Gå til innhold
Hundesonen.no

Tolv sauer drept av hund - ønsker forbud mot store og aggressive hunderaser


Kaisen
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/rogaland/onskjer-forbod-mot-store-og-aggressive-hunderasar-1.14262857?fbclid=IwAR3w1heV-ZWHk5jXtpo7MkcQ2ee85mUwfJ3cnWPjm9dhP66FDnzr0CyeTBM

Synd for bonden at han mistet så mange sauer, og ikke minst stakkars sauer. Og ikke minst frustrerende at noen mennesker bare ikke klarer å ha hunden sin i bånd! 

Men forbud mot «store og aggressive» hunderaser?? alle hunder kan bli aggressive. Enten det er en dachs eller en sibirisk husky. Men det er vel ikke det som er grunnen til at hunden gikk etter sauene...

hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaisen said:

https://www.nrk.no/rogaland/onskjer-forbod-mot-store-og-aggressive-hunderasar-1.14262857?fbclid=IwAR3w1heV-ZWHk5jXtpo7MkcQ2ee85mUwfJ3cnWPjm9dhP66FDnzr0CyeTBM

Synd for bonden at han mistet så mange sauer, og ikke minst stakkars sauer. Og ikke minst frustrerende at noen mennesker bare ikke klarer å ha hunden sin i bånd! 

Men forbud mot «store og aggressive» hunderaser?? alle hunder kan bli aggressive. Enten det er en dachs eller en sibirisk husky. Men det er vel ikke det som er grunnen til at hunden gikk etter sauene...

hva tenker dere?

Bonden legger nok ikke det samme i "aggressiv hund" som kanskje vi her inne gjør, mentp sammenhengen det blir sagt i så skjønner jeg hva han mener. Og jeg skjønner hvor han kommer fra, spesielt siden det er så mange uhell og "uhell" hvert eneste år fra sesongen starter til den slutter. Det er vell ikke noen umiddelbar fare for hundeforbud, men tror man skal passe på litt for husdyr kommer nok til å gå foran kjæledyr om de blir lei nok og bestemmer seg for at vanlige lovbestemmelser ikke greier å få bukt med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så lenge siden Italia forbød 90 store raser eller noe sånt, og forbudet ble opphevet etter kort tid fordi det ikke hadde effekt. 

Jeg synes det er utrolig trist med alle hundeeierne som slipper hunden løs uten å ha kontroll på den. Jeg vet ikke om hunden i artikkelen ble sluppet løs eller om den stakk av, men min erfaring der jeg bor (liten by, ingen mulighet for valpekurs eller lignende) er at de fleste slipper hunden løs og de færreste har kontroll. Jeg har flere ganger blitt jagd av hund når jeg sykler til og fra jobb, eller når jeg er på tur med egen hund. Har også flere ganger møtt eiere som slipper hunden der det er dyr på beite, på tross av mange skilt som opplyser om dyr og båndtvang. Jeg synes det er vanskelig å vite hva man skal gjøre med det, de fleste bryr seg jo ikke hvis man sier i fra, eller forklarer at nei, deres hund er jo bare snill og grei, den stikker aaaaldri av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hvor bonden kommer fra altså. Han mistet så mange av dyrene sine, og det er jo saker som dette hele tiden. Klart man blir drittlei. Men når man uttaler seg om å forby store og aggresive hunder så blir jeg litt sånn...really???‍♀️ Det vitner om lite kunnskap og man drar alle under samme kam. «Alle store hunder er aggressive» liksom. Det er jo ikke ukjent at siberian husky er en hund med mange innstinkter og er hund man ikke kan ha løs. Jeg har forøvrig ikke funnet noe informasjon om det var eier som slapp hunden løs, eller om den hadde kommet seg løs/stukket av etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet både malamuter, SHer og diverse polarhundblandinger som folk går med løse på tur i skogen, og jeg kjenner det synker i magen min. Det går som regel bra helt til det ikke går bra mer, og det er kjempetrist for de dyrene som da må lide av det. Jeg skulle ønske at disse eierne fikk bedre informasjon om hva de har tatt med seg hjem fra oppdretterne de har kjøpt hunder fra. Selv er jeg meget påpasselig med å informere om dette når vi får slike hunder på kurs.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hvordan et forbud skal løse noe særlig. Alle våre fire hunder ville ha jaget sau om de fikk sjansen. Jeg er mitt ansvar bevisst, og slipper de aldri løs i nærheten av sau. Jeg har selv gått tur der disse sauene ble drept, og jordene ligger rett ved en populær turvei med helårs båndtvang. Rundt denne turstien er det store byggefelt, så det skal ikke så mye til at det kommer seg en hund løs som sniker seg ut døra hjemme eller sliter seg fra et bånd før dette kan skje. Så det er ikke usannsynlig at det er en hund som har kommet seg løs for egen maskin. Er den derimot sluppet løs med vilje er det bare utrolig tåpelig! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kaisen said:

Jeg skjønner veldig godt hvor bonden kommer fra altså. Han mistet så mange av dyrene sine, og det er jo saker som dette hele tiden. Klart man blir drittlei. Men når man uttaler seg om å forby store og aggresive hunder så blir jeg litt sånn...really???‍♀️ Det vitner om lite kunnskap og man drar alle under samme kam. «Alle store hunder er aggressive» liksom. Det er jo ikke ukjent at siberian husky er en hund med mange innstinkter og er hund man ikke kan ha løs. Jeg har forøvrig ikke funnet noe informasjon om det var eier som slapp hunden løs, eller om den hadde kommet seg løs/stukket av etc.

