Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-Stop Freemotion


emstuv
 Share

Recommended Posts

Nå som det er "super tilbud" på XXL (25%) rabatt så lurte jeg litt på denne selen.

Taiga er en SH, 16mnd, ca 30kg en røslig liten pelsdott. Siden vi bor på sørvest landet så er det ikke akkurat skiføre hver dag ila vinteren så det blir mange løpeturer.

Til de dagene vi kan stå på ski så har jeg en kombi sele fra Troll (som også skal brukes til pulk), men til løping har jeg hittil benyttet Ruffwear sin "ettellerannet" og prøvde nonstop til sporsele. Nonstop sin sporsele resulterte i en KOLS pasient (som noen tidligere sa om nonstop). Dette henger nok med at jeg bruker den korte bungee (2m) fra non-stop til jogging, da den er litt kortere er det lettere å ha kontroll rundt andre og i trafikken. Siden den er kort, så drar den nok stolpen opp i halsen...ikke bra.

Men siden det nå er tilbud på XXL, hvordan er Freemotion? Jeg ser fra produsentene sine hjemmesider at den er laget/designet på et høyere drag punkt (ref. hoftebelte/sykkel) en en tradisjonell Nomesele som er mer i skulderhøyde på hunden. Freemotion vil da flytte drag punktet på hunden til over haleroten og, slik jeg ser det, den bedre vinkel med tanke på KOLS pasient.

Det er mange om har kommentert at Freemotion er mer vinklet mot støvere/pointere med dyp kasse, stemmer dette? Har noen positiv erfaring med denne på polarhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ble KOLS-pasient på et øyeblikk. Det var ikke mange metrene vi gikk, før vi måtte snu for å bytte sele. 
Aldri før eller siden hørt så mye hveselyd fra en hund!
Skiten drar seg opp i halsen, selv når den ser ut til å sitte perfekt.
Største skuffelsen så langt i sele (siden denne faktisk SÅ helt fantastisk ut på). 
Du finner nesten garantert en pent brukt en til en enda bedre pris, enten på finn eller i ymse hundegrupper (der det selges utstyr). 
Tenker det er en grunn til at mange selger dem pent brukt, jeg ;) 
(det er ofte sånne du finner på finn.no under søkeordet "trekksele")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener troll kombisele som i nomesele med pulkfester og ikke de korte selene deres så bruk den. Den duger til både ski, sykkel og løping. Med en pinnebakdel kan du bruke den til kjetting og slikt også.?

Non stop free motion er bare en overpriset og dårligere versjon av en nomesele. Greit nok om man ikke finner nomeseler som passer og free motion gjør det, men for alle andre, bruk nomesele. I tillegg til den stive prisen og mindre bra utformingen er det store forskjeller mellom størrelsene, som gjør det vanskelig å finne en sele som passer til alle, man må ha litt flaks.og det er noen strikk på siden der som ryker og må byttes med jevne mellomrom. Pluss at å i det hele tatt ha strikk på siden der er dumt for når strikket gir etter og det blir mindre motstand nedover under brystet kontra over ryggen så går jo dela opp i halsen. Korte seler funker stort sett aldri optimalt fordi de på grunn av utforming ikke fordeler trekket godt nok fra undersiden og da sklir de opp i halsen om hunden trekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...