Gå til innhold
Hundesonen.no

Å anbefale eller fraråde oppdrettere


Shokata
 Share

Recommended Posts

Jeg velger å legge denne posten i debattkjelleren nettopp fordi emnet oppleves utrolig ømtålig, og jeg ønsker å kunne diskutere temaet uten at man skal måtte "gå rundt grøten" i for stor grad. 

Jeg har kommet dit at jeg synes det er vel så vanskelig å skulle anbefale en oppdretter som å fraråde.
Å anbefale noen fordi man selv har vært fornøyd med et individ, er noe jeg selv har gjort, og som jeg ser mange gjør uten å blunke. 
I ettertid har jeg i enkelte tilfeller blitt sittende og føle meg som tidenes verste tulling, som har bidratt til at noen har fått en lei opplevelse. 
Å fraråde er dessverre fryktelig vanskelig, og grunnene til det er flere. En er at man ikke skal "baksnakke", og om det kommer ut at man har advart noen, så kan det smelle tilbake, på forskjellige måter. En annen er at det er ansett som ganske ufint å uttale seg negativt om oppdrettere (med mindre det dreier seg om blandingsavl, for da er det fritt frem). 
Det er litt i samme gata som å si noe negativt om veterinærer, på en måte. 
Dette gjør det igrunn ganske vanskelig, fordi man da aldri kan si noe som oppfattes negativt, mens det er helt innafor å skamrose noen. 
Er det rett og riktig? 
Eller finnes det ok måter å formidle på, uten at man sverter unødig og oppleves som en "ryktespreder"?
Noen som har gjort seg noen tanker om dette?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er folk jeg kjenner, sier jeg det jeg mener om en oppdretter, uansett om det er positivt eller negativt. Jeg prøver å være objektiv da, og ikke la mine følelser bestemme hva jeg synes. Er det på internett, eller folk jeg kjenner mindre godt, er jeg mer forsiktig med å uttale meg. Jeg synes det kan være vanskelig å anbefale oppdrettere, fordi det er så mye som skal stemme - som kjemien mellom oppdretter og valpekjøper. Om det er en oppdretter som jeg vet har mye grums på linjene og ikke sier noe om det, kan jeg «advare» folk som er interessert i valp fra vedkommende. Likevel, jeg foretrekker å være forsiktig, og ikke prøve å pushe min mening over på andre. Jeg er definitivt enig i at det kan være vanskelig å vite hva som er «innafor» og hvordan det kan påvirke i ettertid... men jeg synes man bør kunne si til folk man kjenner som spør om meningen din om man har problemer med en oppdretter. Det skal ikke være mobbing, selvfølgelig, og ikke noe jeg ville lagt ut på internett. Oppdrettere er jo også bare vanlige mennesker, å være oppdretter er jo (for de fleste) en hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å formulere meg mer i retning av "sjekk gjerne den og den, og se om de tilfredsstiller dine ønsker ifht holdninger etc" enn å direkte anbefale. 
Å fraråde, eller snakke om erfaringer på godt og vondt er overhodet ikke vanskelig med de man kjenner. Det er derimot veldig vanskelig å finne rette ordene når mer fremmede mennesker spør etter anbefalinger og eventuelle frarådinger (og nettopp det er vel egentlig "problemstillinga")

Endret av Shokata
Endret fordi jeg driver og gjentar meg selv...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vell om du tenker offentlig eller privat da? Privat til folk jeg kjenner sier jeg akkurat hva jeg synes, om de spør, dog bruker jeg å trå litt forsiktig ifht alt jeg evt ikke kan bevise. Det som evt er inntrykk eller magefølelse eller noe jeg tror passer jeg på å si at er nettopp det og at jeg ikke vet helt sikkert. Og så lenge man holder seg til sannhet og ikke driver noen svertekampanje får man tåle at det i verste fall når oppdretter selv. Jeg hverken anbefaler eller fraråder oppdretter på bakgrunn av at jeg har hatt eller kjent et eller et fåtall individer derfra som enten er tilsynelatende bra eller dårlig. Holder meg til helhet, helse, intensjoner, kompetanse, mentalitet, hvordan de er til sine valpekjøpere og slikt. 