Ja, men når folk ikke er sitt ansvar bevist så er det jo sånn det blir. Da kommer det kjipe regler som fort blir gjeldende for alle. Det er jo lettere å begrense slike saker om man forbyr alle raser som har stor sannsynlighet for å jage om de får sjansen. Noen bryter kanskje loven å har slike hunder likevel og noen tilfeller vil man sikkert ha fra andre raser som ikke ble tatt med under samme kammen, men antallet uhell ville garantert sunket betraktelig. Og ikke minst er det lettere å håndtere om hele rasen er forbudt. Det man en husky da feks så kan man gjøre noe med det og være proaktiv. I motsatt fall må man jo vente til uhellet er ute før man kan komme med straff. Jeg er ikke for noe slikt selv altså, og jeg tror ikke det er noe som kommer til å skje med det første, men folk burde tenke litt mer på hva de gjør og potensielle konsekvenser. Også de litt mer omfattende og ikke bare på seg selv og sitt på kort sikt. Det er vell mer sannsynlig at vi får kraftigere straff og lite rom for unntak i første omgang vil jeg tro for å prøve å være avskrekkende. Men det er vell helst ikke ønskelig det heller, og kjipt for de som er skikkelig uheldig en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sprettballen said:

Jeg har truffet både malamuter, SHer og diverse polarhundblandinger som folk går med løse på tur i skogen, og jeg kjenner det synker i magen min. Det går som regel bra helt til det ikke går bra mer, og det er kjempetrist for de dyrene som da må lide av det. Jeg skulle ønske at disse eierne fikk bedre informasjon om hva de har tatt med seg hjem fra oppdretterne de har kjøpt hunder fra. Selv er jeg meget påpasselig med å informere om dette når vi får slike hunder på kurs.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hvordan et forbud skal løse noe særlig. Alle våre fire hunder ville ha jaget sau om de fikk sjansen. Jeg er mitt ansvar bevisst, og slipper de aldri løs i nærheten av sau. Jeg har selv gått tur der disse sauene ble drept, og jordene ligger rett ved en populær turvei med helårs båndtvang. Rundt denne turstien er det store byggefelt, så det skal ikke så mye til at det kommer seg en hund løs som sniker seg ut døra hjemme eller sliter seg fra et bånd før dette kan skje. Så det er ikke usannsynlig at det er en hund som har kommet seg løs for egen maskin. Er den derimot sluppet løs med vilje er det bare utrolig tåpelig! 

Mja, som tidligere polarhund eier så må jeg vell si at det er ikke så stor forskjell altså. De fleste kanskje, eller iallefall veldig mange hunder jeg vet om stopper ikke om de får synet på noe. Da spiller det liten rolle om det er en malamute, husky, schæfer, hollender, vorsteh eller hva det er.. Det eneste jeg vil si vær annerledes med malamutene mine er at de nok var mer selvstendige så om de først skulle havne på avveie etter et dyr så er det ikke sikkert de hadde kommet tilbake til meg like fort. Men ikke fordi de var på jakt og nekta å gi seg, ei heller for at de har fått tak i noe, for det hadde de vell ikke noe bedre forutsetninger før de enn mange andre. Men rett og slett fordi de ikke hadde det så travelt med å finne meg igjen. De stakk ikke av og de gikk ikke på spor, på mange måter har de vell egentlig vært greiere enn mallen og 2 av 4 hollendere. Dog gikk de ytterst sjeldent løs annet enn i hagen, og med visse forutsetninger om de skulle kobles fri litt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Jeg er utrolig lei av alle med løse hunder her jeg bor, ingen av dem har kontroll (unntatt en dame som jogger med en spaniel og naboen med sheltie). Jeg har bånd både i halsbånd og sele når jeg går der det er mye sau, og passer ellers på som en hauk. 

Eneste som hadde fungert er om hundene blir avlivet, det er det eneste som svir nok. Ja, det er ikke bikkjas feil, men dyr lider grunnet idioteiere hver eneste dag. Mister du bikkja, slipper den løs eller annet og den tar husdyr, ja da mister du hunden din. 

Raseforbud vil nok ikke løse noen ting. Jeg forstår bonden her veldig godt, og ordbruken hans er bare uttrykk for frustrasjon over tapet han har lidd. Det er ikke mye å henge seg opp i, mener jeg. Om han sier store og aggressive hunder,  og vi vet at det er en hund som handlet på instinkt, det er ikke så nøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har truffet både malamuter, SHer og diverse polarhundblandinger som folk går med løse på tur i skogen, og jeg kjenner det synker i magen min. Det går som regel bra helt til det ikke går bra mer, og det er kjempetrist for de dyrene som da må lide av det. Jeg skulle ønske at disse eierne fikk bedre informasjon om hva de har tatt med seg hjem fra oppdretterne de har kjøpt hunder fra. Selv er jeg meget påpasselig med å informere om dette når vi får slike hunder på kurs.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hvordan et forbud skal løse noe særlig. Alle våre fire hunder ville ha jaget sau om de fikk sjansen. Jeg er mitt ansvar bevisst, og slipper de aldri løs i nærheten av sau. Jeg har selv gått tur der disse sauene ble drept, og jordene ligger rett ved en populær turvei med helårs båndtvang. Rundt denne turstien er det store byggefelt, så det skal ikke så mye til at det kommer seg en hund løs som sniker seg ut døra hjemme eller sliter seg fra et bånd før dette kan skje. Så det er ikke usannsynlig at det er en hund som har kommet seg løs for egen maskin. Er den derimot sluppet løs med vilje er det bare utrolig tåpelig! 

