Gå til innhold
Hundesonen.no

Skadelige barnesanger


tillien
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/finnmark/veganer-mener-barnesanger-laerer-barn-a-utnytte-dyr-1.1424392

Tja, hva skal man si ...

Jeg ser jo at man KAN velge å vri det på den måten. Men nei. Bare nei. Kjenner jeg blir så sliten av at alt er feil og farlig. Og tror ikke det er slik.

 

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste artikkelen og lo fordi jeg trodde det var satire. Helt til jeg oppdaget at det faktisk var nrk sin artikkel jeg leste :lol: :icon_redface:

Jeg synes vi burde slappe av litt og ikke lete etter feil overalt. Vi kan finne feil med absolutt alt om vi vil, men det er ikke nødvendig :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vokser opp i en verden der vi fra unge blir hjernevasket til å skulle tro at det er riktig å utnytte og spise dyr og at det ikke finnes noe alternativ. Alle (hvertfall de aller fleste) barn stiller naturlig spørsmål ved dette i svært ung alder når de lærer hvor maten (kjøttet) kommer fra, og foreldre flest er langt ifra ærlige, det er heller ikke skolen og ikke barnesanger som dette. Det er jo ikke riktig mener jeg, å presse på livssyn man selv synes er greit når det så hardt går ut over uskyldige parter og liv. Synes barn skal kunne ta er eget valg når de er store nok for det, og lære fakta tidlig om hvor maten og dyreprodukter kommer fra på en riktig måte (og ikke at kua f.eks bare frivillig ønsker å gi bort sin melk som jo er ment til hennes kalv). 

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

Vi vokser opp i en verden der vi fra unge blir hjernevasket til å skulle tro at det er riktig å utnytte og spise dyr og at det ikke finnes noe alternativ. Alle (hvertfall de aller fleste) barn stiller naturlig spørsmål ved dette i svært ung alder når de lærer hvor maten (kjøttet) kommer fra, og foreldre flest er langt ifra ærlige, det er heller ikke skolen og ikke barnesanger som dette. Det er jo ikke riktig mener jeg, å presse på livssyn man selv synes er greit når det så hardt går ut over uskyldige parter og liv. Synes barn skal kunne ta er eget valg når de er store nok for det, og lære fakta tidlig om hvor maten og dyreprodukter kommer fra på en riktig måte (og ikke at kua f.eks bare frivillig ønsker å gi bort sin melk som jo er ment til hennes kalv). 

Jeg vet ikke jeg, men mitt barn får ærlige svar når hun spør om alt sånt. Hun har nå vært med på å slakte kanin foreksempel, og syns det var kjempespennende og lurte på om vi kunne spise den, og deretter slår fantasien inn og det utvikler seg til en hel serie av spørsmål om hvorfor vi ikke kan spise mennesker :lol:  Men de fleste barn har etter min erfaring ikke noe problem med at kjøtt kommer fra dyr, og er veldig nysgjerrige på dette om de får lov og ikke skjermes og læres opp til at maten kommer fra rema 1000. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Stjerneskinn said:

Vi vokser opp i en verden der vi fra unge blir hjernevasket til å skulle tro at det er riktig å utnytte og spise dyr og at det ikke finnes noe alternativ. Alle (hvertfall de aller fleste) barn stiller naturlig spørsmål ved dette i svært ung alder når de lærer hvor maten (kjøttet) kommer fra, og foreldre flest er langt ifra ærlige, det er heller ikke skolen og ikke barnesanger som dette. Det er jo ikke riktig mener jeg, å presse på livssyn man selv synes er greit når det så hardt går ut over uskyldige parter og liv. Synes barn skal kunne ta er eget valg når de er store nok for det, og lære fakta tidlig om hvor maten og dyreprodukter kommer fra på en riktig måte (og ikke at kua f.eks bare frivillig ønsker å gi bort sin melk som jo er ment til hennes kalv). 

Hva er det man ikke er ærlig om mener du? Jeg kan iallefall ikke erindre å noen gang ha trodd at dyra frivillig gir oss hverken det ene eller andre.  Ikke kan jeg erindre å ha trodd at det ikke finnes noe alternativ heller, utover at jeg som liten selvsagt var avhengig av andre uansett all den tid jeg ikke hadde penger selv feks.

