Gå til innhold
Hundesonen.no

Første løpetid?


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 6 måneder gammel tispe, som i dag har oppført seg litt rart. Kan det være første løpetid som er i gang?

Hun har luktet godt for hannhunder i noen dager nå, og flere har spurt meg om hun har løpetid på grunn av måten hundene deres reagerer på.

I dag har hun også begynt å ake seg rundt på gulvet, og det ser ut til å komme en slags blank væske på gulvet, men i veldig små mengder. Kjente på henne bak, og det virker som hun har hovnet opp.

Ingen forandret adferd og ingen blod. Eneste er at hun virker som det er litt ubehagelig nedentil. Hvis det er løpetid, hvor lang tid har jeg på å kjøpe tispetruse vil dere anslå? Er lite keen på blod i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Hvis hun aker, så kan det være at hun sliter med analkjertlene (noe som lukter mindre godt, og som andre hunder også gjerne kan finne interessant). 
 

Det kan det absolutt være! Når er det vanlig at disse må tømmes første gang? Men selv om andre hunder finner det interessant, så er det kanskje ikke noe som får dem til å jukke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress kan få hunder til å jukke, både på hanner og tisper. Enkelte tisper lukter godt for mange hannhunder hele tiden. Det kan selvfølgelig også være blankt løp (uten blod). 
Det er i utgangspunktet meningen at hunder skal tømme analkjertlene selv, men ikke alle gjør det.
Om hunden blir for løs i avføringen vil det ikke være noe hjelp i den til å få klemt ut analkjertelvæske. 
Det finnes andre grunner også. 
Om hun virker "øm" og reagerer på at du tar på henne bak (i området rundt halen), så kan det være greit å få en veterinær til å sjekke om hun har tette analkjertler (om det er betent etc.)
Har aldri hatt hund med sånne plager selv, men vet av noen som har vært så plaga at de har operert til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var løpetid! Jeg kjøpte tispetruse i går bare for sikkerhets skyld, og i går kveld kom det flere blodflekker på gulvet. Da var det på med tispetrusa. Det går heldigvis veldig fint, og hun enser ikke at hun har den på. Da kan hun fortsatt være i sofaen og senga, hurra!

Ellers er hun ganske dårlig til å vaske seg, dessverre. Da må jo jeg hjelpe, og jeg føler ikke det bidrar til at hun skjønner at hun må gjøre det selv - heller motsatt. Jeg prøver å dytte ansiktet hennes oppi der, men da bare snuser hun liksom. Snodig og urenslig valp jeg har fått ?

FF35A36C-4AEC-4DC6-ACC7-F9776D5D474F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Det kan endre seg stort til neste gang. Første løpetid her var grusomt! Hun ryddet ikke etter seg i det hele tatt, jeg vasket gulv tre ganger per dag. Neste løpetid var helt noe annet, nesten ikke noe søl i det hele tatt. Så ikke mist motet ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mira2.0 skrev:

Det kan endre seg stort til neste gang. Første løpetid her var grusomt! Hun ryddet ikke etter seg i det hele tatt, jeg vasket gulv tre ganger per dag. Neste løpetid var helt noe annet, nesten ikke noe søl i det hele tatt. Så ikke mist motet ennå :)

Får håpe det! Hun er jo ung ennå, så håper det er valpetidens uansvarlighet :-) Forøvrig gjør det ikke så mye når hun godtar trusa da. Da blir det jo ingen søl uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sunnivamb skrev:

Det var løpetid! Jeg kjøpte tispetruse i går bare for sikkerhets skyld, og i går kveld kom det flere blodflekker på gulvet. Da var det på med tispetrusa. Det går heldigvis veldig fint, og hun enser ikke at hun har den på. Da kan hun fortsatt være i sofaen og senga, hurra!

Ellers er hun ganske dårlig til å vaske seg, dessverre. Da må jo jeg hjelpe, og jeg føler ikke det bidrar til at hun skjønner at hun må gjøre det selv - heller motsatt. Jeg prøver å dytte ansiktet hennes oppi der, men da bare snuser hun liksom. Snodig og urenslig valp jeg har fått ?