Min hadde også jaget sau om hun fikk sjansen. Ikke fordi hun har så voldsomt mye jaktinnstinkt, men fordi hun er redd for de. Hun er verken stor eller aggressiv liksom? det ligger i mange hunders instinkter å jage eller jakte. Derfor tror ikke jeg heller at et raseforbud vil hjelpe noen ting. Ikke at jeg tror det kommer til å skje med det første, men det er så mange saker som dette for tiden at det er vel ikke helt utenkelig at det KAN skje i fremtiden dersom folk ikke begynner å ta ansvar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Mja, som tidligere polarhund eier så må jeg vell si at det er ikke så stor forskjell altså. De fleste kanskje, eller iallefall veldig mange hunder jeg vet om stopper ikke om de får synet på noe. Da spiller det liten rolle om det er en malamute, husky, schæfer, hollender, vorsteh eller hva det er.. Det eneste jeg vil si vær annerledes med malamutene mine er at de nok var mer selvstendige så om de først skulle havne på avveie etter et dyr så er det ikke sikkert de hadde kommet tilbake til meg like fort. Men ikke fordi de var på jakt og nekta å gi seg, ei heller for at de har fått tak i noe, for det hadde de vell ikke noe bedre forutsetninger før de enn mange andre. Men rett og slett fordi de ikke hadde det så travelt med å finne meg igjen. De stakk ikke av og de gikk ikke på spor, på mange måter har de vell egentlig vært greiere enn mallen og 2 av 4 hollendere. Dog gikk de ytterst sjeldent løs annet enn i hagen, og med visse forutsetninger om de skulle kobles fri litt. 

Er det ikke? Så stor forskjell altså? En ting er å jage, det ligger vel rimelig latent hos de fleste raser, men jeg tenker og så litt på at de faktisk avslutter jakten. Mine løper nok mest etter fordi de er nysgjerrige og så klart at det trigger et slags jaktinstinkt, men jeg tror ikke det er et reelt jaktinstinkt. En venninne av meg sin malamute holdt på knerte en sau mens hun holdt han i helt stram, kort line inntil seg. Den fikk langa ut og bitt seg fast i en sau som var så dum at den løp forbi. Det tror jeg ikke mine hunder hadde gjort i en lignende situasjon.

Jeg har også hatt en schäfer som jaget vilt, men som snudde på femøringen om jeg blåste i fløyta. Fikk ikke testa på sau, men på rådyr og kanin. Jeg blir ikke direkte overrasket om jeg får det til med nåværende schäfer heller, når hun blir eldre og ikke har bomull i ørene :P Jeg hadde aldri stolt på at jeg fikk til det samme på en polarhund. Jeg tror blandingen av å være selvstendige typer og at de har velutvikla jaktinstinkt gjør at disse raene er mer utfordrende å ha løse enn en del andre hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har truffet både malamuter, SHer og diverse polarhundblandinger som folk går med løse på tur i skogen, og jeg kjenner det synker i magen min. Det går som regel bra helt til det ikke går bra mer, og det er kjempetrist for de dyrene som da må lide av det. Jeg skulle ønske at disse eierne fikk bedre informasjon om hva de har tatt med seg hjem fra oppdretterne de har kjøpt hunder fra. Selv er jeg meget påpasselig med å informere om dette når vi får slike hunder på kurs.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hvordan et forbud skal løse noe særlig. Alle våre fire hunder ville ha jaget sau om de fikk sjansen. Jeg er mitt ansvar bevisst, og slipper de aldri løs i nærheten av sau. Jeg har selv gått tur der disse sauene ble drept, og jordene ligger rett ved en populær turvei med helårs båndtvang. Rundt denne turstien er det store byggefelt, så det skal ikke så mye til at det kommer seg en hund løs som sniker seg ut døra hjemme eller sliter seg fra et bånd før dette kan skje. Så det er ikke usannsynlig at det er en hund som har kommet seg løs for egen maskin. Er den derimot sluppet løs med vilje er det bare utrolig tåpelig! 

Det står at den kom seg ut gjennom hull i gjerdet. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sprettballen said:

Er det ikke? Så stor forskjell altså? En ting er å jage, det ligger vel rimelig latent hos de fleste raser, men jeg tenker og så litt på at de faktisk avslutter jakten. Mine løper nok mest etter fordi de er nysgjerrige og så klart at det trigger et slags jaktinstinkt, men jeg tror ikke det er et reelt jaktinstinkt. En venninne av meg sin malamute holdt på knerte en sau mens hun holdt han i helt stram, kort line inntil seg. Den fikk langa ut og bitt seg fast i en sau som var så dum at den løp forbi. Det tror jeg ikke mine hunder hadde gjort i en lignende situasjon.

Jeg har også hatt en schäfer som jaget vilt, men som snudde på femøringen om jeg blåste i fløyta. Fikk ikke testa på sau, men på rådyr og kanin. Jeg blir ikke direkte overrasket om jeg får det til med nåværende schäfer heller, når hun blir eldre og ikke har bomull i ørene :P Jeg hadde aldri stolt på at jeg fikk til det samme på en polarhund. Jeg tror blandingen av å være selvstendige typer og at de har velutvikla jaktinstinkt gjør at disse raene er mer utfordrende å ha løse enn en del andre hunder.

Nei. Jeg tror det er naivt å tro at de færreste raser vil ta sau. Unntak på individ finnes alltids men polarhundenes instinkt generelt er ikke noe særlig annerledes enn  mange andre. Vilt får de stort sett ikke tak i uansett og ifht sau så er det jo ikke nødvendigvis den der rivinga som er problemet heller. Spesielt ikke på utmarksbeite eller store innmarksbeiter hvor jaging kan pågå en stund eller over store områder.

