Gå til innhold
Hundesonen.no

Trakk seg fra 71 Grader Nord pga dyrevelferd


pippin
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om noen har fått med seg at Vidar trakk seg  fra 71 Grader Nord fordi de skulle kjøre hundespann og han er forkjemper for dyrs rettigheter.

 

Jeg skjønner at folk har sine egne meninger om dyrehold og slikt, men å kalle hundekjørere for dyremishandlere er litt over streken. MEN... Jeg har jo tenkt selv at "sledehunder" blir jo opplært fra de kommer til i verden at det å trekke slede er jo noe av det beste i verden. I hvor stor grad har denne opplæringen påvirkning på en hunds psyke når det kommer til det å ha et eget ønske om å trekke en slede eller en vogn osv. Det er jo ikke til å legge under en stol at de nok blir litt "hjernevasket" men om det kan kalles utnyttelse av hundene er jo diskutabelt. Det er jo mange faktorer som spiller inn på hundens psyke i kombinasjon med hundekjøring - blant annet miljø, opplæring, vaner og forventninger som bygges opp over tid og også energi fra lagkamerater i spannet. Og hundene synes jo å like å løpe så da regner man jo med at de trives (Her er jeg veldig sånn - ja så lenge det drives med måte og ikke overdrives mtp hundenes velferd).

I tillegg er jo dette noe de er avlet opp FOR. Og vi vet jo også at det finnes utnyttelse i hundekjørermiljøet (ikke nødvendigvis her til lands, men internasjonalt).

Tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke på noen måte kalle hundekjørere - som gruppe - for dyremishandlere, men at det er en sport som, i min bok, altfor ofte bedriver betenkelig avl (avliving av friske dyr) og som overbelaster dyr for å nå personlige mål. I alle fall i et globalt perspektiv.

Som sport baserer hundekjøring seg på såpass ekstrem fysisk utfoldelse at jeg personlig mener det burde vært konkurranseforbud. Det er for lett å trå over streken, enten grunnet uvitenhet, feilberegninger, uflaks (som vær og føreforandringer) eller kynisk kalkulasjon. Som hobby/kos/tur har jeg imidlertid ingen betenkeligheter.

Når det er sagt så synes jeg det blir spesielt å melde seg på en konkurranse der man kan forvente at noe slikt oppstår. Spannene som ble brukt kan også utmerket godt være fra noen som bedriver 100% etisk. Det blir merkelig å markere et slikt standpunkt i en slik situasjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre (?) finnes seleksjon av dugelige hunder flere steder enn hos hundekjørere. 
Spørsmålstegnet er der fordi jeg tror seleksjon må til, i visse former ;) 
Med særdeles stor fare for å oppfattes som ufin, så er det nesten så jeg synes det er hakket bedre å avlive en frisk hund for mye enn å holde liv i alt det skrotet som labber rundt...

Betenkelig avl trenger man ikke lete så voldsomt lenge for å finne. "Utskudd" finner man innen de fleste, om ikke alle, raser.
Betenkelig avl vil jeg tro er overrepresentert i gruppen "utstillere med selskapsraser". 
Eneste er at disse sørger for å selge unna de som ikke funker til formålet, og det er nok svært mye lettere å få tak i ny eier til en i str. maks knehøyde kontra en som er betraktelig større OG i tillegg krever en del mer.
Jeg vet dette er på siden av diskusjonen, men jeg antar at dette vil føles like teit/fjernt/provoserende/sårende for de som ikke er i kategorien "utskudd". For der er jo ikke alle. Heldigvis. 