FF35A36C-4AEC-4DC6-ACC7-F9776D5D474F.jpeg

Jeg vet ikke hva du tenker ang trusa, men hvis det er meningen at hun skal ha den på stort sett hele tiden, så hjelper ikke det på rensligheten desverre...jeg føler også at jeg «stenger» inne alle bakterier med trusa, men det er kanskje bare jeg som er hysterisk? dere må jo finne ut hva som passer best for dere, men vi har gode erfaringer med å dekke til sofa med gamle laken og tepper under løpetiden så hun kan få gå uten truse? på natten er den på siden hun sover i senga med oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kaisen skrev:

Jeg vet ikke hva du tenker ang trusa, men hvis det er meningen at hun skal ha den på stort sett hele tiden, så hjelper ikke det på rensligheten desverre...jeg føler også at jeg «stenger» inne alle bakterier med trusa, men det er kanskje bare jeg som er hysterisk? dere må jo finne ut hva som passer best for dere, men vi har gode erfaringer med å dekke til sofa med gamle laken og tepper under løpetiden så hun kan få gå uten truse? på natten er den på siden hun sover i senga med oss.

Hmm, ja, er jo enig i at det blir litt tett med truse. Men samtidig får hun jo mye luft hver gang hun er ute. Tror ikke jeg orker at hun skal gå å dryppe inne, så blir nok til at hun bruker trusa hele tiden inne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en av den trusa der til tispa mi. Den er for bred og stram til at hun klarer å vaske seg med den på. Men med de andre trusene (selvsydd og et par fra LykkeLita) klarer hun fint å dytte til side for å vaske seg selv med trusene på. Disse er smalere under og med strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunnivamb skrev:

Hmm, ja, er jo enig i at det blir litt tett med truse. Men samtidig får hun jo mye luft hver gang hun er ute. Tror ikke jeg orker at hun skal gå å dryppe inne, så blir nok til at hun bruker trusa hele tiden inne ?

Jeg tror ikke det er heldig at tisper går med truse på i lengre tid. Det blir fuktig og varmt = rene veksthuset for bakterier. jeg går utfra at hunden ikke er ute i timevis pr.dag?  Men..hvis man ikke takler løpetid, hvorfor kjøpe tispe da? Det kan da  ikke være noen overraskelse at tisper får løpetid? Det er veldig varierende hvor mye tisper blør og hvor mye de vasker seg. De er ikke hvrken snodige eller ‘urenslige’ av den grunn. Det er dyr vi snakker om, ikke mennesker.. Jeg har flere tisper og det blir flekker både på gulv og i møbler når det er løpetid men heldigvis har jeg både vaskemaskin og gulvmopp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel truse når mine tisper har løpetid, og det går veldig fint. Viktig å bytte innlegg ofte og å ha flere truser å bytte mellom, slik at du får vasket de ofte. Jeg vasker mine på 60 grader. Tispene aksepterer trusen rimelig greit. Jeg misstenker dog at truse på minstefrøkna er lost case om hun får løpetid i nærmeste framtid da. Hun er et lite troll :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, QUEST skrev:

Jeg tror ikke det er heldig at tisper går med truse på i lengre tid. Det blir fuktig og varmt = rene veksthuset for bakterier. jeg går utfra at hunden ikke er ute i timevis pr.dag?  Men..hvis man ikke takler løpetid, hvorfor kjøpe tispe da? Det kan da  ikke være noen overraskelse at tisper får løpetid? Det er veldig varierende hvor mye tisper blør og hvor mye de vasker seg. De er ikke hvrken snodige eller ‘urenslige’ av den grunn. Det er dyr vi snakker om, ikke mennesker.. Jeg har flere tisper og det blir flekker både på gulv og i møbler når det er løpetid men heldigvis har jeg både vaskemaskin og gulvmopp..

Wow. Så du tenker at eneste måten å takle løpetid på er din måte?

Hadde jeg fått en hannhund ville jeg heller ikke latt den gå å markere inne, selv om den ville hatt behov for det i puberteten.

Tenker det viktigste er at hun er frisk og at hun aksepterer trusa. Og tror faktisk hun hadde hatt mer vondt av ikke å være i senga på tre uker, enn å gå med truse når hun er inne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av av at de blir mindre opptatt av å holde rent hvis de bruker truse. Min har aldri brukt truse og er supernøye med renholdet, og jeg kan telle på én hånd de bloddråpene jeg finner etter henne hver løpetid. Men det varierer sikkert en del hvor mye de blør også, jeg passet en tispe en gang som blødde så mye at det dryppet av henne non-stop. Jeg prøvde først å la henne gå truseløs, men da så leiligheta ut som et slaktehus... Da begynner det å bli litt i overkant av hva man kan forvente at en hundeeier skal takle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, skift innlegg og vask trusa nokså ofte. Vi har gått litt frem og tilbake, brukte ikke truse første gangen hun hadde løpetid hos oss (vi fikk henne da hun var 5,5 år og hun hadde brukt truse hver gang frem til da) og jeg synes hun faktisk ble bedre til å vaske seg neste gang. Vi startet sist med å bruke truse hele dagen, men merket at hun ikke var så fornøyd med det og at hun ikke kom ordentlig til for å vaske seg (i den trusa vi har). Vi gikk over til truse på kvelden (og når vi var på besøk hos andre), pledd i sofa og trusa av ellers. Det funket også fint. Hun drypper bittelitt på gulvet, men langt mindre enn forrige runde. Hun er vel omtrent på samme størrelse som din hund - men mengden blod kan sikkert variere en del allikevel.