Offentlig så tar jeg helst alt slikt bare på pm om noen spør. Iallefall om det er fraråding. Om det likevel skulle oppstå en diskusjon, la oss si fordi noen har spurt hva synes du om oppdretter x eller ville du kjøpt hund her? Da kan jeg godt svare, også i negativ forstand, men da tenker jeg at man holder seg til fakta, feks; nei, der ville ikke jeg kjøpt fordi de har høy forekomst av HD. Også kan man passe tonen sin litt. 

Det er ikke nedsettende, det er stating av fakta. Resultater som ligger tilgjengelig for allmennheten og ikke er noen hemmelighet. Man kan dele personlige oppfatninger og strengt tatt, men her og greit å passe tonen. Trenger ikke å overdrive eller bruke stygge ord eller navnekalling, og få godt frem at dette bare er ditt inntrykk uten å ha en insinuerende undertone.

Edit. Holder samme tone på pm altså, om det var noen tvil om det. Bare synes det er unødvendig å dra frem sånt i en diskusjon om ikke navnet er nevnt allerede, før da blir det gjerne diskusjon rundt noen som ikke er der og kan svare for seg. Og det er jo ikke bare det jeg sier evt, flere kan jo hive seg på den diskusjonen og ha litt dårligere filter enn meg feks. 

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke verken anbefale eller fraråde oppdrettere. Pleier å anbefale folk som spør meg å lese RAS og raseutvalget sine anbefalinger rundt avl og så se om de aktuelle oppdretterne følger anbefalingene. Det er det mange oppdrettere som ikke gjør, så jeg fraråder jo indirekte der da.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Offentlig kunne det ikke ramla meg inn å skrive eller si noe negativt. På en måte kunne det nesten vært "morsomt" å gjøre en gang, dog kun faktabasert (med ting som kan dokumenteres). Det er bare det at jeg tror at selv noe sånt ville blitt dårlig mottatt, nettopp fordi jeg føler at man alltid skal skjerme... 
"La oss skjerme de som kjører på med mer enn 5 kull, og de som parer på flere løp enn lovlig etter hverandre" etc etc.

Man kan gjerne si det i det skjulte, men aldri offentlig, er min følelse. 
Og så føles det også unaturlig å fortelle noe til fremmede som feks spør i en tråd et sted. Å sende pm med info. 
Jeg hadde selv satt pris på det, men setter folk flest egentlig pris på det?
Det er liksom snakk om at alle må sjekke sånn og slik, og mye KAN man sjekke. En del andre ting får man dessverre alltid vite for seint. 
Og jeg tror at det av og til er fordi det er en uskreven lov om å ikke "sladre". 

Endret av Shokata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shokata said:

@Malamuten Offentlig kunne det ikke ramla meg inn å skrive eller si noe negativt. På en måte kunne det nesten vært "morsomt" å gjøre en gang, dog kun faktabasert (med ting som kan dokumenteres). Det er bare det at jeg tror at selv noe sånt ville blitt dårlig mottatt, nettopp fordi jeg føler at man alltid skal skjerme... 
"La oss skjerme de som kjører på med mer enn 5 kull, og de som parer på flere løp enn lovlig etter hverandre" etc etc.

Man kan gjerne si det i det skjulte, men aldri offentlig, er min følelse. 
Og så føles det også unaturlig å fortelle noe til fremmede som feks spør i en tråd et sted. Å sende pm med info. 
Jeg hadde selv satt pris på det, men setter folk flest egentlig pris på det?
Det er liksom snakk om at alle må sjekke sånn og slik, og mye KAN man sjekke. En del andre ting får man dessverre alltid vite for seint. 
Og jeg tror at det av og til er fordi det er en uskreven lov om å ikke "sladre". 