Jevnt over tror jeg kjørere trener hundene sine til å tåle belastningene de utsettes for, her til lands.
Jeg tror mer at det skorter på hvilen mellom etappene i de lengste løpene, enn at hundene ikke er godt trent. 
Noen hunder blir sikkert overvurdert ifht hvordan de restituerer.
Jeg har ingen belegg for å påstå det, så det gjør jeg ikke heller. 
Tror ikke du får en hund til å trekke om den ikke liker det (det samme gjelder vel i.o.f.s WP, hvor hundene belastes hardt (men her tror jeg også at majoriteten har vett nok til å trene gradvis). Da må man i såfall sammenligne det med "hjernevaskinga" lydighetshunder blir utsatt for.
Jeg har også fått med meg at Mattilsynet har hatt fokus på å besøke hundekjørere, for å sjekke forholdene hundene bor under (veldig positivt, og i tillegg har jeg ikke sett noen knurre over dette tiltaket). 

Kortversjonen av det jeg tenkte da jeg satte meg ned for å skrive er ganske enkelt at jeg tror dyrevelferden er vel så god blant trekkhunder som blant øvrige hunder. I noen tilfeller bedre, i andre verre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shokata skrev:

Betenkelig avl trenger man ikke lete så voldsomt lenge for å finne. "Utskudd" finner man innen de fleste, om ikke alle, raser.
Betenkelig avl vil jeg tro er overrepresentert i gruppen "utstillere med selskapsraser". 

Jeg forsøkte å presisere hva jeg tenkte på med «betenkelig avl» i denne sammenhengen, nemlig det at friske hunder avlives. De avlives fordi de ikke oppfyller et gitt krav til ekstrem funksjon som sledehunder. Jeg synes slik praksis er forkastelig og det strider dessuten mot norsk lov som sier at dyr har egenverdi.

Ellers mener jeg at argumenter ala «det er like ille eller verre andre steder» aldri er gode argumenter.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Jeg forsøkte å presisere hva jeg tenkte på med «betenkelig avl» i denne sammenhengen, nemlig det at friske hunder avlives. De avlives fordi de ikke oppfyller et gitt krav til ekstrem funksjon som sledehunder. Jeg synes slik praksis er forkastelig og det strider dessuten mot norsk lov som sier at dyr har egenverdi.

Ellers mener jeg at argumenter ala «det er like ille eller verre andre steder» aldri er gode argumenter.

Har ikke sagt det er et godt argument. Det bare faller seg naturlig for meg å sammenligne ting, sånn generelt, uten å mene annet enn å spinne tanker. 

Jeg er smått usikker på hvor mange friske hunder som avlives hos hundekjørere. 
Jeg kjenner dessverre ikke til dette. Har du noen oversikt over omfanget? 
Kan for all del se for meg at noen friske kan bli avlivet, og i en del av tilfellene kan jeg faktisk klare å tenke meg til at det kanskje kan være den beste løsninga. Og det er nok også derfor det finnes veterinærer som avliver disse dyrene. 
Jeg ser også at det ligger en del hunder ute til omplassering, fra hundekjørere (og også fra privatpersoner som har gapa over for mye, noe jeg ikke har et snev av vanskeligheter med å skjønne). Alt av hunder er neppe heller omplasseringsmateriell. Hvis hundene er for veike mentalt (kan jo finne på å skje, man har da hørt om huskyer som er både sånn og slik, selv om det neppe er det man prøver å avle frem) så spørs det vel hvor kjekt de vil få det i mer stressende miljøer enn de kjenner fra før. Bare et eksempel. 
Jeg klarer ikke å se at en potensiell avliving nødvendigvis er forkastelig og brudd på nosk lov ifht dyrs egenverdi, men erkjenner at det garantert skjer fra tid til annen (lovbrudd). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shokata skrev:

Jeg er smått usikker på hvor mange friske hunder som avlives hos hundekjørere. 
Jeg kjenner dessverre ikke til dette. Har du noen oversikt over omfanget? 
Kan for all del se for meg at noen friske kan bli avlivet, og i en del av tilfellene kan jeg faktisk klare å tenke meg til at det kanskje kan være den beste løsninga. Og det er nok også derfor det finnes veterinærer som avliver disse dyrene.