Barnesanger som feks kua mi opplever jeg heller som noe fint i den forstand at vi skal sette pris på maten og hvor den kommer fra, å være takknemlig. Ikke noe pynting på sannheten eller noe forsøk på å hjernevaske noen til en oppfatning som ikke henger sammen med virkeligheten. "gir" er ikke bokstavelig her som i at de gir det til oss av egen fri vilje, men enkelt og greit et produkt som kommer fra kua. Også er jo sangen promotering av melk selvsagt som jo tradisjonelt sett er en viktig del av barns kosthold i Norge. 

Jeg er enig i at det ikke er greit å pushe livssyn. Det synes jeg igrunn ikke uansett hva det gjelder og jeg synes barn og unge i så står grad som mulig skal få slippe å bli presset til noe de ikke vil eller synes er greit i så måte, men jeg vet ikke om jeg synes å spise kjøtt er et livssyn. Det er kanskje ikke nødvendig, men det er naturlig. Det er en del av livet, egentlig. Og i så måte synes jeg ikke det er hverken feil eller rart at det er her de fleste får sitt utgangspunkt. Det sagt så er dyrevellferd m.m. viktig og all den tid kjøtt ikke er nødvendig så burde alle som ikke vil slippe å bli tvunget til å spise kjøtt, å få lov å velge et livssyn som ikke inkluderer utnytting av dyr om/når de evt kommer dit. Og selvsagt få korrekte opplysninger om hva dyrehold innebærer, men ja, jeg lurer fortsatt på hvor vi ikke får det?

Endret av Malamuten
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig diskusjon dette her. Blir nesten som å diskutere religion, da vi er oppvokst så forskjellig og har så forskjellige syn på dette. Personlig er jeg vegetarianer fordi jeg oppvokst med en far som drev gård - han var helt ærlig på alt som hadde med slakt og sånt noe å gjøre, noe jeg er veldig glad for den dag i dag. Nettopp det å vite "sannheten" har latt meg ta egne valg rundt dette. Det er mye dritt i kjøttindustrien, det tror jeg alle kan være enige om, men hvor mye moral og sannhet man skal gi barna i hvilken alder er et annet spørsmål. 

@Malamuten, jeg opplever at mange ikke får korrekte opplysninger om gårdsdrift og dyreholdt med mindre de oppsøker det selv. Nå er selvsagt norge langt bedre enn mange andre land på dyrevelferd, men hvis vi ser på Tine- og Gildereklamene hvor de koser og duller og steller på de nyfødte babydyrene som dagen etter opptak skal slaktes eller rives bort fra mor (sånn omtrent), så er det jo ikke akkurat en legit representasjon av hva som foregår. Overraskende mange forstår ikke, eller nekter å forholde seg til, at det er døde dyr de spiser. Har man baller til å jakte eller slakte selv synes jeg saken er en annen, men så mange av mine oslovenner har null forhold til gårdsdrift og slakt, og hadde aldri klart å ta livet av et dyr selv. 

Så det skal ikke handle om å pushe livssyn på barn, men om at jeg som byjente mener mange rundt meg godt kunne vokst opp med en god del større bevissthet rundt hva de betaler for og hva de spiser. Selv om industrien i Norge er på god vei i riktig retning må jo hamburgeren dø for å bli hamburger. Og det er det mange som ikke forstår, fordi ingen noen gang har sagt det til dem.

Enig i at "kua mi jeg takker deg" er en søt sang, da. 

Og ja, slitsomt at alt er feil og dumt hele tiden. 

Endret av Ia
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie har drevet med gårdsdrift, og vi var da alltid takknemlige for både kjøttet og eggene osv vi fikk. 

Bortsett fra de allerminste barna tror jeg heller ikke at det er mange barn som ikke vet at kjøtt kommer fra dyr. Men det er selvsagt veldig vanskelig og abstrakt å forestille seg det når man har et lite lam foran seg.

Jeg var også sikker på at dette var satire, men så skjønte jeg at krenkelsesspøkelset hadde slått til igjen . ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Vi vokser opp i en verden der vi fra unge blir hjernevasket til å skulle tro at det er riktig å utnytte og spise dyr og at det ikke finnes noe alternativ. Alle (hvertfall de aller fleste) barn stiller naturlig spørsmål ved dette i svært ung alder når de lærer hvor maten (kjøttet) kommer fra, og foreldre flest er langt ifra ærlige, det er heller ikke skolen og ikke barnesanger som dette. Det er jo ikke riktig mener jeg, å presse på livssyn man selv synes er greit når det så hardt går ut over uskyldige parter og liv. Synes barn skal kunne ta er eget valg når de er store nok for det, og lære fakta tidlig om hvor maten og dyreprodukter kommer fra på en riktig måte (og ikke at kua f.eks bare frivillig ønsker å gi bort sin melk som jo er ment til hennes kalv). 

