Gå til innhold
Hundesonen.no

Do trening


Hatchi
 Share

Recommended Posts

Hei! :)
Jeg har en pomeranian på 4mnd, og som er veldig flink til  å tisse og bæsje ute. Vi har rutiner både med mat og tisse/bæsje turer. (spesielt etter lek, mat og søvn) Men som sagt så er han bare 4mnd enda, og uhell skjer inne av og til, og vil si det er min egen feil når uhell skjer. Vi har en stor valpegrind som han spiser og sover i, og vi har grinda åpen mange ganger, sånn at han får gå som han vil..han sier som regel ifra når han må tisse/bæsje når han er i grinda. Han sier ikke ifra hvis han er på gulvet, og jeg har slitt litt med å skjønne hvor lenge og ofte jeg må gå ute med han..elr hvor lenge burde en liten valp  på 4mnd holde seg, før jeg skal lure på om det er urinveisinfeksjon? Virker som han holder seg max 2 timer ca, og det er aboslutt max. :) 

Er det noe triks som får han til å si ifra når han må tisse? :) Han sier ifra hvis han skal bæsje ved å bjeffe på meg, men når han skal tisse..da setter han seg uten noe varsel...Vi roser med leker og godbit ute når han har tissa ute..og tørker bare bort når uhell skjer inne...Jeg vet det tar tid siden det er en liten rase, men jeg er litt engstelig at han aldri blir stueren ( pomeranian) kan være litt kjent for det. :/ 
Noe tips?? :)
 

Endret av Hatchi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Hatchi said:

Hei! :)
Jeg har en pomeranian på 4mnd, og som er veldig flink til  å tisse og bæsje ute. Vi har rutiner både med mat og tisse/bæsje turer. (spesielt etter lek, mat og søvn) Men som sagt så er han bare 4mnd enda, og uhell skjer inne av og til, og vil si det er min egen feil når uhell skjer. Vi har en stor valpegrind som han spiser og sover i, og vi har grinda åpen mange ganger, sånn at han får gå som han vil..han sier som regel ifra når han må tisse/bæsje når han er i grinda. Han sier ikke ifra hvis han er på gulvet, og jeg har slitt litt med å skjønne hvor lenge og ofte jeg må gå ute med han..elr hvor lenge burde en liten valp  på 4mnd holde seg, før jeg skal lure på om det er urinveisinfeksjon? Virker som han holder seg max 2 timer ca, og det er aboslutt max. :) 

Er det noe triks som får han til å si ifra når han må tisse? :) Han sier ifra hvis han skal bæsje ved å bjeffe på meg, men når han skal tisse..da setter han seg uten noe varsel...Vi roser med leker og godbit ute når han har tissa ute..og tørker bare bort når uhell skjer inne...Jeg vet det tar tid siden det er en liten rase, men jeg er litt engstelig at han aldri blir stueren ( pomeranian) kan være litt kjent for det. :/ 
Noe tips?? :)
 

Du kan få iallefall trøste deg med at du absolutt ikke har det verste tilfellet av 4 mnd valp uansett rase så det tror jeg ikke er noe å bekymre seg for. Hadde vell vært mer bekymret om hunden rett ognslett vær urenslig og ikke hadde hatt noen sperrer på å gjøre fra seg akkurat det den sover/spiser/oppholder seg. Min på snart 6 mnd har egentlig relativt nylig begynt å holde flere timer som en regel heller enn unntaket. Nå er vi sjeldent ute oftere enn det, men er hun våken og aktiv og kanskje har drukket mye etter tur/mat så må vi ut oftere, kanskje etter bare en halvtime. Ofte er det små signaler man kan plukke opp. Om jeg er det minste usikker på om det er tid for å gå på do av en eller annen årsak så pusher jeg ikke grenser om jeg synes hunden blir litt rar, vandrer litt hvileløst rundt, urolig, tråkker litt i ring, går mot døra, eller et kjapt gløtt mot døra kanskje eller står å stirrer på meg uten noen annen åpen bar årsak eller hva som helst, da går vi bare ut. Så poenget er at du må se an gjennom dagen. Noen ganger holder den kanskje i 2 timer, andre ganger må.du kanskje ut etter en halvtime.

De valpene jeg har hatt fra 8 uker har jeg brukt å legge absorberende pads ved døren til. Dobbel effekt, de trekker mot døren når de må på do(=signal til meg) og får man det ikke med seg så slipper man søl. Men ellers har jeg og berget godt på små signaler og opplever jo etter hvert at hunden og lærer hva som fungerer for å.bli sluppet ut og da kanskje gir tydeligere og mer beviste tegn. Evt har det kommet etterhvert som hunden også i noen tilfeller kanskje merker noe misnøye ved uhell som jeg synes var ekstra unødvendig, selv om jeg ikke tar hundene mine for å tisse inne. Men da kommer gjerne og en litt større motivasjon og forståelse for at man ikke tisser inne og da holder seg eller gir uttrykk for at man har et behov når behovet kommer. Dette er jo uansett snakk om hunder som er godt i gang med renslighetstrening og er en del mer modne enn bittesmå valper som bare tisser der de står liksom.

Ellers vet jeg ikke helt hvordan man lærer inn at de skal si ifra, ingen av mine har gjort det noe særlig bevist før senere, som nevnt over. Kanskje fra rundt den alderen dine er i nå. Og det tenker jeg er fordi de har blitt sluppet ut bes behov stort sett, og skjønner at det er bra å tisse ute, men samtidig ikke helt forstår at det er feil å tisse inne liksom. Du kan jo evt prøve noe triksetrening med å lære hunden å ringe i en bjelle på døra feks eller noe slikt ?

Edit: eller jo, ellers må.man jo begrense dem til områder man vet de ikke vil gjøre fra seg på, eller ha dem så nært at man får med seg hva de gjør og tenker, og man må følge med da selvsagt. Eller være litt rigid på ro inne så man lettere ser når noe er i gjerdet. Men som sagt, høres ikke ut som du har noe spesielt dårlig utgangspunkt altså?

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...