Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-Stop Freemotion

Recommended Posts

Nå som det er "super tilbud" på XXL (25%) rabatt så lurte jeg litt på denne selen.

Taiga er en SH, 16mnd, ca 30kg en røslig liten pelsdott. Siden vi bor på sørvest landet så er det ikke akkurat skiføre hver dag ila vinteren så det blir mange løpeturer.

Til de dagene vi kan stå på ski så har jeg en kombi sele fra Troll (som også skal brukes til pulk), men til løping har jeg hittil benyttet Ruffwear sin "ettellerannet" og prøvde nonstop til sporsele. Nonstop sin sporsele resulterte i en KOLS pasient (som noen tidligere sa om nonstop). Dette henger nok med at jeg bruker den korte bungee (2m) fra non-stop til jogging, da den er litt kortere er det lettere å ha kontroll rundt andre og i trafikken. Siden den er kort, så drar den nok stolpen opp i halsen...ikke bra.

Men siden det nå er tilbud på XXL, hvordan er Freemotion? Jeg ser fra produsentene sine hjemmesider at den er laget/designet på et høyere drag punkt (ref. hoftebelte/sykkel) en en tradisjonell Nomesele som er mer i skulderhøyde på hunden. Freemotion vil da flytte drag punktet på hunden til over haleroten og, slik jeg ser det, den bedre vinkel med tanke på KOLS pasient.

Det er mange om har kommentert at Freemotion er mer vinklet mot støvere/pointere med dyp kasse, stemmer dette? Har noen positiv erfaring med denne på polarhunder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min hund ble KOLS-pasient på et øyeblikk. Det var ikke mange metrene vi gikk, før vi måtte snu for å bytte sele. 
Aldri før eller siden hørt så mye hveselyd fra en hund!
Skiten drar seg opp i halsen, selv når den ser ut til å sitte perfekt.
Største skuffelsen så langt i sele (siden denne faktisk SÅ helt fantastisk ut på). 
Du finner nesten garantert en pent brukt en til en enda bedre pris, enten på finn eller i ymse hundegrupper (der det selges utstyr). 
Tenker det er en grunn til at mange selger dem pent brukt, jeg ;) 
(det er ofte sånne du finner på finn.no under søkeordet "trekksele")

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du mener troll kombisele som i nomesele med pulkfester og ikke de korte selene deres så bruk den. Den duger til både ski, sykkel og løping. Med en pinnebakdel kan du bruke den til kjetting og slikt også.😊