Alle mine hadde tatt sau er jeg rimelig sikker på. Kanskje ikke revet/drept, men de hadde nok både jaget og nedlagt/fanget og samtlige hadde nok ikke hatt innkalling om de har noe på syn. Og ingen av de stoler jeg på eller tror jeg at jeg noen gang kommer til å få så god innkalling på at jeg får avbrutt jakt. Det gjorde jeg på malamutene, gudene må vite hvordan, men de hadde en sterk stå kommando så jeg kunne gå å hente dem. Nå bruker jeg ikke nødvendigvis mine som fasit. Tispa alene hadde nok ikke rørt noen dyr og jaget litt forsiktig i lek om dyret hadde løpt, men hun ble jo redd bare nabokatta slutta å løpe så hun hadde det ikke helt i seg. Hannhunden var nok mer på snittet. Mange av brukshundene har nok langt mer temperament, stress og blokkering og er minst like truende til å både jage og rive om de får tak i. Erfaringsmessig er det mange som gjerne smaker på både det ene og andre om sjansen byr seg.

Jeg har mistet malamute på sau i utmark og jeg har gått med løs malle og funnet etternølere på senhøsten/vinteren lenge etter at sankinga var gjort. Det siste gikk minst bra for å si det slik. Men ingen av dem har revet eller skadet. Malamuten ringet rundt ei søye med lam og gikk rolig i ring rundt dem mens han tenkte på hvordan han skulle fikse dette, så det var bare å gå å hente han å koble igjen. Mallen forsvant inn i skauen og heldigvis får jeg si i dette tilfellet hadde hun fått tak i en etter rimelig kort tid, slik at jeg fikk tak i henne. Ikke revet eller tygd,  men hadde et godt tak. Men det er ikke mange raser jeg setter i båsen "her er det så godt som bombesikkert at man får en hund man kan kalle inn fra det meste og som ikke jager eller river sau", evt "her føler jeg meg trygg selv om hunden min evt skulle komme på avveie og snuble over sauer på beite" og gjør man ikke det så er det strengt tatt ikke noe mer forsvarlig å slippe disse enn hvilke som helst andre. Da tar man en sjans da.

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Nei. Jeg tror det er naivt å tro at de færreste raser vil ta sau. Unntak på individ finnes alltids men polarhundenes instinkt generelt er ikke noe særlig annerledes enn  mange andre. Vilt får de stort sett ikke tak i uansett og ifht sau så er det jo ikke nødvendigvis den der rivinga som er problemet heller. Spesielt ikke på utmarksbeite eller store innmarksbeiter hvor jaging kan pågå en stund eller over store områder.

Nei, jeg kan være enig i at jaging er det største problemet, og det vil nok de fleste hunder gjøre om de får sjansen. Hvor langt en hund vil gå, er det jo uansett vanskelig å si noe om, i og med at det ikke akkurat er noe man tester for å se. Kan hende du har rett.

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Alle mine hadde tatt sau er jeg rimelig sikker på. Kanskje ikke revet/drept, men de hadde nok både jaget og nedlagt/fanget og samtlige hadde nok ikke hatt innkalling om de har noe på syn. Og ingen av de stoler jeg på eller tror jeg at jeg noen gang kommer til å få så god innkalling på at jeg får avbrutt jakt. Det gjorde jeg på malamutene, gudene må vite hvordan, men de hadde en sterk stå kommando så jeg kunne gå å hente dem. Nå bruker jeg ikke nødvendigvis mine som fasit. Tispa alene hadde nok ikke rørt noen dyr og jaget litt forsiktig i lek om dyret hadde løpt, men hun ble jo redd bare nabokatta slutta å løpe så hun hadde det ikke helt i seg. Hannhunden var nok mer på snittet. Mange av brukshundene har nok langt mer temperament, stress og blokkering og er minst like truende til å både jage og rive om de får tak i. Erfaringsmessig er det mange som gjerne smaker på både det ene og andre om sjansen byr seg.

Nå finnes det jo individuelle forskjeller også innen polarhunder, så det er jo som du egentlig sier, vanskelig å si noe om kun basert på få individer. Det finnes jo polarhunder som kan løse uten problem, men jeg vil ikke si det gjelder majoriteten. 

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Jeg har mistet malamute på sau i utmark og jeg har gått med løs malle og funnet etternølere på senhøsten/vinteren lenge etter at sankinga var gjort. Det siste gikk minst bra for å si det slik. Men ingen av dem har revet eller skadet. Malamuten ringet rundt ei søye med lam og gikk rolig i ring rundt dem mens han tenkte på hvordan han skulle fikse dette, så det var bare å gå å hente han å koble igjen. Mallen forsvant inn i skauen og heldigvis får jeg si i dette tilfellet hadde hun fått tak i en etter rimelig kort tid, slik at jeg fikk tak i henne. Ikke revet eller tygd,  men hadde et godt tak. Men det er ikke mange raser jeg setter i båsen "her er det så godt som bombesikkert at man får en hund man kan kalle inn fra det meste og som ikke jager eller river sau", evt "her føler jeg meg trygg selv om hunden min evt skulle komme på avveie og snuble over sauer på beite" og gjør man ikke det så er det strengt tatt ikke noe mer forsvarlig å slippe disse enn hvilke som helst andre. Da tar man en sjans da.

Dette blir jo igjen anekdotisk. Vi ser jo av flere saker der polarhunder har kommet seg løs at de går til angrep og dreper sau, selv om din valgte å ringe inn uten å gå til angrep. Og igjen, jeg sier på ingen måter at man kan garantere at man får kalt inn en rase på sau. Det er individrettet det, som det meste annet. Jeg sier bare at jeg selv har hatt så god innkalling på en av mine hunder. Begge gangene hun ble kalt inn fra jakt, hadde hun dyret i syne. Jeg har heller aldri påstått at hunder flest kan slippes løs i nærheten av sau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Nei, jeg kan være enig i at jaging er det største problemet, og det vil nok de fleste hunder gjøre om de får sjansen. Hvor langt en hund vil gå, er det jo uansett vanskelig å si noe om, i og med at det ikke akkurat er noe man tester for å se. Kan hende du har rett.