Jeg kan ikke si jeg har disse inntrykkene altså. De gruppene jeg leser i blir slikt stort sett slaktet. Altså ikke tips eller diskusjonen, men folk som driver rovdrift eller åpenbart ikke har mye hensyn til helse osv osv. Men de det gjelder vil jo antagelig ikke sette pris på det. Dem om det. 

Folk som spør om råd regner jeg med setter pris på å få råd? Hmm, tja, problemet er jo at det man ikke kan sjekke er vanskelig å bevise. Før seg selv og for andre. En ting er om jeg vet førstehånds at det er allergi på linjene feks, men om noen bare har sagt det til meg, selv om det er noen jeg stoler på, så er det vanskeligere med en gang. For er det feil så er det jo ikke helt bra, og det kan jo være en misforståelse eller noe, trenger ikke å være at den jeg hørte det av har løyet til meg heller. 

Synes ikke det virker unaturlig å svare folk som spor heller. Tvert imot ganske viktig tenker jeg, både for de som er uerfarne og vil ha hjelp og for rasen del så får man styrt kjøpere i retning de seriøse og støttet den avlen heller enn motsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at istede for å anbefale eller fraråde så kan man si feks "denne oppdretteren fokuserer på det og det, mens denne fokuser mer på dette og ikke så mye på det." Og så kan man si hva man har god erfaring med selv, men understreke at man aldri har noe garanti ved kjøp av hund uansett? Men er det noen man kjenner så ville jeg vært mer ærlig og direkte. Jeg har jo selv snust litt på en rase som er helt ny for meg, og setter veldig stor pris på om folk kan fortelle meg hva de opplever som fordeler og ulemper ved diverse oppdrettere. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten At slikt blir slaktet er en ting, men sitter folk og navngir oppdrettere som gjør ymse uetiske greier da? 
Jeg har faktisk aldri sett noe sånt i noen av rasegruppene jeg har vært i, og det har heller ikke blitt godt mottatt i andre hundegrupper. 

Førstehåndsinfo er for all del en annen ting enn noe man har hørt, og likevel kan det være vanskelig nok, fordi bl.a. allergi er ting som kan være vanskelig å få til å dokumentere (selv om man vet om det). 

Jeg mener ikke at man skal drive å hetse oppdrettere osv., men jeg lurer på om det faktisk er så lett å få rett info alltid. All den tid det for de fleste (er mitt inntrykk) er veldig mye lettere å snakke om det og de som er bra kontra det motsatte. 

 

Legger til en "case":
En person kjøpte hund, og oppdaget i ettertid at oppdretter ble utsatt for en del rykter osv. På sikt viste det seg at det var noe i disse ryktene, men på tross av dette klarer altså vedkommende å produsere et stort antall valper, som selges (stort sett til nye med rasen, eller tidligere kjøpere som har vært heldigere med både hund og behandling). 
Utad sies det ikke så mye, men når man kommer inn i rasemiljøet vil man etterhvert få tilgang til infomasjon som gjør at man lettere kan finne mer enn "fem feil" :P Hvorfor/hvordan kan det ha seg at oppdrettere som avler uetisk (ikke alle kull, men flere over tid) kan skjermes sånn? 
Er dette normalt, eller er dette bare en av mange "uheldige" mennesker (og disse hører man om i mer enn en rase, dog mer når det kommer til småhunder kanskje?)
Pomme er bl.a. en rase jeg ville hatt enorme problemer med å kjøpe, bare fordi det man hører om avlen er mildt sagt skremmende. Bare en av mange eksempler, og det er ikke nødvendigvis pomme jeg snakker om i eksempelet mitt (det er bare et eksempel)

 

Endret av Shokata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Shokata said:

@Malamuten At slikt blir slaktet er en ting, men sitter folk og navngir oppdrettere som gjør ymse uetiske greier da? 
Jeg har faktisk aldri sett noe sånt i noen av rasegruppene jeg har vært i, og det har heller ikke blitt godt mottatt i andre hundegrupper. 