Poenget er: Tror du virkelig barnesanger som «bæ bæ lille lam» på noen som helst måte er i stand til å gi nysgjerrige barn en feiloppfatning av hvordan verden fungerer, og dermed indoktrinere dem inn i en «utnytte dyr»-verden?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn nok mennesker som ikke har et forhold til hvor maten kommer fra.
Synes likevel ikke at det kvalifiserer til å skrive om barnesanger.
Man lærer faktisk ikke noe mer om kyr og sauer som mat, hvis man later som de ikke er det. 
Om man velger å ikke spise kjøtt, så er det like greit som å velge motsatt. 
Barn klarer ikke å ta slike valg før de er relativt store, og jeg tør vedde på at foreldrene styrer
kostholdet deres uansett hvilken sang man synger. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tillien skrev:

Poenget er: Tror du virkelig barnesanger som «bæ bæ lille lam» på noen som helst måte er i stand til å gi nysgjerrige barn en feiloppfatning av hvordan verden fungerer, og dermed indoktrinere dem inn i en «utnytte dyr»-verden?

Har en venninne som la ut dette :) : "

Jeg stemmer på at disse sangene også må forbys i skolen.??

Alle fugler (små de er): Det er de jo slett ikke. Elevene bør få lære at det også finnes store fugler, som struts og pingvin. Jeg vil reservere meg mot denne sange

En bussjåfør, en bussjåfør: Tenk på vesle, mutte Andrea på syv år, som drømmer om å bli bussjåfør. Bør vi fortelle henne at bussjåfører må være menn, attpåtil menn med godt humør? Jeg reserverer meg.

Mikkel rev: «Skrev et brev, sendte det til månen». Denne sangen skaper urealistiske forventninger til Posten, som allerede sliter mer enn nok med å levere til Bygde-Norge. Jeg reserverer meg.

Nede på stasjonen: Begynner også bra «STÅR alle togene så pent på rad» så sklir det ut «Mannen på lokomotivet sveier på et håndtak. Tøff, tøff, tøff, tøff, TOGET GÅR.» Dette er utvilsomt villedende markedsføring som kan bekreftes av oss som daglig pendler med # NSB. Jeg reserverer meg!!!

Ta den ring og la den vandre. Fra den ene til den andre..
-Rart det er mye skilsmisser ?Jeg reserverer meg!

Slå på ring slå på ring, slå på hvem du vil, slå på kjæresten din om du vil, og den du slår på, slår du så hardt så hardt!! 
-Må si jeg Syntes den er verst! Oppfordrer til vold! Jeg reserverer meg! "

  • Like 2
  • Haha 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Har en venninne som la ut dette :) : "

Jeg stemmer på at disse sangene også må forbys i skolen.??

Alle fugler (små de er): Det er de jo slett ikke. Elevene bør få lære at det også finnes store fugler, som struts og pingvin. Jeg vil reservere meg mot denne sange

En bussjåfør, en bussjåfør: Tenk på vesle, mutte Andrea på syv år, som drømmer om å bli bussjåfør. Bør vi fortelle henne at bussjåfører må være menn, attpåtil menn med godt humør? Jeg reserverer meg.

Mikkel rev: «Skrev et brev, sendte det til månen». Denne sangen skaper urealistiske forventninger til Posten, som allerede sliter mer enn nok med å levere til Bygde-Norge. Jeg reserverer meg.

Nede på stasjonen: Begynner også bra «STÅR alle togene så pent på rad» så sklir det ut «Mannen på lokomotivet sveier på et håndtak. Tøff, tøff, tøff, tøff, TOGET GÅR.» Dette er utvilsomt villedende markedsføring som kan bekreftes av oss som daglig pendler med # NSB. Jeg reserverer meg!!!

Ta den ring og la den vandre. Fra den ene til den andre..
-Rart det er mye skilsmisser ?Jeg reserverer meg!

Slå på ring slå på ring, slå på hvem du vil, slå på kjæresten din om du vil, og den du slår på, slår du så hardt så hardt!! 
-Må si jeg Syntes den er verst! Oppfordrer til vold! Jeg reserverer meg! "

https://www.bt.no/btmeninger/ps/i/KEKWe/Disse-sangene-ma-ogsa-forbys-i-skolen  :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Raksha skrev:

Nå har vel hun som skal ha sagt dette her gått ut og sagt at hun er direkte feilsitert da. Heldigvis!

 

Hun sa da flere ting og har tatt seg bryet med å skrive en vegansk versjon av sangen, så akkurat hva var det hun følte seg feilstiert på?