Nå finnes det jo individuelle forskjeller også innen polarhunder, så det er jo som du egentlig sier, vanskelig å si noe om kun basert på få individer. Det finnes jo polarhunder som kan løse uten problem, men jeg vil ikke si det gjelder majoriteten. 

Dette blir jo igjen anekdotisk. Vi ser jo av flere saker der polarhunder har kommet seg løs at de går til angrep og dreper sau, selv om din valgte å ringe inn uten å gå til angrep. Og igjen, jeg sier på ingen måter at man kan garantere at man får kalt inn en rase på sau. Det er individrettet det, som det meste annet. Jeg sier bare at jeg selv har hatt så god innkalling på en av mine hunder. Begge gangene hun ble kalt inn fra jakt, hadde hun dyret i syne. Jeg har heller aldri påstått at hunder flest kan slippes løs i nærheten av sau. 

Ja, og som jeg sa så er ikke min oppfatning basert på mine to malamuter. Men hva er forskjellen da på å slippe feks en malamute og å å slippe feks en schæfer? Og hvorfor er liksom det ene bedre eller verre enn det andre?

Hvilket problem snakker vi om når du sier at majoriteten av polarhunder ikke kan gå løs uten problem? Og hvordan skiller dette seg fra en hel haug med andre raser? Jeg snakker heller ikke om noen 100% konstant, men raser har jo trekk som er mer eller mindre sannsynlig å få med på kjøpet. Noen er et veldig safe kort mtp lite jakt, andre er midt på treet eller varierer veldig, mens andre har generelt mye. Polarhundene høre hjemme i sistnevnte, men de er på ingen måte alene der. Men likevel så synker det i magen din når du måter slike på tur og du belærer folk på kurs om hva som gjelder for deres hunder... Det går som regel bra helt til det ikke går bra osv. Ja, og ikke noe av dette er eget for polarhunder. Viltet kommer seg stort sett unna uansett og ifht  sau så er det nok en lang liste med raser som hverken kan eller bør slippes i nærheten av områder hvor det finnes sau, fordi det er meget sannsynlig at det ikke ender bra om hunden forviller seg dit. Ingen av de er hverken mer eller mindre forsvarlig å slippe løs på generelt grunnlag.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Men hva er forskjellen da på å slippe feks en malamute og å å slippe feks en schæfer? Og hvorfor er liksom det ene bedre eller verre enn det andre?

Kunne egentlig ikke vært mer enig her! Selv brukshunden til en bekjent, som gikk toppklasser i lydighet og hadde verdens beste innkalling fra alt, så svart når jaktinstiktet våknet. Det gikk heldigvis bra med sauen, men det er bare flaks.

Jeg tror ikke man skal sette polarhunder i bås, bare fordi de er store om muligens litt primitive og selvstendige. Den skjønne kongepuddelen Missy kan også drepe om den får sjansen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, yoloomg said:

Kunne egentlig ikke vært mer enig her! Selv brukshunden til en bekjent, som gikk toppklasser i lydighet og hadde verdens beste innkalling fra alt, så svart når jaktinstiktet våknet. Det gikk heldigvis bra med sauen, men det er bare flaks.

Jeg tror ikke man skal sette polarhunder i bås, bare fordi de er store om muligens litt primitive og selvstendige. Den skjønne kongepuddelen Missy kan også drepe om den får sjansen.

Ikke sant. Det er jo det som er greia med instinkter ofte. De overskygger innlært adferd og lydighet, Iallefall om de er ganske tilstedeværende og primale som feks jakt. Bås eller ikke bås, jeg tror vell det er viktigere å huske på/tenke på og være klar over nettopp det du sier her. Hund er hund, mange har et kraftig jaktinnstinkt og lydighet trumfer på ingen måte alltid innstinkter. Under normale forhold så er viltet stort sett trygt, men ifht sau så bør nok de aller fleste bare la være å slippe hund noen plass i nærheten. Ikke bare der de kan gå seg på sauen, men man bør vell ta høyde for at hunden kan løpe et stykke av sted også, om den feks løper seg en runde på jakt etter noe annet, blir skremt eller hva som helst. Mange glemmer nok og at det kan være forskjell på husets katt, eller hestene på stallen etc og dyr man møter i skogen. Både lukt og adferd på dyret og settingen. Samt at det kan påvirke hunden om man er en eller om man er flere i flokk, om flokkameratene jakter eller ikke osv. Det er så mange variabler og så mye som fort kan gå galt i mange fall. Finnes helt klart mange individer som aldri ville rørt en sau eller løpt etter eller noe som helst, men jeg tror ikke det er flertallet av hundene man kan møte løs rundt om kring for å si det slik.

Og jeg tror det er det vi ser resultatet av i media ofte, at folk undervurderer hundene sine og instinktene de har. Og mange av sakene aner de jo ikke hvilke raser som har vært på ferde, de bare finner skadde hunder i utmarka.  

Endret av Malamuten
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 at 11:44 PM, Malamuten skrev:

Ja, og som jeg sa så er ikke min oppfatning basert på mine to malamuter. Men hva er forskjellen da på å slippe feks en malamute og å å slippe feks en schæfer? Og hvorfor er liksom det ene bedre eller verre enn det andre?