Førstehåndsinfo er for all del en annen ting enn noe man har hørt, og likevel kan det være vanskelig nok, fordi bl.a. allergi er ting som kan være vanskelig å få til å dokumentere (selv om man vet om det). 

Jeg mener ikke at man skal drive å hetse oppdrettere osv., men jeg lurer på om det faktisk er så lett å få rett info alltid. All den tid det for de fleste (er mitt inntrykk) er veldig mye lettere å snakke om det og de som er bra kontra det motsatte. 

 

Legger til en "case":
En person kjøpte hund, og oppdaget i ettertid at oppdretter ble utsatt for en del rykter osv. På sikt viste det seg at det var noe i disse ryktene, men på tross av dette klarer altså vedkommende å produsere et stort antall valper, som selges (stort sett til nye med rasen, eller tidligere kjøpere som har vært heldigere med både hund og behandling). 
Utad sies det ikke så mye, men når man kommer inn i rasemiljøet vil man etterhvert få tilgang til infomasjon som gjør at man lettere kan finne mer enn "fem feil" :P Hvorfor/hvordan kan det ha seg at oppdrettere som avler uetisk (ikke alle kull, men flere over tid) kan skjermes sånn? 
Er dette normalt, eller er dette bare en av mange "uheldige" mennesker (og disse hører man om i mer enn en rase, dog mer når det kommer til småhunder kanskje?)
Pomme er bl.a. en rase jeg ville hatt enorme problemer med å kjøpe, bare fordi det man hører om avlen er mildt sagt skremmende. Bare en av mange eksempler, og det er ikke nødvendigvis pomme jeg snakker om i eksempelet mitt (det er bare et eksempel)

 

Om folk navngir, ja, etter min erfaring iallefall. Dog synes jeg folk stort sett er flinke til å kun gjøre det når det er etterspurt og der det er skikkelig grunnlag for det. Evt så ser jeg mye "sendt deg PM" der det er tilløp for å snakke negativt om noen. Hva som blir sagt der aner jeg ikke, men jeg kan ikke skjønne at det handler om noe annet enn at man har tenkt å navngi noen. Viss ikke kan man jo bare ta ting på generelt grunnlag i diskusjonen, ala her er det som er viktig å sjekke før du kjøper hund.  Personlig nevner jeg gjerne både hvem jeg ville kjøpt av, og hvorfor, og hvem jeg absolutt ikke vil kjøpt av, om det er noen innen rasen som jeg absolutt ikke ha(da på et faktisk relevant grunnlag og ikke fordi jeg evt ikke liker vedkommende liksom). Eller jeg kan snakke generelt om hva jeg synes er styrkene og svakhetene til de forskjellige så får folk selv finne ut hva de synes om det. 

Førstehåndsinfo synes jeg er greit i grunn. Jeg slenger sjeldent slik ut i offentligheten bare fordi/uten tilatelse, da skal det være en meget god grunn i så fall, men det har jeg ingen problem med å si på pm og stå for det om det kommer oppdretter for øre. Det er jo sant liksom og har jeg førstehåndsinfo på det så vet nok eier av den hunden at jeg vet, evt skulle jeg vell greie å forklare hvordan jeg vet og da kan de nå i grunn synes hva de vil utover det.