Han andre veganeren som uttalte seg var på dagsnytt18 i dag. Nå trakk han ikke noe tilbake, men han skal ha for å innrømme at dette ikke var noe store greier for dem og at det var kommet ut av proposjoner. Hadde til og med litt selvironi på hele greia virket det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ia said:

 

@Malamuten, jeg opplever at mange ikke får korrekte opplysninger om gårdsdrift og dyreholdt med mindre de oppsøker det selv. Nå er selvsagt norge langt bedre enn mange andre land på dyrevelferd, men hvis vi ser på Tine- og Gildereklamene hvor de koser og duller og steller på de nyfødte babydyrene som dagen etter opptak skal slaktes eller rives bort fra mor (sånn omtrent), så er det jo ikke akkurat en legit representasjon av hva som foregår. Overraskende mange forstår ikke, eller nekter å forholde seg til, at det er døde dyr de spiser. Har man baller til å jakte eller slakte selv synes jeg saken er en annen, men så mange av mine oslovenner har null forhold til gårdsdrift og slakt, og hadde aldri klart å ta livet av et dyr selv. 

Så det skal ikke handle om å pushe livssyn på barn, men om at jeg som byjente mener mange rundt meg godt kunne vokst opp med en god del større bevissthet rundt hva de betaler for og hva de spiser. Selv om industrien i Norge er på god vei i riktig retning må jo hamburgeren dø for å bli hamburger. Og det er det mange som ikke forstår, fordi ingen noen gang har sagt det til dem.

Nå er jo dette en diskusjon om barnesanger som liksom skal være skadelige, en uttalelse jeg iallefall ikke er noe enig i. Men siden avsporingen ikke er fullstendig irelevant så fortsetter jeg.. 

Hva er det de ikke får opplysninger om? Detaljer i landbruket? Eller basic som at kjøtt kommer fra dyr, dyra må dø, dyra står i fjøs osv? Før det er vell vanlig å lære bort så vidt jeg vet iallefall. I relativt ung alder. At folk ikke vil forholde seg til det er en helt annen diskusjon, men det er jo deres valg/standpunkt. Det har vell lite med informasjon å gjøre, før jeg tviler på at det er mange i dette landet som når myndig alder uten å forstå at kjøtt kommer fra døde dyr.. Gilde og Tine selger produkter. Selvsagt pynter de på sannheten(eller viser iallefall ikke hele sannheten), men det har vell lite med hverken barnesanger eller utdanning og gjøre. 

Jeg vet ikke om jeg selv ville greid å slakte dyr til mat, ihvertfall ikke egenoppdretta, men hva har det med saken å gjøre? Siden tidenes morgen har vell oppgaver blitt fordelt så ikke alle trenger å gjøre alt. Mat må man fortsatt ha. Og for noen av oss så er det både naturlig og greit å spise kjøtt. Det betyr ikke at jeg ikke vet hvor maten kommer fra eller hvordan dyra har det. Det betyr ikke en gang at jeg synes landbruket er toppers, men det kan man jobbe med og heldigvis kommer det mer og mer nisjeprodukter hvor dyra får bedre stell, mer utetid, kjøttet er bedre behandlet i ettertid osv som man kan velge istedet.

Jeg synes definitivt at det kunne vært mer fokus på hvor kjøtt kommer fra, slakting og også hvordan dyr har det, bevissthet rundt hvilket kjøtt man kjøper og fra hvem ifht hva man støtter osv, både ifht landbruk og dagligvare, men også fra et naturlig ståsted. Sånn funker naturen, sånn er realiteten. Noen blir mat. Gi og ta. Vær takknemlig osv. Men dette er jo et samfunnstema tenker jeg som ikke har noe med sanger å gjøre. De kan med fordel putte mer slikt inn i skole/bhg, men først og fremst trengs det vell en endring i samfunnet. Dette må bli et større tema for alle. Dessverre så er det vell bare en naturlig utvikling av at vi stadig faller lengre bort fra naturen, alt skaleres opp, industrialiseres og alle som ikke jobber med det selv får liksom ikke det helt store innblikket, spesielt når de kanskje helst bor milevis fra nærmeste gårdsbruk eller slaktehus, midt i en storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Hun sa da flere ting og har tatt seg bryet med å skrive en vegansk versjon av sangen, så akkurat hva var det hun følte seg feilstiert på?