Hva angår bakterier og sånt? Ja, selvfølgelig. Det blir nesten like klamt og innestengt som for mennesker. Det løser man med å skifte truseinnlegg, vaske trusa og at de får noen timer uten når de er ute. Så lenge man bistår med rensligheten kan jeg ikke helt se det store problemet med truse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker truse på mine, alle tre tispene jeg har/har hatt har dryppet konstant og blør forholdsvis mye. Nå bor vi i tillegg i hus med vegg-til-vegg-teppe i nesten samtlige rom, vi har hvit sofa og nye madrasser, så uaktuelt med drypping overalt. De tar slett ingen skade av trusa si, de :) 

Jeg bruker stenge av et område det er greit å ‘grise’ litt i, så kan de være der noen timer om dagen hvis vi er lite ute (altså, ikke tilbringer dagen hos sau, i skogen eller sådan) og ellers uten trusen. Eventuelt er dem mye ute sammen med den andre tispa i hus. Skifter innlegg og har et par truser å bytte på så det er enkelt å vaske. 

Mine vasker seg gjerne inni trusa, men jeg har ikke like brede som den avbildet her. De vasker seg dog ikke nok i løpet av dagen og natten til at jeg orker la dem gå uten :lol: 

Endret av maysofie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sunnivamb skrev:

Wow. Så du tenker at eneste måten å takle løpetid på er din måte?

Hadde jeg fått en hannhund ville jeg heller ikke latt den gå å markere inne, selv om den ville hatt behov for det i puberteten.

Tenker det viktigste er at hun er frisk og at hun aksepterer trusa. Og tror faktisk hun hadde hatt mer vondt av ikke å være i senga på tre uker, enn å gå med truse når hun er inne.

Jupp, selvsagt, ‘ min’  måte er den eneste riktige..:sleep: Jeg ønsker heller ikke at hannhundene skal markere inne, uansett alder men de gjør det lell. Det jeg IKKE gjør er  å pakke dem i bur eller la dem gå med bellybånd dog.. ( begge deler burde være forbudt, for den del) Jeg har bl.a  raser som er kjent for å markere inne. Så da tenker jeg at hadde jeg vært hysterisk i så måte, så burde jeg la være å skaffe slike raser, istedenfor å la det gå ut over bikkjene..På samme måte som folk med helhvite  møbler som de er hysterisk redd for skal få flekker, burde la være å skaffe seg hverken hund eller barn, av hensyn til de nevnte parter. Tåler man ikke litt gris, med påfølgende vasking, så sats på pyntefigurer istedet, de griser ikke. 

‘Aksepterer trusa’..finnes plenty med hunder som tilsynelatende ‘aksepterer’ å ligge i bur, store deler av dagen. Det betyr ikke at de har det bra dog, på noen som helst måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jupp, selvsagt, ‘ min’  måte er den eneste riktige..:sleep: Jeg ønsker heller ikke at hannhundene skal markere inne, uansett alder men de gjør det lell. Det jeg IKKE gjør er  å pakke dem i bur eller la dem gå med bellybånd dog.. ( begge deler burde være forbudt, for den del) Jeg har bl.a  raser som er kjent for å markere inne. Så da tenker jeg at hadde jeg vært hysterisk i så måte, så burde jeg la være å skaffe slike raser, istedenfor å la det gå ut over bikkjene..På samme måte som folk med helhvite  møbler som de er hysterisk redd for skal få flekker, burde la være å skaffe seg hverken hund eller barn, av hensyn til de nevnte parter. Tåler man ikke litt gris, med påfølgende vasking, så sats på pyntefigurer istedet, de griser ikke. 

‘Aksepterer trusa’..finnes plenty med hunder som tilsynelatende ‘aksepterer’ å ligge i bur, store deler av dagen. Det betyr ikke at de har det bra dog, på noen som helst måte. 