Jeg tror ikke det er lett å få rett info nødvendigvis, nei. Men i de miljøene jeg henger virker det å hvile mer på en blanding av uvitenhet(folk skjønner/vet det ikke selv), eller at enkeltpersoner holder ting skjult med vilje(og det er jo da selvsagt vanskelig å vite det man ikke vet), eller det faktum at det jo også finnes mange folk som er fornøyd med oppdrettere som på generelt grunnlag er mindre bra. Disse vil jo også ha mange bra valper etter seg etterhvert og det er ikke så lett å sile den ene fra den andre når alle virker å ha mye bra. Mange skjønner jo heller ikke helheten eller at den ene valpen de har hatt derfra strengt tatt ikke sier noe som helst om oppdrettet i det store og det hele. Men sånn er det jo bare. Vanskelig å komme unna. Men for all del godt mulig at det er en helt annen kultur i enkelte andre rasemiljø da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si jeg har opplevd så mye av denne skjermingen av oppdrettere. Det er da vel ikke noe galt i å hverken anbefale eller fraråde noen å kjøpe hund fra den eller den oppdretteren, så lenge man forteller om plusser og minuser som er sanne. Helseresultater kan sjekkes opp i på nett for alle og enhver, men ferske hundekjøpere er ofte ikke klar over hverken hvor sånt kan sjekkes eller i det hele tatt hva som bør sjekkes. Jeg har selv tipset om ting som kunne bli et problem på kommende valp basert ut på MH (en del redsler og dårlig avreagering kom frem der), og denne er åpen for hvem som helst å lese, men valpekjøper visste ikke hverken hvordan eller hvor og oppdretter nevnte ingenting om dette selv. Da synes jeg det er helt på sin plass faktisk.

Om ukjente spør så vil jeg nok heller råde om hvem jeg ville sjekket ut fremfor å nevne de jeg absolutt ikke ville kjøpt fra, men der har jeg heller ingen problem med å nevne "feil" dersom jeg vet av noe som valpekjøper bør vite om. For å nevne et eksempel; Om valpekjøper vurderer valp fra ei tispe som har bitt et barn og tydelig er mentalt dårlig så vil jeg nevne det, ja. Da bryr jeg meg veldig lite om oppdretter får vite at dette er "sladret" om så lenge det er fakta. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Det er veldig vanskelig å sjekke ut en oppdretter om ingen vil si noe konkret. Kan man vise til konkrete ting både positivt og negativt er da ikke det farlig å si noe om? Det må enhver som driver med salg av varer og tjenester kunne tåle. Og de fleste hundeeiere kan være uheldige med individet, men være fornøyd med oppdretter likevel. Det kan være god oppfølging både i forkant og etterkant av valpekjøp, det kan være åpenhet om helsestatus osv som teller klart positivt selv om individet man kjøper viser seg å være "skrap". Uheldige kan alle være. 

Hvilke kvaliteter en oppdretter fokuserer på burde ikke være farlig å snakke om heller, bare gjøre det lettere å velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mira2.0 skrev:

Det er veldig vanskelig å sjekke ut en oppdretter om ingen vil si noe konkret. Kan man vise til konkrete ting både positivt og negativt er da ikke det farlig å si noe om? Det må enhver som driver med salg av varer og tjenester kunne tåle. Og de fleste hundeeiere kan være uheldige med individet, men være fornøyd med oppdretter likevel. Det kan være god oppfølging både i forkant og etterkant av valpekjøp, det kan være åpenhet om helsestatus osv som teller klart positivt selv om individet man kjøper viser seg å være "skrap". Uheldige kan alle være. 

Hvilke kvaliteter en oppdretter fokuserer på burde ikke være farlig å snakke om heller, bare gjøre det lettere å velge. 

Det høres veldig enkelt ut i teorien, men i praksis så er det mennesker vi snakker om, og det er ikke rent lite drama som kan lages, om man havner på feil side av enkelte folk. Det burde være sånn at man kan snakke om positive og negative sider ved forskjellige oppdrettere, men fakta er at mange kvier seg, pga. konsekvensene hvis denne oppdretteren finner ut av det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det høres veldig enkelt ut i teorien, men i praksis så er det mennesker vi snakker om, og det er ikke rent lite drama som kan lages, om man havner på feil side av enkelte folk. Det burde være sånn at man kan snakke om positive og negative sider ved forskjellige oppdrettere, men fakta er at mange kvier seg, pga. konsekvensene hvis denne oppdretteren finner ut av det. 

