Gå til innhold
Hundesonen.no

Klump/kul under poten


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Hunden min har alltid slitt med sopp under potene pga allergi. Tidvis slikker hun seg mye og vi har ikke funnet noe som hjelper. Prøvd kortisonspray,  noe mousse-greier og desinfiserende servietter. De siste 2 dagene har hun slikket seg mye på spesielt venstre framlabb, og nå så jeg denne klumpen. Hva kan det være?? veldig rød/irritert på hele poten også, men får ikke sett skikkelig fordi hun er så redd for labbene sine.

27B25B21-3EB1-41AC-AED2-7AFA21AD36EA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Furunkel, furunkulose, henger ofte sammen med allergi 

Det var igrunnen det første jeg tenkte på, men var ikke sikker..ikke hørt så mye om furunkulose, men driver å googler nå. krever det veterinærbehandling? Vurderer å ringe når de åpner i morgen tidlig. Det eneste hun gjør er å slikke, blir snart gal. Våkner av slikking på natten også:icon_confused:

Endret av Kaisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp henne fra å slikke, det er første bud. Jeg har ikke allergihunder men fremdeles fått et par sånne på hver av mine godt voksne hanhunder, var en periode vi testa ut litt forskjellige for. Men jeg smører sinksalve på så jeg får tørka dem ut, men dersom hun er varm og rød rundt så hadde jeg nok tatt en tur til vet. Mine har bare hatt akkurat kulene, og med en gang de har fått være i fred så har det gått over uten noe mer om og men (og jeg er ferdig med å teste ut andre fortyper, holder oss til det som funker :lol: ) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Raksha skrev:

Stopp henne fra å slikke, det er første bud. Jeg har ikke allergihunder men fremdeles fått et par sånne på hver av mine godt voksne hanhunder, var en periode vi testa ut litt forskjellige for. Men jeg smører sinksalve på så jeg får tørka dem ut, men dersom hun er varm og rød rundt så hadde jeg nok tatt en tur til vet. Mine har bare hatt akkurat kulene, og med en gang de har fått være i fred så har det gått over uten noe mer om og men (og jeg er ferdig med å teste ut andre fortyper, holder oss til det som funker :lol: ) 

 

Det gååår ikke? hun er helt manisk. Prøvd potesokker og skjerm men hun får av seg begge deler...og ang for så har vi prøvd oss fram i snart 1,5 år uten at det har hjulpet på akkurat poteproblemet. Men det har hjulpet på den generelle kløen på kroppen da. Hun er veldig rød rundt og har slitt veldig med potene de siste 6 mnd ca. Mer enn vanlig. Tok det opp med veterinæren(ikke vår faste klinikk) sist jeg var der med et øye som skulle sjekkes, men hun hadde ikke tid til å se eller svare fordi det ikke var det jeg hadde bestilt time til... Mistenker at hun har vondt i denne labben fordi jeg absolutt ikke får se eller kjenne på den. Tenker jeg ringer til vår faste vet i morgen å hører om de vil ha oss inn eller ikke ?

dumme allergi ☹️Bikkja blir herved omdøpt til pengeslukeren

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Vet hvor vanskelig det er å få dem til å slutte å klø - er hun veldig manisk hadde jeg spurt etter en kortisonkur for å se om det kan bryte vanen om ikke annet. Måtte det på forige collien min da han fikk en infeksjon i et sår på tåa, og han ble helt desperat etter å bite og slikke. Var så ille at når jeg stoppa han fysisk så begynte han å bite på de andre beina istede. Hjalp med en kjapp kur med høy startdose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Raksha skrev:

Lykke til! Vet hvor vanskelig det er å få dem til å slutte å klø - er hun veldig manisk hadde jeg spurt etter en kortisonkur for å se om det kan bryte vanen om ikke annet. Måtte det på forige collien min da han fikk en infeksjon i et sår på tåa, og han ble helt desperat etter å bite og slikke. Var så ille at når jeg stoppa han fysisk så begynte han å bite på de andre beina istede. Hjalp med en kjapp kur med høy startdose. 

Ble nesten litt deppa etter å ha vært hos vet. Dette tar jo aldri slutt??‍♀️ Det var en furunkel som mest sannsynlig kom av all slikkingen. I tillegg hadde hun soppinfeksjon under alle 4 potene. Så nå skal hun altså ha fotbad med douxo pyo shampo to ganger per uke, massere potene med douxo pyo foam hver dag, og vi skal prøve ut apoquel for å se om det hjelper på kløen. Hun ville prøve den før eventuelt kortison. Dersom apoquel funker så fortsetter vi fast på det høst/vinter siden det er da hun er verst pga vått vær. Dersom apoquel ikke funker skal vi sjekke om hun har utviklet noen kryssallergier som feks pollen og husstøv.

apoquel var jo sykt dyrt. Det blir rett over 4000 kr i året for de. Og forsikringen dekker bare utgifter opptil 5000 kr hele hundens levetid. De 5000 ryker nok ganske kjapt for å si det sånn☹️

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kaisen said:

Ble nesten litt deppa etter å ha vært hos vet. Dette tar jo aldri slutt??‍♀️ Det var en furunkel som mest sannsynlig kom av all slikkingen. I tillegg hadde hun soppinfeksjon under alle 4 potene. Så nå skal hun altså ha fotbad med douxo pyo shampo to ganger per uke, massere potene med douxo pyo foam hver dag, og vi skal prøve ut apoquel for å se om det hjelper på kløen. Hun ville prøve den før eventuelt kortison. Dersom apoquel funker så fortsetter vi fast på det høst/vinter siden det er da hun er verst pga vått vær. Dersom apoquel ikke funker skal vi sjekke om hun har utviklet noen kryssallergier som feks pollen og husstøv.

apoquel var jo sykt dyrt. Det blir rett over 4000 kr i året for de. Og forsikringen dekker bare utgifter opptil 5000 kr hele hundens levetid. De 5000 ryker nok ganske kjapt for å si det sånn☹️

:hug: er forresten kommet en ny sprøyte, aner ikke hva den heter, men den går direkte på kløe. Men verdt å sjekke? Passehunden her gikk fra å klø manisk til bare litt mer enn normalt på noen få timer etter å ha fått den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaisen skrev:

Ble nesten litt deppa etter å ha vært hos vet. Dette tar jo aldri slutt??‍♀️ Det var en furunkel som mest sannsynlig kom av all slikkingen. I tillegg hadde hun soppinfeksjon under alle 4 potene. Så nå skal hun altså ha fotbad med douxo pyo shampo to ganger per uke, massere potene med douxo pyo foam hver dag, og vi skal prøve ut apoquel for å se om det hjelper på kløen. Hun ville prøve den før eventuelt kortison. Dersom apoquel funker så fortsetter vi fast på det høst/vinter siden det er da hun er verst pga vått vær. Dersom apoquel ikke funker skal vi sjekke om hun har utviklet noen kryssallergier som feks pollen og husstøv.

apoquel var jo sykt dyrt. Det blir rett over 4000 kr i året for de. Og forsikringen dekker bare utgifter opptil 5000 kr hele hundens levetid. De 5000 ryker nok ganske kjapt for å si det sånn☹️

Apoquel er grisedyrt ja! Men for oss fungerer det 97% av tiden. Min er allergisk mot "alt". Jeg er heldig, og har 6000 i året. Apoquelen her kommer på rundt 7000 i året tror jeg. Håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WelshenNemi skrev:

Apoquel er grisedyrt ja! Men for oss fungerer det 97% av tiden. Min er allergisk mot "alt". Jeg er heldig, og har 6000 i året. Apoquelen her kommer på rundt 7000 i året tror jeg. Håper det hjelper!

Jeg håper håper håper det funker! Nettopp fått første tablett og vet sa at effekten vil vise seg ganske kjapt. 7000 ja...huff??‍♀️ Noen fordeler med å ha liten hund ser jeg, alt blir liksom litt billigere?

Akkurat nå, Raksha skrev:

:hug: er forresten kommet en ny sprøyte, aner ikke hva den heter, men den går direkte på kløe. Men verdt å sjekke? Passehunden her gikk fra å klø manisk til bare litt mer enn normalt på noen få timer etter å ha fått den

Å? Det sa hun ikke noe om. Skal på kontroll om 10 dager for å se effekten samt ta kennelhoste vaksine, skal høre med henne da?Det hun derimot sa var at det var kommer nye blodprøver for å sjekke forallergi. De som har vært har jo ikke vært til å stole på, derfor er det nesten ingen som bruker dem. Men disse var såpass nye at hun ikke hadde satt seg inn i det eller gått god for de enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kaisen said:

Jeg håper håper håper det funker! Nettopp fått første tablett og vet sa at effekten vil vise seg ganske kjapt. 7000 ja...huff??‍♀️ Noen fordeler med å ha liten hund ser jeg, alt blir liksom litt billigere?

Å? Det sa hun ikke noe om. Skal på kontroll om 10 dager for å se effekten samt ta kennelhoste vaksine, skal høre med henne da?Det hun derimot sa var at det var kommer nye blodprøver for å sjekke forallergi. De som har vært har jo ikke vært til å stole på, derfor er det nesten ingen som bruker dem. Men disse var såpass nye at hun ikke hadde satt seg inn i det eller gått god for de enda.

Be dem kontakte tynset smådyrkontor om de ikke har hørt om den, jeg glemte å spørre om navn da vi var der inne. Det var ikke direkte vaksine, men noe som gikk på selve det som utløste kløe. Jeg så hvor ekstremt mye mindre Stella klødde etter å ha fått den. Men hun klødde over alt da. 

Det er ikke billigere enn de tabelettene da, men om de ikke fungerer så kan det jo vært verdt det forsøk. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter time hos veterinær fikk vi som sagt en 20pk med apoquel for å teste. Det funka superbra og all slikking på labben forsvant nesten umiddelbart! Det virket nesten for godt til å være sant, og det var det vel kanskje også.. 6 dager etter at jeg hentet ut en 100pk til den nette sum av 1200 kr begynte hun å klø igjen :( labben ser fin ut og ingen interesse av den. nå klør hun på nakke og i ørene. Jeg skjønner ikke helt... apoquel hadde så god effekt og så begynne å klø igjen etter ca en mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...