Det finnes mye mellom dyreplageri og det som er det aller beste for hunden. Som dyreeiere må vi tilpasse oss til dyra, men det er også en realitet at dyra må tilpasses hjemmet. 

Utrolig lite konstruktive kommentarer du kommer med. Er ikke vits å kommentere når du tydeligvis ikke har noe tips å komme med, men heller vil påpeke at jeg ikke burde ha dyr. Man er da voksen og bør klare å holde ting saklig.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunnivamb skrev:

Det finnes mye mellom dyreplageri og det som er det aller beste for hunden. Som dyreeiere må vi tilpasse oss til dyra, men det er også en realitet at dyra må tilpasses hjemmet. 

Utrolig lite konstruktive kommentarer du kommer med. Er ikke vits å kommentere når du tydeligvis ikke har noe tips å komme med, men heller vil påpeke at jeg ikke burde ha dyr. Man er da voksen og bør klare å holde ting saklig.

 

Jeg kan ikke gjøre noe med at du ikke liker at jeg påpeker at det neppe er optimalt på noe sett, å kle på en løpsk tispe et ‘korsett’ som både må forventes å optimalisere bakterievekst og hindre hubden i å utføre normal adferd. 

Forskjellen på dyreeiere og dyra deres er relativt stor..Som dyreeier bestemmer man seg som regel helt selv for å gå til anskaffelse av dyr, dyrene har ingenting de skulle sagt eller har noen innvirkning på hvor de havner og hva slags mennesker de havner hos. Det kan man jo tenke over en gang i blandt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg kan ikke gjøre noe med at du ikke liker at jeg påpeker at det neppe er optimalt på noe sett, å kle på en løpsk tispe et ‘korsett’ som både må forventes å optimalisere bakterievekst og hindre hubden i å utføre normal adferd. 

Forskjellen på dyreeiere og dyra deres er relativt stor..Som dyreeier bestemmer man seg som regel helt selv for å gå til anskaffelse av dyr, dyrene har ingenting de skulle sagt eller har noen innvirkning på hvor de havner og hva slags mennesker de havner hos. Det kan man jo tenke over en gang i blandt.. 

Du kan øve deg på konstruktive tilbakemeldinger, der du sier synspunktet ditt om at tispetruse ikke er optimalt for tisper grunnet hygiene, uten å kalle meg dyreplager eller at jeg ikke bør ha dyr. Du kan også tenke at folk er forskjellige og har ulike utgangspunkt for dyrehold. Det betyr ikke at dyrene har det fælt, men at de trenes til å forholde seg ulike rammer i hjemmet. 

Jeg har selvsagt tatt dette med hygiene i betraktning, og er selvsagt spent på om hun får utfordringer med sopp eller andre typer infeksjoner. Gjør hun det må jeg jo selvsagt ha en annen løsning, men da vil det nok for min del innebære at hun ikke får være i sofaen og senga - noe jeg tror blir forvirrende for henne. Av de som faktisk har konstruktive kommentarer her ser jeg at flere, som meg, bruker truse på sine og har positive erfaringer. Fra dem tar jeg med meg at jeg skal kjøpe et par truser til, slik jeg kan skifte hver dag.

Du står selvfølgelig fritt til å komme med kjipe kommentarer der du vil, men hvis du faktisk ønsker at folk skal bedre dyreholdet sitt lønner det seg å si ting på en ordentlig måte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunnivamb skrev:

Du kan øve deg på konstruktive tilbakemeldinger, der du sier synspunktet ditt om at tispetruse ikke er optimalt for tisper grunnet hygiene, uten å kalle meg dyreplager eller at jeg ikke bør ha dyr. Du kan også tenke at folk er forskjellige og har ulike utgangspunkt for dyrehold. Det betyr ikke at dyrene har det fælt, men at de trenes til å forholde seg ulike rammer i hjemmet. 

Jeg har selvsagt tatt dette med hygiene i betraktning, og er selvsagt spent på om hun får utfordringer med sopp eller andre typer infeksjoner. Gjør hun det må jeg jo selvsagt ha en annen løsning, men da vil det nok for min del innebære at hun ikke får være i sofaen og senga - noe jeg tror blir forvirrende for henne. Av de som faktisk har konstruktive kommentarer her ser jeg at flere, som meg, bruker truse på sine og har positive erfaringer. Fra dem tar jeg med meg at jeg skal kjøpe et par truser til, slik jeg kan skifte hver dag.