Hvilke konsekvenser kan en snurt oppdretter komme med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mira2.0 skrev:

Hvilke konsekvenser kan en snurt oppdretter komme med? 

Hos min rase så risikerer du (og dine nærmeste) å bli hengt ut med fullt navn og bilde på hjemmeside og Facebook, selvfølgelig med beskrivelser av hva som har skjedd og hva som har blitt sagt (gudene veit hva som stemmer, ofte finner man begges versjoner og de er ikke akkurat like).

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle oppdrettere, men det gjør at man trår ekstra forsiktig når det gjelder denne oppdretteren. :P

Endret av Ozzy
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
Akkurat nå, Ozzy skrev:

Hos min rase så risikerer du (og dine nærmeste) å bli hengt ut med fullt navn og bilde på hjemmeside og Facebook, selvfølgelig med beskrivelser av hva som har skjedd og hva som har blitt sagt (gudene veit hva som stemmer, ofte finner man begges versjoner og de er ikke akkurat like).

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle oppdrettere, men det gjør at man trår ekstra forsiktig når det gjelder denne oppdretteren. :P

Og jeg trodde hestemiljøet var kokkelimonke :blink: Er ikke rart folk ikke vil være aktive i noe miljø når det er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mira2.0 skrev:

Og jeg trodde hestemiljøet var kokkelimonke :blink: Er ikke rart folk ikke vil være aktive i noe miljø når det er slik. 

Det blir stadig laget nye grupper pga krangling, "spionasje" og uthenging og det er ikke måte på :lol: Tror det nå er fem forskjellige rasegrupper på Facebook. 

Jeg har ikke noe problem med å si hvilke oppdrettere jeg ikke anbefaler, men ikke offentlig ved navn. Fordi jeg orker ikke :lol: Noen oppdrettere tror ikke på at HD/AD er arvelig, så det kan jeg fint skrive (at de må være obs på frie foreldre osv, ikke at oppdretter X avler på HD D). 

  • Like 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mira2.0 skrev:

Hvilke konsekvenser kan en snurt oppdretter komme med? 

Jeg har gått relativt stille i dørene i egne rasemiljø, så jeg har for det meste sluppet unna så mye drama. Men jeg kjenner til andre som har vært utsatt for uthenging, stygge PMer, ryktespredning, utfrysning mm. Det er ganske drøyt hvor langt enkelte er villige til å gå. 

Må selvfølgelig presisere at dette nok gjelder en minoritet av oppdrettere, men havner du utfor en av disse kan de gjøre livet ditt ganske så surt! Selv holder jeg meg unna rasemiljøene i stor grad. Jeg er med i noen rasegrupper, men deltar bare på helt trivielle greier som å dele bilder og si at folks hunder er pene :P Ut over det holder jeg meg unna det som kan skape drama.