Forskjellen på å slippe en malamute og en schäfer, er at de har ganske så forskjellige egenskaper. Der schäferen gjerne holder seg nær eier og er både lettere å motivere samt har et mye større førerfokus, vil malamuten være mer selvstendig, vanskeligere å motivere og har lite førerfokus. Dermed enklere at den tar seg en tur på egenhånd, enn at en schäfer gjør det. 

På 25.10.2018 at 11:44 PM, Malamuten skrev:

Hvilket problem snakker vi om når du sier at majoriteten av polarhunder ikke kan gå løs uten problem? Og hvordan skiller dette seg fra en hel haug med andre raser?

Vi snakker om at en del polarhundeiere ikke vet hva de har i andre enden av båndet med tanke på instinkter og selvstendighet. Og det er problemet. Jeg sier på ingen måte at dette kun gjelder polarhunder.

På 25.10.2018 at 11:44 PM, Malamuten skrev:

Jeg snakker heller ikke om noen 100% konstant, men raser har jo trekk som er mer eller mindre sannsynlig å få med på kjøpet. Noen er et veldig safe kort mtp lite jakt, andre er midt på treet eller varierer veldig, mens andre har generelt mye. Polarhundene høre hjemme i sistnevnte, men de er på ingen måte alene der. Men likevel så synker det i magen din når du måter slike på tur og du belærer folk på kurs om hva som gjelder for deres hunder...

Du sier det selv, polarhunder hører hjemme i kategorien mye jaktinstinkt. Jeg har igjen aldri sagt at dette kun gjelder polarhunder. Det synker i magen min når jeg treffer slike hunder løse på tur, fordi de har eiere som ikke skjønner konsekvensene av hva som kan skje om hunden finner ut at den skal stikke på jakt, noe som ikke er spesielt lite sannsynlig. Det er også forskjell på om hunden stikker etter vilt til det er ute av synet, og dermed avbryter jakten, og hunder som med større sannsynlighet følger sporet videre etter at de har mista viltet av syne. Fordi de har mer reelle jaktinstinker enn den vanlige familiehund. Og belærer folk? Det er derfor folk melder seg på kurs. For å lære. Jeg forteller ferske hundeeiere det jeg tror de trenger å vite for å ha et mest mulig problemfritt hundehold. Ut i fra min erfaring. Det bør ikke være noe nytt at det er relativt vanlig at folk velger hunder og raser ut i fra "den greie hunden til naboen" eller "fordi de er så pene". På samme måte som jeg også forteller eiere av bullehunder at bare fordi valpen deres er sosial nå, så betyr ikke det at den vil være like hyggelig med andre hunder når den blir voksen. Eller at siden de har valgt seg spisshund, bør de forvente at det blir litt bjeffing. Jeg informerer om hva de kan forvente av rasen de har skaffet seg, for det er det nemlig ikke alle som er klar over. 

På 25.10.2018 at 11:44 PM, Malamuten skrev:

Det går som regel bra helt til det ikke går bra osv. Ja, og ikke noe av dette er eget for polarhunder. Viltet kommer seg stort sett unna uansett og ifht  sau så er det nok en lang liste med raser som hverken kan eller bør slippes i nærheten av områder hvor det finnes sau, fordi det er meget sannsynlig at det ikke ender bra om hunden forviller seg dit. Ingen av de er hverken mer eller mindre forsvarlig å slippe løs på generelt grunnlag.

Igjen, jeg sier ikke dette kun gjelder polarhunder, og jeg sier heller ikke at du kan slippe en hvilken som helst annen rase i en saueflokk og regne med at det går bra. Jeg sier det jo selv, ingen av mine hunder slippes løs i nærheten av sauer, fordi jeg nesten kan garantere at alle hadde jaget sau. Jeg ser imidlertid stor forskjell på den ene hunden vår, som har rimelig sterkt jaktinstinkt. Han husker at vi har passert sauer, og legger null i mellom for å løpe tilbake til dit han så sauene sist, OM han blir sluppet løs. På samme måte som han husker hvor han så ekorn sist og hvor han møtte en katt sist. I motsetning til de tre andre som er mer av typen "out of sight, out of mind". 

Jeg er uenig i din siste påstand. Jeg mener det er forskjell på hvor forsvarlig det vil være å slippe forskjellige hunderaser løs. På generelt grunnlag. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR den mest avgjørende faktoren er tiden hundene har eller hvordan jeg skal si det. Det virker som om mange av polarhundene som tar sau har kommet seg ut av hundegård dvs har vært på rømmen en stund før eierne oppdager det og har kunnet holde på blandt sau lenge. En schäfer som stikker er vel som regel med eier  når det skjer og blir funnet igjen og hanket inn relativt fort i forhold til den hunden som ingen får med seg at drar på tur? I hytteområder er det allslags raser som tar sau , "store kraftige sorte " hunder , settere , schäfer har tatt rådyr her nede ... felles for alle er at det er hunder sluppet ut på egenlufting som har fått holde på uforstyrret .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Egentlig er det ikke så viktig om det gjelder alle polarhunder, eller mange andre hunder. Hvis hunden din kommer løs ved et uhell så kan det skje alle, og er veldig beklagelig. Skjer det på grunn av at gjerdet er dårlig  burde du kanskje ha gått over det i forkant. Men slipper du hunden din løs og den tar sauer eller andre dyr, ja da har du bommet stort. Om du ikke trodde at hunden din hadde det i seg, det er helt uvesentlig. Jeg synes ikke det finnes noen gode unnskyldninger hvis hunden blir sluppet løs og så skader sau. 

