Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele er værre enn halsbånd!


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Har flere sett denne på facebook?  Se bilde.  Denne går igjen overalt og dette får folk til å tro at det gjelder SELER generellt. Det er flere som spør om råd til hvilken sele som anbefales ,og så får de denne slengt frem og kommentaren: hvorfor bruke sele når det er skadelig? Sele ee mye mer skadelig enn halsbånd.  Og så kan folk bli usikre..

Jeg kjenner at jeg blir så irritert,fordi bildet gjelder en anti- dra sele og det er noe helt annet enn en god tilpasset sele. Så hvorfor driver folk å sprer dårlig informasjon? Ser de ikke forskjell? 

En god sele er jo mye bedre enn halsbånd og halsbånd er lett å misbruke eller at skader kan oppstå.   Er det noen her som faktisk mener at halsbånd er bedre enn sele? 

Screenshot_20181111-191913_Facebook.thumb.jpg.9c4f92025d6d1120c69d5e72222c9742.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet med seler (og da tenker jeg ikke på anti-trekk, det er en uting, uansett utforming) er at alt for mange bruker for små/ dårlig tilpassede seler som sitter dårlig på hunden. Det gjelder jo egentlig alt utstyr da, det må passe og brukes riktig for å være bra. Feil bruk av bra utstyr vil også være skadelig for hunden ifht slitasje og belastning på kroppen. 

 

 

 

  • Like 6
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

De som svarer folk med den informasjonen som vises på bildet, til de som er ute etter anbefalinger til vanlig sele.

Da må jo de som mottar dette faktisk lese hva som står på bildet, for der er det spesifisert ikke bare én gang hvilken type sele som menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Wilhelmina said:

Trenger vel ikke å lese teksten engang, bildet illustrerer jo tydelig at det er snakk om en spesifikk type sele. Hvordan noen kan få dette til å handle om seler generelt er jo helt ubegripelig.

Ja jeg synes det er rart. For i det siste har det vært flere sele- diskusjoner om hvorfor folk velger å bruke på seler på hundene sine, og så legges dette bildet med. Så det er tydelig at noen ikke klarer å skille mellom de ulike type selene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blit provosert også over at de fremstiller alle antitrekkseler som dårlige for hunden. Antitrekkseler er treningsredskap, på samme måte som grime feks er det. Det er ikke noe man bare bruker og bruker og bruker, men et fint redskap for å lære hunden å ikke trekke i bånd. 
Det optimale for hunden er så klart å gå  løs, men hunder kan ikke gå løs overalt. Noen hunder er betraktelig vanskeligere å lære å gå pent i bånd enn andre og da kan både antitrekkseler som gjør at hundene ikke får brukt full kraft fremover og grime være et godt redskap i den treningen. 

Feil bruk av utstyr eller dårlig tilpasset utstyr kan være skadelig uansett. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig der. Har selv tidligere brukt grime på hund og jeg vet at dette ikke er optimalt for hunden og belastninger kan forekomme i nakke og hals. Det samme med slike seler som illustrert. Men problemet er at folk bruker det på permanent basis for å klare å gå tur med hunden sin, og gjerne at det ikke fungerer heller som det er ment som.  Det er ikke lett hvis man har en hund som man ikke får til :/

Endret av Djervekvinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Djervekvinnen said:

Ja enig der. Har selv tidligere brukt grime på hund og jeg vet at dette ikke er optimalt for hunden og belastninger kan forekomme i nakke og hals. Det samme med slike seler som illustrert. Men problemet er at folk bruker det på permanent basis for å klare å gå tur med hunden sin, og gjerne at det ikke fungerer heller som det er ment som.  Det er ikke lett hvis man har en hund som man ikke får til :/

Men hva er verst da? Hund som bruker sånn sele hele livet, eller hund som trekker manisk hele livet? 

Jeg bruker grime om jeg har behov for det, spesielt da jeg gikk gravid. Jeg fortalte forøvrig salukiene og basenjien på en meget upedagogisk måte hvordan jeg ville ha turene mine (uten grime) da jeg gikk med tre hunder og barnevogn. Jeg er ikke stolt av det :no: Men på salukiene satt det faktisk, hender lupin glemmer seg, og da er det på med grime en kort periode, så husker han hvordan det var med denne båndgåingen. Basenjien er det ikke noe som funker på, og han hater sele, så han er en av dem som går og trekker i halsbånd hele livet. Går mest turer der han ikke trekker da, eller han kan gå løs. Grime på han er bare slitsomt for både han og meg. Men jeg er jaggu ikke sikker på om det er bedre sånn fysisk sett, at han går og drar i halsbånd enn det ville vært med en sånn antitrekk-sele med feste i front. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er bra for hunden å trekke i frontfeste-seler over en lang periode, men det er jo heller ikke poenget med en slik sele. Den er ment som en hjelp i aktiv trening. Jeg prøvde selv slike seler på den forrige schäferen min, og de fungerte ikke litt en gang på henne. Hun dro like hardt i disse selene som i vanlig sele, og da er det ikke bra for hunden. Hun endre med å trekke seg haltende framover. På henne fungerte det å bruke grime for å få en kick start på trening(for å i det hele få noe å belønne), og vi brukte den bare på 4-5 turer før vi kunne slutte med det. 

Jeg anbefaler glatt folk på kurs å bruke frontfesteseler på store hunder med mye trekkraft, der eier henger etter som et slips, for å få en noe mer behagelig tur MENS man trener. Det er ikke meningen at det skal være en permanent løsning. Bare en hjelp i starten.

Så jeg er på sett og vis enig med bildet. Har du en hund som trekker i disse selene og du ikke bruker den i aktiv trening så er det ikke bra for hunden. Da er det bedre å hive på et magebelte til seg selv og en godt tilpasset sele til hunden. 

Når det kommer til halsbånd, så bruker jeg det en del på hundene når vi bare går fra bilen og til der de kan slippes løs. Da hender det de trekker litt (whipsene), men jeg merker at når de fikk brede halsbånd, så blir det ikke noe harking eller hvesing selv om de trekker i halsbånd. Går vi båndturer bruker jeg kun sele på alle, uavhengig om de trekker i bånd eller går pent. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har noen tatt DNA test av hunden?  Har dere forslag til hva som fungere best? Ca hva pris lå det på?   
    • Har vurdert å kalle neste hund for Tora, men det er jo et norsk navn. Men også noe med den jødiske religionen- synes kanskje det er upassende. Hva synes dere??      
    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...