Jeg aner ikke, men i en tidligere tråd her (som ble temmelig opphetet) så virket det på meg som relativt vanlig, også i Norge. Poenget mitt nå som da er at det selvsagt er helt greit å avlive hunder som man ikke får omplassert til høvelige hjem eller som man av ulike årsaker ikke kan ta vare på selv. Problemet oppstår, i mitt hode, når man bruker volum som avlsstrategi. Man VET at man sannsynligvis vil sette seg selv i en situasjon hvor man enten ikke kan ta vare på hundene selv eller få omplassert alle. Det ligger altså i kortene at friske hunder vil bli avlivet og miljøet synes det er greit. For å nå sine menneskeskapte mål om å få et toppspann. Jo, jeg synes det er forkastelig.

 

2 timer siden, Shokata skrev:

Jeg ser også at det ligger en del hunder ute til omplassering, fra hundekjørere (og også fra privatpersoner som har gapa over for mye, noe jeg ikke har et snev av vanskeligheter med å skjønne). Alt av hunder er neppe heller omplasseringsmateriell. Hvis hundene er for veike mentalt (kan jo finne på å skje, man har da hørt om huskyer som er både sånn og slik, selv om det neppe er det man prøver å avle frem) så spørs det vel hvor kjekt de vil få det i mer stressende miljøer enn de kjenner fra før. Bare et eksempel. 
Jeg klarer ikke å se at en potensiell avliving nødvendigvis er forkastelig og brudd på nosk lov ifht dyrs egenverdi, men erkjenner at det garantert skjer fra tid til annen (lovbrudd). 

Ja, heldigvis forsøker de fleste seg på omplassering først i alle fall.

Veike eller på annet vis uomplasserbare hunder er en annen historie. Det er ikke det jeg refererer til i alle fall.

Angående loven og dyrs egenverdi så skal jeg ærlig innrømme at det er min egen tolkning som ligger til grunn. Og jurist er jeg ikke. Jeg ser bare ikke hvordan en slik lov skal ha noen som helst funksjon hvis den ikke dekker tilfeller hvor dyr blir avlet som verktøy - og ansett som uten verdi hvis de ikke oppfyller ekstremt strenge kriterier.

Endret av tillien
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maries said:

Det var jo hest og kjerre helt i starten på programmet, det var han jo med på

Hvorfor må det være motsetninger? Jeg har ikke gått nøye inn i alle uttalelser, men sånn på generelt grunnlag så er det vell en del forskjell på hest og hund ifht hold. Ikke nødvendigvis det ene bedre eller verre enn det andre, men det kan jo hende han har har holdepunkter for å ta fullstendig avstand fra hundekjøring som han ikke har ifht hest. Eller kanskje han her hadde mulighet til å sjekke hvilken hest og til hvilket bruk mens han ikke fikk til det med hundene.. Det betyr ikke at man nødvendigvis slår alle hundekjørere under samme kam heller, men at man velger å ta avstand fra en sport eller en type dyrehold eller ja, hva som helst. Kanskje var det fordi det var tv og en mulighet til å få publisitet på tema, kanskje. 

Er det like vanlig at kjørehester står på kjetting så mye? Er det like vanlig at kjørehester kjøres så langt i trav og galopp? At det blir mye ensformig trening? Altså det er mange mulige forskjeller her. Og for han så kan det være stor forskjell på hva han synes om  de forskjellige temaene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man dømme etter annonser på Finn og andre steder, så  avles det svært mange ‘trekkhunder’. Hvalper/unghunder/voksne individer dumpes ofte ut til gibortpriser/gratis omplassering med påfølgende ‘egnede’ kjøpere i kø..  Hva slags liv disse får, for kortere eller lengre tid..vel..det finnes plenty av eksempler på det, både lokalt og lengre bort..

Det ER overproduksjon av ‘trekkhunder’ og så lenge man avler hunder for utnyttelse i en tildels  ekstrem sport, så vil det fortsatt være det. Jeg vil på ingen måte dra alle under samme kam men det er ikke til å komme bort fra, enten man liker å innrømme det eller ei, at synet på hund og hundens egenverdi, er pent sagt noe variabel i miljøet..

