Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av hannhund

Recommended Posts

Hei. Jeg har en snill og trygg Berner Sennen hannhund på 2 1/2 år. Jeg vurderer å kastrere han da han er veldig vaktsom- hvis man kan si det sånn. han angriper ingen men girer seg veldig opp ovenfor naboer og andre ved å bruke mye bjeffing og kan virke «truende» på uvitende folk- til tross for at han overhode ikke er ute etter å angripe eller skade noen. 

Håpet er å få en litt roligere hund ved kastrering. Vi har forsøkt kjemisk kastrering- noe som har fungert, men det er kostbart over tid. 

Er sjangsen for at han demper seg litt mtp bjeffing og « vaktinnstinkt» ved å bli kastrert? 

Hilsen glad hundeeier. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje.. Selv om jeg ikke helt ser hva testosteron har med dårlig oppførsel ifht folk å gjøre.. Men, det er strengt tatt ikke lov da. Kastrering og andre inngrep er kun lov når det er nødvendig, av medisinske årsaker. Og ved å ta vekk testosteronet vil du og kunne risikere at evt usikkerhet blir større og oppførsel verre. Bruk heller noen kr på en god trener og tren vekk problemet, det er mulig, og hunden blir eldre, og mer moden, den må bare bli ferdig med pubertet og hormoner som styrer(og det skal de i denne alderen, det er en vanskelig tid for flere arter inkl oss mennesker). :) 

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lov er det så absolutt. Har snakket med veterinæren min om dette i forbindelse med kjemisk kastrering- det var faktisk de som ba meg vurdere det mtp at kjemisk fungerte. 

Og dårlig oppførsel vil ikke si at hunden har- tverr imot er han en veldig trivelig type. Men vaktinnstinket hans er ganske heftig- så derfor mitt spørsmål. Håpet var at noen med erfaring på det kunne delt sine tanker og meninger. Men takk for svar. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke lov å kastrere hund uten medisinsk grunn. Og jeg synes ikke at over snittet vaktinstinkt teller som gyldig årsak. Jeg ville nok heller fulgt @Malamutens råd og jobbet med det. Når det gjelder erfaring så har jeg to kastrerte hunder selv (med lovlig bakgrunn ja), og har definitivt ikke merket noen tilbakegang i vaktinstinkt hos dem. Det er henholdsvis en gårdshund og en ridgeback, som jo begge er vakthundraser, og gjør jobben sin.

Endret av simira
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutes ago, Chovring said:

Lov er det så absolutt. Har snakket med veterinæren min om dette i forbindelse med kjemisk kastrering- det var faktisk de som ba meg vurdere det mtp at kjemisk fungerte. 

Og dårlig oppførsel vil ikke si at hunden har- tverr imot er han en veldig trivelig type. Men vaktinnstinket hans er ganske heftig- så derfor mitt spørsmål. Håpet var at noen med erfaring på det kunne delt sine tanker og meninger. Men takk for svar. 

Neida, å skremme folk er vell fin oppførsel? Legg bort såre tær nå da, det var over hodet ikke ment som en fornærmelse eller for å snakke "stygt" om hunden. Du sier jo selv at du vurderer å kastrere pga av oppførsel, og da har vell hunden en oppførsel som ikke er bra. Samme hvorfor eller hva den bunner i, og det kan trenes bort. 

Kastrering fjerner hormoner(testosteron). Hormoner har ingenting med vaktinnstinktet å gjøre. Men hormoner kan klusse med en å gjøre livet vanskelig. Sånn generelt sett så går det vell mest på stress pga forhøyet seksualdrift, men intilfeller som her, unge hannhunder (og tisper for den del) i puberteten så handler det om flere ting, og ikke bare hormoner heller. Hundene er umodne. De utvikler seg. Hjernen utvikler seg. Akkurat som vi gjør i puberteten. Det kan være frustrasjon, usikkerhet, forvirring og generelt forstyrrelser. Ting er vanskelig. Perioder mer enn andre. Akkurat det går over. Og det er helt normalt. Det er ingen grunn til å kastrere en hund. Dette klusset kan selvsagt påvirke en hund til å reagere mer på feks ting som trigger vaktinnstinkt. Det vil roe seg, og det kan trenes på. Om ikke annet så bareed ren lydighet for å overstyre reaksjoner så han ikke får mulighet til å skremme noen og problemet er ute av verden.

Forøvrig så beskriver du ikke et sterkt vaktinnstinkt, men heller en hund som ikke er så sikker på seg selv. Samme hvor mye vaktinnstinkt en hund har så trenger de en grunn til å reagere. Noe de ser på som (en eller annen grad av) trussel, mistenkelig oppførsel etc. Anser de det ikke som noe mistenkelig, truende e.l. så reagerer de ikke. Nå sier jeg heller ikke at du har et nervevrak eller noe, alt kommer i grader, men ja. Og da sier jeg i tillegg at testosteron kan gjøre en hund tøffere. Så å ta det vekk kan i slike tilfeller være det motsatte av hjelp i situasjonen. Da kan du få en hund som føler større behov for å varsle, eller løpe i mot eller stresse/kave seg opp i situasjonen, hvordan den nå enn utarter seg.

Du trenger ikke å google så langt for å se t dette ikke er lov, samme hva dyrlegen sier. Inngrep skal kun gjøres der det er medisinsk grunnlag. Lite rom for tolkning der. En hund som ikke spiser og stresser hele tiden pga overproduksjon av testosteron, feks, det er en medisinsk årsak til å kastrere. Å kastrere pga vokting er ikke. Ei heller pga normale pubertetsutfordringer. Det var forøvrig bare en opplysning. Din hund, ditt valg. Det finnes alltids noen som gjør det så lenge de får betalt for det.

