Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassemetoden - hunden vil ikke opp på kassa !


Ravensburger
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg tenkte å starte med kassemetoden men jeg har en hund som nekter å gå på kassen? Hva gjør en da? Uansett hvor jeg leser da står det at hunden tilbyr raskt det å legge beina på kassen, men ikke min.. Hun går rundt boken og prøver alt hun klarer til å unngå den. 

Jeg har prøvd med lokking og så belønne når hun har en fot på boken uten at det har hjelpt noe særlig. 

Hvor mange ganger skal jeg prøve? Vi hadde vår første økt i dag, den varte 10 - 15 min, der jeg belønnet at hun så på boken, og all oppmerksomhet på boken, men så når jeg tenkte å ta det på neste nivå da tilbyr hunden ikke noen annen atferd.. 

Jeg er helt grøn når det gjelder hundetrening og føler at jeg kommer ingen vei med henne, spesielt ikke hvis det gjelder at hun skal tilby atferd selv, med lokking, ball og godbit får jeg noe til, men med engang det er vekke da utfører hun ikke noe av det jeg har "lært" henne. 

Tar gjerne imot tips ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere bare har hatt en økt, så ville jeg ikke gitt opp enda hvertfall. Ta heller flere korte økter, bare noen få minutter hver. Fortsett å belønn for all oppmerksomhet mot kassen. Kan godt hende dere må ha flere økter før hunden begynner å trø på kassen, så bare vær tålmodig. Spesielt om hunden ikke er vandt med å tilby atferder så kan det ta litt tid. 

Kan også være en ide å begynne med noe annet å trø på kanskje? Kanskje bare en matte på bakken, som verken er glatt eller høy, om hunden synes det er ubehagelig å trå på en bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, laikamor said:

Om dere bare har hatt en økt, så ville jeg ikke gitt opp enda hvertfall. Ta heller flere korte økter, bare noen få minutter hver. Fortsett å belønn for all oppmerksomhet mot kassen. Kan godt hende dere må ha flere økter før hunden begynner å trø på kassen, så bare vær tålmodig. Spesielt om hunden ikke er vandt med å tilby atferder så kan det ta litt tid. 

Kan også være en ide å begynne med noe annet å trø på kanskje? Kanskje bare en matte på bakken, som verken er glatt eller høy, om hunden synes det er ubehagelig å trå på en bok?

Enig.  Om hunden ikke er vant med å tilby ting så tar det gjerne litt tid. I tillegg er det verdt å tenke på at noen er mer komfortable enn andre med å gå opp på ting og utforske på den måten. Min forrige og min nåværende hund er ganske forskjellige på det og han jeg har nå synes rett og slett det var ganske ekkelt og litt skummelt å gå opp på kassa i starten. Han tok det etter noen økter og synes nå det er veldig gøy, han trengte bare litt ekstra tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noe som er mindre og belønn all interesse for den. Når hunden har skjønt at det har noe med den tingen å gjøre kan du vente ut klikket og se om den vil teste å sette beinet på tingen. Når du har fått fin flyt på at hunden tråkker på tingen kan du bytte ut den med kassa. Og her tenker jeg mange små økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med andre objekter, kanskje hun synes boka er ekkel, eller glatt. Jeg pleier å gjøre labbetarget på alt mulig rart i begynnelsen, sånn at hunden har fått mye forsterkning på å stå på ting. Nå har mine vært ganske fort framme med labben når vi trener nye ting, så det går rimelig fort, men noen ting er ekle til å begynne med. Kjør korte økter, sett på alarm og tren tre til fem minutter, og ta en pause. Hunden trenger tid på å skjønne akkurat hva som utløste belønningen, og det skjer i større grad når den slapper av. Noe annet å se på: hvor vant er hunden til shaping? Blir den ofte lokket? Da er det mye vanskeligere for den å tilby atferd frivillig. Fortsett å jobbe med det, så blir det nok bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode råd! 

Jeg har en åpen og uredd hund som ikke er redd boken, eller gjenstanden men det er bare det at jeg har brukt veldig mye lokking, rett og slett fordi at jeg ikke har kunnskap til annet, jeg har ikke drevet med trening før så det er ofte vanskelig å finne alternative metoder! :)

Så hun er ikke vant til å måtte tilby atferd, så hun forstår jo ikke. Det går fremdeles på lokking på mange ting og det synes jeg er dumt, men det er vanskelig å få til noe annet føler jeg... 

Kanskje mangler jeg tålmodighet..

Det skal sies at dette er en voksen hund som jeg har hatt i et år snart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ravensburger skrev:

Tusen takk for mange gode råd! 

Jeg har en åpen og uredd hund som ikke er redd boken, eller gjenstanden men det er bare det at jeg har brukt veldig mye lokking, rett og slett fordi at jeg ikke har kunnskap til annet, jeg har ikke drevet med trening før så det er ofte vanskelig å finne alternative metoder! :)

Så hun er ikke vant til å måtte tilby atferd, så hun forstår jo ikke. Det går fremdeles på lokking på mange ting og det synes jeg er dumt, men det er vanskelig å få til noe annet føler jeg... 

Kanskje mangler jeg tålmodighet..

Det skal sies at dette er en voksen hund som jeg har hatt i et år snart. 

 

Da kan du godt finne en stor ting i starten. Jeg snudde en Gildekasse oppned når jeg startet med min voksne hund som var vandt til å bli lokket. Og ha lave kriterier, kanskje klikke for at hunden ser på kassa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Avani for svar. Jeg brukte først en plastkasse (sånn stor enn fra IKEA), uten at det skjedde noe. Så tok jeg en stor tykk bok isteden og klikket for at hun kikket på den (har jobbet med spormarkering hjemme før), så klikket jeg for at hun så lenger på den, men så etter det skjer det ingenting. 

Usikker om jeg skal ta flere økter med å klikke når hun ser på kassen, hvor lenge skal jeg være på det stadium? Etter 10 min i forgårs der jeg ventet på at hun skulle tilby noe skjedde det ingenting, hun setter seg, legger seg, går vekk og bare synes hele greie er kjedelig fordi at hun vet jo ikke hva jeg vil. Stakkar ;)

Så stirrer hun bare på meg eller godbiten... 

Fikk  råd i går om å ha to typer belønning, godbit(pølse) og så maten hennes, hvor jeg kaster maten vekk fra kassen slik at det er bevegelse i hunden, og så får hun pølse på kassen når hun ser på den.. Men igjen så er det det å få henne til å gjøre en bestemt atferd... .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kan prøve, siden hunden er vant til lokking, er å vente til den ser på kassen - markere det - og bruke belønningen til å lokke hunden opp på kassen, sånn at den får belønningen der. Da hjelper du hunden, men den tar likevel initiativet og er aktiv i treningen. Det er viktig at du er rask, da. Prøv gjerne noen ganger uten hund først for å få inn teknikken :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det @Quack foreslår med å belønne ved kassen. Klikket igjen om han dultet borti kassa mens han hentet belønning, og i løpet av to-tre korte økter skjønte han at det var et eller annet med den der kassen som ga belønning. Deretter belønnet jeg at han var borti kassen med labbene, også ble det julaften første gang han tråkket oppå (kun med én pote første gang). Han bruker fortsatt litt tid i starten før han husker at han skal oppå, men det går fortere og fortere for hver økt. Og lenger har ikke vi kommet :P

Det er cirka to uker siden aller første økt, og vi brukte nok 3-4 økter før han tråkket på kassen første gang. Enda flere før han stelte seg skikkelig oppå.

Endret av trill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...