Han andre veganeren som uttalte seg var på dagsnytt18 i dag. Nå trakk han ikke noe tilbake, men han skal ha for å innrømme at dette ikke var noe store greier for dem og at det var kommet ut av proposjoner. Hadde til og med litt selvironi på hele greia virket det som.

Jeg skumleste bare det som stod, var noe med at hun hadde ikke ment det like alvorlig som det ble tatt, at hun kunne ønske seg "veganervennlige barnesanger" ikke at de som er er skadelige. Eller no sånt. 

Dikta meg forørig egen versjon av lille pusekatt jeg, for jeg syns ikke noe om at pusekatten fikk ris på halen sin :lol: Så da er vel jeg like ille da? 

Endret av Raksha
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.10.2018 at 3:28 PM, Raksha said:

Jeg vet ikke jeg, men mitt barn får ærlige svar når hun spør om alt sånt. 

Så bra, det er ikke mitt inntrykk at de fleste får det.

@Malamuten Jeg er absolutt av den oppfatningen av at svært mange foreldre, og andre personer i barnets liv slik som barnehageansatte og lærere, pynter veldig på sannheten rundt dette og glorifiserer gårdsdyrdrift. Og at mange ikke vokser opp med å lære at det er et fullverdig alternativ å ikke måtte spise/utnytte dyr. 

Hadde jeg selv vokst opp med foreldre som var ærlige rundt dette og som ikke løy/«pyntet på sannheten» rundt alle mine spørsmål rundt dette temaet i oppveksten, er det ikke tvil om at jeg hadde tydd til annet kosthold veldig mye tidligere enn jeg gjorde. 

@tillien Sangene i seg selv er ingen big deal egentlig, men det er det at det er usannheter som blir fremstilt over alt, f.eks da i noen barnesanger. Til gjengjeld får vi være glad for at vi har Thorbjørn Egners grønnsakspisersang. ?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Stjerneskinn said:

Så bra, det er ikke mitt inntrykk at de fleste får det.

@Malamuten Jeg er absolutt av den oppfatningen av at svært mange foreldre, og andre personer i barnets liv slik som barnehageansatte og lærere, pynter veldig på sannheten rundt dette og glorifiserer gårdsdyrdrift. Og at mange ikke vokser opp med å lære at det er et fullverdig alternativ å ikke måtte spise/utnytte dyr. 

Hadde jeg selv vokst opp med foreldre som var ærlige rundt dette og som ikke løy/«pyntet på sannheten» rundt alle mine spørsmål rundt dette temaet i oppveksten, er det ikke tvil om at jeg hadde tydd til annet kosthold veldig mye tidligere enn jeg gjorde. 

@tillien Sangene i seg selv er ingen big deal egentlig, men det er det at det er usannheter som blir fremstilt over alt, f.eks da i noen barnesanger. Til gjengjeld får vi være glad for at vi har Thorbjørn Egners grønnsakspisersang. ?

Jeg og vokste opp med en mor som mener at kjøttet gror i kjøledisken på rema1000. Og jeg har måttet finne ut ting på "den harde måten" men har aldri seriøst vurdert å kutte ut kjøtt av den grunn, går helt andre veien heller. Har satt meg skikkelig inn i norsk landbruk på godt og vondt, lært meg å slakte dyr til eget og hunders forbruk. Dekker ikke opp nok da, så vi kjøper kjøtt. 

Vi bor på landet da, så i barnehagen her lærer de om jakt og slakting. Litt avhengig av barnegruppa sammensetning og muligheter så får de være med på ganske mye. Det setter jeg veldig pris på. 

Forøvrig tok passehunden en av de frittgående utekaninene våre og min første reaksjon da hun kom gående med den var å si at barnet ikke trengte se på om hun synes det var ekkelt. (Det var en ren glipp, terrieren vred seg ut av båndet når gubben skulle ta henne inn, vi lar ikke hunder jakte!) "Mamma, jeg syns det er spennende!!" Sa femåringen og da gikk vi ut for å se på mens terrieren spiste opp byttet sitt.  Så jeg tror ikke at man automatisk får færre kjøttspisere av å la dem lære og se hvor maten kommer fra i ung alder...heller kanskje tvert i mot, for de slipper det sjokket når de ikke trenger å oppdage sammenhengen mellom dyr og kjøtt som 15åringer..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker... Hvis det at barna spiser kjøtt er et livssyn man pusher på dem, så vil det jo være det samme å pushe på dem å leve som vegetarianere. For jeg vil tro at de fleste barn har "samme" kosthold som sine foreldre. Selvsagt skal barn velge, men små små barn er ikke istand til å reflektere og velge enkelte ting ? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...