Non stop free motion er bare en overpriset og dårligere versjon av en nomesele. Greit nok om man ikke finner nomeseler som passer og free motion gjør det, men for alle andre, bruk nomesele. I tillegg til den stive prisen og mindre bra utformingen er det store forskjeller mellom størrelsene, som gjør det vanskelig å finne en sele som passer til alle, man må ha litt flaks.og det er noen strikk på siden der som ryker og må byttes med jevne mellomrom. Pluss at å i det hele tatt ha strikk på siden der er dumt for når strikket gir etter og det blir mindre motstand nedover under brystet kontra over ryggen så går jo dela opp i halsen. Korte seler funker stort sett aldri optimalt fordi de på grunn av utforming ikke fordeler trekket godt nok fra undersiden og da sklir de opp i halsen om hunden trekker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du vurdert å teste ut atopica eller apoquel? Det er noe i samme gata som kortison, men du slipper de samme kortidsbivirkningene. Da kan han kanskje stå på høyere doser uten at det påvirker matlyst/vannlatning osv. Det kan også være at de virker bedre enn kortison. Kan være verdt et forsøk, hvis dere vil prøve   Har han luftbårne allergener som husstøvmidd, pollen etc. er det også mulig å få laget en vaksine spesielt til han og det han reagerer på. Det er ganske kostbart da, men vet flere har hatt god effekt av det. Når det er sagt, så skjønner jeg godt hvis dere ikke orker mer og heller vil la han slippe. Jeg sto i deres sko for 2 år siden med min hund som hadde alvorlig allergi. Det er ikke noe enkelt valg og det er fælt å se hunden lide.
    • Haha, ja! Hun har vokst masse! Hun hadde en helt sinnsykt vekstkurve de to første månedene, men så retta det seg heldigvis ut, så hun ser ut til å bli en middels stor tispe på rundt 30 kg. Helt passe synes jeg Liker veldig godt fargen på henne jeg også, ganske lik Nemi egentlig i fargen. Cyan har mer riktig schäferkropp. Schäfer i hus igjen ja...det er for det første utrolig kjekt. Jeg merker hvor utrolig mye jeg har savnet å ha en hund å jobbe med, og en hund som VIL jobbe. Der jeg ikke må bruke tid på "tullegreier" som å få opp lekelyst osv. Hun har plenty lek og gjenstandsinteresse. ALT kan lekes med, akkurat som jeg liker. Matmotivasjonen er kanskje hakket mindre enn jeg liker, men det kan komme seg litt med alder også kanskje. Hun er matvrak, men faller for ut om jeg bruker mat når vi trener ute. Det kan jo ha noe med alder å gjøre. Hun har en del likheter med Nemi, men på den andre siden er hun veldig annerledes. Nemi var litt veik mentalt, lavt på mot og veldig myk. Cyan er stikk motsatt. Veldig selvsikker og stabil mentalt, mot vet jeg ikke helt, har ikke kommet opp i en situasjon der hun har dratt fram noe spesielt med alvor utenom i situasjoner med ressursforsvar, men det er plenty med meninger der. Hun legger ikke noe i mellom for å knurre og markere seg med tenner mot hud om hun er uenig med meg, men du hører på lyden at hun ikke mener det så hardt, mer sånn "vil ikke!". I hovedsak når det kommer til å børste pelsen. På den andre siden er hun veldig lett å samarbeide med om jeg bare jobber med henne i stedet for mot henne. Hun er ikke spesielt myk, egentlig ganske hard, men igjen, veldig samarbeidsvillig så lenge vi spiller på samme lag.  Der Nemi var usikker (folk og hunder), tar Cyan det på strak labb. Hun er utrolig fin og tilgjengelig ovenfor fremmede. Barn, voksne i alle aldere, kjønn og hudfarge er helt konge. Hun er ikke overstadig sosial, men vil gjerne at noen skal klø henne litt bak ørene. Hun vokter utrolig lite, f.eks. når det kommer noen på besøk sier hun ikke et knyst. Jeg tror det kommer av at hun er så trygg. Jeg ville dog ikke vært i skoene til en person med ekle hensikter. Jeg har tro på at det kan ligge ganske mye alvor nedi der om man trykker på de rette knappene.  Tusen takk! Det er jo noe som kommer med erfaring, og så klart ambisjoner. Jeg vil jo nå noe sted med henne. Med whipsene så gidder jeg ikke, de får gjøre det de synes er gøy og så får det bare være litt såder. Happy f.eks. løper hurramegrundt runder med leker til hun ikke gidder meg og vil IKKE gi de tilbake. Det har jeg jo hatt snart to år til å trene på, men hun løper nå like lykkelig rundt likevel   Cyan er en travel frøken. Ting skulle helst skjedd i går, og impulskontroll er vaaaaanskelig  Så at hun ikke hører etter på hva jeg sier er ikke så rart. I tillegg er verbale kommandoer mye vanskeligere for hunder å høre etter på en fysiske signaler som håndsignaler. Men jo mer man jobber med det, jo bedre blir de til å høre etter. Jeg bruker også litt tullesignaler i forbindelse med selvkontroll rundt leke, men ikke for mye, for da blir hun usikker 
    • Åh syns du er så flink til å trene og tilpasse treningen til hunden ! Jeg gir opp heller og driter i treningen. Men du, jeg kjenner til det der med å bare gjøre det hun tror er riktig og ikke egentlig høre etter.   Min blå har en god del av det. 
    • Nei dæven, her er det en som har vokst!  Kjempeflott er hun! Fin farge på henne synes jeg.   Hvordan er det å ha schäfer i hus igjen? 😃  
    • Ser heller ikke at den selen skal være så ille, om alternativet er å dra manisk hele livet i halsbånd. What @Turb said.   
  • Nylig opprettede emner