Du står selvfølgelig fritt til å komme med kjipe kommentarer der du vil, men hvis du faktisk ønsker at folk skal bedre dyreholdet sitt lønner det seg å si ting på en ordentlig måte.

Jeg har allerede gitt ‘tilbakemelding’ på hvorfor jeg ikke har noen tro på å bruke tispetruser, bellybånd eller bur.. Alle de nevnte ting har folk massevis av ‘positive’ erfaringer med.. Hadde man kunnet spørre dyrene, så hadde de nok antagelig ikke vært like positive til disse forordningene..

Forøvrig har jeg ikke kalt deg dyreplager, så vidt jeg kan huske.. ;) Jepp, folk har ulike utgangspunkt for sitt dyrehold og uten noen som helst tvil, en hel del burde IKKE hatt dyr. Vennligst legg merke til at jeg ikke skrev at det  gjaldt deg spesifikt, det er en generell betraktning. 

Angående ‘kjipe’ kommentarer..med erfaring fra ikke så helt få diskusjoner om dyrehold, ikke minst burbruk så har jeg begynt å gi opp konstruktive kommentarer, da brukerne som oftest blånekter å se  annet enn de kommentarene som støtter deres synspunkt.. Men igjen, helt generelt, så er jeg enig  i at konstuktive kommentarer burde være veien å gå..sånn i teorien i alle fall..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan gjerne kalle meg dyreplager for at jentene mine går med et klesplagg cirka en halv dag i cirka to uker hver 6.-7. måned :P 

Det går forøvrig ann å ha hvite møbler og matter, uten å være hysterisk for flekker og skitt. Jeg har per tiden 4 mellomstore hunder av røyteraser som er aktive i skog, gjørme og håndtering av sau, som alle ligger i sofaen og senger, vi lider ikke av det. Vi vasker vårt hvite sofatrekk titt og stadig, der ligger i tillegg tepper til hundene som vaskes oftere i den. Det sagt, så tar jeg sand, rester av eventuell saueskitt osv. over blodflekker i møblene - både fordi jeg syntes løpetid er hakket eklere å sette seg på, men også fordi om tispene mine ikke vasker godt nok, så går hannhunden over med slevja si, og da burde sofaen henges til tørk og gulvet omgjøres til hockeybane.

På den annen side, hvor mange har erfart infeksjon som følge av bruk av tispetruse? Og da i hvor mange tilfeller kontra hvor mange hunder som bruker truse hvor mange dager? Til forskjell fra oss mennesker, som også bruker innlegg, tamponger, kopper ol., har hundene mulighet til å rengjøre seg selv når de vil, selv med truse på. Innlegg byttes, hunden får den av når den må luftes, ergo får man fulgt med hva som skjer i trusa. Jeg tror dette er meget oppspilt, såfremst man er fornuftig i bruken av tispetruse.

Jeg er bare glad jeg ikke har 2 jenter av 60kg hund som blør tilsvarende mengde som mine på 15kg. Hver løpetid skulle jeg ønsket at de var 2-5kg, for det er vitterlig forskjell på en liten hund kontra flere større, og ikke minst fra hund til hund :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte å oppdatere her litt om hvordan det går! 

Løpetid er intenst og slitsomt for både eier og hund, men vi satser på den er over snart. Hun har hatt løpetid i to uker nå. Den første uka merket vi ikke noe spesielt til det, med unntak av at hun blødde. Denne uka har det vært noe helt annet! Ut hver halvtime for å markere og se seg om. Og om hun ikke kommer seg ut tisser hun innendørs. Tror hun har fått svakere lukkemusklatur av at tissen hennes hovner sånn opp, og ettersom hun bare er 6 måneder har hun jo ikke den beste blærekapasiteten heller. Men hun har faktisk klart å holde seg når vi er på jobb, og på natta går det også fint. Så det er bra!

Det er utrolig spennende å se hvordan hun drives av instinkter, og jeg er spent på å se om hun får endret noe adferd i etterkant av løpetiden. 

Inne bruker hun stort sett truse, men ikke når vi er på jobb - da er hun på badet (litt enklere å vaske der). Vi tar den også av innimellom når hun har brukt den lenge, og stenger oss inn på et litt mindre område. Også går hun jo uten ute. Alt går fint på den fronten, ingen infeksjon. Har skjedd et par ganger at hun tisser seg ut i trusa da... da er det veldig grisete! Så da blir både hund og truse vasket godt.

Satser på at hun er ferdig om en ukes tid, og at det framover kommer til å dabbe litt av med alle hormonene og markeringsbehov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...