fordi de har så lite diller og er fantastiske familiehunder.

Og SLIKE linjer bør man bruke som utgangspunkt for en sunn genpool, ja, fordi sjuke hunder ikke gjør det bra i formel-1. Man har f.eks ikke greyhound neuropati på racing-greyhounds (i USA har de det forsåvidt bare på showhunder importert fra Europa).

Og ja, mange vurderer løpsgreys til å være den ekte Greyhounden, fordi man fortsetter å gjøre det arbeidet som har vært gjort over 1000 år, nemlig å selektere etter bruksegenskaper og ikke tant og fjas.

 

det virker som om mange med showutgave, der hundene de siste tiårene er selektert kun etter utseende, glemmer at det er en grunn til at rasene har blitt som de er, både mht utseende og gemytt, og det er den historien den har. Så alt de liker, er et resultat av avl for bruksegenskaper.  Men det tar ikke lang tid å ødelegge begge deler når man ikke lenger selekterer etter bruksegenskaper, hverken gemyttmessig eller eksteriørmessig

Endret av Meg
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan da fortsatt selektere etter bruksegenskaper selv om racing blir forbudt?? Eller er det slik at null veddeløpsracing - nei da får vi bare avle på fjollehunder da som bare vet å trave i ring :D Det er jo ikke sånn???  Man må finne et alternativ da, med andre konkurranser som ikke er lukrativt for andre enn rasen selv. 

Det er jo VEDDELØPET som er hovedproblemet her, og som er grunnen til at det stoppes. Gamblingen og det som er grunnlaget for dritten i "sporten". Jeg skjønner ikke at folk kan være FOR veddeløp med greyhounds. Det er faktisk ikke noen hemmelighet at det hele tiden skjer mye dritt i industrien, og jo også i Florida. Og nei det er ikke overalt det skjer, men man må da ta problemet ved kjernen, og her så er det jo helt klart det å tjene penger på hundene som skaper store problemer. Greyhound "farm" er ikke for meg et positivt ord. 

La heller hundene løpe under mer kontrollerte forhold, hvor de attpåtil kan få være en del av familien og bli behandlet deretter. Og nei det er ikke bare PETA som har funnet (tvunget?) frem dritt fra industrien opp igjennom tidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, pippin skrev:

Men man kan da fortsatt selektere etter bruksegenskaper selv om racing blir forbudt?? Eller er det slik at null veddeløpsracing - nei da får vi bare avle på fjollehunder da som bare vet å trave i ring :D Det er jo ikke sånn???  Man må finne et alternativ da, med andre konkurranser som ikke er lukrativt for andre enn rasen selv. 

Det er jo VEDDELØPET som er hovedproblemet her, og som er grunnen til at det stoppes. Gamblingen og det som er grunnlaget for dritten i "sporten". Jeg skjønner ikke at folk kan være FOR veddeløp med greyhounds. Det er faktisk ikke noen hemmelighet at det hele tiden skjer mye dritt i industrien, og jo også i Florida. Og nei det er ikke overalt det skjer, men man må da ta problemet ved kjernen, og her så er det jo helt klart det å tjene penger på hundene som skaper store problemer. Greyhound "farm" er ikke for meg et positivt ord. 

La heller hundene løpe under mer kontrollerte forhold, hvor de attpåtil kan få være en del av familien og bli behandlet deretter. Og nei det er ikke bare PETA som har funnet (tvunget?) frem dritt fra industrien opp igjennom tidene. 

Det er vel ingen som er for VEDDEløpet? Men forbudet gjelder greyhound racing punkt. 

Endret av yurij
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.11.2018 at 12:28 AM, pippin said:

Men man kan da fortsatt selektere etter bruksegenskaper selv om racing blir forbudt?? Eller er det slik at null veddeløpsracing - nei da får vi bare avle på fjollehunder da som bare vet å trave i ring :D Det er jo ikke sånn???  Man må finne et alternativ da, med andre konkurranser som ikke er lukrativt for andre enn rasen selv. 

Det er jo VEDDELØPET som er hovedproblemet her, og som er grunnen til at det stoppes. Gamblingen og det som er grunnlaget for dritten i "sporten". Jeg skjønner ikke at folk kan være FOR veddeløp med greyhounds. Det er faktisk ikke noen hemmelighet at det hele tiden skjer mye dritt i industrien, og jo også i Florida. Og nei det er ikke overalt det skjer, men man må da ta problemet ved kjernen, og her så er det jo helt klart det å tjene penger på hundene som skaper store problemer. Greyhound "farm" er ikke for meg et positivt ord. 

La heller hundene løpe under mer kontrollerte forhold, hvor de attpåtil kan få være en del av familien og bli behandlet deretter. Og nei det er ikke bare PETA som har funnet (tvunget?) frem dritt fra industrien opp igjennom tidene. 

Men hvordan skal en selektere etter bruksegenskaper om det blir forbudt å  la hundene løpe? De vil jo ikke bare forby veddeløp, men selve racingen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har noen tatt DNA test av hunden?  Har dere forslag til hva som fungere best? Ca hva pris lå det på?   
    • Har vurdert å kalle neste hund for Tora, men det er jo et norsk navn. Men også noe med den jødiske religionen- synes kanskje det er upassende. Hva synes dere??      
    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...