Etter mitt syn er det tullete å bruke argumenter ‘som at de elsker det’ ( trekking) for de er avlet for det’. Vel, da må man jo  kunne forsvare f.eks hundkamper ut fra samme mal? De må jo elske det, siden de er avla for det?

At hunder som i svært mange tilfeller står på kort kjetting 24/7 ‘ elsker’ trekking er vel ikke det minste merkelig.. Det er jo stort sett eneste sjansen de har til fysisk utfoldelse og opplevelser.  Jeg undres over om trekkhunder som ble holdt som løshunder under mer normale forhold og der man mosjonerte hundene uten sele og pulk, ville ‘elske det’ like meget..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det. Men han er imot ALL bruk av dyr har han selv sagt. Å bruke en hest for å dra vogn er også utnytting av dyr pga at hesten ikke kan si ifra. Hadde en diskusjon med han med flere på fb. Så jeg tror nok han vrir og vender på ting som passer han best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnkiogBonita said:

Jeg leste det. Men han er imot ALL bruk av dyr har han selv sagt. Å bruke en hest for å dra vogn er også utnytting av dyr pga at hesten ikke kan si ifra. Hadde en diskusjon med han med flere på fb. Så jeg tror nok han vrir og vender på ting som passer han best. 

Da brukte han nok muligheten til å få publisitet rundt noe han som er ekstra viktig for han. evt så innså han at den hesten var ikke bare et engangstilfelle, men at han kanskje måtte svelge flere kameler gjennom programmet. Eller han var kanskje ikke så interessert i å være der lengre så da virket det kanskje greit å droppe ut til fordel for publisitet på dyra. Hvem vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, QUEST said:

 

Enig der. Jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv om hva jeg synes om trekkhunder. Altså trekkhunder i seg selv er jo greit, de er jo avlet opp til å ville trekke ting, slik som BC vil gjete og jakthunder jakte osv. Men det er litt hvordan de blir brukt til det. Mange fornuftige argumenter som quest nevner. Med å stå ute i kjetting mye, overavling, hardkjør osv.  Har man 50 hunder for turistkjøring den samme ruta hver dag, så tja, litt usikker om hva jeg synes.. Ett spann trenger jo 6-8 + hunder og jeg forstår at det er vanskelig å skal ha alle disse i hjemmet. Og de fleste er glade i hundene sine og tar godt vare på dem.   Men så har man jo de som ser på det som buisness og tjene penger. Det kan gå på bekostning av velferd. Og det ekstreme hardkjøret noen løp har er jo også litt bob-bob..  Så ja, er litt delt kjenner jeg :P

At dyr jobber er ingen problem, uansett type dyr. Det er litt den grensen som lett kan bikkes over, til utnyttelse, tvang, hardkjør osv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser hvor mye mine hunder elsker å kose seg inne sammen med oss, i sofaen, med nærhet, kos og oppmerksomhet, synes jeg et liv ute på kjetting høres miserabelt ut, uansett hvor mye de elsker trekkbiten. Er det sånn at det bare blir slåsskamper og kaos hvis de hadde blitt holdt løse i flokk i store innhegninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min første tanke: Så teit

Min andre tanke: Hundekjøring er ikke alltid greit, men pulk og to hunder er jo ikke akkurat mishandling

Min tredje tanke; han skulle vært med  ut og sett glade hunder som liker å trekke

 

Veganere er i mot all utnytting av dyr. Jeg finner det derfor litt merkelig at mange av dem har hund/katt selv. For det er jo også, i bunn og grunn, utnytting. Vi har dyra fordi vi ønsker det. Av egoistiske grunner. Om man skal se litt svart på det :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Orca said:

Sånn jeg ser hvor mye mine hunder elsker å kose seg inne sammen med oss, i sofaen, med nærhet, kos og oppmerksomhet, synes jeg et liv ute på kjetting høres miserabelt ut, uansett hvor mye de elsker trekkbiten. Er det sånn at det bare blir slåsskamper og kaos hvis de hadde blitt holdt løse i flokk i store innhegninger?