Konsekvensen for hundeeier burde blir den samme uansett. Så lenge konsekvensene av slike hendelser ikke svir ordentlig så vil det alltid være noen som mener at det er bondens feil som ikke passer godt nok på sauene sine, eller som mener at deres koselige kjøter ikke kan skade noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å hverken ha skylapper eller forsvare noen raser her( eller motsatt) , det er nok ikke likegyldig hva slags hunder som kommer løs/treffer på sau. At enkelte raser/mixer vil ha større tilbøyelighet til å jage og ikke minst fullføre jakten, er vel relativt udiskutabelt. I noe grad selvfølgelig også individavhengig. 

Jeg har selv bodd i ‘saueland’, der det i sesongen var sau ‘overalt’ der vi gikk tur. Dvs, sjansen for å treffe på sau var relativt stor. I tillegg gikk sauene rundt husveggene på høsten, sågar helt opp på trappa innoen tilfeller. Ingen av mine hunder gjorde noen gang utfall eller prøvde å jakte sau. Heller ikke når vi uforvarende støkket sau på tur. Nå var jo selvsagt ikke sau noe nytt eller spennende for dem, de levde med lukt og lyd, året rundt.  

Jeg er dog relativt sikker på at hadde jeg hatt f.eks polarhunder, så hadde saken stilt seg noe anderledes..Jeg hadde ikke tatt sjansen på å la de gå løse, så lenge sauene ikke sto i fjøset. At det forholder seg ulikt med lyst /interesse for å oppsøke og fullføre jakten på f.eks  sauer, er vel ikke mer merkelig enn at det er stor forskjell på hvor ‘omgjengelige’ diverse raser kan forventes å være, i blandet ( egen) flokk. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mira2.0 said:

Egentlig er det ikke så viktig om det gjelder alle polarhunder, eller mange andre hunder. Hvis hunden din kommer løs ved et uhell så kan det skje alle, og er veldig beklagelig. Skjer det på grunn av at gjerdet er dårlig  burde du kanskje ha gått over det i forkant. Men slipper du hunden din løs og den tar sauer eller andre dyr, ja da har du bommet stort. Om du ikke trodde at hunden din hadde det i seg, det er helt uvesentlig. Jeg synes ikke det finnes noen gode unnskyldninger hvis hunden blir sluppet løs og så skader sau. 

Konsekvensen for hundeeier burde blir den samme uansett. Så lenge konsekvensene av slike hendelser ikke svir ordentlig så vil det alltid være noen som mener at det er bondens feil som ikke passer godt nok på sauene sine, eller som mener at deres koselige kjøter ikke kan skade noen. 

Veldig lei hendelse dette her. Rett og slett tragisk. Hvor mange kan med hånden på hjertet si at det aldri har skjedd hos dem at en hund kom seg løs uten at det var meningen? Jeg kan dessverre ikke det. Det gikk heldigvis bra. 

jeg reagerer litt på at så mange dømmer eier nord og ned uten å vite hvas om egentlig skjedde. Spesielt bønder, som mener det er uholdbart at hunden kom løs. For dårlig sikret (jeg er jo enig) og dermed uansvarlig (ikke nødvendigvis enig). Mens de samme antageligvis har sau/ku/etc på vidvanke titt og ofte. Litt trist at en har så ulike holdninger ovenfor ulike dyr. Nei, en sau vil ikke gjøre skade annet enn på hagen eller  materielle/personskade ved påkjørsel. En ku kan angripe og skade/drepe mennesker og hunder. Så jeg vet ikke? Ikke er en sau mer verdt økonomisk enn en hund heller. Og i hvertfall ikke emosjonelt. Merkelig hvor forskjellige holdningene våre er til et dyrs verdi.  En hund som skader noe? DØ! En ku angriper? Huff, det er visst instinkter. 

 

Når det er sagt så er jeg en av dem som maser om å holde polarhunden i bånd. jeg får vondt i magen når jeg ser løse polarhunder på tur... 

Endret av Meg
  • Like 7
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Sprettballen said:

Forskjellen på å slippe en malamute og en schäfer, er at de har ganske så forskjellige egenskaper. Der schäferen gjerne holder seg nær eier og er både lettere å motivere samt har et mye større førerfokus, vil malamuten være mer selvstendig, vanskeligere å motivere og har lite førerfokus. Dermed enklere at den tar seg en tur på egenhånd, enn at en schäfer gjør det. 

Vi snakker om at en del polarhundeiere ikke vet hva de har i andre enden av båndet med tanke på instinkter og selvstendighet. Og det er problemet. Jeg sier på ingen måte at dette kun gjelder polarhunder.

Du sier det selv, polarhunder hører hjemme i kategorien mye jaktinstinkt. Jeg har igjen aldri sagt at dette kun gjelder polarhunder. Det synker i magen min når jeg treffer slike hunder løse på tur, fordi de har eiere som ikke skjønner konsekvensene av hva som kan skje om hunden finner ut at den skal stikke på jakt, noe som ikke er spesielt lite sannsynlig. Det er også forskjell på om hunden stikker etter vilt til det er ute av synet, og dermed avbryter jakten, og hunder som med større sannsynlighet følger sporet videre etter at de har mista viltet av syne. Fordi de har mer reelle jaktinstinker enn den vanlige familiehund. Og belærer folk? Det er derfor folk melder seg på kurs. For å lære. Jeg forteller ferske hundeeiere det jeg tror de trenger å vite for å ha et mest mulig problemfritt hundehold. Ut i fra min erfaring. Det bør ikke være noe nytt at det er relativt vanlig at folk velger hunder og raser ut i fra "den greie hunden til naboen" eller "fordi de er så pene". På samme måte som jeg også forteller eiere av bullehunder at bare fordi valpen deres er sosial nå, så betyr ikke det at den vil være like hyggelig med andre hunder når den blir voksen. Eller at siden de har valgt seg spisshund, bør de forvente at det blir litt bjeffing. Jeg informerer om hva de kan forvente av rasen de har skaffet seg, for det er det nemlig ikke alle som er klar over. 