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Det er ikke lov. At noen veterinærer gjør det likevel er en annen sak. 

Det er en slitsom alder. Synes @Malamuten sine forslag om å få hjelp til å trene han hørtes lurere ut og vent til han har vokst seg til, men jobb med det så det ikke setter seg helt fast i han. Kastrering kan slå begge veier, hvis det er usikkerhet som gjør at han ivrer seg opp kan kastrering gjøre det verre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ha positiv effekt? Ja. Kan det vel så gjerne slå uheldig ut? Ja. Finner du veterinærer som vil kastrere uavhengig av årsak, til tross for hva lovverket sier? Ja.

Trening tar lengre tid, men vil ihvertfall neppe forverre situasjonen. Det kan faktisk det kirurgiske inngrepet gjøre. Til syvende og sist er det opp til deg. Er det f.eks. ok om voktingen blir forsterket hvis hunden skulle bli mer utrygg av kastreringen? Verdt å ta med i vurderingen, tenker jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har en kastrert hannhund. Han var bråkebøtte før kastreringen, og er like bråkebøtte nå :P Har ikke hjulpet på lydnivået, for å si det sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Sprettballen skrev:

Vi har en kastrert hannhund. Han var bråkebøtte før kastreringen, og er like bråkebøtte nå :P Har ikke hjulpet på lydnivået, for å si det sånn.

Samme opplevelse her på de jeg har kastrert.

har også kastrert hund nå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noen som vet hvor jeg kan finne resultater og evt bilde av vinnerne? Husker jeg fant det i fjor, men nå gjør jeg ikke det...
    • Krystaller fører ofte til infeksjon som igjen fører til innetissing. Men veterinæren din har forsåvidt rett i at inbildt kan komme plutselig og kraftigere enn det har kommet før. Tissing inne "kan" være en greie pga det, men kan ikke helt huske at det er vanlig. 

Tispa mi har krafti uvi med krystaller nå, men hun tisser ikke inne. Eneste grunnen til at vi rota oss til vet. for en sjekk var at hanhundene i hus oppførte seg som om hun var høyløpsk, enda det er snart to mnd siden løpetid. Var inne på tanken om innbildt, men fikk heldigvis svar på prøver og hun har starta kur og spesialfor. Veterinæren var forøvrig skrekkelig skeptisk til at det var noe med tispa som gjorde det, og når utstryk kom tilbake som normalt så begynte vi å snakke om kjemisk kastrering av hanhunden som var verst   Fikk heldigvis bekrefta på urinprøva at det er tispa som feiler noe.

Fikk ikke din spesialfor etter første runde med krystaller eller slutta dere litt for fort med det?  Vi ble anbefalt å starte med Hills c/d med en gang
    • Akkurat nå klapper jeg på fineste myke fetterpelsen og tenker på hvor utrolig mye glede og selskap det er i en hund.   
    • Hun fikk uvi for første gang i mars. Det utviklet seg til krystaller etter behandling. Til slutt fant de riktig behandling. Symptomene var at hun tissa inne. Det gjør hun aldri ellers.  Nå har vi merket diffuse tegn på at noe er annerledes. Så tissa hun inne igjen. Da var det rett til dyrlegen.  Som sier at hun fortsatt har en god del krystaller. Og innbildt drektighet med melk. Blir satt på galastop.  Dyrlege mener urinprøve skal tas over helgen og sendes inn for å finne riktig type krystaller og at hun bør gå på spesialfor for å unngå tilbakefall fremover.  Greit.  Er det vanlig å tisse inne i forbindelse med innbildt?  Har hatt tispe med innbildt før men opplever at dette eskalerer i piping, klenging, masing, bjeffing og hun skal ligge på noe mykt hele tiden. Aldri ellers. Oppsøker varme. Heller aldri ellers. På tur og inne prøver hun å finne noe å grave på hele tiden.  Veterinær nevnte at hvis hun fortsetter å få innbildt så kan jeg vurdere å kastrere henne. Synes det virker så drastisk. Vil ikke utsette henne for en stor operasjon hvis jeg ikke må.  Uansett, denne tissingen inne mente dyrlegen at kunne skyldes innbildt.  Da har hun en veldig sterk grad av innbildt fått isåfall, for hun tisser aldri inne til vanlig. Ved tidligere løpetider har hun aldri vært slik. Nei. Men dette er hormonelt og kan plutselig oppstå sa dyrlegen.  Kan det være disse krystallene som gjør det? Hun tissa nemlig på nøyaktig samme sted da hun hadde uvi, i senga mi. Og hun har gjort det to ganger nå.  Ingen behandling er igangsatt annet enn galastop i 5 dager fordi urinprøve skal sendes inn først.  Hun spiser normalt og vil gjerne ut på tur. Det er det eneste som gjør henne happy akkurat nå.   
    •     Hvis folk skaffer seg hund med utgangspunkt i at 1 time er max av det hunden vil få av aktivitet, så ja, da passer det kanskje ikke så godt med hund? Jeg vet dog av småbarnsfamilier som helt fint klarer å gi hunden sin minimum 1 time aktivitet, så jeg synes du generaliserer småbarnsfamilier veldig her. De er da like forskjellige som folk ellers i samfunnet.
  • Nylig opprettede emner