Jeg ønsker i så stor grad som mulig å gi ærlige tilbakemeldinger til folk som spør om anbefalinger av oppdretter på de rasene jeg har kjennskap til, men det er stor forskjell på hva jeg forteller til folk jeg stoler på at ikke deler ting videre, og random folk som spør. Jeg ønsker virkelig ikke at noen skal kjøpe "katta i sekken", men jeg ønsker heller ikke drama i min retning. Så det blir en balansegang. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte virkelig å lure om det bare var jeg som hadde sett og opplevd ting, men det ser jo dessverre ut til at det ikke er sånn...
Har selv opplevd en del, og sett enda mer (og heldigvis er det et fåtall oppdrettere jeg har sett dette hos, men de som har vært på den "aktive siden" i så måte er faktisk ganske skremmende. De går lengre enn langt i å forsøke å ødelegge for andre etc.)
Både åpne og skjulte trusler, direkte og via andre, er en av mange ting man kan oppleve. 
Også svertekampanjer, slik at man ikke får kjøpt hunder av andre oppdrettere (dette er nok mest mellom oppdrettere, men man ser jo faktisk en viss aktivitet i så måte, via pm, i oppdrettsgrupper, hvor noen villig vekk deler navn på potensielle valpekjøpere man av forskjellige grunner advarer mot (og hva som er berettiget og ikke må man jo bare gjette seg til).
En oppdretter har uttalt at når ungene ikke lengre er mindreårige, så er det ikke noe som setter stopper for "hevnen" man tenker å ta mot en annen oppdretter (og da snakker vi om noen som i såfall grurer på ting i ganske mange år...). 
Er jo lov å håpe at tullet er glemt når den dagen kommer, men en del folk har åpenbart for lite innhold i livene sine, siden de har tid til å bruke så mye energi på andre. 
Disse tingene kan jeg love at man ikke oppdager med det samme man blir kjent, det dukker opp etterhvert...
 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Dette er egentlig galskap. Det blir veldig vanskelig å orientere seg i et rasemiljø når det er forbudt å nevne at noen ikke bryr seg om HD-status (og da sikkert en hele del annet helsemessig), kanskje opptrer uredelig og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2018 at 10:59 PM, Mira2.0 skrev:

Og jeg trodde hestemiljøet var kokkelimonke :blink: Er ikke rart folk ikke vil være aktive i noe miljø når det er slik. 

Åh..neida.. Det er MYE rart i både hunde og kattemiljøene. Det er årsaken til at jeg ikke deltar i noe som helst ‘organisert’ i så måte. Greit nok at det er mye gærne folk i samfunnet ellers men helt åpenbart tiltrekker de nevnte miljøer en vesentlig større andel av nutcasene, på både den ene og den andre måten, enn snittet i en gitt andel personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Hva er problemet?  Har man ikke ryggrad til å si sin mening, så la vær, har man det, så si det.  Så enkelt! :)

Nja, både enig og uenig i det. 
Tenker at det til en viss grad også handler om skikk og bruk, normer, uskrevne regler (og også skrevne i noen tilfeller). 
Det kan bli ganske personlig, i noen tilfeller, og ergo er det ikke alltid så enkelt som å sjekke om man har ryggrad eller er virvelløs.
Hvis det er ok å snakke åpent om ting, er det betraktelig lettere enn om normalen er at man ikke skal si noe (herunder hva folk mener er sverting, ryktespredning osv osv., og grensene mellom de forskjellige "kategoriene" kan være ganske diffuse til tider, særlig om en part er farget av erfaringer osv.)
Ser man bort fra dette, så er det jo for all del bare å vurdere ryggraden ut fra hva man sier. 
Men det kan også være at det er større aksept for åpenhet i noen miljøer enn andre også. Jeg aner virkelig ikke :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, spot said:

Hva er problemet?  Har man ikke ryggrad til å si sin mening, så la vær, har man det, så si det.  Så enkelt! :)

jeg sa min mening om en kombinasjon, privat. (gjaldt helse). Fikk telefon av oppdretter til en hund i stamtavla. Som skjelte meg ut (skal ha seg frabedt om at jeg spredte rykter om at de hadde avlet på syk hund... eh. jaja). For noe som står i dogweb :D Hundefolk altså! :)

Endret av Meg
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Meg skrev:

jeg sa min mening om en kombinasjon, privat. (gjaldt helse). Fikk telefon av oppdretter til en hund i stamtavla. Som skjelte meg ut (skal ha seg frabedt om at jeg spredte rykter om at de hadde avlet på syk hund... eh. jaja). For noe som står i dogweb :D Hundefolk altså! :)

Og hva så? Det er jo bare å be vedkommende om å klappe igjen.  Har alltid sagt hva jeg mener om hunder og oppdrettere, også som leder av en rasehundklubb, og har fått et par lignende telefoner, uten å miste nattesøvnen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...