Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk/svensk Lapphund (far finsk mor svensk)


Petteraas
 Share

Recommended Posts

Hei. Har tenkt lenge på å skaffe meg hund og har nå valgt en 8 ukers valp som jeg henter 18/11 tispe.

Noen som har erfaring med denne "blandingen" ? 

Har lest masse om rasen og er sikker på at dette er et riktig valg, lurer bare på om det er noen her som kjenner til noe jeg bør være ekstra oppmerksom på i og med finsk far og svensk mor 

Endret av Petteraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de blandet rasene? Sånn i forhold til egenskaper så er det jo ikke noe problem å blande, de er samme rasetype og ingen veldig motsettende egenskaper. Men jeg ville ihvertfall hatt en god grunn til å bruke to renrasede hunder i en slik blanding uansett. Om de er gode individer burde de jo heller være brukt til å føre rasen videre med stamtavler.

Jeg ville ha sjekket alt som bør sjekkes av helsestatus på begge rasene. Er foreldrene sjekket? Har de stamtavle, så du eventuelt kan sjekke helsetester også bakover i slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bare sjekke om foreldrene er sykdomsfrie, men evt deres søsken og foreldre igjen. Det hjelper ikke om de er friske om hele stamtavlen er full av sykdom. ;)

Jeg tror ikke det er noe bestemt du bør sjekke i forbindelse med at det er en blanding, men sjekk minst like nøye de tingene man vanligvis ville sjekket hos renrasede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...