Snakker jeg rett fra levra, og etter min oppfatning etter noen år i miljøet, så holdes hunder på kjetting fordi det er enkelt for eier. Du trenger ikke tenke på hvilke hunder som går godt sammen, stell tar kort tid, du har god oversikt over hva hver enkelt hund spiser og hva som kommer ut uten at du må bruke litt ekstra tid for å følge med. Og det er billigere å sette opp enn å ha flere gårder.  Mange snakker om at på kjetting så har hver hund "sitt område" (mine ser nå ut til å trives sammen, og flere deler gjerne hus selv om de har hvert sitt).  

Argumentet om at man slipper slåssing på kjetting og derfor har dem der, synes jeg egentlig er dårlig. Man kan jo også ha hunder en og en oppstallet løst i hundegård om alle er så usosiale at de slåss (hvem vil ha det sånn da??).  I tillegg er det jo noen som har hundene oppstallet to og to på kjetting utenfor et dobbelt hus. Da faller argumentet om slåssing bort.

MEN- å holde hundene løse i stor flokk er ikke en god ide. TILFELLE det oppstår uenigheter, så kan det raskt eskalere. 2-3 voksne hunder sammen er bedre. 

Det skinner vel igjennom at jeg har mine løse i gårder (men de står på kjetting når vi er på tur). 

 

ups. dobbelpost. Moderator kan godt sette dem sammen. 

 

Endret av Meg
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også han her har to kaniner hjemme hos seg som han har reddet?

Uansett da så blir det litt dobbeltmoralsk å si at man ikke vil kjøre hund, men synes det er greit med hest, og det hele virker litt som om han brukte media til å fremme seg selv og sitt syn på dyrvelferd. Skal man ta det helt på spissen så burde han vel heller ikke gå med noe ull igjennom hele 71 Grader Nord og det vet jeg ikke helt altså :P

Jeg har ikke noe imot hundekjøring så lenge sporten skjer på hundenes premisser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 8.11.2018 at 1:24 PM, Meg skrev:

Snakker jeg rett fra levra, og etter min oppfatning etter noen år i miljøet, så holdes hunder på kjetting fordi det er enkelt for eier. Du trenger ikke tenke på hvilke hunder som går godt sammen, stell tar kort tid, du har god oversikt over hva hver enkelt hund spiser og hva som kommer ut uten at du må bruke litt ekstra tid for å følge med. Og det er billigere å sette opp enn å ha flere gårder.  Mange snakker om at på kjetting så har hver hund "sitt område" (mine ser nå ut til å trives sammen, og flere deler gjerne hus selv om de har hvert sitt).  

Argumentet om at man slipper slåssing på kjetting og derfor har dem der, synes jeg egentlig er dårlig. Man kan jo også ha hunder en og en oppstallet løst i hundegård om alle er så usosiale at de slåss (hvem vil ha det sånn da??).  I tillegg er det jo noen som har hundene oppstallet to og to på kjetting utenfor et dobbelt hus. Da faller argumentet om slåssing bort.

MEN- å holde hundene løse i stor flokk er ikke en god ide. TILFELLE det oppstår uenigheter, så kan det raskt eskalere. 2-3 voksne hunder sammen er bedre. 

Det skinner vel igjennom at jeg har mine løse i gårder (men de står på kjetting når vi er på tur). 

 

ups. dobbelpost. Moderator kan godt sette dem sammen. 

 

Signerer..

Samtidig, når det kommer til å ha hunder inne vs ute  har jeg en som velger selv hva han vil når vi er hjemme. Stå ute i hagen eller være inne med oss.  Han stiller seg ved verandadøra når han vil ut og banker på når han vil inn. Avhengig av vær ( Han har jo ikke hundehus ) foretrekker han forbausende ofte å være ute alene selv etter vi har vært borte fra han hele dagen :shocked:

Men når han synes det er på tide å legge seg for kvelden kommer han alltid inn.

Endret av Mud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...