Igjen, jeg sier ikke dette kun gjelder polarhunder, og jeg sier heller ikke at du kan slippe en hvilken som helst annen rase i en saueflokk og regne med at det går bra. Jeg sier det jo selv, ingen av mine hunder slippes løs i nærheten av sauer, fordi jeg nesten kan garantere at alle hadde jaget sau. Jeg ser imidlertid stor forskjell på den ene hunden vår, som har rimelig sterkt jaktinstinkt. Han husker at vi har passert sauer, og legger null i mellom for å løpe tilbake til dit han så sauene sist, OM han blir sluppet løs. På samme måte som han husker hvor han så ekorn sist og hvor han møtte en katt sist. I motsetning til de tre andre som er mer av typen "out of sight, out of mind". 

Jeg er uenig i din siste påstand. Jeg mener det er forskjell på hvor forsvarlig det vil være å slippe forskjellige hunderaser løs. På generelt grunnlag. 

Enklere at de tar seg en tur på egenhånd? Javel, det er på ingen måte min erfaring eller inntrykk. De kan stikke på jakt ellers er de ikke noe mer tilbøyelig for å stikke av de enn andre. Og det at de stort sett er veldig matorientert gjør de lette å jobbe med.

Folk vet ikke hva de har i enden av båndet nei ofte, punktum. Jeg reagerte ikke på at du opplyser om instinkter osv på kurs, men at du selv fremhevet at du gjorde det til en greie hos folk som har polarhunder.. Og den følelsen du fikk når du så slike hunder løs på tur. Hvorfor det skulle være så annerledes enn å møte schæfer feks løs skjønner ikke jeg. De går i samme kategori for min del iallefall. Polarhunder har ikke noen ekstra greie med å never back down, følge spor etter at dyr er ute av syne eller slikt utover det som er normalt og normalvariasjoner. Eneste grunn til at jeg har mer forsiktig med å slippe mine malamuter kontra gjeterne er at malamutene kunne ha det mindre travelt med å finne igjen meg. Selv om jakta var avsluttet. 

Ja, det er forskjell på hvilken rase man slipper løs, sånn på generelt grunnlag, det er ingen motsetning ifht hva jeg sa heller. En collie feks er stort sett noe helt annet enn både polarhunder, schæfere, belgere, bc'er m.fl. men ifht raser som går i kategorien mye jaktinnstingt så er det ingen grunn til å føle at den ene er bedre eller verre å slippe løs enn de andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Malamuten skrev:

Enklere at de tar seg en tur på egenhånd? Javel, det er på ingen måte min erfaring eller inntrykk. De kan stikke på jakt ellers er de ikke noe mer tilbøyelig for å stikke av de enn andre. Og det at de stort sett er veldig matorientert gjør de lette å jobbe med.

Min erfaring er at noen raser har lettere for å holde seg i nærheten av eier, mens andre raser har naturlig en større radius. Det handler ikke om hvor matmotiverte hundene er. Det handler om hvor førerorienterte de er. Det er ytterst sjeldent du ser en schäfer på "egenlufting" i skogen, kontra f.eks. en fuglehund, som gjerne går sin helt egne tur, langt ute av synet fra sin eier. 

14 timer siden, Malamuten skrev:

Folk vet ikke hva de har i enden av båndet nei ofte, punktum. Jeg reagerte ikke på at du opplyser om instinkter osv på kurs, men at du selv fremhevet at du gjorde det til en greie hos folk som har polarhunder.. Og den følelsen du fikk når du så slike hunder løs på tur. Hvorfor det skulle være så annerledes enn å møte schæfer feks løs skjønner ikke jeg. De går i samme kategori for min del iallefall. Polarhunder har ikke noen ekstra greie med å never back down, følge spor etter at dyr er ute av syne eller slikt utover det som er normalt og normalvariasjoner. Eneste grunn til at jeg har mer forsiktig med å slippe mine malamuter kontra gjeterne er at malamutene kunne ha det mindre travelt med å finne igjen meg. Selv om jakta var avsluttet. 

Vel, når du selv skriver at du mener jeg belærer mine kursdeltagere som har polarhunder, som om dette var noe negativt. Så svarer jeg på det. Jeg nevnte ikke alle de andre tingene, fordi det ikke er relevant for denne tråden. Jeg har ikke noe utestående med polarhunder. 

Men igjen, det er poenget ditt jeg er uenig i. Det går også igjen i rasetråder der folk spør om erfaringer/informasjon om polarhunder. Det er et gjennomgående svar at dette er båndhunder pga. sterke jaktinstinkter. Hvor ofte hører du om det i en tråd om schäfer, malle, golden retriever eller andre raser som er kjent for å være greie å ha løse? Er det uten grunn at polarhundeiere og oppdrettere sier at dette i hovedsak er båndhunder? Eller er det bare like ansvarsløst å slippe en hund løs, uavhengig av rase?

14 timer siden, Malamuten skrev:

Ja, det er forskjell på hvilken rase man slipper løs, sånn på generelt grunnlag, det er ingen motsetning ifht hva jeg sa heller. En collie feks er stort sett noe helt annet enn både polarhunder, schæfere, belgere, bc'er m.fl. men ifht raser som går i kategorien mye jaktinnstingt så er det ingen grunn til å føle at den ene er bedre eller verre å slippe løs enn de andre.

Da er vi vel uenig i hvilke raser som går innunder "mye jaktinstinkt". 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...