Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til Utstilling


Tomine
 Share

Recommended Posts

Hunden min har to små cert. Hvis jeg i fremtiden da får ett nytt lite cert må jeg da gi den til nestemann?

Hunden mangler storcert. Får man storcert på alle NKk sine utstillinger?

På oversikten over alle utstillingene på Nkk sine sider står det kun storcert på noen som arrangeres av Nkk  mens på andre står det ikke storcert på. Så da må jeg kun melde på de utstillingene det står storcert på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja og nei...

Ang. småcert - raseklubbene har i løpet av året selv fått velge om de vil fortsette å ha begrepet "fullcertet" eller ikke. dvs. om hunder skal få ta imot fler cert enn det de i realiteten "trenger". Flere hundeklubber har fjernet dette f.o.m. neste år, og da skal ikke cert'et gis videre til neste mann/hund lenger.

Ang. storcert - fra og med neste år deles det ikke ut NKK-tellende cert ("stor-cert") på de utstillingene som er "Nordic" , kun de internasjonale. Unntaket er Lillestrøm, hvor det deles ut NKK-tellende cert  selv om det er en Nordic utstilling.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, patricia said:

Det deles ut nordiske cert, som teller for nordisk championat.

Nei - det er Nordic cert som gjelder for Nordic championat. Det nordiske championatet er fremdeles det at man er champion i tre forskjellige nordiske land.

Det er så tullete hele denne "Nordic"-greia, da vi allerede har en tittel som heter Nordisk champion.

På Nordic utstillingene kan det utdeles vanlige små-cert samt Nordic cert, på internasjonale utstillinger deles det ut stor-cert og CACIB. Men det er oppe i RS nå i helgen på å endre dette så det kan deles ut stor-cert på både de internasjonale og Nordic utstillingene.

Men ja - forvirringen er total... :-)

  • Like 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, SusanneL said:

Nei - det er Nordic cert som gjelder for Nordic championat. Det nordiske championatet er fremdeles det at man er champion i tre forskjellige nordiske land.

Det er så tullete hele denne "Nordic"-greia, da vi allerede har en tittel som heter Nordisk champion.

På Nordic utstillingene kan det utdeles vanlige små-cert samt Nordic cert, på internasjonale utstillinger deles det ut stor-cert og CACIB. Men det er oppe i RS nå i helgen på å endre dette så det kan deles ut stor-cert på både de internasjonale og Nordic utstillingene.

Men ja - forvirringen er total... :-)

Jeg trodde de i utgangspunktet ikke skulle dele ut nasjonale cert i det hele tatt på nordiske utstillinger? 
Og det nordiske championatet som tidligere ble infridd ved av at man CH i 3 nordiske land skal vel utfases, men i en overgangsperiode kan man bli Nord UCH etter både gammel og ny modell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Snøfrost said:

Jeg trodde de i utgangspunktet ikke skulle dele ut nasjonale cert i det hele tatt på nordiske utstillinger? 
Og det nordiske championatet som tidligere ble infridd ved av at man CH i 3 nordiske land skal vel utfases, men i en overgangsperiode kan man bli Nord UCH etter både gammel og ny modell.

Jeg vet ikke hva du mener med nasjonale cert, men slik et er pr nå er det småcert på Nordic-utstillinger (i tillegg til Nordic cert) og NKK-tellende/"stor-cert" på de internasjonale (i tillegg til CACIB). Men det er oppe på RS i dag å få endret dette, og jeg håper de endrer det allerede fra 2019 så samtlige NKK-utstillinger får NKK-tellende cert, selv om det da blir veldig mange utst. med slike... Og egentlig mener jeg at det burde være mye vanskeligere å bli champion - ikke lettere.

Rent praktisk sett har vi jo nå faktisk 4 forskjellige cert nå: det er småcert (som man får på vanlige nasjonale utstillinger arrangert av hvilkensomhelst annen klubb), NKK/store cert (fra NKK int. utstillinger), Nordic cert (på Nordic utst.) og CACIB (på internasjonale utst.). De to siste deles ut til beste hann og beste tispe (med noen unntak) - mens små- og NKK-cert deles ut til beste hund med CK som ikke er champion i Norge (veldig enkelt forklart).

Og av titler er Nordic  champion en som har fått disse Nordic cert'ene, mens en Nordisk champ. har blitt utstillingschampion på "vanlig måte" i tre av de nordiske landene. Men ja, nordisk champion-tittelen blir snart borte - så da blir hundene tittelert f.eks.: N S Dk UCh istedenfor Nord UCh.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oki. Så det er kun der det står stor cert der jeg melder på som de kan få det?

Så kun storcert på fredagen og ingen lørdag og søndag i BØ i februar?

Og ingen storcert i utstillinga for NKk i Sandefjord i begynnelsen av juni?

Har jeg skjønt det riktig? Eller er jeg helt på bærtur?

Endret av Tomine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...